Organisatie | Hoogheemraadschap van Delfland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Controleverordening Hoogheemraadschap van Delfland |
Citeertitel | Controleverordening Hoogheemraadschap van Delfland |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 28-02-2013 | Onbekend | 09-10-2008 Onbekend | Onbekend |
In deze verordening wordt verstaan onder:
de in artikel 109 van de Waterschapswet bedoelde controle uitgevoerd door de door
de verenigde vergadering benoemde accountant van:
de door de verenigde vergadering benoemde accountant die voldoet aan het in artikel 109, tweede lid van de Waterschapswet opgenomen criterium en die is belast met de zojuist omschreven accountantscontrole;
het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van gegevens alsmede het verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van het waterschap en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;
de mate waarin bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen worden gerealiseerd.
de mate waarin de beoogde doelen en effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.
het totaal van de activiteiten die er voor zorgen dat de uitvoering van het in de begroting
opgenomen, vastgestelde beleid volgens de gestelde plannen en doelen en binnen de gestelde kaders plaatsvindt en dat de financiële positie daarmee in overeenstemming is;
de mate waarin in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving, waaronder verordeningen van de verenigde vergadering en besluiten van de verenigde vergadering die verplicht voortvloeien uit externe regelgeving of verordeningen van het waterschap en waarbij voor al deze regels geldt dat alleen degenen met financiële consequenties worden betrokken. De toetsing van besluiten van het college die niet rechtstreeks voortvloeien uit externe regelgeving of verordeningen van de verenigde vergadering worden buiten het rechtmatigheidtraject te houden;
rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole:
de mate waarin in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving, vallend
binnen de door de verenigde vergadering gemaakte keuzes ten aanzien van de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole, wordt gehandeld;
de mate waarin het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de
vastlegging daarvan en voor zover deze beheershandelingen leiden tot baten, lasten
en balansmutaties die in de jaarrekening worden verantwoord in overeenstemming
zijn met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Waterschapsbesluit.
een in opdracht van de verenigde vergadering opgestelde verantwoording van een deel
Artikel 2 verbijzonderde interne controle
Het college van dijkgraaf en hoogheemraden, in het vervolg genoemd college, zorgt er voor dat ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de daarin opgenomen baten, lasten en balansmutaties een jaarlijkse interne toetsing plaatsvindt. Daarnaast kan het college onderzoek laten verrichten naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door hen gevoerde bestuur
Het college zorgt er voor dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen, schulden en het vermogen van het waterschap systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de 3 jaar.
Artikel 4 protocol accountantscontrole
In die gevallen waarin de interne wet- en regelgeving, zoals die is opgenomen in het normenkader niet voorziet, dan wel (interpretatie)ruimte laat, is het college bevoegd om daarover beslissingen te nemen. Wanneer het college van deze bevoegdheid gebruik maakt legt het hierover verantwoording af in het jaarverslag.
Artikel 6 inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een doelmatige en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (minimaal twee keer per jaar) (afstemmings)overleg plaats tussen de accountant en (leden van) de rekeningcommissie (inclusief ambtelijk secretaris). De rekeningcommissie bepaalt de te bespreken onderwerpen en nodigt deelnemers uit die naar haar inzicht bij de bespreking aanwezig dienen te zijn.
Artikel 7 toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college zorgt er voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van het waterschap.
Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die zouden kunnen leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze afwijkingen terstond schriftelijk aan het college en vraagt hij het college daarop te reageren. Indien de accountant na antwoord van het college daarover de mening blijft toegedaan dat de geconstateerde afwijkingen leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij dit aan de verenigde vergadering en vermeldt hij daarbij de reactie van het college.