Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent de stadswinkel Mandaatbesluit Afdeling Stadswinkel Nissewaard 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent de stadswinkel Mandaatbesluit Afdeling Stadswinkel Nissewaard 2016
CiteertitelMandaatbesluit Afdeling Stadswinkel Nissewaard 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Mandaatbesluit Afdeling Stadswinkel Nissewaard 2016 is ook vastgesteld door de heffings- en invorderingsambtenaar, en door de burgemeester, en is ondertekend op 27 september 2016.

Deze regeling wordt ingetrokken door hoofdstuk 19, art. 1 van het Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 10:3 lid 1 Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-10-201630-09-201627-05-2017nieuwe regeling

27-09-2016

Gemeenteblad 2016, 141537

16.B.00444

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit afdeling Stadswinkel Nissewaard 2016

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Nissewaard, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft ;

Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, in afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), in Boek 3, Titel 3 van het Burgerlijk Wetboek en in de Financiële verordening gemeente Nissewaard 2015;

Overwegende dat het uit het oogpunt van doelmatigheid, effectiviteit en een betere dienstverlening aan de burgers wenselijk is om daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk van de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar op te dragen aan medewerkers van de gemeente;

besluiten:

het mandaatbesluit voor de afdeling Stadswinkel vast te stellen als volgt:

Artikel 1 Algemeen deel

Het bepaalde in het algemeen deel van het Mandaatbesluit Nissewaard, zoals vastgesteld bij besluit van 2 januari 2015 is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Stadswinkel.

Artikel 2 Bevoegdheden

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht, machtiging verleend voor het volgende:

    Besluiten ter uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging voor wat betreft het verlenen van verlof tot het opgraven, verwijderen en/of vervoer van een lijk;

  • 2.

    Aan de teamcoördinatoren van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • 1.

      Besluiten ter uitvoering van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het volgende:

      • a.

        ontheffing op grond van artikel 2:9 (optreden straatartiest);

      • b.

        vergunning op grond van artikel 2:10 (plaatsen van een voorwerp op, aan of boven de openbare weg);

      • c.

        vergunning op grond van artikel 2:25 (evenement cat. A);

      • d.

        ontheffing op grond van artikel 4:6 lid 1 (verbod geluidhinder buiten een inrichting)

      • e.

        ontheffing op grond van artikel 4:18 lid 1(recreatief nachtverblijf buiten kampeerterrein);

      • f.

        ontheffing op grond van artikel 5:6 (parkeren kampeermiddelen)

      • g.

        collectevergunning als bedoeld in artikel 5:13;

      • h.

        standplaatsvergunning voor promotionele doeleinden als bedoeld in de artikelen 5:18 en 5:18a;

      • i.

        snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23;

    • 2.

      Besluiten tot ontheffing als bedoeld in art 35 van de Drank en Horecawet;

    • 3.

      Besluiten ter uitvoering van de Zondagswet;

    • 4.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994;

    • 5.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet op de Kansspelen;

  • 3.

    Aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • 1.

      Het afgeven van een bewijs van in leven zijn als bedoeld in de Wet Basisregistratie Personen;

    • 2.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging voor wat betreft:

      • a.

        het verlenen verlof/uitstel tot begraven of cremeren;

      • b.

        het verlenen van verlof tot ontleding;

      • c.

        het verlenen van een laissez-passer als bedoeld in artikel 11 van de wet;

      • d.

        doen van opgaaf van sterfgevallen aan Inspecteur Registratie en Successie;

  • 4.

    Aan de adviseur Burgerzaken van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • 1.

      Besluit tot terugbetaling van leges in verband met de kosten van vermissing van een rijbewijs;

    • 2.

      Het doen van opgaaf registratie sterfgevallen aan de Inspecteur Registratie en Successie.

    • 3.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Basisregistraties personen:

      • a.

        op het verzoek van een betrokkene tot het verbeteren, aanvullen of verwijderen van een hem betreffend persoonsgegeven in de basisregistratie;

      • b.

        als bedoeld in de artikelen 2.55 tot en met 2.60;

         

    • 4.

      Besluiten ter uitvoering van de artikelen 6 en 6a van de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;

    • 5.

      Besluiten tot het weigeren dan wel vervallen verklaren van een reisdocument als bedoeld in hoofdstuk VI van de Paspoortwet.

    • 6.

      Besluiten ter uitvoering van artikel Y32 van de Kieswet (registratie kiesgerechtigheid niet-Nederlanders die onderdaan zijn van een andere lidstaat van de Europese Unie)

    • 7.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 1.16 van het Burgerlijk wetboek en het reglement Burgerlijke stand tot benoeming van een buitengewone ambtenaar burgerlijke stand voor één bepaalde huwelijksvoltrekking.

  • 5.

    Aan de adviseur burgerzaken en de medewerkers van het team Klantcontact 2 van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:

    • 1.

      Het verstrekken van gegevens op grond van het “Aanwijzingsbesluit gegevensverstrekkingen uit de basisregistratie personen aan derden”;

    • 2.

      Besluiten omtrent een optieverzoek als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap en het adviseren over naturalisatieverzoeken;

    • 3.

      Het afgeven van een verklaring omtrent het Nederlanderschap als bedoeld in de Paspoortwet en de Rijkswet op het Nederlanderschap;

    • 4.

      Het in ontvangst nemen van een verklaring omtrent afstand van het Nederlanderschap en het verzenden van een bevestiging daarvan;

    • 5.

      Het in ontvangst nemen van een kennisgeving als bedoeld in artikel 11 van de Toescheidingsovereenkomst;

    • 6.

      Het uitvoeren van de naturalisatieceremonie als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap;

    • 7.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Basisregistraties personen:

      • a.

        het opnemen van gegevens omtrent een persoon in de basisregistratie;

      • b.

        op een verzoek om geheimhouding van persoonsgegevens in de basisregistratie;

      • c.

        op een verzoek van een betrokkene tot het verbeteren, aanvullen of verwijderen van een hem betreffend persoonsgegeven in de basisregistratie;

      • d.

        het afnemen van een verklaring onder eed of gelofte als bedoeld in artikel 2.8;

      • e.

        als bedoeld in de artikelen 2.55 tot en met 2.60;

    • 8.

      Besluiten ter uitvoering van de Paspoortwet:

      • a.

        Het in ontvangst nemen van en beslissen op een aanvraag om een reisdocument;

      • b.

        Het verstrekken van een reisdocument;

      • c.

        Het weigeren of vervallen verklaren van een reisdocument, uitgezonderd een Nederlandse Identiteitskaart;

      • d.

        Het opmaken van een proces-verbaal ter zake verschreven, onbruikbaar gemaakte, vermiste of gestolen reisdocumenten;

      • e.

        Het in ontvangst nemen van reis- en andere waardedocumenten en het verstrekken van een ontvangstbevestiging daarvan;

    • 9.

      Besluiten ter uitvoering van de Kieswet voor wat betreft:

      • a.

        Aanvraag briefstemmen;

      • b.

        Aanvraag stempas, kiezerspas en volmachtbewijs;

      • c.

        Ondersteuningsverklaring;

      • d.

        Het registreren van kiesgerechtigheid;

      • e.

        De afgifte van een verklaring registratie als kiezer;

      • f.

        Openbare kennisgevingen;

      • g.

        Kennisgeving aan belanghebbende uitsluiting kiesrecht;

      • h.

        Verzoek politieke groepering inzake registratie naam van die groepering;

      • i.

        Verklaring bevoegdheid tot deelname aan de stemming;

      • j.

        In ontvangst nemen van kandidatenlijsten

    • 10.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens:

      • a.

        in behandeling nemen van een aanvraag van een verklaring omtrent gedrag en het vragen van een vergoeding daarvoor;

      • b.

        het opvragen van justitiële gegevens ten behoeve van de uitvoering van een wettelijke verplichting;

    • 11.

      Besluiten ter uitvoering van hoofdstuk 2 van de Parkeer- en parkeerbelastingverordening;

    • 12.

      Het verstrekken, verlengen dan wel intrekken van een abonnement voor een parkeergarage;

    • 13.

      Besluiten tot afgifte van rijbewijzen dan wel de verlenging van de geldigheidsduur daarvan;

    • 14.

      Het verstrekken van inlichtingen uit het Centraal register rijbewijzen en bromfietscertificaten;

    • 15.

      Het verstrekken c.q. aanvragen van inlichtingen uit archieven van aanvraagformulierenreisdocumenten en rijbewijzen;

  • 6.

    Aan de teamcoördinator van het team Belastingen van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • 1.

      Besluiten omtrent een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule in verband met een gemeentelijke belasting;

  • 7.

    Aan de medewerkers van het team Belastingen van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • 1.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit ter zake een gemeentelijke belasting;

    • 2.

      Besluiten op een verzoek om vrijstelling, vermindering, ontheffing of teruggaaf van een gemeentelijke belasting;

    • 3.

      Besluiten tot het ambtshalve verlenen van vrijstelling van een gemeentelijke belasting;

    • 4.

      Besluiten op een verzoek tot uitstel van betaling dan wel om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;

    • 5.

      Besluiten tot het niet invorderbaar verklaren van een gemeentelijke belasting;

    • 6.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot bepaling van de WOZ – waarde als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;

    • 7.

      Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;

    • 8.

      Besluiten tot het aangaan van fiscale compromissen;

    • 9.

      Besluiten ter uitvoering van de Algemene wet inzake rijksbelastingen:

      • a.

        Het vorderen van gegevens en inlichtingen;

      • b.

        Het vorderen van inzage in boeken en andere bescheiden en het maken van afschriften, uittreksels en kopieën daarvan;

      • c.

        Het vorderen van toegang tot gebouwen en gronden en het geven van aanwijzingen voor onderzoeken in die gebouwen en op die gronden.

    • 10.

      Het vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar in belastingzaken in beroep, hoger beroep en cassatie;

    • 11.

      Besluiten tot het terugbetalen van door een belastingplichtige teveel betaalde belasting;

  • 8.

    Aan de directeur en aan het afdelingshoofd heffingen van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het verdagen van de uitspraak op bezwaarschriften inzake de gemeentelijke heffingen voor ten hoogste een jaar als bedoeld in de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

  • 9.

    Aan de directeur, de juridisch medewerker heffingen, de medewerkers heffingen A en de medewerkers heffingen B van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het nemen van beslissingen op bezwaarschriften gemeentelijke belastingen met bijbehorende correspondentie als bedoeld in de Gemeentewet;

    • b.

      het nemen van beslissingen op verzoeken met toepassing hardheidsclausule met bijbehorende correspondentie als bedoeld in de Gemeentewet, de Algemene wet inzake rijksbelastingen en de betreffende belastingverordening;

    • c.

      het nemen van beslissingen op verzoeken tot het verkrijgen van vrijstelling, vermindering en teruggaaf met bijbehorende correspondentie als bedoeld in de Gemeentewet;

    • d.

      het verlenen van ontheffing als bedoeld in de Gemeentewet;

    • e.

      het ambtshalve verlenen van vrijstelling met bijbehorende correspondentie als bedoeld in de Gemeentewet;

    • f.

      het vertegenwoordigen van de gemeente in belastingzaken in beroep (rechtbank) en hoger beroep (Gerechtshof) met correspondentie als bedoeld in de Gemeentewet;

    • g.

      het sluiten van fiscale compromissen.

  • 10.

    Aan het dagelijks bestuur, de directeur, de juridisch medewerker heffingen, de medewerkers heffingen A en de medewerkers heffingen B van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente in beroep en in cassatie in belastingzaken, voor zover het schriftelijke stukken betreft, als bedoeld in de Gemeentewet en Algemene wet inzake rijksbelastingen.

  • 11.

    Aan het afdelingshoofd invordering, de deurwaarders, de senior medewerkers invordering, de medewerkers invordering A en de medewerkers invordering B van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      Het aanmanen van de belastingschuldige die de belastingaanslag niet binnen de gestelde termijn betaalt als bedoeld in de Invorderingswet 1990.

  • 12.

    Aan het afdelingshoofd invordering, de deurwaarders, de deurwaarders in dienst van Cannock Chase Public die zijn aangesteld als onbezoldigde gemeenteambtenaren, de senior medewerkers invordering, de medewerkers invordering A en de medewerkers invordering B van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      Het uitvaardigen, betekenen en ten uitvoer leggen van een dwangbevel als bedoeld in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en de Invorderingswet 1990.

  • 13.

    Aan het afdelingshoofd invordering, de senior medewerkers invordering, de medewerkers invordering A en de medewerkers invordering B van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het nemen van beslissingen op verzoek om kwijtschelding van plaatselijke belastingen met bijbehorende correspondentie, als bedoeld in de Gemeentewet en de Invorderingswet 1990;

    • b.

      het nemen van beslissingen op het administratief beroep tegen de uitspraak op het verzoek tot kwijtschelding met bijbehorende correspondentie als bedoeld in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990;

    • c.

      het nemen van beslissingen op verzoeken tot het verlenen van uitstel van betaling als bedoeld in de Gemeentewet en de Invorderingswet 1990;

    • d.

      het terugbetalen van door de belastingschuldige te veel betaalde bedragen als bedoeld in de Gemeentewet en de Invorderingswet 1990;

  • 14.

    Aan de directeur, de WOZ-specialist en de WOZ-taxateur van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      Het nemen van beslissingen op bezwaarschriften tegen de W.O.Z.-waarde als bedoeld in de Wet W.O.Z.;

    • b.

      Het ambtshalve verminderen van de waarde van onroerende zaken als bedoeld in het Besluit Wet W.O.Z.

Artikel 3 Voorwaarden

  • 1.

    Het afdelingshoofd, de teamcoördinatoren en de overige medewerkers van de afdeling handelen in overeenstemming met de door de gemeenteraad vastgesteld kaders en het door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde beleid.

  • 2.

    Het afdelingshoofd, de teamcoördinatoren en de overige medewerkers van de afdeling overleggen in ieder geval met de portefeuillehouder voordat zij een bevoegdheid uitoefenen als hierdoor:

    • a.

      ongewenste politieke, maatschappelijke of financiële gevolgen kunnen ontstaan;

    • b.

      artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht zal worden toegepast.

Artikel 4 Ondertekening

In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de heffings- en invorderingsambtenaar worden besluiten ondertekend als volgt:

“De heffingsambtenaar (of Invorderingsambtenaar) van de gemeente Nissewaard,

Namens deze,

( functie-aanduiding van degene die krachtens mandaat handelt)

Handtekening

(Naam van degene die krachtens mandaat handelt)”

Artikel 5 Intrekking

Het mandaatbesluit afdeling Stadswinkel Nissewaard zoals vastgesteld op 2 januari 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de dag van bekendmaking en werkt terug tot 30 september 2016.

Artikel 7 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit Afdeling Stadswinkel Nissewaard 2016.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Nissewaard van 27 september 2016.

de burgemeester,

de secretaris,

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Nissewaard op 27 september 2016.

de burgemeester,

Aldus vastgesteld door de Heffings- en invorderingsambtenaar van Nissewaard op 27 september 2016.

De heffings- en invorderingambtenaar,