Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Regeling financiële belangen gemeente Almere 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling financiële belangen gemeente Almere 2016
CiteertitelRegeling financiële belangen gemeente Almere 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Ambtenarenwet
  2. Gemeentewet
  3. CAR-UWO, art. 15:1f
  4. Instemmingsbesluit d.d. 04-07-2016 van de Ondernemingsraad

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-12-201601-01-2020nieuwe regeling

30-08-2016

Gemeenteblad Almere, nr. 568, 07-12-2016

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling financiële belangen gemeente Almere 2016

 

 

Regeling financiële belangen gemeente Almere 2016

 

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almere,

 

gelet op het gestelde in de Ambtenarenwet, Gemeentewet en artikel 15:1f Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling-Uitwerkingsovereenkomst (CAR-UWO) betreffende melding financiële belangen;

 

gelet op het instemmingsbesluit van 4 juli 2016 van de Ondernemingsraad;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de navolgende

 

 

Regeling financiële belangen gemeente Almere 2016

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Financiële belangen: het bezit van en transacties van effecten en onroerend goed en de deelname in bedrijven, die de belangen van de gemeente kunnen raken, voor zover deze in verband staan met de functievervulling en waardoor een onafhankelijke besluitvorming door de medewerker niet mogelijk is.

Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid

De gemeente Almere waardeert het in algemene zin positief wanneer medewerkers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de medewerker en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.

Artikel 3 Belangenverstrengeling

De medewerker heeft geen financiële belangen in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.

Artikel 4 Meldingsplicht financiële belangen

De medewerker is verplicht financiële belangen te melden en toestemming te vragen bij de concerncontroller, indien:

 

  • er een financiële relatie is tussen de gemeente of de functie van de medewerker en de organisatie waarin de financiële belangen van toepassing zijn, en/of

  • er een risico is dat de financiële belangen een goede functievervulling in de weg staan.

     

Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden.

Artikel 5 Meldingsplicht financiële belangen aangewezen functionarissen

Medewerkers met de volgende functies worden geacht te zijn aangesteld in een functie waaraan in het bijzonder het risico van financiële belangenverstrengeling of het risico van gebruik van koersgevoelige informatie is verbonden en zijn verplicht het hebben van financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt, dan wel financiële belangen door het bezit of de transactie van onroerend goed, te melden:

 

  • gemeentesecretaris

  • directeur

     

De melding dient plaats te vinden via het daartoe vastgestelde formulier.

De gemeentesecretaris kan bij separaat besluit bepalen dat het bepaalde in dit artikel eveneens van toepassing is op andere medewerkers die integriteitgevoelige functies vervullen.

Artikel 6 Toestemming financiële belangen

Het college beslist op verzoeken om toestemming tot het hebben van financiële belangen van de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris beslist op verzoeken om toestemming tot het hebben van financiële belangen van de directeur. De concerncontroller beslist op verzoeken om toestemming tot het hebben van financiële belangen van overige medewerkers. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Toestemming of afwijzing wordt gemotiveerd schriftelijk vastgelegd.

Artikel 7 Register

De afdeling HRM houdt een centraal register bij van de geregistreerde financiële belangen.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en kan worden aangehaald als ‘Regeling financiële belangen gemeente Almere 2016’.

 

 

 

Aldus vastgesteld op 30 augustus 2016,

 

 

burgemeester en wethouders van Almere,

 

 

de burgemeester, de secretaris,

F.M. Weerwind R. Wielinga

 

 

 

 

Meldingsformulier financiële belangen

Het is de ambtenaar verboden financiële belangen te hebben, aandelen, effecten te bezitten en transacties in effecten te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

 

Het begrip financieel belang is zeer divers. Het kan gaan om het bezit van aandelen, effecten, vorderingsrechten, onroerend goed, bouwgrond alsook om financiële deelneming in ondernemingen. Ook negatieve financiële belangen zoals schulden kunnen relevant zijn met het oog op belangenverstrengeling. Het gevaar van belangenverstrengeling ontstaat als een ambtenaar financiële belangen bezit die een onafhankelijke besluitvorming in de weg kunnen staan. Het gaat dan bijvoorbeeld om belangen in ondernemingen die een relatie met de gemeente hebben of kunnen krijgen. Bij melding van financiële belangen gaat het om die belangen die een raakvlak hebben met de werkzaamheden die je verricht of met de informatie die uitsluitend via je werk verkregen kan zijn.

Welke financiële belangen wel en niet toelaatbaar zijn, hangt af van het (concrete) financiële belang en de inhoud van jouw taak.

 

De melding van relevante financiële en/of zeggenschapsbelangen, effectenbezit en effectentransacties is in ieder geval verplicht voor ambtenaren die daartoe op grond van de Regeling melding financiële belangen Almere 2016 daartoe zijn aangewezen.

 

Voor financiële belangen, effecten/aandelenbezit of transacties die een risico vormen voor een goede vervulling van de functie of het goede functioneren van de openbare dienst geldt een verbod voor alle ambtenaren. Dit betekent dat de ambtenaren die een functie uitoefenen die niet is aangewezen op grond van de Regeling melding financiële belangen Almere 2016 eveneens worden verzocht dit formulier in te vullen indien zij van oordeel zijn dat zijn financiële belangen, effectenbezit of transacties een risico vormen voor een goede vervulling van de functie of het goede functioneren van de gemeente.

Je wordt verzocht om tussentijdse wijzigingen zo spoedig mogelijk door te geven.

 

Dit formulier wordt in je personeelsdossier bewaard.

 

Naam medewerker:

Personeelsnummer:

Dienst/Afdeling:

 

Heeft de volgende financiële belangen:

 

Soort belang

Ingangsdatum

Naam instelling

Raakvlakken met functie c.q. met functioneren gemeente

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldus naar waarheid ingevuld:

 

Datum:

 

Handtekening:

 

 

 

De concerncontroller/de gemeentesecretaris/het college verleent wel/geen toestemming voor het hebben van bovenstaande financiële belangen.

 

Eventuele risico beperkende voorwaarden:

 

 

 

Datum:

 

Handtekening: