Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Almere 2016 |
Citeertitel | Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Almere |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2016 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 30-08-2016 Gemeenteblad Almere, nr. 567, 07-12-2016 | geen |
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almere;
gelet op het bepaalde in artikel 15:1e van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling-Uitwerkingsovereenkomst (CAR-UWO),
gelet op het instemmingsbesluit van 4 juli 2016 van de Ondernemingsraad;
Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid
De gemeente Almere waardeert het in algemene zin positief wanneer medewerkers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de medewerker en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.
Artikel 3 Belangenverstrengeling
De medewerker vervult geen nevenwerkzaamheden in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.
Artikel 4 Meldingsplicht nevenwerkzaamheden
De medewerker is verplicht nevenwerkzaamheden te melden en toestemming te vragen bij de werkgever, indien:
Artikel 5 Toestemming nevenwerkzaamheden
De leidinggevende beslist op verzoeken om toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden. De gemeentesecretaris beslist op een verzoek om toestemming tot het verlenen van nevenwerkzaamheden van directeuren. Het college beslist op een verzoek om toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Toestemming of afwijzing wordt gemotiveerd schriftelijk vastgelegd.
Toestemming kan onder andere worden geweigerd indien de nevenwerkzaamheden een zeker risico meebrengen met betrekking tot één of meer van de volgende aspecten:
Voor de medewerker aan wie toestemming is verleend om nevenwerkzaamheden te verrichten, gelden in ieder geval de volgende algemene voorwaarden:
Nevenwerkzaamheden van medewerkers met de volgende functies worden openbaar gemaakt:
De gemeentesecretaris kan bij separaat besluit bepalen dat de nevenwerkzaamheden van andere ambtenaren die integriteitgevoelige functies vervullen eveneens openbaar worden gemaakt.
Artikel 8 Wijze van openbaarmaking
Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden van de in artikel 7 genoemde medewerkers vindt plaats door een actuele opgave van deze nevenwerkzaamheden op de website van de gemeente Almere te publiceren.
In december 2014 heeft de VNG de modelregeling nevenwerkzaamheden opgesteld.
De gemeente sluit aan bij deze modelregeling.
Deze regeling is een nadere uitwerking van de wijze waarop nevenwerkzaamheden binnen onze organisatie worden gemeld en geregistreerd. De term “nevenwerkzaamheden” dient ruim te worden opgevat, zoals het bekleden van een functie als adviseur, bestuurder, vennoot of aandeelhouder/lid van een vennootschap, stichting of vereniging. Het kan ook gaan om werkzaamheden bij commerciële organisaties. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en onbetaalde nevenwerkzaamheden of nevenwerkzaamheden die binnen of buiten de normale diensttijd worden verricht. De ambtenaar is zelf verantwoordelijk voor het doen van opgave (schriftelijk) van nevenwerkzaamheden. Bij twijfel of er opgave gedaan moet worden kan de direct leidinggevende geraadpleegd worden, waarbij onderstaande punten een leidraad kunnen zijn.
Hoewel de gemeente voorstaat dat men nevenwerkzaamheden meldt, is dit niet verplicht en mag men zelf de afweging maken. Alleen de werkzaamheden (betaald of onbetaald) die het belang van de gemeente kunnen raken en tot belangenverstrengeling met de functie (kunnen) leiden, moeten gemeld worden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er belangenverstrengeling ontstaat door een nevenfunctie, of dat de schijn daartoe wordt gewekt. Het is van belang dat (schijn van) belangenverstrengeling te allen tijde wordt voorkomen.
Een ambtenaar zal dus zelf moeten beoordelen of het belang van de gemeente Almere geraakt wordt door de nevenwerkzaamheden. Wanneer men dit niet zeker weet, kunnen de nevenwerkzaamheden het beste worden gemeld. Medewerkers worden in dit verband wel verzocht om op eigen initiatief nevenwerkzaamheden te bespreken met leidinggevenden. Dit bespreekbaar maken kan namelijk het wederzijds belang dienen. Enerzijds is het voor de gemeente goed om te weten dat zij specifieke kwaliteiten in huis heeft, waarvan zij gebruik kan maken. Anderzijds kan het bespreken helpen bij de afweging van de medewerker of er gemeld moet worden.
Een gedane melding dient getoetst te worden aan het verbod, zoals dat geformuleerd is in artikel 15:1e, 3e lid van de CAR-UWO. Indien een nevenwerkzaamheid raakvlakken vertoont met de ambtelijke functie, hoeft een melding niet altijd te leiden tot actie. Het feit dat een dergelijke nevenwerkzaamheid bekend is of geregistreerd staat, kan bijvoorbeeld voorkomen dat een situatie ontstaat waarin van een botsing van belangen sprake is.
De volgende punten zijn nuttig bij het oordeel over de vraag of door een nevenwerkzaamheid de goede functievervulling of de goede functionering van de openbare dienst, niet in redelijkheid is verzekerd:
In de Ambtenarenwet een bepaling opgenomen die naast het maken van voorschriften omtrent melding en registratie van nevenwerkzaamheden ook verplicht tot de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden verricht door aangewezen ambtenaren.
In de CAR-UWO is de meldings- en registratieplicht vastgelegd en is bepaald dat het college de openbaarmaking regelt van de nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris en directeuren van gemeentelijke diensten en bedrijven, alsmede van andere ambtenaren aangesteld in een functie waarvoor ter bescherming van de integriteit van de openbare dienst openbaarmaking van nevenwerkzaamheden noodzakelijk is, regelt. In het kader van de transparante overheid dient voor het publiek inzichtelijk te zijn welke nevenfuncties de in artikel 7 aangewezen functionarissen verrichten. Gekozen is voor een centrale openbaarmaking van nevenfuncties via de gemeentelijke website. De keuze voor plaatsing op de website ligt tevens in de lijn van de gemeente om de elektronische dienstverlening aan burgers te verbeteren en te vereenvoudigen. Het gebruik van de gemeentelijke website vergroot de toegankelijkheid van de informatie voor burgers.
Niet alle geregistreerde gegevens ten aanzien van nevenfuncties van aangewezen functionarissen behoeven openbaar te worden gemaakt. Om de privacy van deze ambtenaren te beschermen, worden alleen de vanuit integriteitsoogpunt noodzakelijke gegevens openbaar gemaakt: de hoofdfunctie, de (betaalde of onbetaalde) nevenfunctie, de organisatie waarbinnen de nevenfunctie wordt verricht en de datum van ingang van de nevenfunctie.
Meldingen worden geregistreerd door de afdeling HRM.
Opgaveformulier nevenwerkzaamheden
Verricht de volgende nevenwerkzaamheden:
Tijdsbeslag functie: Het verrichten van bovenstaande nevenwerkzaamheden neemt gemiddeld […] uur per maand in beslag.
Het verrichten van de werkzaamheden vindt [binnen/buiten] werktijd plaats. 1
☐ onbetaalde nevenwerkzaamheden
Mogelijke raakvlakken met de belangen van de Gemeente Almere:
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
Mogelijke raakvlakken met de functie:
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………….
Staan de nevenwerkzaamheden een goede functievervulling in de weg?
……………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………..
Kunnen de nevenwerkzaamheden naar de mening van u en uw leidinggevende de belangen van de gemeente schaden?
Zo ja, welke van de onderstaande maatregelen is genomen (aankruisen wat van toepassing is):
☐ De nevenwerkzaamheden worden beëindigd.
☐ Er zijn zodanige afspraken gemaakt dat de belangen van de openbare dienst niet geschaad worden.
Op grond van de Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Almere 2016 worden de door de gemeentesecretaris en directeuren gemelde nevenwerkzaamheden openbaar gemaakt.
Openbaarmaking vindt plaats door een actuele opgave van deze nevenwerkzaamheden op internet te publiceren.
Bij de opgave wordt het volgende vermeld:
Aldus volledig en naar waarheid ingevuld:
---------------------------------------------------------------
De leidinggevende/de gemeentesecretaris/het college verleent wel/geen toestemming voor het verrichten van bovenstaande nevenwerkzaamheden.
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………