Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar houdende Beleidsplan Stedelijk water 2017-2026 |
Citeertitel | Beleidsplan Stedelijk water 2017-2026 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Beleidsplan stedelijk water 2017-2026 |
Deze regeling vervangt het verbreed Gemeentelijk rioleringsplan fusiegemeente 2014-2016.
Deze regeling vervangt het Waterplan 2002-2012.
Onbekend.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2016 | nieuwe regeling | 01-12-2016 | . |
Voor u ligt het beleidsplan Stedelijk water 2017-2026 (verder BSW genoemd), met als doel: op een zo efficiënt mogelijke wijze invulling te geven aan de gemeentelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater. Een nieuw plan is noodzakelijk omdat het huidige beleidsplan (het verbreed Gemeentelijk rioleringsplan (vGRP) fusiegemeente 2014-2016) per 1 januari 2017 afloopt.
Naast de traditionele invulling van de zorgplicht voor water, is een aantal onderwerpen uit het ‘Waterplan Alkmaar 2002-2012’ meegenomen in dit beleidsplan. Het Waterplan krijgt hiermee een vervolg in het BSW.
Het BSW geeft vooral de strategie voor de komende jaren weer. Uitwerking van de strategie vindt plaats in beheer- en uitvoeringsplannen.
De zorg en verantwoordelijkheid voor het (afval)water is in handen van gemeenten, Hoogheemraadschap, Provincie, Rijkswaterstaat en perceeleigenaren. Iedere partij heeft hierin zijn eigen bevoegdheden en verplichtingen. Gemeenten moeten invulling geven aan drie zorgplichten t.a.v. stedelijk waterbeheer, namelijk:
Op grond van het Bestuursakkoord Water (2011) hebben Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en drinkwaterbedrijven verklaard dat zij intensief met elkaar gaan samenwerken in de (afval)waterketen. Deze samenwerking moet in de regio Alkmaar in 2020 leiden tot een besparing van € 3,8 miljoen door het terugdringen van de verwachte kostentoename, verbeteren van de kwaliteit van de waterketen, vermindering van kwetsbaarheid van de organisaties binnen de keten en door het uitwisselen van kennis. Het op een doelmatige wijze beheren van de gehele waterketen staat centraal. Alkmaar is wat dat betreft al goed op weg.
Daarnaast zijn er twee ontwikkelingen die aanleiding geven in deze planperiode verder te denken dan de traditionele invulling van de gemeentelijke watertaken. Dit is ten eerste de discussie rondom de klimaatbestendige stad 2050 voortgekomen uit de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie. Ten tweede is dit de komst van de Omgevingswet in 2019, die vorming van een integrale omgevingsvisie verplicht stelt. Deze twee ontwikkelingen lopen parallel aan elkaar en zij bepalen mede de focus voor het BSW.
Het BSW heeft een geldigheidsduur van tien jaar, van 2017 tot en met 2026. Riolering, één van de voorzieningen om afval-, hemel- en grondwater af te voeren, ligt echter veel langer dan deze planperiode onder de grond. Om deze reden geeft dit BSW een doorkijk over de gehele levensduur van de riolering. De rioolheffing en de lange termijn doelstellingen zijn gebaseerd op deze doorkijk, om zo te komen tot een doelmatige invulling van de watertaken tegen zo laag mogelijke lasten voor de burger.
Op basis van het wettelijk kader richt de zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater van gemeenten zich op een aantal thema’s:
BEPERKEN RISICO OP WATEROVERLAST EN VERDROGING
BEHOUDEN / VERHOGEN LEEFBAARHEID