Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leiden

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiden houdende regels omtrent subsidie voor parkeergelegenheden Deelverordening Subsidie privaat- gefinancierde parkeergelegenheden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeiden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiden houdende regels omtrent subsidie voor parkeergelegenheden Deelverordening Subsidie privaat- gefinancierde parkeergelegenheden
CiteertitelDeelverordening Subsidie privaat- gefinancierde parkeergelegenheden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening gemeente Leiden
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-12-2016nieuwe regeling

01-12-2016

Gemeenteblad 2016, 172484

RV 16.0098

Tekst van de regeling

Intitulé

Deelverordening Subsidie privaat gefinancierde parkeergelegenheden 2016

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze deelverordening wordt verstaan onder:

  • -

    Raad: Raad van de gemeente Leiden;

  • -

    College: College van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden;

  • -

    ASV: de Algemene Subsidie Verordening van de gemeente Leiden;

  • -

    Subsidie: geldelijke bijdrage ten behoeve van privaat gefinancierde parkeergelegenheden.

Artikel 2. Wettelijke grondslag (en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  • 1.

    Algemene wet Bestuursrecht

  • 2.

    ASV (Algemene subsidieverordening) gemeente Leiden

Artikel 3. Reikwijdte

  • 1.

    Voor zover in deze deelverordening niet anders is bepaald, zijn de begripsomschrijvingen en bepalingen van de ASV van toepassing.

  • 2.

    Deze deelverordening is van toepassing op door het college te verstrekken subsidies met betrekking tot privaat-gefinancierde parkeergelegenheden.

Artikel 4. Eenmalig subsidiebudget

  • 1.

    Conform RV 15.0064, “Kredietaanvraag en exploitatie Uitbereiding betaald parkeren”, is het budget vastgesteld op een maximum van € 7.500,- per aanvraag, met een totaal budget van € 300.000,-. Waarbij in uitzonderlijke gevallen het college kan besluiten het maximum bedrag van € 7.500,- te verhogen.

  • 2.

    Binnen 8 weken na indiening van een subsidieverzoek dan wel na sluiting van de indieningstermijn voor subsidieaanvragen, informeert de gemeente de aanvrager schriftelijk inzake het genomen besluit over het wel of niet toekennen van de subsidie.

Artikel 5. Subsidiecriteria

  • 1.

    Als eerste dient de eigenaar van de privaat gefinancierde parkeergelegenheid onder eigen verantwoordelijkheid borden te hebben geplaatst met de tekst “privéterrein - wegsleepregeling”.

  • 2.

    Indien er alsnog ‘vreemdparkeerders’ staan, die parkeeroverlast veroorzaken, dan moet de betreffende eigenaar aantonen of aannemelijk maken dat de bebording (en eventuele andere maatregelen) niet geholpen hebben (dit kan door bijvoorbeeld foto's, filmpjes etc.).

  • 3.

    Indien de parkeeroverlast aangetoond is, draagt de gemeente 50% bij aan de netto-kosten (ex btw en dus ongeacht of de ondernemer recht op aftrek heeft ) voor een standaardoplossing (zoals bijvoorbeeld een slagboom) met een maximum van € 7.500 per aanvraag. In uitzonderlijke gevallen kan het college besluiten het maximum bedrag van € 7.500,- te verhogen

  • 4.

    De aanvragen worden in principe op volgorde van binnenkomst behandeld.

  • 5.

    Er kan enkel en alleen aanspraak gemaakt worden op deze bijdrage in de kosten indien het terrein vrij parkeren is en blijft. Locaties waar betaald parkeren is of wordt ingevoerd komen niet in aanmerking.

  • 6.

    De aanvrager dient aan te tonen dat de parkeeroverlast minimaal 2 maanden heeft plaats gevonden.

  • 7.

    De subsidie kan alleen aangevraagd worden voor terreinen die gelegen zijn op Leids grondgebied.

  • 8.

    De subsidie dient maximaal 1,5 jaar na invoering van betaald parkeren, in het desbetreffende gebied/ fase te worden aangevraagd. Mocht betaald parkeren in een bepaald gebied reeds zijn ingevoerd, dan geldt een termijn van 1,5 jaar na bekendmaking van deze deelverordening.

Artikel 6. Subsidiebudget

Conform RV 15.0064, “Kredietaanvraag en exploitatie Uitbereiding betaald parkeren” is het budget vastgesteld op een maximum van € 7.500,- per aanvraag met een totaal van € 300.000,-

Artikel 7. Aanvragen subsidie

  • 1.

    De subsidie kan digitaal worden aangevraagd via de website van de gemeente Leiden.

  • 2.

    Per terrein kan er slechts één subsidie worden aangevraagd.

  • 3.

    Indien het aanvraagformulier niet of onvolledig is ingevuld, of de bewijsstukken niet volledig zijn aangeleverd, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.

Artikel 8. Toekenning subsidie

  • 1.

    De subsidie wordt achteraf verleend, op basis van de aanlevering van de factuur.

  • 2.

    De subsidieaanvraag wordt maximaal binnen 8 weken na aanlevering van de aanvrager beoordeeld door de gemeente.

  • 3.

    De aanvrager wordt schriftelijk geïnformeerd over het besluit van de gemeente.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van Leiden kan één of meer bepalingen van deze deelverordening in incidentele gevallen niet van toepassing verklaren. Indien het college deze bevoegdheid, na het advies van parkeermanagement, incidenteel gebruikt, doet hij hiervan een gemotiveerd schriftelijk mededeling aan de betreffende aanvrager.

  • 2.

    Deze deelverordening kan worden aangehaald als ' Deelverordening Subsidie privaat- gefinancierde parkeergelegenheden'.

  • 3.

    De deelverordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

Toelichting deelverordening Subsidie privaat gefinancierde parkeergelegenheden 2016

De deelverordening “Subsidie privaat gefinancierde parkeergelegenheid” dient vastgesteld te worden – in aanvulling op het RV 15.0064, “Kredietaanvraag en exploitatie Uitbereiding betaald parkeren”- zodat de subsidieaanvragen via de interne werkprocessen en systemen van de gemeente behandeld kunnen worden. Op deze wijze vindt de financiële afhandeling plaats conform de eisen die gesteld zijn door de accountant. De subsidie dient daartoe verwerkt te worden in een deelverordening. Bij de vaststelling van het raadsvoorstel “Kredietaanvraag en exploitatie Uitbereiding betaald parkeren” is nog geen invulling gegeven aan de randvoorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie voor privaat gefinancierde parkeergelegenheden. In deze deelverordening zijn daarom de volgende randvoorwaarden toegevoegd.

  • ·

    De aanvrager dient aan te tonen dat de parkeeroverlast minimaal 2 maanden heeft plaats gevonden. Bij de invoering van het betaald parkeren in een bepaalde fase wordt een gewenningsfase in ogenschouw genomen.

  • ·

    De subsidie kan alleen aangevraagd worden voor terreinen welke gelegen zijn op Leids grondgebied.

  • ·

    De subsidie dient maximaal 1,5 jaar na invoering van betaald parkeren, in het desbetreffende gebied/ fase te worden aangevraagd: De subsidie is tot stand gekomen naar aanleiding van de invoering betaald parkeren in de schilwijken. Een eventuele overlast van vreemd parkeerders zal dus direct na de invoering (na de gewenningsperiode) zichtbaar zijn.  Daarom is gekozen voor een maximale aanvraagperiode van 1,5 jaar.

  • ·

    De subsidie wordt achter af verleend, op basis van de aanlevering van de factuur: Door te kiezen voor eenmalige betaling achter af (op basis van een factuur) is het mogelijk om de subsidie efficiënt te behandelen doordat er een eenmalige controle/beoordeling uitgevoerd wordt per subsidieaanvraag.