Organisatie | Nederweert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nederweert houdende regels omtrent budgetten Budgethoudersregeling Nederweert 2016 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling Nederweert 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Budgethoudersregeling Nederweert 2014.
artikel 4 Financiële verordening gemeente Nederweert
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2016 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 04-10-2016 | BW-16-00980 |
Burgemeester en wethouders van Nederweert
Overwegende dat het in het kader van een doelmatig en doeltreffend financieel beheer gewenst is dat er regels worden vastgesteld voor besteding/beheer van de in de productenraming beschikbaar gestelde bedragen alsmede voor besteding/beheer van de beschikbaar gestelde investeringskredieten;
Gelet op het bepaalde in artikel 4 van de "Financiële verordening gemeente Nederweert";
tot vaststelling van de navolgende "Budgethoudersregeling Nederweert 2016":
In deze regeling wordt verstaan onder:
Grootboeknr. : Het grootboekrekeningnummer dat als zodanig is vastgelegd in de financiële administratie.
Kostensoorten: Het kosten- of opbrengstensoortnummer dat als zodanig is vastgelegd in de financiële administratie.
Budget: De voor de levering van een product beschikbaar gestelde financiële middelen overeenkomstig de op de kostenplaatsen en in de productenraming geraamde lasten en baten.
Krediet: De voor levering van een product beschikbaar gestelde financiële middelen overeenkomstig de op de investeringsrekeningen geraamde lasten.
Budgethouder: De door of namens burgemeester en wethouders aangewezen medewerker die verantwoordelijk is voor de realisering van de aan de budgetten/kredieten verbonden taakstellingen. (In het financiële pakket wordt een budgethouder kredietbeheerder genoemd).
De budgethouder kan zijn of haar bevoegdheden, al dan niet onder bepaalde voorwaarden, geheel of gedeeltelijk mandateren. Een afschrift van de mandateringsbesluiten wordt ter kennis gebracht van het team financiën ter verwerking in de financiële administratie en ter bijwerking van de in artikel 2 lid 4 bedoelde lijst. De budgethouder blijft verantwoordelijk voor de krachtens mandaat namens hem of haar uitgevoerde werkzaamheden.
Voor het aangaan van verplichtingen inzake inkoop en aanbesteding van leveringen, diensten en werken gelden de bepalingen zoals die zijn opgenomen in de nota "Inkoop en aanbestedingsbeleid 2013, gemeenten Leudal, Nederweert, Roermond en Weert", het "Inkoop- en aanbestedingsreglement gemeenten Leudal. Nederweert, Roermond en Weert" en de "Algemene verkoopvoorwaarden gemeente Nederweert".
Budgethouders verstrekken jaarlijks, voor de afsluiting van de financiële administratie, een gedocumenteerd overzicht aan het team Financiën met betrekking tot ten laste van de onder hun beheer staande budgetten aantoonbaar aangegane verplichtingen welke nog niet tot betalingen hebben geleid.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 oktober 2016.
Burgemeester en wethouders van Nederweert,
De secretaris, De burgemeester
drs. J.C.T. Bakens, H.F.M. Evers
Uitgangspunt voor deze budgethoudersregeling is de platte organisatie en de daarbij horende integrale managementverantwoordelijkheid.
Het uitgangspunt van integraal management betekent in dit kader:
- integratie van outputsturing met het beheer van de daarvoor benodigde productiemiddelen (personele, materiële en financiële);
- verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn zo laag mogelijk in de organisatie gedelegeerd c.q. gemandateerd;
- op resultaten daarvan worden aangesproken volgens gemaakte (management) afspraken;
- binnen de grenzen van het taakstellend budget; de integraal manager is dus ook budgethouder.
Om integraal management na te kunnen komen en een goede facilitering door de financiële functie
mogelijk te maken is het noodzakelijk dat een duidelijke afstemming van taken en rollen tussen de
centrale financiële functie (informatieverstrekkende, randvoorwaardenscheppende, ondersteunende,
signalerende en toetsende functie) en de integraal managers plaatsvindt en wordt vastgelegd.
De budgethoudersregeling (budgetbeheer) kan niet los worden gezien van de planning- en controlcyclus, maar borduurt hier verder op voort.
Het instrument van budgettering is geen doelstelling op zich. Het is een middel waarmee het bestuur en de ambtelijke organisatie in staat worden gesteld effectiever en efficiënter te besturen en te werken. Hierbij is van belang dat tussen het bestuur en de ambtelijke organisatie heldere afspraken worden gemaakt welke producten met welke middelen dienen te worden gerealiseerd en tegen welke kwaliteit. De budgethouder is integraal verantwoordelijk voor het te leveren product, met andere woorden hij/zij is volledig verantwoordelijk voor de input(middelen), de throughput (het proces), de output (het product) en uiteindelijk voor de outcome (effecten).
Doelstelling van deze regeling is te komen tot een passende systematiek van budgetbewaking binnen
het kader van de planning- en controlcyclus. Voorop staat dat de regeling een niet te complexe
systematiek van krediet- c.q. budgetbewaking heeft met een herkenbare plek binnen de planning- en
controlcyclus. Dat bevordert de focus op voortgangsbewaking, kwaliteitsbewaking en prijsbewaking.
Het budget als sturingsinstrument
De budget- c.q. kredietbeheerder krijgt met het budget een opdracht van het college; hij/zij krijgt de
middelen en bevoegdheden en hij/zij weet vooraf hoe verantwoording moet worden afgelegd. Sturen op producten houdt in sturen op vooraf geformuleerde taakstellingen met betrekking tot die producten. De taakstelling richt zich op efficiency en effectiviteit.