Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ermelo houdende regels betreffende markten Marktverordening gemeente Ermelo 2016 |
Citeertitel | Marktverordening gemeente Ermelo 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Marktverordening gemeente Ermelo 2000.
Onbekend.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2016 | nieuwe regeling | 10-11-2016 | e160018025 |
Deze verordening is van toepassing op de warenmarkt die wordt gehouden op dinsdag van 08:30 uur tot 12:30 uur op het Raadhuisplein in Ermelo.
Artikel 5 Vergoeding marktpromotie
Burgemeester en wethouders stellen een vergoeding beschikbaar voor de daadwerkelijk gemaakte onkosten voor marktpromotie, tot een maximum van €2.000,00 per jaar.
2. Vaste-standplaatsvergunningen
Artikel 7 Vrijgekomen standplaats
Burgemeester en wethouders houden een lijst bij van de houders van een vaste-standplaatsvergunning, met vermelding van de datum waarop de betrokkenen voor het eerst een vaste-standplaatsvergunning wordt verleend en met vermelding van de branche waartoe zij behoren of de artikelen die zij verhandelen (anciënniteitslijst).
Als een standplaats vrijkomt die werd ingenomen door de houder van een vaste-standplaatsvergunning, kan deze op aanvraag en na advies van de marktcommissie worden toegewezen aan de hoogstgeplaatste aanvrager op de anciënniteitslijst in volgorde van de datum waarop hem voor het eerst een vaste-standplaatsvergunning werd verleend.
Bij de beoordeling van de aanvragen kennen burgemeester en wethouders punten toe aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:
het marktverleden van de gegadigde en de indruk die hij maakt (20);of bij de gegadigde sprake is van maatschappelijk verantwoord ondernemen (20). Onder maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt verstaan: Bij MVO gaat het om winst maken door overwegingen op het gebied van milieuvraagstukken en sociale vraagstukken onderdeel te laten uitmaken van het beleid en de bedrijfsvoering. Dit is het aspect van 'verantwoordelijkheid': verantwoordelijkheid nemen voor de negatieve duurzaamheidsimpact van een organisatie en zorgen dat deze impact wordt gereduceerd. Daarnaast gaat het bij MVO om 'verantwoording' afleggen hierover aan stakeholders en de samenleving. Verantwoordelijkheid en verantwoording zijn dus twee zijden van de MVO-medaille.
Gegadigden komen in aanmerking in de volgorde van het aantal toegekende punten.
Artikel 9 Overschrijven vaste-standplaatsvergunning
Wenst de houder van een vaste-standplaatsvergunning niet langer zelf gebruik te maken van de vergunning of is hij overleden of onder curatele gesteld, dan kunnen burgemeester en wethouders op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator de vergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.
Kan deze weg niet worden gevolgd, dan kan de vergunning op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator worden overgeschreven op een medewerker van de vergunninghouder of mede-eigenaar van diens bedrijf als deze tenminste drie jaren in loondienst heeft gewerkt bij vergunninghouder of gefunctioneerd als mede-eigenaar.
3. Dagplaatsen, standwerkers en bediening
Artikel 12 Dagplaatsvergunning
Een dagplaatsvergunning kan worden verleend voor het innemen van een standplaats voor het uitoefenen van markthandel op een markt op plaatsen die niet zullen worden ingenomen door de houder van een vaste-standplaatsvergunning, omdat voor de plaats geen vergunning geldt, de vergunning is vervallen of, omdat de vergunninghouder niet in staat is de plaats in te nemen en niet is voorzien in vervanging overeenkomstig artikel 11.
3. Algemene bepalingen voor vergunninghouders
De houder van een vaste-standplaatsvergunning of van een dagplaatsvergunning kan zich doen bijstaan door één of meer andere personen.
Degene die een standplaats of standwerkplaats wenst in te nemen op een markt, is op eerste verzoek van een toezichthouder verplicht aan te tonen dat hij daartoe bevoegd is.
Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder verpakkingsmateriaal, dat tijdens de door hem uitgeoefende verkoop op zijn standplaats vrijkomt zodanig te bewaren dat het marktterrein daardoor niet wordt verontreinigd en het afval niet door onbevoegden kan worden verwijderd. Hij voert het afval onmiddellijk na afloop van de markt af of laat het afvoeren.
Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde zijn belast de door burgemeester en wethouders aangewezen marktmeester en de overige door hen aangewezen toezichthouders.
Artikel 19 Onmiddellijke verwijdering
Burgemeester en wethouders kunnen een vergunninghouder of iemand die hem bijstaat of vervangt gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen als deze zich op de markt schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling heeft overtreden.
Artikel 21 Intrekken oude verordening en overgangsrecht
Een krachtens de “Marktverordening gemeente Ermelo 2000” verleende vergunning of ontheffing geldt als vergunning of ontheffing krachtens deze verordening. Burgemeester en wethouders kunnen deze ambtshalve vervangen door een vergunning of ontheffing krachtens deze verordening. Ambtshalve vervanging kan gepaard gaan met een wijziging van beperkingen en voorschriften;
Het doel van deze verordening is tweeledig. Ten eerste worden hiermee de kaders gecreëerd om de weekmarkt zodanig te organiseren dat de gemeentelijke belangen beschermd worden en dat de markt tegelijkertijd aantrekkelijk blijft voor zowel consumenten als marktkooplieden en dat er een divers aanbod is van goede kwaliteit. Ten tweede heeft deze verordening tot doel dit alles op een overzichtelijke, duidelijke manier te regelen, ontdaan van overbodige regels en administratieve lasten.
Op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onderdeel h., van de Gemeentewet (hierna: Gemw) kunnen burgemeester en wethouders jaarmarkten of gewone marktdagen instellen (en afschaffen of veranderen). Deze marktverordening is van toepassing op dergelijke van gemeentewege ingestelde markten, voor zover het warenmarkten zijn en deze met regelmaat plaatsvinden. In Ermelo gaat het om de wekelijkse warenmarkt op dinsdag op het Raadhuisplein.
De regulering van andere ambulante handel dan waarop deze verordening van toepassing is, is te vinden in de meest recente versie van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Ermelo (hierna: APV). Artikel 2:25 bevat bijvoorbeeld een vergunningstelsel voor evenementen, zoals braderieën. Verder bevat afdeling 2 van de APV bepalingen over collecteren, afdeling 4 bepalingen over standplaatsen niet zijnde standplaatsen op markten en afdeling 5 bepalingen over snuffelmarkten. Uit de in de APV opgenomen bepalingen blijkt steeds dat deze niet van toepassing zijn op door burgemeester en wethouder op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h., van de Gemw ingestelde markten.
Dit artikel schrijft voor dat burgemeester en wethouders een inrichtingsplan vast dienen te stellen en regelt wat daarin geregeld moet en kan worden. Zo kan onder andere bepaald worden wat de markttijd is, welke delen van de markt bestemd zijn voor welke marktactiviteiten en op welke wijze nieuwe vergunningen worden verleend. Ieder inrichtingsplan dient voorzien te zijn van een kaart waarop het voornoemde is aangegeven.
Vaste-standplaatsvergunningen gelden in beginsel voor onbepaalde tijd, maar hier kan in individuele gevallen van worden afgeweken. Bijvoorbeeld als gewerkt wordt met een ‘proefperiode’.
Een standwerkvergunning kan beperkt worden tot het verkopen van bepaalde typen producten.
Bij bijzondere gevallen (eveneens tweede lid) kan een andere standplaats worden aangewezen. Daarbij kan gedacht worden aan zaken als extreme weersomstandigheden, noodzakelijke reconstructiewerkzaamheden en bepaalde evenementen.
Doordat de eis van handelingsbekwaamheid niet gekoppeld is aan een minimumleeftijd komen ook zestien- en zeventienjarigen aan wie door de kantonrechter handlichting is verleend in aanmerking voor een vergunning. Er is geen reden om minderjarigen die in het rechtsverkeer als handelingsbekwaam beschouwd worden, van de vergunning uit te sluiten.
Het vereiste ‘gerechtigd in Nederland arbeid te verrichten’ ziet met name op vreemdelingen die een vergunning ingevolge de Wet arbeid vreemdelingen nodig hebben.
Artikel 7 en 8 Vrijgekomen standplaats en selectiestelsel
Als een vaste standplaats vrijkomt, kan deze op aanvraag worden toegewezen aan de hoogstgeplaatste op de door burgemeester en wethouders bijgehouden anciënniteitslijst. Artikel 7 ziet niet op de verlening van nieuwe vergunningen, maar alleen op een wijziging van een reeds verleende vergunning vanwege toewijzing van een andere, betere vaste standplaats.
De ‘uitstalling’ is de kraam of ander onderkomen van waaruit de verkoop plaatsvindt.
Artikel 9 Overschrijven vaste-standplaatsvergunning
Dit artikel regelt de gevallen en voorwaarden waaronder het mogelijk is om vaste-standplaatsvergunningen over te schrijven. Het gaat om overschrijving van een vaste-standplaatsvergunning met alle daaraan verbonden voorwaarden en beperkingen, waaronder de nader bepaalde individuele standplaats.
Artikel 12 Dagplaatsvergunning
Dit kan zich voordoen als de vergunning voor de betrokken plaats is vervallen voor die marktdag, doordat de vergunninghouder niet tijdig is komen opdagen. Het in aanmerking nemen van een langere termijn betekent dat langer dan 4 marktdagen wordt ‘teruggekeken’ om te zien of de betrokkene zich heeft misdragen of in gebreke is gebleven met de betaling van zijn marktgeld.
Artikel 19 Onmiddellijke verwijdering
In artikel 125 van de Gemw is bepaald dat het gemeentebestuur onder andere ter uitvoering van gemeentelijke verordeningen de bevoegdheid heeft een last onder bestuursdwang op te leggen. Artikel 18 geeft burgemeester en wethouders de bevoegdheid om een bijzondere vorm van bestuursdwang (verwijdering) toe te passen als een vergunninghouder zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog op de markt of bij andere overtredingen van de marktverordening.
Bij deze vorm van bestuursdwang wordt spoedeisendheid als bedoeld in artikel 5:31 van de Awb verondersteld. Dan kan de bestuursdwang worden toegepast zonder voorafgaande last. Bij zéér spoedeisende gevallen, waarbij een besluit niet kan worden afgewacht, kan bestuursdwang onmiddellijk worden toegepast (artikel 5:31, tweede lid van de Awb). Wel dient het besluit in dat geval achteraf alsnog bekendgemaakt te worden overeenkomstig artikel 5:31, tweede lid van de Awb jo. artikel 5:24 van de Awb. Het hangt van de omstandigheden van het geval af of er sprake is van een spoedeisend geval.
Artikel 21 Intrekking oude verordening en overgangsrecht
Deze marktverordening vervangt de ouder marktverordening. Het op de oude marktverordening gebaseerde marktreglement vervalt daarmee ook automatisch.