Organisatie | Wormerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zaanstreek-Waterland (GGD Zaanstreek-Waterland) |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling GGD Zaanstreek-Waterland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Gemeenschappelijke Regeling |
Wijziging vastgesteld door het Algemeen Bestuur op 27 mei 2010
Het overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen is mogelijk niet compleet. Er kunnen wijzigingen ontbreken tussen het ontstaan van de regeling en de eerste opgenomen wijziging daarvan
Wet gemeenschappelijke regelingen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-05-2010 | 27-11-2017 | wijziging | 18-05-2010 - | - | |
01-01-2006 | 06-12-2005
|
De raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de
gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland,
Wormerland, Zaanstad en Zeevang, elk voorzover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
gelet op de Wet Publieke Gezondheidzorg (voorheen: Wet collectieve preventie volksgezondheid) en de Wet gemeenschappelijke regelingen;
gelezen het voorstel van het Algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke
Gezondheidsdienst (GGD) Zaanstreek-Waterland tot wijziging van de gemeenschappelijke
regeling GGD Zaanstreek-Waterland;
de ‘Gemeenschappelijke regeling gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zaanstreek-Water-land (GGD Zaanstreek-Waterland)’, in werking getreden op 1 januari 1999, per 27 mei 2010 te
wijzigen in dier voege dat de regeling komt te luiden als volgt:
HOOFDSTUK I. ALGEMENE BEPALINGEN.
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, komen in die artikelen in de plaats van de gemeente, de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, onderscheidenlijk de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zaanstreek-Waterland (GGD), het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
HOOFDSTUK III. HET BELANG EN DE BEVOEGDHEDEN
Het algemeen bestuur kan besluiten of en in hoe-verre wijziging (daaronder ook begrepen toevoeging van nieuwe en afstoting van bestaande taken) aangebracht wordt in het takenpakket, binnen het kader als bedoeld in lid 1. Dit besluit wordt niet genomen als niet omtrent de verwachte eenmalige en structurele financiële consequenties voldoende inzicht is verkregen. Gemeenten zullen voorafgaande aan de besluitvorming omtrent voorgenomen wijzigingen gehoord worden. Hun bevindingen zullen middels hun vertegenwoordiging in het bestuur in de besluitvorming betrokken worden.
HOOFDSTUK IV. HET ALGEMEEN BESTUUR.
De zittingsperiode van de leden van het algemeen bestuur is gelijk aan de zittingsduur van leden van een gemeenteraad.
Onverminderd het bepaalde in artikel 7 eindigt het lidmaatschap
van het algemeen bestuur eveneens op het moment van de uittreding uit deze gemeenschappelijke regeling.
In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD.
Indien de voorzitter c.q. de plaatsvervangend voorzitter behoort tot het bestuur van een gemeente die partij is in een rechtsgeding waarbij het openbaar lichaam GGD is betrokken, wordt het openbaar lichaam GGD door een ander, door het dagelijks bestuur aan te wijzen, lid van dat bestuur vertegenwoordigd.
HOOFDSTUK VII INFORMATIE EN VERANTWOORDING
De leden van het dagelijks bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur mondeling dan wel schriftelijk verantwoording verschuldigd voor het door het dagelijks bestuur gevoerde beleid en de door hem uitgeoefende bevoegdheden en geven ten aanzien daarvan alle, tezamen en ieder afzonderlijk door het algemeen bestuur of door een of meer leden daarvan, gevraagde inlichtingen.
HOOFDSTUK VIII HET AMBTELIJK APPARAAT
Op het personeel van het openbaar lichaam GGD is de rechtspositieregeling van de gemeente Purmerend van toepassing, zoals die dan luidt of in de toekomst zal komen te luiden, voor zover door het algemeen bestuur niet anders wordt bepaald. De regelingen, afgesproken in het Sociaal Plan dat in 1998 is vastgesteld naar aanleiding van de fusie van de GGD’en Zaanstreek en Waterland, zijn onverkort van toepassing.
HOOFDSTUK X FINANCIELE BEPALINGEN
De ontwerpbegroting wordt uiterlijk 6 weken voorafgaand aan de behandeling in het algemeen bestuur, door het dagelijks bestuur aan de raden van de deelnemende gemeenten toegezonden. Deze kunnen schriftelijk hun zienswijze ter kennis brengen aan het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Het dagelijks bestuur stelt een voorlopige rekening van inkomsten en uitgaven op. De rekening vermeldt alle inkomsten en uitgaven van de GGD, van welke aard ook, over het jaar waarop zij betrekking hebben en is vergezeld van een verklaring terzake van de deugdelijkheid daarvan, afgegeven door de persoon of de instelling die door het algemeen bestuur belast is met de controle als bedoeld in artikel 24.
De voorlopige rekening wordt binnen twee weken, doch uiterlijk 6 weken voorafgaand aan de behandeling in het algemeen bestuur, door het dagelijks bestuur aan de raden van de deelnemende gemeenten toegezonden. Deze kunnen schriftelijk hun zienswijze ter kennis brengen aan het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de voorlopige rekening, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
De kosten van de GGD worden na aftrek van de per kostenplaats/functiegebied op grond van artikel 34 onder b tot en met f verworven geldmiddelen, omgeslagen over de deelnemende gemeenten volgens de bij deze regeling behorende verdeelsleutelbijlage.
Bij de vaststelling van de in het voorgaande artikel onder c bedoelde bijdragen zal het algemeen bestuur ervan uitgaan dat deze bijdragen voor verrichte diensten tenminste kostendekkend moeten zijn.
Het algemeen bestuur kan daarbij aangeven dat een bepaald deel van de kosten ten laste van de GGD blijft.
HOOFDSTUK XIII. TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING
Op wijziging van, uittreding uit en toetreding tot een
Toetreding door een andere gemeente kan plaatsvinden op verzoek van het algemeen bestuur en op hun verzoek bij een besluit van de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de desbetreffende gemeente, indien de raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van tenminste de helft van het aantal reeds aan de regeling deelnemende gemeenten het verzoek inwilligen.
De wijziging treedt in werking op de eerste dag van de maand volgende op die, waarin de wijziging - na de vereiste goedkeuring door Gedeputeerde Staten - is opgenomen in de registers als bedoeld in art. 27 van de Wgr. Bij de wijziging kan worden bepaald dat deze op een eerder of later tijdstip van kracht wordt.
Het liquidatieplan wordt door het algemeen bestuur, de bestuursorganen van de deelnemende gemeenten gehoord, vastgesteld en voorziet in de verplichting van de deelnemende gemeenten alle rechten en verplichtingen van het openbaar lichaam over de deelnemende gemeenten te verdelen op een in het plan te bepalen wijze. Het plan behoeft de goedkeuring van Gedeputeerde Staten.
Vastgesteld door de gemeenteraad van Wormerland in de openbare vergadering van 18 mei 2010,
voorzitter, griffier
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Wormerland
6 april 2010,
burgemeester , secretaris
Vastgesteld door de burgemeester van Wormerland
6 april 2010, burgemeester
VERDEELSLEUTELBIJLAGE, behorende bij artikel 27,lid 2 van de gemeenschappelijke regeling GGD Zaanstreek-Waterland,
Ten behoeve van de begroting en de rekening van de GGD wordt een verdeelsleutel gehanteerd, volgens welke de kosten per onderscheiden functiegebied/kostenplaats over de gemeenten en/of derden worden omgeslagen.
Epidemiologie, Beleid en Gezondheidsbevordering.
Dit zijn de kosten van beleidsadvisering (w.o. lokaal gezondheidsbeleid), periodieke beschrijving van en onderzoek naar de gezondheidssituatie en/of gezondheidsproblemen bij de diverse doelgroepen (jeugd, ouderen en algemeen) en bevordering van gezond gedrag.
In de begroting worden deze kosten omgeslagen naar rato van het aantal inwoners per deelnemende gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan het betreffende dienstjaar (t-1). Bij de vaststelling van de definitieve bijdrage in de jaarrekening wordt uitgegaan van het aantal inwoners op 1 januari van het dienstjaart-1.
Algemene Gezondheidszorg (AGZ).
Dit zijn de kosten verbonden aan de uitvoering van de Wet Publieke Gezondheidzorg op het wettelijk voorgeschreven kwaliteitsniveau en voor zover in deze bijlage niet anders is bepaald.
In de begroting worden deze kosten omgeslagen naar rato van het aantal inwoners per deelnemende gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan het betreffende dienstjaar (t-1). Bij de vaststelling van de definitieve bijdrage in de jaarrekening wordt uitgegaan van het aantal inwoners op 1 januari van het dienstjaar t-1.
Kosten verbonden aan de uitvoering van taken op grond van andere wetgeving kan (ook) op basis van dezelfde verdeelsleutel plaatsvinden, dan wel tegen kostendekkend tarief.
Maatschappelijke gezondheidszorg (MGZ).
Dit zijn kosten verbonden aan de uitvoering van verschillende OGGZ taken, zoals het signaleren, uitvoeren, coördineren, regisseren en monitoren van zorg voor kwetsbare groepen om sociale kwetsbaarheid te voorkomen, huiselijk geweld en overlast te bestrijden. Het gaat om doelgroepen die geen duidelijke of reguliere hulpvraag uiten of groepen waarbij het bestaande zorgaanbod niet aansluit. Deze activiteiten worden regiobreed dan wel op verzoek van (een) gemeente(n) uitgevoerd.
In de begroting worden deze kosten voor een deel omgeslagen naar rato van het aantal inwoners per deelnemende gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan het betreffende dienstjaar (t-1). Bij de vaststelling van de definitieve bijdrage in de jaarrekening wordt uitgegaan van het aantal inwoners op 1 januari van het dienstjaart-1. Daarnaast worden een aantal taken op verzoek van de (centrum-)gemeenten uitgevoerd. Financiering van deze taken loopt via de centrumgemeenten dan wel via de betrokken gemeenten.
Dit zijn de kosten verbonden aan de taken uit de Wet Publieke Gezondheidzorg, voor zover betrekking hebbend op jeugdgezondheidszorg in de gemeenten.
Voor de uitvoering van het basistakenpakket 0-19 jaar wordt de verdeelsleutel gehanteerd, die gebaseerd is op de criteria die worden gebruikt voor het verdelen van de BDU/CJG, namelijk aantal inwoners 0-19 jaar per deelnemende gemeenten, aantal lage inkomens en minderheden. In afwijking van de gehanteerde peildata voor de BDU-verdeling wordt als peildatum 1 januari van het dienstjaar t-1 gehanteerd.
Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Dit betreft alle aan deze activiteit toe te rekenen werkelijk gemaakte kosten
In de begroting worden deze kosten omgeslagen naar rato van het aantal inwoners per deelnemende gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan het betreffende dienstjaar (t-1).Bij de vaststelling van de definitieve bijdrage in de jaarrekening wordt uitgegaan van het inwonertal op 1 januari van het voorafgaande dienstjaar (t-1).
TOELICHTING BIJ DE BELANGRIJKSTE ARTIKELEN van de gemeenschappelijke regeling GGD Zaanstreek-Waterland.
Op 1 januari 1999 is de GGD Zaanstreek-Waterland opgericht. De dienst is oorspronkelijk ingesteld op basis van een gemeenschappelijke regeling tussen het Intergemeentelijk Samenwerkingsorgaan Waterland (ISW), de gemeente Zaanstad en de gemeente Oostzaan.
In het kader van de operatie “vernieuwing ISW” heeft het ISW op 4 april 2005 besloten de eigen gemeenschappelijke regeling te wijzigen. Dit had tot gevolg dat de GGD regeling uit 1998 gewijzigd diende te worden. In plaats van de bestuursorganen van het Intergemeentelijk Samenwerkingsorgaan Waterland (ISW) zijn met ingang van het jaar 2006 de 7 aan het ISW deelnemende gemeenten rechtstreeks aan de (gewijzigde) regeling gaan deelnemen. Voor de oorspronkelijke deelnemers aan de regeling, de gemeenten Zaanstad en Oostzaan, betekende het dat zij met de wijziging van de regeling moesten instemmen en als zodanig diende vast te stellen. De dienst bestaat sinds 2006 dan ook uit de negen gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland.
In de nu voorliggende gemeenschappelijke regeling zijn onder andere de volgende wijzigingen in taken, wijziging in wettelijke basis (invoering van de Wet Publieke Gezondheidszorg) en wijziging van de verdeelsleutel (artikel 27) verwerkt.
De hoofdvestiging van de GGD is in Zaandam. Dientengevolge is Zaanstad in dit artikel als vestigingsplaats van het openbaar lichaam genoemd.
Ingevolge art.12, lid 1 Wgr bestaat het bestuur van het openbaar lichaam uit een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en een voorzitter.
Artikel 10 Wgr schrijft voor dat het belang genoemd wordt dat de regeling behartigt en dat tevens de bevoegdheden van het openbaar lichaam worden vermeld. De genoemde
bevoegdheden (taken) vinden hun basis in de Wet Publieke Gezondheidszorg.
Bij de formulering van de bevoegdheid onder punt b (geneeskundige hulpverlening bij
ongevallen en rampen) is rekening gehouden met het feit dat deze taak nu is ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling Geneeskundige Hulpverlening bij ongevallen en rampen in de Agglomeratie Amsterdam (GHOR).
Bij punt c is de bevoegdheid opgenomen taken uit te voeren die voortkomen uit andere wetgeving. Concreet wordt hier gedoeld op het uitvoeren van inspecties in het kader van de Wet Kinderopvang en de inspecties van instellingen die huidpenetrerende handelingen uitvoeren op grond van de gewijzigde Warenwet.
De opsomming van overige werkzaamheden onder punt d geeft aan wat nu wordt gedaan en sluit andere werkzaamheden niet uit.
In lid 3 van dit artikel is met gebruikmaking van art.10, lid 2 Wgr voorzien in de mogelijkheid om tot uitbreiding of vermindering van bevoegdheden te komen, mits dit binnen het belang als genoemd in lid 1 blijft.
Lid 4 maakt het mogelijk voor gemeenten om extra zorg, begeleiding of onderzoek of intensievere uitvoering te vragen. Deze activiteit (projecten) worden door of vanwege de dienst tegen kostendekkend tarief uitgevoerd.
In lid 5 wordt de mogelijkheid geboden dat de GGD op basis van een besluit van het algemeen bestuur ook diensten voor derden zou kunnen uitvoeren. Dit kunnen zowel overheidsderden als particuliere derden zijn.
Lid 6 voorziet in een regeling voor het gebruik van met name onderzoeksruimte ten behoeve van de GGD in de deelnemende gemeenten. De gemeenten dragen voor eigen rekening zorg voor deze ruimten.
Opgenomen is dat de leden van het AB de portefeuillehouders volksgezondheid zijn van de deelnemende gemeenten. De raad van elke gemeente wijst vervolgens een plaatsvervanger van het AB lid aan te weten een ander collegelid.
Het feit dat de raad de leden van het AB niet meer aanwijst heeft consequenties voor een aantal andere artikelen. Deze zijn aangepast, dan wel zijn komen te vervallen (aangepast zijn artikel 6, 7 lid 3 en 17 lid 1 en 2, vervallen zijn artikel 7 lid 2, 4, 5 en 6 en 18 lid 1,2,3, en 4).
Elk lid van het algemeen bestuur heeft één stem en in principe wordt bij meerderheid van stemmen besloten. Echter om meer recht te doen aan het grote aantal inwoners van de gemeenten Zaanstad en Purmerend en hun bijdragen aan het GGD-budget (samen goed voor bijna 65 % van het totaal) is besloten om aan deze gemeenten het recht te verlenen om in situaties waarin zij zwaarwegende bezwaren hebben jegens een voorstel, dit voorstel te verwerpen. Gekozen is om aan dit recht de voorwaarde te verbinden dat Zaanstad én Purmerend gezamenlijk tegen het voorstel dienen te zijn. Concreet betekent dit, dat wanneer zowel Zaanstad als Purmerend tegen een voorstel is, daarmee het voorstel is verworpen.
Van bovenstaande besluitvorming zijn twee onderwerpen uitgesloten, namelijk het vaststellen van de begroting GGD ZW en het vaststellen van de jaarrekening van de GGD ZW, omdat toepassing ervan kan leiden tot ernstige ontregeling van de bedrijfsvoering van de GGD. Hier blijft de gewone besluitvorming ‘bij meerderheid van stemmen’ gelden.
Dit artikel bevat bepalingen over openbaarheid en beslotenheid en over beraadslaging en besluitvorming in een besloten vergadering.
Vastgelegd is dat het dagelijks bestuur bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 leden, de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter inbegrepen.
Wat de samenstelling betreft is alleen vastgelegd dat de portefeuillehouders van de gemeenten Zaanstad en Purmerend in het dagelijks bestuur zitting hebben.
Verder is vastgelegd dat deze portefeuillehouders bij toerbeurt het voorzitterschap en het plaatsvervangend voorzitterschap bekleden. Uitgaande van de gebruikelijke zittingstermijn van 4 jaar ligt het voor de hand na 2 jaar te rouleren.
Er is voor gekozen alle bepalingen over informatieverstrekking en verantwoording in één hoofdstuk bijeen te brengen, in plaats van bij het betreffende bestuursorgaan. De bepalingen over het ontslag van een lid van het AB zijn vervallen nu de portefeuillehouders q.q. AB lid zijn.
In de regeling is vastgelegd dat het hoofd van de GGD-organisatie (de directeur) tevens secretaris is van het bestuur.
Gezien het belang van de functie is bepaald dat de directeur en de adjunct-directeur van de GGD door het algemeen bestuur worden benoemd, geschorst en ontslagen.
Op het personeel is de rechtspositieregeling van de gemeente Purmerend van toepassing. Deze rechtspositieregeling is vrijwel gelijk aan de rechtspositieregeling van het ISW, die voorheen van toepassing was. Een afwijking bestaat op het punt van het woon-werk verkeer en bevordering naar de uitloopschaal. Ook is vastgelegd dat de afspraken uit het Sociaal Plan dd. 25 november 1998 van toepassing blijven.
In dit artikel worden de bijzondere bevoegdheden van het algemeen bestuur genoemd.
De procedure tot vaststelling van de begroting is uitgeschreven. Meer concreet dienen de
volgende data in acht te worden genomen:
Artikel 27-verdeelsleutelbijlage
Ten behoeve van de toerekening van kosten van de GGD wordt onderscheid gemaakt naar kostenplaats/functiegebied in de geest van de opsomming van taakonderdelen, genoemd in artikel 4 van de regeling.
Aan elk van deze functiegebieden is een afzonderlijke kostenverdeelsleutel gekoppeld, waarbij waar mogelijk is uitgegaan van kostendekkendheid, zoals bij inspecties en reizigersvaccinaties.
Waar dat zinvol en mogelijk is wordt uitgegaan van de mate waarin van de voorziening gebruik wordt gemaakt. Uitgangspunt is dat dienstverlening voor derden en extra dienstverlening op verzoek en voor rekening van een gemeente kostendekkend zal zijn.
Voor beleid, gezondheidsbevordering en epidemiologie, de algemene gezondheidszorg en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen is de verdeling op basis van het inwonertal gekozen. Met ingang van 1 januari 2010 is de afdeling maatschappelijke gezondheidszorg (MGZ) opgericht.
Voor JGZ en MGZ is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de doelgroep. Materiële kosten voor specifieke activiteiten (bv gezondheidsenquête, voorlichtingsmateriaal gezonde school en genotmiddelen) worden apart in rekening gebracht.
De procedure tot vaststelling van de jaarrekening is uitgeschreven. Meer concreet dienen de
volgende data in acht te worden genomen:
Bedoeling van dit artikel is om een geschil eerst op intergemeentelijk niveau te doen beslechten. Mocht men er op dit niveau niet uitkomen, dan staat de weg naar Gedeputeerde Staten ex art. 28 Wgr weer volledig open.
Hoewel de regeling ervan uitgaat dat alleen de gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland aan de regeling deelnemen, wordt de mogelijkheid tot toetreding van een andere gemeente open gelaten.
De Wgr schrijft voor dat de regeling een gemeente moet aanwijzen voor het contact met de provincie. Gekozen is voor de vestigingsgemeente Zaanstad.