Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Dalfsen

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017 (Legesverordening 2017)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Dalfsen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2017 (Legesverordening 2017)
CiteertitelLegesverordening 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

Deze verordening vervangt per 1 januari 2017 de Legesverordening 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, eerste en tweede lid, aanhef en onder h
  2. Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef en onder b
  3. Paspoortwet, art. 2, tweede lid
  4. Paspoortwet, art. 7
  5. Wet regeling grondslag heffing rechten Nederlandse identiteitskaart, artikel 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-03-201701-01-201701-08-20171e wijziging (Tarieventabel artikel 1.3.1 en ROEB-lijst)

27-02-2017

Gemeenteblad 25-04-2017, nr. 67778

12-01-2017, nummer 566
07-03-201702-08-20171e wijziging (Tarieventabel artikel 1.3.1 en ROEB-lijst)

27-02-2017

Gemeenteblad 25-04-2017, nr. 67778

12-01-2017, nummer 566
01-01-201701-01-2017Nieuwe regeling

19-12-2016

gmb-2016-185560

26-10-2016, nummer 533

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017 (Legesverordening 2017)

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 november 2016, nummer 533;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onder h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onder b, van de Gemeentewet, en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet zoals deze worden gewijzigd door het voorstel van rijkswet tot Wijziging van de Paspoortwet in verband met onder meer de status van de Nederlandse identiteitskaart (Kamerstukken I 2013/2014, 33440 (R1990), nr. A) en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

besluit:

vast te stellen de: ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017’ (Legesverordening 2017)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag:

    de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week:

    een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand:

    het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar:

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar:

    de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen van:

  • a.

    verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    het afgeven van beschikkingen op aanvraag en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • c.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan ter zake van aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage dan wel verhoging hiervan, met betrekking tot enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • e.

    in de bij deze verordening behorende tarieventabel genoemde omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen die na tevoren reeds verleend, doch vervallen respectievelijk ingetrokken te zijn andermaal verleend worden en die welke dienen ter vervanging van dezelfde doch voor bepaalde proeftijd verleende vergunningen, één en ander indien geen uitbreiding of verandering van de oorspronkelijke aanvraag heeft plaatsgehad, noch geheel of gedeeltelijk terugbetaling heeft plaatsgevonden van de voor de eerste vergunning geheven leges;

  • f.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • g.

    een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen voor een object met een monumentenstatus waarvoor geldt dat indien het object geen monumentenstatus bezat eveneens geen leges verschuldigd waren;

  • h.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlenging of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijk kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst, wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling;

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het College van Burgemeester en Wethouders

Het College van Burgemeester en Wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De ‘Legesverordening 2016’, alsmede de ‘1e wijziging op de Legesverordening 2016’ worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, metdien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Legesverordening 2017’.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van

19 december 2016.

De raad voornoemd,
de voorzitter,
drs. H.C.P. Noten
de griffier,
J.Leegwater MSC

TARIEVENTABEL

Tarieventabel, behorende bij de ”Legesverordening 2017”

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap op:    
1.1.1werkdagen met uitzondering van de maandag- en dinsdagochtend om 9.00 uur, indien de voltrekking plaatsvindt in de trouwzaal van het gemeentehuis    
1.1.2werkdagen indien de voltrekking plaatsvindt in het gemeentehuis of het servicepunt Nieuwleusen261,10
1.1.3werkdagen indien de voltrekking plaatsvindt op een door de aanvragers bepaalde locatie naar keuze niet zijnde de door de gemeente hiertoe aangewezen ruimten 331,35
1.1.4zaterdag op de tijden zoals genoemd in het Reglement burgerlijke stand    
1.1.5zaterdag indien de voltrekking plaatsvindt in het gemeentehuis of het servicepunt Nieuwleusen493,65
1.1.6zaterdag indien de voltrekking plaatsvindt op een door de aanvragers bepaalde locatie naar keuze niet zijnde de door de gemeente hiertoe aangewezen ruimten433,35
1.2Het tarief bedraagt:    
1.2.1indien het huwelijk of de registratie van een partnerschap binnen 3 tot 1 maand vóór het tijdstip van voltrekking wordt geannuleerd100,00
1.2.2indien het huwelijk of de registratie van een partnerschap binnen 1 maand vóór het tijdstip van voltrekking wordt geannuleerd150,00
1.2.3indien het gratis huwelijk of de registratie van een partnerschap binnen 3 tot 1 maand vóór het tijdstip van voltrekking wordt geannuleerd 25,00
1.2.4indien het gratis huwelijk of de registratie van een partnerschap binnen 1 maand vóór het tijdstip van voltrekking wordt geannuleerd 50,00
1.2.5Eenmalig kan de voltrekkingsdatum, het tijdstip of de locatie tot 3 maanden voor het huwelijk of de registratie van een partnerschap kosteloos gewijzigd worden, daarna wordt het volgende tarief aan wijzigingskosten in rekening gebracht45,00
1.3Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige23,40
1.4Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:    
1.4.1een trouwboekje of een partnerschapsboekje24,85
1.4.2een duplicaat van het trouw- of het partnerschapsboekje24,85
1.5Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier11,50
1.6Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
1.7Het tarief genoemd in artikel 1.1.3, 1.1.6 wordt verhoogd met het bedrag van 51,50
 indien de voltrekking plaatsvindt tussen 17.00 en 20.00 uur.    

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:    
1.2.1van een nationaal paspoort    
1.2.1.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 64,75
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 51,45
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):    
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 64,75
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 51,45
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):    
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 64,75
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 51,45
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 51,45
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:    
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 50,65
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 28,60
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van 47,55

Hoofdstuk 3 RIJBEWIJZEN

1.3.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs38,95
1.3.2Vervallen    
1.3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een spoedaanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.    
1.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking5,25
1.4.2.2het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het eenmalig verstrekken van een overzicht door middel van het geautomatiseerde systeem:    
 tot 100 verstrekkingen49,65
 voor elke verstrekking meer, per verstrekking0,45
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan, één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.    
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking5,25
1.4.5Vervallen.    
1.4.6Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier15,45

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423)5,25

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens bij verstrekking op papier, per pagina    
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:    
1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0,25
 met een maximum per bericht van5,20
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s23,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier5,20
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking23,50
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.    
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens4,70

Hoofdstuk 7 bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.2een exemplaar van een andere dan Algemene plaatselijke verordening, met uitzondering van de in deze verordening afzonderlijk genoemde verordeningen12,40
1.7.3een exemplaar van de door de gemeenteraad vastgestelde verordening of door het College van Burgemeester en Wethouders vastgestelde nadere regelen, per pagina0,45

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan, stadsvernieuwingsplan of bouwtekening:    
1.8.1.1 in format A4 of kleiner, per bladzijde0,45
1.8.1.2in format A30,60
1.8.1.3tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan, stadsvernieuwingsplan of bouwtekening per dm2 lichtdruk9,70
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.8.2.1een afschrift uit de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen6,10
1.8.2.2een gewaarmerkt afschrift of uittreksel van een in het gemeentelijke beperkingenregister ingeschreven besluit, beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak, dan wel vervallenverklaring 6,10
1.8.2.3een gewaarmerkt afschrift of uittreksel van in de gemeentelijke beperkingenregistratie opgenomen gegevens 4,90
1.8.2.4een schriftelijke verklaring dat er blijkens de in de gemeentelijke beperkingenregistratie opgenomen gegevens geen publiekrechtelijke beperking van kracht is ten aanzien van de daarbij aangegeven onroerende zaak6,10

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag41,35
1.9.2tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn12,90
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening5,25

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier11,50
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.10.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina0,25
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk2,00

Hoofdstuk 11 winkeltijdenwet

1.11.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
 tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet86,80
1.11.2 tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander86,80
1.11.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing86,80

Hoofdstuk 12 Kansspelen

1.12Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen geldt het tarief zoals dat is opgenomen in artikel 3 van het Speelautomatenbesluit 2000 (Stb. 2000, 223)    
1.12.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)18,10

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

1.13.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet145,90
1.13.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestrating, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief zoals bedoeld in artikel 1.13.1, per strekkende meter sleuf vermeerderd met1,45
1.13.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief, zoals bedoeld in artikel 1.13.1, per strekkende meter sleuf vermeerderd met0,35
1.13.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met36,50
1.13.1.4indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
1.13.1.5 Indien een begroting als bedoeld in 1.14.1.4. is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde dag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
1.13.1.6Indien het betreft werkzaamheden buiten de bebouwde kom, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, en bij een kabellengte van 40.000 meter of meer wordt het tarief zoals bedoeld in artikel 1.13.1 verhoogd met het bedrag, blijkend uit een ter zake opgestelde begroting door het college van burgemeester en wethouders. Voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding wordt dit bedrag aan de melder meegedeeld.    

Hoofdstuk 14 Verkeer en Vervoer

1.14Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.14.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 199038,50
1.14.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen41,20
1.14.3tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 22 lid 1 WVGS128,00
1.14.4tot het verlenging van reeds verkregen ontheffing op grond van artikel 22 lid 1 WVGS64,30
1.14.5 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)67,90
1.14.6tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) bij verlies of diefstal21,20
1.14.7tot het verkrijgen van een toekenning om een gehandicaptenparkeerplaats incl. plaatsing en bebording170,40

Hoofdstuk 15 Diversen

 Ander sluitingsuur / geluidhinder    
1.15.1Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een ander sluitingsuur op grond van artikel 2.29 lid 4 van de algemene plaatselijke verordening44,30
1.15.2Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing geluidhinder op grond van artikel 4.6 van de algemene plaatselijke verordening44,30
 Bemiddeling kalligraferen    
1.15.3Vervallen per 01-01-2016    
 Klokken    
1.15.4Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het luiden van de klokken, eigendom van de burgerlijke Gemeente Dalfsen32,30
 In deze titel niet benoemde vergunningen, ontheffing of andere beschikking    
1.15.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking86,80
 Collectevergunning    
1.15.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een inzamel- of collectevergunning als bedoeld in artikel 5.13 van de Algemene Plaatselijke Verordening Dalfsen28,10
1.15.6.1Indien:    
 a.een aanvrager zijn aanvraag om vergunning als bedoeld onder 1.15.6, intrekt terwijl deze reeds in ontvangst is genomen door de gemeente, wordt 20% van het tarief van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges in rekening gebracht.    
 b.op een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 1.15.6 afwijzend b. wordt beschikt, wordt op verzoek teruggaaf van de geheven leges verleend b. van  15%
 Ontheffing recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen (kamperen)    
1.15.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing van het verbod tot recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen als bedoeld in artikel  4:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening Dalfsen 86,80
 Standplaatsvergunning    
1.15.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5: 17 van de Algemene Plaatselijke Verordening Dalfsen  86,80
 Marktvergunning    
1.15.6.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een marktvergunning als bedoeld in artikel 5:50 van de Algemene Plaatselijke Verordening Dalfsen86,80
 Terrasvergunning    
1.15.6.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een terrasvergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening Dalfsen 86,80

Hoofdstuk 16 Leegstandwet

1.16Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.16.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet86,80
1.16.2tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, zesde lid, van de Leegstandwet57,30

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:    
2.1.1.1aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.2 bouwkosten: alle bouwkosten van het bouwen en of verbouwen, inclusief de afwerking, op basis van marktprijzen, exclusief 21% omzetbelasting, zoals deze marktprijzen zijn opgenomen in de ROEB-lijst (Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht), bijgevoegd als bijlage 1 bij deze verordening. Wijzigingen op de ROEB-lijst kunnen door het college van Burgemeester en wethouders van toepassing worden verklaard voor deze verordening. Voor zover deze vastgestelde lijst niet voorziet in een passende hoofdcategorie (vetgedrukt in de lijst) wordt onder bouwkosten dan verstaan, de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (U.A.V. 2012) voor het uit te voeren werk, exclusief 21% omzetbelasting. In dit laatste geval zullen de overgelegde gegevens getoetst worden aan hun wettelijke kaders. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.3sloopkosten: vervallen.    
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.    
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.    
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.    

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
2.2.1 om vooroverleg / beoordeling van een conceptaanvraag in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is238,80

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.    

2.3.1 Bouwactiviteiten

2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.1.1.1indien de bouwkosten niet meer dan € 1.000 bedragen154,55
2.3.1.1.2bij bouwkosten van € 1.000 of meer, doch minder dan € 10.000231,80
 vermeerderd met  1,64%
 van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 1.000,00 te boven gaat    
2.3.1.1.3 bij bouwkosten van € 10.000 of meer, doch minder dan € 50.000386,40
 vermeerderd met  1,6265%
 van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 10.000 te boven gaat    
2.3.1.1.4bij bouwkosten van € 50.000 of meer, doch minder dan € 100.0001.287,90
 vermeerderd met  1,6200%
 van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 50.000 te boven gaat    
2.3.1.1.5bij bouwkosten van € 100.000 of meer, doch minder dan € 250.0002.678,50
 vermeerderd met  1,6170%
 van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 100.000 te boven gaat    
2.3.1.1.6bij bouwkosten van € 250.000 of meer, doch minder dan € 500.0005.552,70
 vermeerderd met  1,6135%
 van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 250.000 te boven gaat    
2.3.1.1.7bij bouwkosten van € 500.000 of meer, doch minder dan € 1.000.00010.411,25
 vermeerderd met  1,6070%
 van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 500.000 te boven gaat    
2.3.1.1.8bij bouwkosten van € 1.000.000 of meer18.046,10
 vermeerderd met  1,4480%
 van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 1.000.000 te boven gaat tot een maximum van € 100.000    
 Verhoging    
2.3.1.1.9De bedragen van de artikelen 2.3.1.1 tot en met 2.3.1.1.8 en 2.3.6.1 worden verhoogd met € 50,00. Als minimaal 2 dagen voor de aanvang van de bouw- of sloopactiviteiten meldingkaartje 1 door het college van burgemeester en wethouders is ontvangen wordt € 25,00 terugbetaald. Als minimaal 1 dag voor de voltooiing van de bouw- of sloopactiviteiten meldingskaartje 2 door het college van burgemeester en wethouders is ontvangen wordt de resterende € 25,00 terugbetaald.    
 Welstandstoets    
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd met de advieskosten van de welstandscommissie van “Het Oversticht”. Deze bedragen, minimaal € 75,00, ongeacht of deze al dan niet gevolgd wordt door het verlenen van een omgevingsvergunning, waarvoor overigens de normale leges als boven vermeld onverkort verschuldigd zijn, over de bouwkosten bepaald overeenkomstig 2.1.1.2.    
a.€ 0,-- tot € 230.000,--  3,0 ‰
b.€ 230.000,-- tot € 455.000,--  0,5 ‰
c.€ 455.000,-- tot € 680.000,--  0,25 ‰
d.€ 680.000,-- of meer  0,125 ‰
2.3.1.2.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.1.2 wordt het tarief van de welstand genoemd in artikel 2.3.1.2 extra verhoogd met 150 % zijnde de advieskosten van de monumentencommissie van “Het Oversticht”. Deze bedragen, minimaal € 75,00, ongeacht of deze al dan niet gevolgd wordt door het verlenen van een omgevingsvergunning, waarvoor overigens de normale leges als boven vermeld onverkort verschuldigd zijn, over de bouwkosten bepaald overeenkomstig 2.1.1.2. Deze verhoging geldt alleen voor aanvragen waarbij sprake is van een advies van de monumentencommissie van Het Oversticht.    
 Verplicht advies agrarische commissie    
2.3.1.3Vervallen    
 Achteraf ingediende aanvraag    
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit verhoogd met 40 % van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.    

2.3.2 Aanlegactiviteiten

2.3.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 601,95

2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 Aanvraag principeverzoek    
2.3.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een principe uitspraak van het college tot het al dan niet willen verlenen van medewerking aan een omgevingsvergunning (al dan niet met afwijking), uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan in de zin van de Wet ruimtelijke ordening371,55
2.3.3.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een principe uitspraak van het college tot het al dan niet willen verlenen van medewerking aan een omgevingsvergunning (al dan niet met afwijking), uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan in de zin van de Wet ruimtelijke ordening met toepassing van rood voor rood, VAB-beleid, boerenerf wonen, Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving of inbreidingslocaties in de categorie ‘stedenbouwkundige visie van toepassing’793,55
2.3.3.1.1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ambtelijke beoordeling over de haalbaarheid van een planologische maatregel voorafgaand aan een verzamelplan206,05
2.3.3.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:    
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) bedraagt het verschuldigde bedrag297,25
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) bedraagt het verschuldigde bedrag297,25
2.3.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) in combinatie met een (voor)ontwerpbestemmingsplan voor hetzelfde plan, waartegen geen (inspraak)reacties of zienswijzen of opmerkingen zijn ingekomen, bedraagt het verschuldigde bedrag2.431,00
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) bedraagt het verschuldigde bedrag5.660,40
2.3.3.6Vervallen    
2.3.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan) bedraagt het verschuldigde bedrag716,95
2.3.3.8indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) vermeerderd met het bedrag5.660,40
2.3.3.9indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) vermeerderd met het bedrag5.660,40
2.3.3.10indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): bedraagt het verschuldigde bedrag716,95
2.3.3.11Indien voor een wijziging, ontheffing, afwijking of vaststelling van het bestemmingsplan of bij een omgevingsvergunning volgens artikel 3.1 of 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 2.12 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zoals omschreven in de artikelen 2.3.3.2 tot en met 2.3.3.10 (advies-)werkzaamheden moeten worden verricht (onderzoek, externe adviezen stedenbouwkundige opzet) worden de in 2.3.3.2 .tot en met 2.3.3.10 genoemde bedragen verhoogd met een bedrag van schriftelijk aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien de werkelijke kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt het verschil gerestitueerd.    
2.3.3.12Als een aanvraag als bedoeld in 2.3.3.5, is voorafgegaan door een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.3.3.1, worden de voor artikel 2.3.3.1 geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag als bedoeld in 2.3.3.5. Het bedrag van vermindering bedraagt het verschil in het tarief genoemd in de artikelen 2.3.3 en 2.3.3.1. Voorwaarde is dat de aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.3.5 binnen 12 maanden is ingediend nadat de uitspraak op het principeverzoek als bedoeld in artikel 2.3.3.1 is gedaan en het dezelfde ontwikkeling betreft of slechts ondergeschikt is gewijzigd.    
2.3.3.13Vervallen    
2.3.3.14Als een aanvraag waarbij een verantwoording groepsrisico moet worden gemaakt in het kader van een omgevingsvergunning (al dan niet met afwijking), uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan wordt het onder 2.3.3.11 bedoelde tarief verhoogd met  495,75

2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 Aanvraag principeverzoek    
2.3.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een principe uitspraak van het college tot het al dan niet willen verlenen van medewerking aan een omgevingsvergunning (al dan niet met afwijking), uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan in de zin van de Wet ruimtelijke ordening371,55
2.3.4.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een principe uitspraak van het college tot het al dan niet willen verlenen van medewerking aan een omgevingsvergunning (al dan niet met afwijking), uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan in de zin van de Wet ruimtelijke ordening met toepassing van rood voor rood, VAB-beleid, boerenerf wonen, Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving of inbreidingslocaties in de categorie ‘stedenbouwkundige visie van toepassing’793,55
2.3.4.1.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ambtelijke beoordeling over de haalbaarheid van een planologische maatregel voorafgaand aan een verzamelplan206,05
 Aanvraag omgevingsvergunning    
2.3.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een vereiste bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) bedraagt het verschuldigde bedrag551,95
2.3.4.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) bedraagt het verschuldigde bedrag551,95
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) bedraagt het verschuldigde bedrag5.660,40
2.3.4.5.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) in combinatie met een (voor)ontwerpbestemmingsplan voor hetzelfde plan, waartegen geen (inspraak)reacties of zienswijzen of opmerkingen zijn ingekomen, bedraagt het verschuldigde bedrag2.406,95
2.3.4.6Vervallen.    
2.3.4.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan) bedraagt het verschuldigde bedrag1.133,30
2.3.4.8indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) vermeerderd met het bedrag5.660,40
2.3.4.9indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) vermeerderd met het bedrag5.660,40
2.3.4.10indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) bedraagt het verschuldigde bedrag1.105,20
2.3.4.11Voorbereidingsbesluit    
 Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening1.062,70
2.3.4.12Indien voor een wijziging, ontheffing, afwijking of vaststelling van het bestemmingsplan of bij een omgevingsvergunning volgens artikel 3.1 of 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 2.12 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zoals omschreven in de artikelen 2.3.4.2 tot en met 2.3.4.10 (advies-)werkzaamheden moeten worden verricht (onderzoek, externe adviezen stedenbouwkundige opzet) worden de in 2.3.4.2 .tot en met 2.3.4.10 genoemde bedragen verhoogd met een bedrag van schriftelijk aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien de werkelijke kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt het verschil gerestitueerd.    
2.3.4.13Als een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4.4, 2.3.4.5, 2.3.4.5.1, is voorafgegaan door een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.3.4.1 worden de voor artikel 2.3.4.1 geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag als bedoeld in 2.3.4.4, 2.3.4.5, 2.3.4.5.1. Het bedrag van vermindering bedraagt het verschil in het tarief genoemd in de artikelen 2.3.4 en 2.3.4.1 Voorwaarde is dat de aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4.4, 2.3.4.5, 2.3.4.5.1 binnen 12 maanden is ingediend nadat de uitspraak op het principeverzoek als bedoeld in artikel 2.3.4.1 is gedaan en het dezelfde ontwikkeling betreft of slechts ondergeschikt is gewijzigd.    
 Verhoging in verband met Wet geluidhinder    
2.3.4.14Voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij het noodzakelijk is de gevelbelasting ten gevolge van wegverkeer-, railverkeer en/of industrielawaai te beoordelen dan wel waarvoor verzoek tot ontheffing moet worden ingediend wordt:    
a.voor het beoordelen of voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarden van artikel 82, lid 1 Wet geluidhinder bij verbouw/uitbreiding van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen vermeerderd met107,20
b.voor het beoordelen of voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarden van artikel 82,lid 1 Wet geluidhinder bij nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen vermeerderd met123,65
c.voor aanvragen waarvoor een procedure voor een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder moet worden gevolgd vermeerderd met het bedrag onder a en b vermeerderd met1.350,95
d.het tarief als bedoeld onder a en b wordt bij woongebouwen per wooneenheid verhoogd met37,50
2.3.4.15Indien een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd in het kader van een bestemmingsplanherziening/-wijziging/-afwijking, dan wel een aanvraag om omgevingsvergunning wordt het onder 2.3.4.12 bedoelde tarief verhoogd met de werkelijke kosten door een externe adviseur aan de gemeente in rekening gebracht. Voorafgaande aan de opdrachtverstrekking wordt hiervan aan betrokkenen een begroting overlegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
2.3.4.16Indien een besluit Hogere grenswaarden Wet geluidhinder ingeschreven moet worden in het Kadaster en hiervoor op basis van de verplichting van artikel 110i Wet geluidhinder een onderzoek moet worden uitgevoerd wordt het onder 2.3.4.14 of 2.3.4.15 bedoelde tarief verhoogd met de werkelijke kosten door een externe adviseur aan de gemeente in rekening gebracht. Voorafgaande aan de opdrachtverstrekking wordt hiervan aan betrokkenen een begroting overlegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
2.3.4.17Als een aanvraag waarbij een verantwoording groepsrisico moet worden gemaakt in het kader van een omgevingsvergunning (al dan niet met afwijking), uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan wordt het onder 2.3.4.12 bedoelde tarief verhoogd met  495,75

2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief indien de vergunning betrekking heeft op een bouwwerk waarin:    
2.3.5.111 tot en met 25 personen verblijven804,80
2.3.5.226 tot en met 100 personen verblijven1.207,15
2.3.5.3meer dan 100 personen verblijven1.609,45
2.3.5.4 Indien een aanvraag betrekking heeft op het wijzigen van een omgevingsvergunning voor de activiteit brandveilig gebruik dan bedraagt het tarief185,00

2.3.6 Sloopactiviteiten bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht of bestemmingsplan

2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief€ 279,10

2.3.7 Aanleggen of veranderen weg

2.3.7Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo,    
 bedraagt het tarief29,60

2.3.8 Uitweg/inrit Vervallen

2.3.9 Kappen

2.3.9 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief€ 97,50

2.3.10 Opslag van roerende zaken

2.3.10Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:    
 indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo86,80
2.3.10.1 indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo86,80

2.3.11 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.11.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief€  423,35
2.3.11.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief423,35

2.3.12 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

2.3.12Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief73,55

2.3.13 Andere activiteiten

2.3.13Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
2.3.13.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief29,60
2.3.13.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief29,60
2.3.13.3als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief29,60
2.3.13.4als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    

2.3.14 Omgevingsvergunning in twee fasen

2.3.14Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.14.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase:    
 het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:    
 het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    

2.3.15 Beoordeling bodemrapport

2.3.15Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:    
2.3.15.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport333,30
2.3.15.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport172,60

2.3.16 Advies

2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
2.3.16.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    

2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen

2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
2.3.17.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:1.636,20
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:    
 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen, indien binnen 12 maanden, een aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3 is ingediend.    
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan drie activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt:    
2.4.2.1bij 3 tot 5 activiteiten:  5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;    
2.4.2.2bij 5 tot 10 activiteiten:  10%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;    
2.4.2.3bij 10 of meer activiteiten:  15%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.    

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
2.5.1.1 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 (2.3.1.1 t/m 2.3.1.1.8) , 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.(Excl. Leges Welstand)    
 De teruggaaf bedraagt:  50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
2.5.2.1Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 (2.3.1.1 t/m 2.3.1.1.8), 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. (Excl. Leges Welstand)    
 De teruggaaf bedraagt:  10%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 (2.3.1.1 t/m 2.3.1.1.8), 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. (Excl. Leges Welstand)    
 De teruggaaf bedraagt:  25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.    
2.5.3.3Ingeval het college besluit niet mee te werken aan de aanvraag zoals bedoeld in artikel 2.3.3.5 en 2.3.4.5 bestaat aanspraak op teruggaaf van de leges van 50% van het bedrag als genoemd in de artikelen  2.3.3.5 en 2.3.4.5.      
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf    
 Een bedrag minder dan € 35,00 wordt niet teruggegeven.    
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen    
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.    

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 29,60

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project€ 154,55

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 Aanvraag principeverzoek    
2.8.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een principe uitspraak van het college tot het al dan niet willen verlenen van medewerking aan een omgevingsvergunning (al dan niet met afwijking), uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan in de zin van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt het tarief371,55
2.8.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een principe uitspraak van het college tot het al dan niet willen verlenen van medewerking aan een omgevingsvergunning (al dan niet met afwijking), uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan in de zin van de Wet ruimtelijke ordening met toepassing van rood voor rood, VAB-beleid, boerenerf wonen, Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving of inbreidingslocaties in de categorie ‘stedenbouwkundige visie van toepassing’ bedraagt het tarief793,55
2.8.2.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ambtelijke beoordeling over de haalbaarheid van een planologische maatregel voorafgaand aan een verzamelplan bedraagt het tarief206,05
 Stedenbouwkundige visie    
2.8.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het opstellen van een stedenbouwkundige visie volgens de notitie inbreidingslocaties geldt het vaste bedrag van2.358,65
2.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening voor een normale ontwikkeling7.050,60
2.8.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening voor een grote ontwikkeling8.771,40
2.8.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening voor een normale ontwikkeling waarvan is overeengekomen dat deze wordt opgenomen in een “verzamelplan”4.448,60
2.8.4.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening voor een grote ontwikkeling waarvan is overeengekomen dat deze wordt opgenomen in een “verzamelplan”5.644,40
2.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening4.779,80
2.8.6Indien voor een wijziging, uitwerking, ontheffing, afwijking of vaststelling van het bestemmingsplan of bij een omgevingsvergunning volgens artikel 3.1 of 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 2.12 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zoals omschreven in de artikelen 2.8.4 tot en met 2.8.5 (advies-)werkzaamheden moeten worden verricht (onderzoek, externe adviezen stedenbouwkundige opzet), worden de in 2.8.4 tot en met 2.8.5 genoemde bedragen verhoogd met een bedrag van schriftelijk aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien de werkelijke kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt het verschil gerestitueerd.    
2.8.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij het noodzakelijk is de gevelbelasting ten gevolge van wegverkeer-, railverkeer en/of industrielawaai te beoordelen dan wel waarvoor verzoek tot ontheffing moet worden ingediend wordt:    
a.voor het beoordelen of voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarden van artikel 82, lid 1 Wet geluidhinder bij verbouw/uitbreiding van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen vermeerderd met107,20
b.voor het beoordelen of voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarden van artikel 82,lid 1 Wet geluidhinder bij nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen vermeerderd met123,70
c.voor aanvragen waarvoor een procedure voor een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder moet worden gevolgd vermeerderd met het bedrag onder a en b 1.350,95
d.het tarief als bedoeld onder a en b wordt bij woongebouwen per wooneenheid verhoogd met37,50
2.8.8Indien een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd in het kader van een bestemmingsplanherziening/-wijziging/-afwijking, dan wel een aanvraag om een omgevingsvergunning bouwactiviteit wordt het onder 2.8.7 bedoelde tarief verhoogd met de werkelijke kosten door een externe adviseur aan de gemeente in rekening gebracht. Voorafgaande aan de opdrachtverstrekking wordt hiervan aan betrokkenen een begroting overlegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
2.8.9Als een aanvraag als bedoeld in de artikelen 2.8.4, 2.8.4.1 of 2.8.5, is voorafgegaan door een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.8.2, worden de voor artikel 2.8.2. geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag als bedoeld in artikel 2.8.4, 2.8.4.1 of 2.8.5. Het bedrag van vermindering bedraagt het verschil in het tarief genoemd in de artikelen 2.8.2 en 2.8.1. Voorwaarde is dat de aanvraag als bedoeld in artikel 2.8.4., 2.8.4.1 en 2.8.5 binnen 12 maanden is ingediend nadat de uitspraak op het principeverzoek als bedoeld in artikel 2.8.2 is gedaan en het dezelfde ontwikkeling betreft of slechts een ondergeschikte wijziging is.    
2.8.10Als een aanvraag als bedoeld in de artikelen 2.8.4 tot en met 2.8.5, een provinciaal belang betreft en de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening (afwijking van provinciale regelgeving) worden de leges vermeerderd met5.660,40
2.8.11Als een aanvraag waarbij een verantwoording groepsrisico moet worden gemaakt in het kader van een omgevingsvergunning ( al dan niet met afwijking), uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan wordt het onder 2.8.6 bedoelde tarief verhoogd met  495,75
 Teruggaaf    
2.8.12Ingeval het college of de raad besluiten niet mee te werken aan de aanvraag zoals bedoeld in artikel 2.8.4, 2.8.4.1 en 2.8.5 bestaat aanspraak op teruggaaf van de leges van 50% van het bedrag als genoemd in de artikelen 2.8.4, 2.8.4.1 en 2.8.5.    

Hoofdstuk 9 Sloopmelding Vervallen

Hoofdstuk 10 overschrijving omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen vervallen

Hoofdstuk 11 Ontheffing op basis omgevingsverordening Overijssel

2.11 Indien voor het behandelen van een aanvraag om een vergunning, een aanvraag om ontheffing op basis van de Omgevingsverordening Overijssel noodzakelijk is wordt het desbetreffende legesbedrag verhoogd met het bedrag van€   509,90

Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking

2.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking€ 86,80

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 272,10
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet71,60
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet38,85
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding voor het bijschrijven van nieuwe leidinggevenden op het aanhangsel bij de vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet71,60
3.1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2:28 van APV (aanvraag vergunning exploitatie openbare inrichting)272,10
3.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een structurele ontheffing schenktijden op grond van de APV (artikel 2:34b lid 5, drank- en horecaverordening)38,85
3.1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een incidentele  ontheffing schenktijden op grond van de APV (artikel 2:34b lid 5, drank- en horecaverordening)38,85

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening44,30
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een ander sluitingsuur op grond van de beleidsregel evenementen44,30
3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing geluidhinder op grond van artikel 4.6 van de algemene plaatselijke verordening44,30
3.2.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 3 lid 1 en artikel 4 lid 1 van de zondagswet44,30
3.2.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.2.1 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag betrekking heeft op een evenementenvergunning voor een B of C evenement, waarbij een vooroverleg gepland moet worden en waarvoor advies van de politie en de Veiligheidsregio noodzakelijk is, korter dan acht weken voor aanvang van het evenement ingediend wordt, verhoogd met 40% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.    

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening€ 2029,60
3.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.16, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening 140,90

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening;    
 75 tot en met 1.000 personen49,90
 meer dan 1.000 personen99,90

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking €  86,80

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 19 december 2016.

De raad voornoemd,

de voorzitter,

drs. H.C.P. Noten

de griffier,

J. Leegwater MSc

Bijlage 1 ROEB-lijst (Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht) 2016

Roeblijst 1-5Roeblijst 2-5Roeblijst 3-5Roeblijst 4-5

Roeblijst 5-5

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 27februari 2017.

De raad voornoemd,

de voorzitter,

drs. H.C.P. Noten

de griffier,

J. Leegwater MSc