Organisatie | Hollands Kroon |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota Wet Markt en Overheid |
Citeertitel | Nota Wet Markt en Overheid |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Mededingingswet, artikel 25h lid 5
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2014 | 01-07-2014 | Nieuwe regeling | 18-12-2014 | Agendapunt 7 |
Bijlage 1. Uitgebreide motivering per besluit (Wet Markt en Overheid)
De gemeente verhuurt tegen lage prijzen sportaccommodaties, zwembaden of grond ten behoeve van sport en zwembaden. Daarnaast exploiteert de gemeente zelf sportaccommodaties, waaronder gymzalen.
Hollands Kroon verricht regulier onderhoud bij sommige sportvelden. De gemeente besteedt deze taak uit en verkoopt deze diensten onder de prijs aan de sportverenigingen. Het streven is dat in 2015 de gemeente 75 procent van de kosten betaalt en de sportverenigingen 25 procent. Voor groot onderhoud geldt dat in 2015 het streven 50 procent om 50 procent is.
De reden dat de gemeente dit onderhoud onder de prijs (door)verkoopt, is dat sportverenigingen over het algemeen niet in staat zijn om de volle prijs te betalen. Dit is logisch, want als ze voldoende geld zouden hebben, zouden de sportverenigingen dit onderhoud wel direct bij een ondernemer afnemen.
De gemeente verhuurt tegen lage prijzen ruimtes en grond ten behoeve van maatschappelijke organisaties of maatschappelijke doeleinden. Voorbeelden hiervan zijn jongerenverenigingen, ouderenverenigingen of muziekverenigingen zonder winstoogmerk.
Wel kijkt de gemeente naar mogelijkheden om de tarieven te verhogen naar meer reële huurprijzen. Tevens is het streven van de gemeente om in de toekomst zoveel mogelijk gemeentelijke eigendommen af te stoten.
De gemeente verhuurt enkele eigendommen anti-kraak.
De gemeente exploiteert zelf twee havens (visserijhaven Den Oever en vluchthaven Oude Zeug). Hiervoor geldt dat de liggelden van haven Den Oever lager zijn dan de naastgelegen jachthaven Marina.
De gemeente Hollands Kroon vraagt namelijk voor passanten € 1,20 per nacht (per meter) en Marina vraagt € 1,75 per nacht (per meter).
De overige vier relatief kleine havens (Kolhorn, Middenmeer, De Rijd en De Haukes) worden verhuurd door de gemeente en door derden geëxploiteerd. Hiervoor geldt dat de huurprijzen onder de integrale kostprijs liggen.
Daarnaast kunnen havens gezien worden als openbare voorzieningen en maken havens deel uit van de openbare infrastructuur. De haven Den Oever werkt tevens als vluchthaven voor de Waddenzee en er zijn geen faciliteiten zoals stroom, water, internet en kiosk / havenwinkel. Hiermee kan de lagere prijs worden verantwoord.
Het verstrekken van garantstellingen aan bijvoorbeeld woningbouwverenigingen en sportverenigingen is een economische activiteit. Bij woningbouwverenigingen is een waarborgfonds voor 100 procent achtervang. Bij sportverenigingen is dit voor 50 procent een waarborgfonds en voor 50 procent de gemeente.
In gemeente Hollands Kroon zijn tien gemeentelijke begraafplaatsen. Het beheer van de begraafplaatsen in Anna Paulowna, Hippolytushoef en Wieringerwaard wordt verzorgd door derde. Onder beheer vallen bijvoorbeeld het delven, het openen en sluiten van graven, de dagelijks leiding van de begraafplaats en het verstrooien van as. Deze begraafplaatsen zijn wel eigendom van de gemeente.
De overige begraafplaatsen zijn in beheer en in eigendom van de gemeente. De gemeente voert de administratie en het onderhoud van de begraafplaatsen uit. Onder onderhoud valt bijvoorbeeld onderhoud van gebouwen, paden, afrasteringen en de algemene groenvoorziening onder. Er worden derden ingehuurd voor sommige van deze diensten.
Na samenvoeging van de vier gemeenten tot Hollands Kroon bleek dat er veel verschillen zaten in de tarieven. Om de tarieven gelijk te maken voor alle begraafplaatsen, zijn de leges van buurgemeenten geraadpleegd om tot een betaalbaar tarief te komen. Bij de tarieven wordt gestreefd naar kostendekkendheid, maar dit lukt niet overal.
Er rijdt in Hollands Kroon sinds 2012 een Belbus. Deze rijdt niet alleen in Hollands Kroon, maar bijvoorbeeld ook naar Schagen of Heerhugowaard.
Gemeente Hollands Kroon behoort qua oppervlakte tot één van de grootste gemeenten in Nederland, maar in veel van de kernen is het openbaar vervoer beperkt. In sommige kleine kernen of polders is soms helemaal geen openbaar vervoer en zijn de afstanden vaak te groot om te fietsen. De Belbus zorgt ervoor dat er toch vervoer mogelijk is, zonder dat er gebruik hoeft worden gemaakt van de auto.
De voorzieningen in kleine kernen staan onder druk, waardoor het denkbaar is dat er in de toekomst voorzieningen zullen verdwijnen. Het algemeen belang van de Belbus is dat inwoners van deze kleine kernen, waaronder rolstoelgebruikers, voorzieningen kunnen (blijven) bereiken en het verhogen van de leefbaarheid van de gemeente Hollands Kroon.
Via de ISD zijn mensen benaderd om als vrijwilliger chauffeur van de Belbus te worden. De chauffeurs kunnen op kosten van de Belbus hun taxi-pas halen, wat betekent dat zij als chauffeur in een gewone taxi mogen rijden. Ook doen mensen als chauffeur werkervaring op. Deze punten zorgen dat ISD-ers een grotere kans hebben op doorstroom naar de reguliere arbeidsmarkt.
In het gemeentehuis in Anna Paulowna heeft een ondernemer een pasfotoautomaat geplaatst. Hiervoor wordt geen huur gevraagd.
De eigenaar van de pasfotoautomaat in het gemeentehuis is tevens eigenaar van een pasfotoautomaat in het winkelcentrum. Hij concurreert hier als het ware met zichzelf. Daarom worden de belangen van ondernemers niet onevenredig geschaad.