Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zundert

Regeling jubel en treur gemeente Zundert 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZundert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling jubel en treur gemeente Zundert 2016
CiteertitelRegeling jubel en treur gemeente Zundert 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerppersoneel en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling treedt in werking een dag na publicatie en werkt terug t/m 1-1-2016

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

CAR-UWO, hoofdstuk 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-201601-01-201601-01-2019Nieuwe regeling

10-05-2016

www.officielebekendmakingen.nl, d.d. 30-11-2016

2016/5391

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling jubel en treur gemeente Zundert 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zundert;

Gelet op hoofdstuk 3 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst;

gezien de bereikte overeenstemming in de commissie voor Georganiseerd Overleg d.d. 10 maart 2016

 

b e s l u i t :

vast te stellen de

 

Regeling jubel en treur gemeente Zundert 2016

Artikel 1 Reikwijdte van de regeling

Deze regeling geldt voor alle medewerkers met een ambtelijk dienstverband bij de Gemeente Zundert.

Artikel 2 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

Medewerker: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1, onder sub a, van de CAR/UWO;

Bevoegd gezag: het college van burgemeester en wethouders dan wel de door het college daartoe aangewezen functionarissen.

Afdelingsbijeenkomst: (afscheids)bijeenkomst op de afdeling waar de betreffende medewerker werkzaam is met als genodigden de collega's van de afdeling en het afdelingshoofd.

Personeelsbijeenkomst: (afscheids)bijeenkomst met als genodigden personeel van de Gemeente Zundert en eventuele partner en kinderen (en partner en kleinkinderen) van de medewerker in kwestie. Bij deze bijeenkomst kunnen ook externen worden uitgenodigd voor zover een relatie bestaat met het werk.

Artikel 3 Viering afscheid/pensionering

Aan de medewerker wordt de mogelijkheid geboden om afscheid/pensionering te vieren. Het budget en de invulling van de viering wordt naar gelang de functie en de situatie in alle redelijkheid door het afdelingshoofd bepaald. Uitgangspunt voor de viering is:

  • 1.

    Afscheid/Pensionering binnen 10 jaar na datum indiensttreding: de betrokkene heeft recht op een afdelingsbijeenkomst (artikel 9)

  • 2.

    Afscheid/Pensionering na 10 jaar datum indiensttreding: de betrokkene heeft recht op een personeelsbijeenkomst (artikel 10).

Artikel 4 Jubileumgratificatie in verband met overheidsdienst

  • 1.

    De medewerker die een overheidsdienst van 25, 40 of 50 jaar bereikt, ontvangt een gratificatie zoals bepaald in hoofdstuk 3 van de CAR-UWO.

  • 2.

    Overgangsrecht ambtsjubileumgratificatie: de medewerker die op 31 december 2015 in dienst was van de gemeente Zundert en uiterlijk 31 december 2020 recht heeft op een ambtsjubileumgratificatie, ontvangt een gratificatie op basis van onderstaande regels (a t/m e) in plaats van de genoemde gratificatie in lid 1:

    • a.

      De medewerker die een overheidsdienst van 12,5 jaar bereikt, ontvangt een gratificatie overeenkomstig de helft van de bruto maandbezoldiging en vakantietoelage waarop hij in de maand van zijn jubileum aanspraak heeft.

    • b.

      De medewerker die een overheidsdienst van 25, 40 of 50 jaar bereikt, ontvangt een gratificatie overeenkomstig de bruto maandbezoldiging en vakantietoelage waarop hij in de maand van zijn jubileum aanspraak heeft.

    • c.

      Voor de berekening van de gratificatie wordt voor de toelage onregelmatige dienst aangehouden het gemiddelde bedrag per maand berekend over de drie maanden voorafgaande aan de jubileumdatum.

    • d.

      Bij de berekening worden de maanden naar boven afgerond op hele maanden.

    • e.

      De bruto berekende gratificatie wordt netto uitgekeerd en naar boven afgrond op een veelvoud van € 5,-.

Artikel 5 Berekening jubileumgratificatie

  • 1.

    Voor de berekening van de tijd die de medewerker in overheidsdienst een betrekking heeft vervuld wordt niet als diensttijd aangemerkt de tijd welke op wachtgeld is doorgebracht, voor zover niet geldend als diensttijd wegens daarin verrichte werkzaamheden.

  • 2.

    Diensttijd gelijktijdig in meer dan één dienstbetrekking doorgebracht telt voor de berekening slechts eenmaal mee.

Artikel 6 Viering jubilea

Aan de medewerker wordt de mogelijkheid gegeven om het jubileum te vieren. Onderstaand wordt een overzicht gegeven met betrekking tot de mogelijkheden zoals die er zijn. De medewerker is vrij om in overleg met leidinggevende op enig punt hiervan af te wijken, rekening houdend met het beschikbaar gestelde budget.

  • 1.

    25-jarig, 40-jarig of 50-jarig overheidsjubileum

    - viering door middel van traktatie aan gehele personeel, welke verzorgd wordt door de gemeente Zundert.

  • 2.

    25-jarig, 40-jarig of 50-jarig gemeentejubileum

    - in overleg met betrokkene kan een personeelsbijeenkomst worden georganiseerd (artikel 12).

  • 3.

    Koninklijke onderscheiding

    • a.

      viering door middel van traktatie aan gehele personeel, welke verzorgd wordt door de gemeente Zundert;

    • b.

      publicatie in regionale pers;

    • c.

      eventueel draagmedaille wordt overhandigd aan de betrokkene door de burgemeester.

Artikel 7 Accommodatie

  • 1.

    De afdelingsbijeenkomst en personeelsbijeenkomst worden in principe gehouden in een ruimte van de eigen locatie.

  • 2.

    Indien de ruimte niet toereikend is, kan een andere locatie gezocht worden. De kosten voor een eventuele zaalhuur zijn voor rekening van de werkgever.

Artikel 8 Overlapping

Indien een overheidsjubileum binnen een tijdsbestek van 12 maanden samenvalt met ontslag wordt er eenmaal een personeelsbijeenkomst aangeboden.

Artikel 9 Afdelingsbijeenkomst

  • 1.

    Leidinggevende neemt contact op met betrokkene om afspraken te maken over de afdelingsbijeenkomst en informeert de afdelingssecretaresse hierover. De afdelingssecretaresse draagt zorg voor organisatie van de bijeenkomst.

  • 2.

    De afdelingsbijeenkomst wordt gehouden van 16.00 uur tot 17.00 uur.

  • 3.

    De genodigden mogen maximaal 1 werkgeversuur schrijven in het tijdschrijfsysteem.

Artikel 10 Personeelsbijeenkomst

  • 1.

    Leidinggevende neemt contact op met betrokkene om afspraken te maken over de personeelsbijeenkomst en informeert de afdelingssecretaresse hierover. In overleg met de betrokkene worden de volgende afspraken gemaakt:

    • a.

      datum van de bijeenkomst;

    • b.

      keuze voor ontvangst door College van Burgemeester en Wethouders;

    • c.

      aanwezigheid van partner en kinderen;

    • d.

      uitnodiging voor genodigden.

  • 2.

    De afdelingssecretaresse draagt samen met het cluster facilitair zorg voor de organisatie van de bijeenkomst. Bij de uitvoering kan een beroep worden gedaan op andere ondersteunende eenheden.

  • 3.

    Het afdelingshoofd bepaald in alle redelijkheid samen met de betrokkene de invulling van de bijeenkomst: hapjes en drankjes.

  • 4.

    De bijeenkomst wordt gehouden van 16.00 uur tot 19.00 uur.

  • 5.

    Genodigden mogen van 16.00 uur tot 17.00 uur maximaal 1 werkgeversuur schrijven. De overige uren gelden als eigen tijd.

Artikel 11 Bloemen

De afdelingssecretaresse draagt zorg voor het overhandigen van een bloemetje ter waarde van € 15,- aan de betreffende medewerker in de volgende gevallen:

  • 1.

    eerste werkdag;

  • 2.

    25 jaar, 40 jaar en 50 jaar overheidsdienst;

  • 3.

    25 jaar, 40 jaar en 50 jaar gemeentedienst;

  • 4.

    huwelijk en 25 jaar huwelijk van de medewerker;

  • 5.

    laatste werkdag bij eervol ontslag wegens pensionering/FPU/Arbeidsongeschiktheid;

  • 6.

    laatste werkdag bij ontslag op eigen verzoek.

Artikel 12 Geboorte en adoptie van een kind

Naar aanleiding van de geboorte van een kind van de medewerker of bij het adopteren van een kind ontvangt de medewerker namens het gemeentebestuur een cadeau ter waarde van € 40,-. De afdelingssecretaresse draagt zorg voor het cadeau.

Artikel 13 Ziekte van een medewerker

In geval van langdurige ziekte -van geval tot geval te beoordelen- of opname in het ziekenhuis kan de medewerker, binnen 5 werkdagen na ziekmelding, namens het gemeentebestuur een bloemetje, fruitmand of andere attentie ter waarde van € 15,- ontvangen. Dit kan om de twee maanden herhaald worden. De afdelingssecretaresse draagt zorg voor de attentie.

Artikel 14 Overlijden van een medewerker

In geval van overlijden van een medewerker ontvangt de echtgeno(o)t(e)/geregistreerd partner van de medewerker een overlijdensuitkering conform artikel 8:16:2 UWO. Namens het college van Burgemeester en Wethouders wordt een rouwadvertentie geplaatst in BN/De Stem. Iedere medewerker van de Gemeente Zundert krijgt bij het overlijden van een collega de mogelijkheid om de begrafenis/crematie te bezoeken. De gemeente biedt een rouwtak of, indien de nabestaanden dit wensen, een ander geschikte blijk van medeleven aan ter waarde van € 50,-. De bijbehorende acties staan uitgewerkt in 'Protocol bij overlijden medewerker'.

Artikel 15 Afscheid stagiaires, uitzendkrachten en gedetacheerden

Deze regeling is niet van toepassing op stagiaires, uitzendkrachten en gedetacheerden. Naaste collega's zijn zelf verantwoordelijk voor het organiseren van een afscheid en het (eventueel) geven van een attentie.

Artikel 16 Algemene bepalingen

  • 1.

    de werkgever kan van deze regeling te allen tijde afwijken als deze regeling in strijd is met fiscale regelgeving;

  • 2.

    de werkgever kan afwijken van de in deze regeling genoemde acties en attenties, indien de staat van dienst van de medewerker en/of de aan diens functie verbonden externe contacten daar aanleiding toe geven;

  • 3.

    om de vijf jaar zullen de genoemde bedragen in deze regeling geïndexeerd worden.

Artikel 17 Onvoorziene omstandigheden

In voorkomende gevallen waarin deze regeling niet voorziet, kunnen burgemeester en wethouders nadere regels stellen.

Artikel 18 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling jubel en treur gemeente Zundert 2016".

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op 1-1-2016, onder gelijktijdige intrekking van de huidige "Regeling jubel en treur".

Aldus besloten in de vergadering van 10-05-2016

burgemeester en wethouders van Zundert,

de secretaris, de burgemeester,

ing. F.J.J. Priem L.C. Poppe-de Looff