Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van Leges Zaanstad 2017 |
Citeertitel | Legesverordening 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Belastingen, retributies en heffingen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2017 | 01-01-2018 | Gewijzigde verordening | 26-01-2017 Gemeenteblad 2017, nr. 17311 | 2017/925 | |
01-01-2017 | 23-12-2016 | Nieuwe regeling | 10-11-2016 Gemeenteblad 2016, nr. 170154 | 2016/208885 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt verstaan een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij die tarieventabel opgenomen bepaling.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.
De ”Legesverordening Zaanstad 2010” van 12 november 2009 blijft van toepassing voor belastbare feiten waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wabo nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 7,2%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Indien het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt, wordt in artikel 2, onder nummering van de bestaande tekst tot eerste lid, een tweede lid toegevoegd, luidende:
Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Deze verordening zal worden bekendgemaakt door het plaatsen van de verordening in het Gemeenteblad zoals dat is opgenomen in de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP) en zoals dat voor een ieder kosteloos ter inzage ligt in het gemeentehuis. Daarnaast zal de tekst van de verordening worden geplaatst op de website van de overheid.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 10 november 2016,
voorzitter, raadsgriffier,
TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2017
Hoofdstuk 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | |||
a.In deze paragraaf voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld | |||
b.In deze paragraaf voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld | |||
c.Heffingsgrondslag: dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden verschillende grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product: | |||
d. Indien een collector voor warmteopwekking of een paneel voor elektriciteitsopwekking, die niet conform artikel 2 sub 6 uit de Bijlage II van de Bor vergunningsvrij is aan te merken, bedrijfsmatig wordt aangevraagd, gelden de leges zoals opgenomen in paragraaf 21 van deze legesverordening. | |||
1.Tarief per vierkante meter, gebaseerd op de hoofdfunctie per bouwlaag van het gebouw of de uitbreiding daarvan. Er wordt uitgegaan van de bruto-vloeroppervlakte in vierkante meters, als omschreven in NEN 2580 of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd 1 . | |||
2.Vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel. | |||
3.Bouwkosten of sloopkosten inclusief BTW, Onder bouwkosten wordt verstaan de directe en indirecte kosten zoals hieronder vermeld. Arbeid, materieel, materiaal welke direct toe te kennen zijn aan de te bouwen elementen. Overige kosten die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van de uitvoerende partij. Dit zijn: -Algemene bouwplaatskosten (ABK) zoals die voor benodigde water en stroom voorzieningen evenals aansluitkosten hiervoor, opbouw en afbreken van bouwketen en loodsen, huur van keten en loodsen, in- en externe huurtarieven materiaal en gereedschappen, kraankosten, droog houden van de bouwput, bouwwegen, bronbemalingen, laden en lossen van de bouwmaterialen en materieel, opruimen en schoonmaakkosten op de bouwplaats evenals schoonmaakkosten van het gebouw voor oplevering, alle overige tijdelijke voorzieningen om het bouwwerk te realiseren. Diverse voorbereidend en begeleidend personeel van de aannemer tijdens de bouw. -Winst en risico worden door de aannemer bepaald aan de hand van een percentage of bedrag. Winst: de gewenste winst op een project. Risico: onvoorziene omstandigheden, uitvoeringsrisico's, niet verekenbare lonen, materiaalkosten en - stijgingen. Niet tot de bouwkosten behoren: -verwervingskosten van de grond; -inrichtingskosten (zoals losse inrichting en bedrijfsinstallaties); bijkomende kosten zoals: honoraria, omzetbelasting en verzekeringen. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt onder de bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald, voor het in stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Onder sloopkosten wordt verstaan: De aannemingssom inclusief omzetbelasting of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze verordening onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft (inclusief omzetbelasting); | |||
d.Hoofdfunctie: de aard van het gebruik dat in overwegende mate plaatsvindt per bouwlaag van het gebouw of de uitbreiding daarvan. Er is één hoofdfunctie mogelijk per bouwlaag. Bouwwerken ten behoeve van maatschappelijke dienstverlening. Voorbeelden: school, buurthuis, bijeenkomstgebouw, bibliotheek, kinderdagverblijf, gevangenis, psychiatrische inrichting, verzorgingshuis, huisarts, tandarts, ziekenhuis, kerk, rouwcentrum, sporthal. Bouwwerken ten behoeve van activiteiten gericht op commerciële dienstverlening Voorbeelden: restaurant, bakkerij, supermarkt, winkel, galerie, kantoorpand. Bouwwerken (inclusief de eventuele op-, aan- en uitbouwen) die gebruikt worden voor bewoning en waardoor vierkante meters aan de functie wonen worden toegevoegd. Voorbeelden: woning, garage bij woning, berging, kelder, aan- en/ of uitbouw van woning, appartementengebouw, studentenflat. Bouwwerken ten behoeve van het bewerken en verwerken van grondstoffen. Tevens functies die in het algemeen te vinden zijn op een industrieterrein. Voorbeelden: fabriekshal, bierbrouwerij, autogarage (geen verkoop), trafostation. Bouwwerken ten behoeve van de agrarische bedrijfsvoering. Voorbeelden: stallen, ligboxenstal, machineberging t.b.v. agrarisch gebruik. Bouwwerken ten behoeve van het parkeren c.q. stallen van voortuigen. Voorbeelden: zelfstandige parkeergarages voor openbaar gebruik; parkeergarages in gebouwen. Individuele garages vallen hier niet onder. Als sprake is van een parkeergaragenaast een andere hoofdfunctie, dan moet de parkeergarage apart berekend worden: voor een bouwwerk met een parkeergarage, wordt voor de legesberekening van de parkeergarage de functie ‘parkeergarages’ gekozen. Voor de legesberekening van de rest van het bouwwerk wordt de juiste bijbehorende functie gekozen. -gebouwen of de uitbreiding daarvan, die niet behoren tot de hierboven genoemde functies; -bouwwerken geen gebouw zijnde; -tijdelijke bouwwerken met een instandhoudingtermijn van maximaal vijftien jaar; -onderhoudswerkzaamheden aan gebouwen; -het veranderen of verbouwen van gebouwen zonder uitbreiding van de oppervlakte ; Voorbeelden: dakkapel, gevelwijzingen, opslagloods, romneyloods, luchtbrug bij station, plaatsen nieuwe kozijnen, antennemast, gevelreclame, reclamezuil, botenloods, kassen. -Als er één bouwlaag valt onder de functie ‘Overige’ dan moet voor het hele gebouw worden uitgegaan van een percentage van de bouwkosten. | |||
e.In behandeling nemen: het indienen van een aanvraag bij de Gemeente Zaanstad. De leges die in rekening worden gebracht bij een weigering zijn gelijk aan de leges voor een verleende vergunning, tenzij er een apart tarief is vermeld voor de weigering (artikel 21). | |||
f.Omgevingsvergunning: het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. | |||
g.Totale oppervlakte: de som van de bruto-vloeroppervlaktes van alle bouwlagen van het gebouw of de uitbreiding daarvan. | |||
h.Omgevingsvergunning in twee fasen: indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5 eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: | |||
-voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepasing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; | |||
-voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. | |||
i.Vooroverleg: een onderzoek naar de wenselijkheid, haalbaarheid en/of vergunbaarheid van een initiatief. | |||
k.Bouwvergunning tweede fase: vervolg op de bouwvergunning eerste fase zoals bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening toen deze van kracht was voor 1 oktober 2010. | |||
Voor een schriftelijke verklaring dat een activiteit vergunningvrij is bedraagt het tarief | |||
Voor een aanvraag die niet in behandeling wordt genomen omdat deze niet vergunningplichtig is bedraagt het tarief | |||
Wanneer een ingediende aanvraag om omgevingsvergunning of vooroverleg niet ontvankelijk is en door de gemeente buiten behandeling wordt gesteld bedraagt het tarief | |||
Onverminderd het bepaalde in artikel 7, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in voornoemd artikel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen | |||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag met bouwkosten tot € 250.000,00, tot het verkrijgen van een beoordeling inzake de wenselijkheid, haalbaarheid en/of vergunbaarheid van een initiatief, bedraagt | |||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag met bouwkosten boven de € 250.000,00, tot het verkrijgen van een beoordeling inzake de wenselijkheid, haalbaarheid en/of vergunbaarheid van een initiatief, bedraagt | |||
Onverminderd het bepaalde in artikel 8 wordt - als de in dat artikel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit - het tarief verhoogd met 10% waarbij een maximum geldt van €500 | |||
a.Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit, als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, onder a van de Wabo, voor nieuwbouw of het uitbreiden van een gebouw, wordt het tarief voor het in behandeling nemen bepaald op basis van de totale oppervlakte, aan de hand van onderstaande tabel, waarbij een minimum geldt van € 532,90 | |||
Hoofdfunctie per bouwlaag. Totale oppervlakte van alle bouwlagen van het gebouw of de uitbreiding daarvan | |||
Als er sprake is van een bouwwerk met een parkeergarage, wordt voor de legesberekening van de parkeergarage de functie ‘parkeergarages’ gekozen. Voor de legesberekening van de rest van het bouwwerk wordt de juiste bijbehorende functie gekozen. |