Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overijssel

Uitvoeringsregeling melding en openbaarmaking van nevenwerkzaamheden provincie Overijssel 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverijssel
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling melding en openbaarmaking van nevenwerkzaamheden provincie Overijssel 2016
CiteertitelUitvoeringsregeling melding en openbaarmaking van nevenwerkzaamheden provincie Overijssel 2016
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 8-11-2016

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad 2016, nr. 6294

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201701-01-2018nieuwe regeling

08-11-2016

Provinciaal Blad 2016, nr. 6294

2016/0410714

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling melding en openbaarmaking van nevenwerkzaamheden provincie Overijssel 2016

 

 

Uitvoeringsregeling melding en openbaarmaking van nevenwerkzaamheden provincie Overijssel 2016

Artikel 1 Algemene bepalingen en definities

  • In deze regeling wordt verstaan onder:

  • ambtenaar:

    degene die door gedeputeerde staten is aangesteld om in de openbare dienst van de provincie werkzaam te zijn, als bedoeld in artikel A.1, lid1, onder a. van de CAP;

  • werknemer:

    degene die op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht door gedeputeerde staten in dienst van de provincie is genomen;

  • nevenwerkzaamheden:

    activiteiten voortvloeiende uit een nevenfunctie, niet zijnde de hoofdfunctie, al dan niet tegen betaling;

  • leidinggevende:

    degene die namens gedeputeerde staten met de ambtenaar c.q. de werknemer de gesprekken voert in het kader van de Personele Jaar Cyclus (PJC).

Artikel 2 Het doel van de regeling

  • De regeling heeft als doel te regelen:

  • 1.

    op welke wijze nevenwerkzaamheden moeten worden gemeld, die een ambtenaar c.q. een werknemer verricht of het voornemen heeft te verrichten, die de belangen van de provincie voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken;

  • 2.

    pp welke wijze nevenwerkzaamheden openbaar worden gemaakt, al dan niet met vermelding van eventueel door gedeputeerde staten aan het verrichten van de nevenwerkzaamheden gestelde beperking(en).

Artikel 3 Het melden

  • 1.

    Nevenwerkzaamheden worden besproken met de leidinggevende tijdens de PJC-gesprekken. De ambtenaar c.q. werknemer wordt geacht actief melding te doen van nevenfuncties.

  • 2.

    Het melden van nevenwerkzaamheden omvat:

    • -

      de functie die de ambtenaar c.q. de werknemer bekleedt bij de provincie Overijssel;

    • -

      de nevenwerkzaamheden en de instantie waarvoor deze worden verricht;

    • -

      de datum van ingang van de nevenwerkzaamheden.

Artikel 4 aanvullende gegevens en wijzigingen

  • 1.

    De ambtenaar c.q. de werknemer is verplicht, op verzoek van gedeputeerde staten of de provinciesecretaris, nadere gegevens te verstrekken over de nevenwerkzaamheden.

  • 2.

    De ambtenaar c.q. de werknemer is verplicht wijzigingen te melden conform de artikelen 3 en 5.

Artikel 5 Registratie en eerste beoordeling

1. De registratie geschiet in het daarvoor ingerichte systeem voor de PJC-gesprekken.

2. De leidinggevende doet een eerste beoordeling of de nevenwerkzaamheden een goede vervulling van de functie of het functioneren van de openbare dienst kunnen raken dan wel in gevaar kunnen brengen.

Artikel 6 Criteria toetsing

  • 1.

    De gemelde nevenwerkzaamheden worden getoetst aan het in artikel F.1, lid 2 van de CAP genoemde verbod, waarbij de criteria zijn:

    • -

      Onoorbare belangenverstrengeling;

    • -

      Botsing van belangen;

    • -

      Schade aan het ambt;

    • -

      Schade aan de provinciale organisatie;

    • -

      Onvoldoende beschikbaarheid voor de organisatie;

  • 2.

    Gedeputeerde Staten kunnen een verbod dan wel een beperking in de uitvoering opleggen.

Artikel 7 Openbaarmaking

  • 1.

    Openbaarmaking van nevenwerkzaamheden is van toepassing op alle functies van schaal 14 en hoger.

  • 2.

    De openbaarmaking van gemelde nevenwerkzaamheden vindt plaats via publicatie op de website van de provincie Overijssel.

  • 3.

    De openbaarmaking vermeldt in ieder geval:

    • -

      De hoofdfunctie bij de provincie;

    • -

      De nevenwerkzaamheden en de instantie(s) waarvoor deze worden verricht;

    • -

      De datum van ingang van de nevenwerkzaamheden;

    • -

      De eventueel aan de uitoefening gestelde beperkingen.

Artikel 8 Verantwoordelijkheid

De provinciesecretaris is verantwoordelijk voor de opgave van de nevenwerkzaamheden van de ambtenaren c.q. werknemers die voor de provincie Overijssel werkzaam zijn.

Artikel 9 Citeertitel

De regeling kan worden aangehaald als Uitvoeringsregeling melding en openbaarmaking van nevenwerkzaamheden provincie Overijssel 2016.

Artikel 10 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.