Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent Innovatie Ondersteuning Thuis Bijdrageregeling Innovatiegelden Ondersteuning Thuis gemeente Berkelland |
Citeertitel | Bijdrageregeling Innovatiegelden Ondersteuning Thuis gemeente Berkelland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 3 Algemene subsidieverordening 2013
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-12-2016 | 01-09-2016 | nieuwe regeling | 01-11-2016 Berkelbericht, 06-12-2016 | . |
Agendapunt : Bijdrageregeling Innovatie Ondersteuning Thuis
Het college van Burgemeester en wethouders van Berkelland,
Gelezen het voorstel van 18 oktober 2016,
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Berkelland 2013,
Vast te stellen de navolgende:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Op grond van deze regeling kan aan aanbieders die de Netwerkovereenkomst Sociaal Domein Gemeente Berkelland en de daarmee samenhangende Raamovereenkomst Ondersteuning Thuis Gemeente Berkelland hebben getekend een bijdrage uit de ‘innovatiegelden Ondersteuning Thuis’ worden verstrekt tot een totaal maximum van € 150.000,--.
Doeleinden zijn in drie categorieën onderverdeeld:
Uiteindelijk doel is de pilot Ondersteuning Thuis overeenkomstig het gestelde in de Netwerkovereenkomst en de Raamovereenkomst tot een succes te maken.
Hoofdstuk 2 Criteria voor het ontvangen van de bijdrage
Artikel 2.1 Categorie 1: tegemoetkoming in de organisatie van opleidingen van medewerkers van aanbieders met als doel arrangementen Ondersteuning Thuis te kunnen leveren.
Doel van de subsidie is er voor te zorgen dat medewerkers van Aanbieders zodanig zijn opgeleid dat zij op verantwoorden wijze (arrangementen) Ondersteuning Thuis kunnen leveren. De te leveren opleiding moet hier aanwijsbaar op aansluiten. Het aantal medewerkers waarvan wordt aangegeven dat zij de opleiding gaan volgen moeten dit in redelijkheid ook daadwerkelijk doen.
Artikel 2.2 Categorie 2: tegemoetkoming bovengemiddelde extra regiekosten (innovatie) in de pilotfase van Ondersteuning Thuis
Binnen de pilot Ondersteuning Thuis worden veel ‘uitzoekuren’ besteed. Dit geldt met name voor arrangementen en bijvoorbeeld in redelijkheid niet voor het ; overzetten’ van HH1 naar schoon huis. Op basis van een lopend onderzoek naar extra te besteden uren binnen OT en bestudering van de opbouw van normale uurtarieven zal in goed overleg een bijdrage in de bovengemiddelde extra regiekosten worden bepaald. Hierna wordt er aan de hand van het aantal inwoners per Aanbieder waaraan een arrangement OT is geleverd (eventueel ambtshalve) telkens over een periode van een half jaar een tegemoetkoming verstrekt. De mogelijkheid voor deze tegemoetkoming geldt in elk geval niet langer dan de duur van de pilot.
Artikel 2.3 Categorie 3: tegemoetkoming in de kosten van experimenten (transformatie) ter ontwikkeling van Ondersteuning Thuis.
Stel: binnen ‘OT schoon huis’ wil een Aanbieder onderzoeken of er door met ‘robotstofzuigers’ te werken efficiënter kan worden gewerkt. Of een aanbieder doet een experiment met een natuurvereniging die met vrijwilligers een deel van de uren toezicht en stimuleren overneemt. In dit soort gevallen kan een bijdrage in de meerkosten van het experiment tot maximaal 50% van de onderbouwde kosten worden geleverd.
Hoofdstuk 3 Het aanvragen van de bijdrage
Een aanvraag voor een bijdrage als bedoeld in deze regeling kan alleen door Aanbieders worden gedaan als bedoeld in artikel 1.2. De aanvraag kan door één Aanbieder, door meerdere Aanbieders of door één Aanbieder of externe organisatie namens meerdere Aanbieders worden gedaan, waarbij in het laatste geval door de overige Aanbieders wel actief met de aanvraag moet worden ingestemd. Dit kan bijvoorbeeld ook in een bijeenkomst van het Platform Sociaal Domein.
Hoofdstuk 4 Het besluit op de aanvraag van de subsidie
Artikel 4.1 Termijn afhandeling
Het college beschikt uiterlijk binnen acht weken op een aanvraag om een subsidie als bedoeld in deze regeling. Zo mogelijk vindt voorafgaand overleg plaats in het Platform Sociaal Domein.
De subsidie kan naast de in artikel 4:25, 4.34 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen en overeenkomstig het bepaalde in deze regeling geweigerd worden indien het subsidieplafond van € 150.000,- is bereikt. Daarnaast geldt voor categorie 2 en categorie 3 de maximale besteding van 35.000 euro als genoemd in artikel 1.2 van deze regeling.
Artikel 4.3 Mogelijkheid tot directe betaling
Bij bijvoorbeeld een uitgebrachte offerte door een derde partij die is aangevraagd op een wijze overeenkomend met het gestelde in artikel 3.1 kan het college besluiten het gevraagde bedrag direct aan de derde partij te voldoen.
Artikel 4.4 Meer aanvragen dan er geld beschikbaar is
Wanneer het gevraagde bedrag in binnengekomen aanvragen het nog beschikbare bedrag overstijgt, beslist het college zo spoedig mogelijk dat er geen nieuwe aanvragen meer kunnen worden ingediend. De voorliggende aanvragen worden vervolgens in de eerste plaats beoordeeld op het ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ principe. Dat wil zeggen dat de laatste aanvrager het restant bedrag ontvangt.
Het college kan van het bepaalde in deze regeling afwijken in gevallen waarin deze regeling niet voorziet, tot onbillijkheid leidt of tot een situatie leidt waarmee geen aanwijsbaar belang is gediend.