Organisatie | Reimerswaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële beheersverordening |
Citeertitel | Financiële beheersverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 18-10-2016 | 16.004477 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college heeft.
Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Reimerswaal, ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
De financiële administratie is een onderdeel van de administratie en omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Reimerswaal, om te komen tot een goed inzicht in:
Het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatie verzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
e.Beheer van vermogenswaarden:
Het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen rechten van de gemeente Reimerswaal.
Het streven om binnen de gestelde kaders met een zo beperkt mogelijke inzet van beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken.
De mate waarin de gemeente erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken.
Bruto schuld minus de omvang van de geldelijke bezittingen die niet zijn ingezet voor de publieke taak. Onder bruto schuld wordt verstaan het totaal van langlopende leningen, kortlopende schulden, crediteuren en overlopende passiva. Onder geldelijke bezittingen die niet zijn ingezet voor de publieke taak wordt verstaan het totaal van langlopende uitzettingen, vorderingen, liquide middelen en overlopende activa
De gemeenteraad stelt op voorstel van het college per programma, naast de verplichte indicatoren, relevante indicatoren vast voor het meten van en het afleggen van verantwoording over de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de beoogde maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid.
Het college biedt jaarlijks een nota aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze nota worden de bevindingen betrokken uit de jaarstukken als bedoeld in artikel 9.
Uitvoering, beheersing en interne controle
Artikel 8. Tussentijdse rapportage en wijzigen van de begroting
Het college informeert in ieder geval vooraf de gemeenteraad en gaat pas over tot uitvoering, nadat de gemeenteraad heeft ingestemd voor zover het betreft niet bij begroting vastgestelde afzonderlijke incidentele verplichtingen ten laste van de begrotingspost onvoorzien incidenteel voor het doen van uitgaven groter dan € 25.000,--.
Het college informeert in ieder geval vooraf de gemeenteraad en gaat pas over tot uitvoering, nadat de gemeenteraad heeft ingestemd voor zover het betreft niet bij begroting vastgestelde afzonderlijke incidentele verplichtingen voor investeringen groter dan € 25.000,-- (hierbij dient tevens de afschrijvingstermijn van de investering te worden opgenomen).
Het college informeert vooraf de gemeenteraad en gaat pas over tot uitvoering, nadat de gemeenteraad heeft ingestemd, indien het college nieuwe meerjarige verplichtingen ten laste van de begrotingspost onvoorzien structureel aangaat waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 5.000,-- structureel.
In een volgende besluitvormende raadsvergadering dan wel in de Bestuursrapportage wordt de uitgave in een begrotingswijziging aan de gemeenteraad voorgelegd;
b.bij structurele uitgaven tot € 5.000,-- besluit het college tot het doen van de uitgave.
In een volgende besluitvormende raadsvergadering dan wel in de Bestuursrapportage wordt de uitgave in een begrotingswijziging aan de gemeenteraad voorgelegd.
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de gemeenteraad of een aanpassing van de begroting nodig is in de reguliere documenten van de planning en control-cyclus. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk 2. Financiële positie
Artikel 12. Waardering en afschrijving van activa
Onder activa met een meerjarig maatschappelijk nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten worden verstaan investeringen in aanleg en onderhoud van: waterwegen, waterbouwkundige werken, permanente terreinwerken; wegen; straten; fietspaden; voetpaden; bruggen, viaducten; tunnels ; verkeerslichtinstallaties; openbare verlichting; straatmeubilair; reconstructie openbare ruimte; parken; overig openbaar groen.
Artikel 13. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Reimerswaal wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten meegenomen, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verrichte dienstverlening (het zogenaamde overheadpercentage).
Voor de inzet van materiële activa worden naast directe kosten, indirecte kosten en afschrijvingskosten, de rente voor de financiering van het actief toegerekend. Deze rente is een vergoeding voor de inzet van vreemd vermogen en van eigen vermogen. De rentepercentages voor deze vergoeding worden bij de behandeling van de begroting vastgesteld.
Artikel 14. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden en met welke bijbehorende activiteiten de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van tenminste de geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
1.Het college biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota lokale heffingen aan ter behandeling en vaststelling door de gemeenteraad . In deze nota wordt ingegaan op:
Het college draagt er zorg voor dat er een actueel overzicht is van de tarieven en heffingen per verstrekte dienst.
Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven en heffingen door de gemeenteraad, verstrekt het college aan de gemeenteraad per verordening waarin deze tarieven, heffingen en prijzen worden vastgelegd, de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente verstrekte dienst, waarover de tarieven en de heffingen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de erin genoemde door de gemeente verstrekte diensten.
Artikel 16. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Artikel 17. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota onderhoud openbare ruimte aan ter behandeling en vaststelling door de gemeenteraad . De nota geeft het kader weer voor de inrichting van en het onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Het college biedt tenminste eenmaal in de vijf jaar een (bijgestelde) nota rioleringsplan aan ter behandeling en vaststelling door de gemeenteraad 3. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau en de uitbreiding van de riolering en daarmee samenhangend de zorg voor het hemelwater en het grondwater evenals de kwaliteit van het milieu en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Het college biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota onderhoud gebouwen aan ter behandeling en vaststelling door de gemeenteraad 3. De nota bevat de voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
1.Het college neemt in een treasurystatuut de regels op die zij hanteert voor het dagelijkse beheer van:
Het college biedt het treasurystatuut en het wijzigen ervan aan ter behandeling en vaststelling aan de gemeenteraad. Het treasurystatuut maakt deel uit van deze verordening;
2.Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering verslag van:
In de paragraaf grondbeleid in de begroting en het jaarverslag wordt ingegaan op de uitvoering van de nota grondbeleid, met name de belangrijkste financiële ontwikkelingen zoals verlies- en winstverwachtingen, de verwerving van gronden e.d. en de relaties van het grondbeleid met de programma's. Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf grondbeleid verslag.
Hoofdstuk 4. Financiële organisatie, financieel beheer en bedrijfsvoering van de organisatie
Artikel 22. Financiële organisatie
Het college draagt de zorg voor:
opdat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording wordt voldaan.
De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie evenals voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving.
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Het college zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de vier jaar. Bij afwijkingen in de registratie neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.