Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Renkum

Verordening regelende de taak, de samenstelling, werkwijze en bevoegdheden van de Commissie op de Jaarrekening tot onderzoek en advies omtrent de gemeentelijke Concernjaarrekening en de daarbij behorende verantwoordingsstukken ten behoeve van de beoordeling van het in de gemeente gevoerde financiële beheer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Renkum
Officiële naam regelingVerordening regelende de taak, de samenstelling, werkwijze en bevoegdheden van de Commissie op de Jaarrekening tot onderzoek en advies omtrent de gemeentelijke Concernjaarrekening en de daarbij behorende verantwoordingsstukken ten behoeve van de beoordeling van het in de gemeente gevoerde financiële beheer
CiteertitelVerordening op de commissie op de jaarrekening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datuminwerkingtreding van de eerste wijziging ( en daarmee de vervaldatum van de eerste versie) is een benadering. Deze wijzigingsverordening treedt in werking op de dag, volgend op die waarop de bekendmaking daarvan heeft plaatsgevonden. De datum van bekendmaking is onbekend.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-07-200701-01-200301-02-2014art. 2,4,10,11,12

18-12-2002

De Veluwepost, 6 juli 2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening regelende de taak, de samenstelling, werkwijze en bevoegdheden van de Commissie op de Jaarrekening tot onderzoek en advies omtrent de gemeentelijke Concernjaarrekening en de daarbij behorende verantwoordingsstukken ten behoeve van de beoordeling van het in de gemeente gevoerde financiële beheer

De gemeente stelt de Verordening regelende de taak, de samenstelling, werkwijze en bevoegdheden van de Commissie op de Jaarrekening tot onderzoek en advies omtrent de gemeentelijke Concernjaarrekening en de daarbij behorende verantwoordingsstukken ten behoeve van de beoordeling van het in de gemeente gevoerde financiële beheer vast.

Artikel 1 Taak

  • 1. De commissie heeft tot taak het uitbrengen van een advies aan de gemeenteraad over de Concernjaarrekening en de jaarrekening van de takken van dienst, ten behoeve van het vaststellen door de gemeenteraad van deze jaarrekeningen. De commissie richt zich op de rechtmatigheid en doelmatigheid van het door of namens het college van burgemeester en wethouders gevoerde financieel-economische beheer. De commissie betrekt hierbij de in het kader van de wettelijke verplichte accountantscontrole naar de rechtmatigheid en doelmatigheid van het beheer uitgebrachte accountantsrapporten.

  • 2. Onderzoeken kunnen eveneens plaatsvinden naar de aan de raad uitgebrachte managementrapportages.

  • 3. De voorzitter ziet er op toe dat de werkzaamheden van de commissie beperkt blijven tot het werkterrein van de commissie.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit een aantal leden, gelijk aan het aantal raadsfracties, te weten een lid van elke fractie. Elke fractie draagt een eigen fractielid voor. De leden worden benoemd door de gemeenteraad. De benoeming geldt voor de zittingsperiode van de gemeenteraad. Het lidmaatschap van de commissie vervalt tevens door een desbetreffend, met redenen omkleed besluit van de raad, alsmede bij tussentijdse beëindiging van het raadslidmaatschap.

  • 2. De leden benoemen uit hun midden een voorzitter.

  • 3. De raad kan voor elk lid een plaatsvervangend lid uit zijn midden benoemen. De plaatsvervangende leden hebben dezelfde rechten en verplichtingen als de leden. Zij zijn bevoegd besloten vergaderingen van de commissie bij te wonen, ook indien zij op dat moment geen vast lid van de commissie vervangen.

  • 4. De benoeming geschiedt binnen één maand na het tijdstip, waarop de gekozen leden van de gemeenteraad hun ambt hebben aanvaard.

  • 5. In geval van verhindering of ontstentenis vande voorzitter wordt deze vervangen door het ter vergadering aanwezige lid dat het langst in de gemeenteraad zitting heeft. Bij een gelijke zittingstijd heeft het oudste lid in jaren voorrang.

  • 6. In een vacature wordt binnen één maand voorzien, welke benoeming in de daaropvolgende raadsvergadering wordt bekrachtigd.

Artikel 3

  • 1. Op verzoek van de commissie kunnen als adviseur aan de commissie worden toegevoegd de concerncontroller en de wethouder waaronder de portefeuille "Financiën" valt.

  • 2. De commissie kan zich later bijstaan door een overeenkomstig artikel 213, lid 2 van de Gemeentewet aangewezen deskundige voor de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding.

Artikel 4

  • 1. Ter ondersteuning van de commissie fungeert de griffier als commissiegriffier.

  • 2. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door de daartoe door de raad en het college aangewezen ambtenaar.

Artikel 5 Informatievoorziening

  • 1. Door of namens het college van burgemeester en wethouders worden de voor het onderzoek benodigd geachte stukken ter beschikking gesteld aan de commissie.

  • 2. De commissie is bevoegd aan de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, of aan ambtenaren van de gemeente, hetzij schriftelijk hetzij mondeling, informatie te vragen.

  • 3. De commissie stelt het college van burgemeester en wethouders op de hoogte van de gegevens die aan ambtenaren van de gemeente gevraagd zijn.

  • 4. De commissie is bevoegd om, op elk moment dat zij wenselijk acht, in overleg te treden met de accountant, die belast is met de wettelijke controle.

  • 5. De commissie is voorts bevoegd tot het opvragen en het inzien van bescheiden, boekhoudingen, besluiten en notulen van vergaderingen, welke zij voor haar onderzoek nodig acht.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1. De commissie brengt jaarlijks, of zo nodig tussentijds, een schriftelijk verslag uit aan de gemeenteraad van haar bevindingen bij de onderzoeken als bedoeld in artikel 1 lid 1 en 2. Zij doet dit uiterlijk 14 dagen voor behandeling in de raadsvergadering van de desbetreffende stukken.

  • 2. Het staat de commissie vrij de naar haar oordeel daarvoor in aanmerking komende onderwerpen uitsluitend ter kennis van het college van burgemeester en wethouders te brengen.

  • 3. De verslagen van de commissie worden aan burgemeester en wethouders ter kennis gebracht.

Artikel 7

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt, of ten minste twee leden dit schriftelijk verzoeken.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het versturen van de uitnodiging voor de vergaderingen, waarin opgenomen plaats, datum en uur van de vergadering alsmede een agenda van de te behandelen onderwerpen. Dit geschiedt uiterlijk drie dagen voor de commissievergadering.

  • 3. Een vergadering wordt niet gehouden indien niet meer dan de helft van de zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 4. Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter met een tussentijd van ten minste 48 uur een nieuwe vergadering beleggen, waarin de dan aanwezige leden beraadslagen of besluiten over de aanhangige onderwerpen, tenzij hiertegen door de meerderheid van het aantal leden van de commissie schriftelijk bezwaar is gemaakt.

Artikel 8

  • 1. De besluiten van de commissie worden bij meerderheid van stemmen genomen. Bij een gelijke stemverhouding beslist de voorzitter.

  • 2. Bij staking van de stemmen beslist de voorzitter.

  • 3. De vaststelling van de openbare verslagen, als bedoeld in artikel 6, geschiedt pas nadat de meerderheid van de leden, hetzij ter vergadering hetzij schriftelijk, haar mening omtrent het desbetreffende ontwerp-verslag heeft kenbaar gemaakt.

  • 4. Indien één of meer leden dit nodig achten kan aan een verslag een minderheidstandpunt worden toegevoegd.

Artikel 9

De vergaderingen van de commissie worden in het openbaar gehouden. Indien één van de aanwezige leden of de voorzitter het nodig oordeelt, kunnen zij verzoeken om beslotenheid van de vergadering. De commissie beslist daartoe.

Artikel 10

Voor de afloop van een besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 11

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de commissie op de jaarrekening.

  • 2.

    Zij treedt in werking op 1 juli 1996.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Renkum van 26 juni 1996,