Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Groningen (Gr)

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Groningen (Gr)
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2017
CiteertitelLegesverordening 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerplegesverordening

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

Deze verordening vervangt per 1 januari 2017 de Legesverordening 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onder h
  2. Gemeentwet, artikel 229, eerste lid, aanhef en onder b
  3. Paspoortwet, artikelen 2, tweede lid
  4. Paspoortwet, artikel 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-201624-01-2017Wijziging Tarieventabel Hoofdstuk 3

20-12-2016

gmb-2016-188982

6032874
24-12-201631-12-2016art. 1.15.1.3

30-11-2016

gmb-2016-184212

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN,

(5937407);

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 7 oktober 2016;

Gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onder h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onder b, van de Gemeentewet, en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

HEEFT BESLOTEN:

de Verordening op de heffing en invordering van leges 2017 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag :

    de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week :

    een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand :

    het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar :

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar :

    de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die vergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandelingen nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft als bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • e.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging of riddersoldij;

  • f.

    de aan belanghebbende uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, met betrekking tot enige gemeentelijke functie of dienstverlening jegens de gemeente;

  • g.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften;

  • h.

    de aan belanghebbende uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • i.

    nasporingen in de bij het Gemeentearchief berustende stukken welke uitsluitend strekken ten behoeve van een wetenschappelijk doel.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1.

    onderdeel 1.2.6 (akten burgerlijke stand);

  • 2.

    hoofdstuk 3 (reisdocumenten);

  • 3.

    hoofdstuk 4 (rijbewijzen);

  • 4.

    onderdeel 1.5.6 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen);

  • 5.

    hoofdstuk 7 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • 6.

    onderdeel 1.6.2 (verklaring omtrent het gedrag);

  • 7.

    hoofdstuk 12 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De ‘Legesverordening 2016’ van 11 november 2015, nr. 2b, laatstelijk gewijzigd bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 15 december 2015, nr. 3s, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2017, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2017 welke datum tevens de datum van ingang van de heffing is.

  • 3. In afwijking in zoverre van het tweede lid, treedt onderdeel 2.2.1.3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2015 welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor dat onderdeel is.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Legesverordening 2017’.

Ondertekening

Gedaan te Groningen in de openbare raadsvergadering van 9 november 2016.

De griffier,
Toon Dashorst.
De voorzitter,
Peter den Oudsten.

TARIEVENTABEL LEGES

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2017

Indeling tarieventabel

Titel 1Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1Algemeen
Hoofdstuk 2Burgerlijke stand
Hoofdstuk 3Reisdocumenten
Hoofdstuk 4Rijbewijzen
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 6Overige publiekszaken
Hoofdstuk 7Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 8Bestuursstukken
Hoofdstuk 9Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 10Leegstandwet
Hoofdstuk 11Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 12Kansspelen
Hoofdstuk 13Openbare orde en veiligheid
Hoofdstuk 14Telecommunicatie en graafwerkzaamheden
Hoofdstuk 15Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 16Diversen
   
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 3Teruggaaf
   
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen
Hoofdstuk 3Seksbedrijven
Hoofdstuk 4Huisvestingswet 2014
Hoofdstuk 5Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 6In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1.1Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,  
1.1.1.1door middel van een fotokopie, per bladzijde € 0,35
1.1.1.2door middel van kaarten, tekeningen of lichtdrukken, per kaart, tekening of lichtdruk€ 5,–
1.1.1.3door middel van een kopie van ander materiaal dat informatie bevat: de uit een vooraf door of vanwege het college van burgemeester en opgestelde offerte blijkende kosten  
1.1.2Indien het totale op grond van 1.1.1 verschuldigde bedrag aan leges niet meer dan € 10,– bedraagt, wordt het verschuldigde bedrag aan leges niet geheven.  
1.1.3Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie door middel van een kopie in digitale vorm nihil. In afwijking hiervan bedraagt het tarief per bladzijde € 0,35 als de te verstrekken informatie meer dan 100 bladzijden bedraagt en voor het verstrekken van de informatie handelingen moeten worden verricht zoals het scannen of bewerken van documenten.  
1.1.4Het tarief bedraagt voor een beschikking op aanvraag voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 11,–

Hoofdstuk 2 Burgerlijke stand

1.2.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een administratief huwelijk of het aangaan van een administratieve partnerschapsregistratie tijdens de openingstijden in De Prefectenhof€  97,40
1.2.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschapsrelatie € 341,25
1.2.2.1Indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie plaatsvindt op woensdag of donderdag wordt het in 1.2.2 genoemde tarief  
 vermeerderd met € 89,55
1.2.2.2Indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie plaatsvindt op vrijdag wordt het in 1.2.2 genoemde tarief vermeerderd met€ 360,35
1.2.2.3Indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie plaatsvindt op zaterdag wordt het in 1.2.2 genoemde tarief vermeerderd met€ 896,20
1.2.2.4Voor de voltrekking van een huwelijk of het aangaan van een partnerschapsregistratie op woensdag om 09.00 uur en 09.30 uur, aan de balie in De Prefectenhof, zonder toespraak en met maximaal twee getuigen, bedraagt het tariefnihil
1.2.3Het tarief bedraagt voor het op aanvraag beschikbaar stellen van getuigen bij een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie per getuige€ 11,40
1.2.4Het tarief bedraagt voor de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in ‘De Prefectenhof’€ 97,40
1.2.5Bij omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk worden de in 1.2.2 tot en met 1.2.2.3 genoemde tarieven toegepast indien bij de omzetting gebruik wordt gemaakt van de trouwlocaties anders dan ‘De Prefectenhof’  
1.2.6Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  

Hoofdstuk 3 Reisdocumenten

1.3.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag  
1.3.1van een nationaal paspoort:  
1.3.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,75
1.3.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,45
1.3.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):€ 64,75
1.3.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 51,45
1.3.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt  
1.3.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.3.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,75
1.3.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,45
1.3.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,45
1.3.5van een Nederlandse identiteitskaart  
1.3.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 50,65
1.3.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 28,60
1.3.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.3.1 tot en met 1.3.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 47,55
1.3.7Indien de aanvraag op het woon- of verblijfadres van de aanvrager in behandeling wordt genomen worden de overeenkomstig dit hoofdstuk geheven leges vermeerderd met€ 36,55

Hoofdstuk 4 Rijbewijzen

1.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een rijbewijs€ 39,10
1.4.2De overeenkomstig het in 1.4.1 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met indien de aanvrager een eerder aan hem afgegeven rijbewijs bij het indienen van de aanvraag niet als zodanig herkenbaar kan overleggen als gevolg van verlies, diefstal of andere oorzaak€ 38,40
1.4.3De onder 1.4.2 genoemde vermeerdering van leges wordt niet geheven indien sinds het verlopen van de geldigheidsdatum van het rijbewijs meer dan 13 jaren zijn verstreken  
1.4.4De overeenkomstig de in 1.4.1 tot en met 1.4.3 genoemde tarieven geheven leges worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 34,10
1.4.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot teruggave van een gevonden rijbewijs€ 11,10

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.5.1Voor de toepassing van hoofdstuk 5 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor:  
 a.de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd en/of  
 b.de voor de basisregistratie personen geldende bevolkingsadministratie moet worden geraadpleegd.  
1.5.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.5.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 15,85
1.5.2.2tot het verstrekken van gegevens betreffende de tot één gezin behorende personen (gezinsuittreksel)€ 25,65
1.5.2.3tot het verstrekken van gegevens aan rechtspersonen zonder winstoogmerk op grond van artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen, per verstrekking€ 9,30
1.5.2.4tot het verstrekken van gegevens voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden op grond van artikel 3.13 van de Wet basisregistratie personen, per verstrekking€ 9,30
1.5.3In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het verstrekken van gegevens waarvoor een intensieve nasporing van de registers vereist is, voor elk daaraan te besteden kwartier of gedeelte daarvan € 18,15
1.5.4.In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het verstrekken van gegevens  
1.5.4.1via een geautomatiseerde selectie€ 845,90
1.5.4.2via een geautomatiseerde steekproef€ 1.218,10
1.5.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken aan een ingeschreven persoon van een volledig overzicht van zijn persoonslijst of een gedeelte daarvan, in andere gevallen als bedoeld in artikel 2.54 van de Wet basisregistratie personen€ 15,35
1.5.6In afwijking van de voorgaande onderdelen geldt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen het tarief zoals dat is opgenomen in dit besluit.  

Hoofdstuk 6 Overige publiekszaken

1.6.1Het tarief bedraagt voor:  
1.6.1.1het legaliseren van een handtekening€ 15,85
1.6.1.2het waarmerken van enig stuk€ 15,85
1.6.1.3het in behandeling nemen van een aanvraag om afgifte van een trouwboekje bij de voltrekking van een huwelijk of het aangaan van een partnerschapsregistratie als bedoeld in 1.2.1 en 1.2.2.4 of de afgifte van een duplicaattrouwboekje€ 15,35
1.6.1.4het in behandeling nemen van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent voorgenomen vestiging€ 15,85
1.6.1.5voor het, bij wijze van spoed, (per expresse/ telegrafisch/telefonisch/per fax) overbrengen van gegevens vermeerderd met de kosten aan de gewenste vorm van overbrenging verbonden€  10,00
1.6.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent het gedrag geldt het maximumtarief zoals dat is vastgesteld bij of krachtens de Wet justitiële gegevens  
1.6.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van het Nederlanderschap door naturalisatie of via optie als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit Optie- en Naturalisatiegelden 2002.  

Hoofdstuk 7 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.7.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.7.1.1.1a.ten hoogste 100 pagina’s, per pagina€ 0,23
 met een maximum per bericht van€ 5,–
1.7.1.1.2b.meer dan 100 pagina's€ 22,50
1.7.1.2bij verstrekking anders dan op papier€ 5,–
1.7.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€ 22,50
1.7.2indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.7.1.1, 1.7.1.2 en 1.7.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd  
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens€ 4,50

Hoofdstuk 8 Bestuursstukken

1.8.1Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.8.1.1een exemplaar van de gemeentebegroting met de bijbehorende stukken€ 32,70
1.8.1.2een exemplaar van de begroting van een dienst van de gemeente€ 10,05
1.8.1.3een exemplaar van de voorjaarsnota of een integraal beleidsplan € 10,05
1.8.1.4een exemplaar van de gemeenterekening met de bijbehorende stukken € 32,70
1.8.1.5een exemplaar van elk niet hiervoor afzonderlijk genoemd document € 5,–
1.8.2Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.8.2.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per bladzijde of gedeelte daarvan€ 0,35
1.8.2.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per bladzijde of gedeelte daarvan € 0,35
1.8.3Het tarief bedraagt voor;  
1.8.3.1een abonnement op de verslagen van de raadsvergaderingen, per jaargang€ 22,45
1.8.3.2een abonnement op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, per jaargang€ 82,80
1.8.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een exemplaar van de bouwverordening€ 51,10
1.8.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een exemplaar van een andere dan de in 1.8.4 genoemde verordening, per bladzijde of gedeelte daarvan € 0,35
 met een minimum van€ 0,80
 en een maximum van€ 10,05

Hoofdstuk 9 Vastgoedinformatie

1.9.1Voor het raadplegen van de bij de gemeente berustende kadastrale stukken en het verstrekken van informatie uit die stukken gelden de tarieven als genoemd in de Regeling Tarieven Kadaster  
1.9.2Het tarief bedraagt voor:  
1.9.2.1het verstrekken van een lichtdruk/kopie van een ruimtelijk plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, exploitatieplan, streekplan, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per bladzijde of gedeelte daarvan op formaat A4€ 0,35
 met een minimum van € 0,80
 en een maximum van€ 10,05
1.9.2.2het verstrekken van kaartmateriaal behorend bij een plan als genoemd in 1.9.2.1 indien het betreft:  
1.9.2.2.1Een zwart-wit kopie op A3-formaat€ 0,60
1.9.2.2.2Een zwart-wit kopie op A2-formaat€ 2,80
1.9.2.2.3Een zwart-wit kopie op A1-formaat€ 4,50
1.9.2.2.4Een zwart-wit kopie op A0-formaat€ 8,50
1.9.2.2.5Een kleur kopie op A3-formaat€ 1,05
1.9.2.2.6Een kleur kopie op A2-formaat€ 9,–
1.9.2.2.7Een kleur kopie op A1-formaat€ 11,15
1.9.2.2.8Een kleur kopie op A0-formaat€ 16,70
1.9.3Het tarief bedraagt voor:  
1.9.3.1het verstrekken van een afschrift of uittreksel van een in het gemeentelijke beperkingenregister ingeschreven beperkingenbesluit, beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak, dan wel vervallenverklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, per bladzijde of gedeelte daarvan op formaat A4€ 0,35
 met een minimum van € 0,80
 en een maximum van € 10,05
1.9.3.2het verstrekken van een schriftelijke verklaring uit de gemeentelijke beperkingenregistratie, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dat er al dan niet publiekrechtelijke beperking(en) van kracht is, per perceel € 0,55
1.9.3.3het verlenen van inzage tot het dossier behorend bij een ingeschreven beperkingenbesluit€ 8,50
1.9.3.4Indien een afschrift, uittreksel of verklaring als bedoeld in 1.9.3.1 en 1.9.3.2 op verzoek wordt gewaarmerkt, worden de overeenkomstig die onderdelen berekende leges vermeerderd met € 13,40
1.9.4In geval van verzending van de documenten als bedoeld in dit hoofdstuk worden de overeenkomstig dit hoofdstuk berekende leges vermeerderd met verzendkosten  
1.9.5In geval van een spoedlevering van de documenten als bedoeld in dit hoofdstuk worden de overeenkomstig dit hoofdstuk berekende leges vermeerderd met € 11,50
1.9.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van makelaars/taxateurs tot het verstrekken van informatie over percelen ten behoeve van taxatie-opdrachten, voor elk perceel waarop de aanvraag betrekking heeft € 39,90

Hoofdstuk 10 Leegstandwet

1.10Het tarief bedraagt voor:  
1.10.1het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet€ 47,70
1.10.2het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandswet€ 35,90

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

1.11Het tarief bedraagt voor:  
1.11.1het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet € 53,70
1.11.2het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing € 53,70

Hoofdstuk 12 Kansspelen

1.12Het tarief bedraagt voor:  
1.12.1het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de Kansspelen  
1.12.1.1voor een periode van vier jaren voor één kansspelautomaat€ 158,50
1.12.1.2voor een periode van vier jaren voor twee of meer kansspelautomaten€ 22,50
 vermeerderd met een bedrag van€ 136,–
 per kansspelautomaat  
1.12.2het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van elke andere vergunning ingevolge de Wet op de Kansspelen€ 11,–

Hoofdstuk 13 Openbare orde en veiligheid

1.13Het tarief bedraagt voor:  
1.13.1het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 2:4 van de APVG 2009 (het aanbieden e.d. van geschreven of gedrukte stukken/afbeeldingen of het uitdelen van goederen om niet) door een commerciële partij € 84,70
1.13.2het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 2:6 van de APVG 2009 (het gebruiken van de weg anders dan overeenkomstig de bestemming)€ 55,10
1.13.3het in behandeling nemen van een aanvraag om een vrijstelling van de verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister als bedoeld in artikel 2:62 van de APVG 2009 € 27,70
1.13.4het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 2:65 van de APVG 2009 (het ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk)€ 185,50
1.13.5het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 5:35 van de APVG 2009 (het verbranden van afvalstoffen of stoken van vuur) € 104,60

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie en graafwerkzaamheden

1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 443,50
1.14.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 2,20
1.14.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 2,20
1.14.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 443,50
1.14.1.4indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld  
1.14.2Indien een begroting als bedoeld in 1.14.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken  
1.14.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 1, onder f, van de Graafverordening gemeente Groningen€ 443,50
1.14.3.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 2,20
1.14.3.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met € 2,20
1.14.3.3indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel dan wel de plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld  
1.14.4Indien een begroting als bedoeld in 1.14.3.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

1.15.1Het tarief bedraagt voor:  
1.15.1.1het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 10 j° artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 (het houden van of deelnemen aan een wedstrijd met voertuigen op een weg)€ 112,–
1.15.1.2het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing van de in artikel 87 van het Reglement van verkeersregels en verkeerstekens bedoelde verkeerstekens indien het betreft een dagontheffing€ 15,40
 met dien verstande dat in geval een aanvraag meer dan drie voertuigen betreft de leges vanaf de derde ontheffing met 50% worden verlaagd  
1.15.1.3het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing van de in artikel 87 van het Reglement van verkeersregels en verkeerstekens bedoelde verkeerstekens indien het betreft een jaarontheffing€ 101,70
 met dien verstande dat dat er geen leges worden geheven indien deaanvraag om een ontheffing betrekking heeft op een emissievrije taxi  
1.15.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 27,85
1.15.3Het tarief bedraagt voor:  
1.15.3.1het in behandeling nemen van een eerste aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart of een aanvraag tot het verstrekken van een duplicaat (zonder overhandigbaar proces verbaal van verlies of diefstal) van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 99,25
1.15.3.2het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een duplicaat (met overhandigbaar proces verbaal van verlies of diefstal) van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 49,65
1.15.3.3het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging met fysieke medische herkeuring als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 88,80
1.15.3.4het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging met administratieve medische herkeuring als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 47,–
1.15.3.5het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 29 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 78,40

Hoofdstuk 16 Diversen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het inschrijven op een lotingslijst van een potentiële koper van een bouwkavel€ 41,80
1.16.2Het tarief bedraagt voor:  
1.16.2.1het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning als bedoeld in artikel 8 van de Verordening openbaar vaarwater 2006 in geval van overdracht van de eigendom van een woonschip€ 214,70
1.16.2.2het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning als bedoeld in artikel 8 van de Verordening openbaar vaarwater 2006 in geval van vervanging dan wel vergroting of substantiële wijziging van een woonschip € 501,–
1.16.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.16.2 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na het innemen van een ligplaats van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges200%
1.16.4Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage in een bouwdossier€ 8,35
1.16.5Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage in een milieudossier € 8,35
1.16.6Het tarief bedraagt voor:  
1.16.6.1.het afgeven van een overzicht van de geluidsbelasting van gevels van woningen (met een maximum van 25 gevels per overzicht)€ 186,50
1.16.6.2.het afstellen en verzegelen van geluidsbegrenzers in inrichtingen die vallen onder het Besluit horecabedrijven milieubeheer voor:  
1.16.6.2.1de eerste keer per inrichting € 285,30
1.16.6.2.2elke volgende keer € 285,30
1.16.7Het tarief bedraagt voor het uitvoeren van geluidsisolatiemetingen aan inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer op verzoek van de eigenaar of exploitant€ 462,605
1.16.8Het tarief bedraagt voor het verlenen van een toegangspas voor een ondergrondse container in verband met verlies van een eerder uitgegeven pas:  
1.16.8.1bij contante betalingen en betalingen via een pinautomaat€ 17,80
1.16.8.2bij betalingen via internet€ 15,80

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1bouwkosten:
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.2Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Omgevingsvergunning

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk.  
 In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
 De grondslag voor de heffing van de leges wordt bepaald naar het moment van de aanvraag.  
2.2.1Bouwactiviteiten  
2.2.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.2.1.1.1indien de bouwkosten € 455.000,– of minder bedragen: € 36,40
 voor elk geheel bedrag van € 1.000,– van de bouwkostenmet een minimum van€ 108,–
2.2.1.1.2indien de bouwkosten meer dan € 455.000,– bedragen:€ 16.562,–
 vermeerderd met€ 29,90
 voor elk geheel bedrag van € 1.000,– van de bouwkosten boven € 455.000,–
2.2.1.2Indien de vergunninghouder binnen achttien maanden na verlening van de vergunning als bedoeld in onderdeel 2.2.1.1 een nieuwe aanvraag indient die strekt tot het bouwen van opties, worden de voor deze aanvraag verschuldigde leges gebaseerd op de bouwkosten van de opties, met dien verstande dat de verschuldigde leges in ieder geval € 107,– bedragen.  
 Indien de leges overeenkomstig dit onderdeel zijn bepaald, kan geen beroep worden gedaan op Hoofdstuk 3 van Titel 2.  
2.2.1.3Indien de vergunninghouder binnen achttien maanden na verlening van de vergunning als bedoeld in onderdeel 2.2.1.1 een nieuwe aanvraag indient die strekt tot een - naar de omstandigheden beoordeeld - geringe wijziging van het reeds vergunde bouwplan, worden de voor deze aanvraag verschuldigde leges gebaseerd op de bouwkosten van de geringe wijziging, met dien verstande dat de verschuldigde leges in ieder geval € 107,– bedragen.  
 Indien de leges overeenkomstig dit onderdeel zijn bepaald, kan geen beroep worden gedaan op Hoofdstuk 3 van Titel 2.  
2.2.1.4Indien de vergunninghouder binnen achttien maanden na verlening van de vergunning als bedoeld in onderdeel 2.2.1.1 een nieuwe aanvraag indient die strekt tot het bouwen in afwijking van de reeds verleende vergunning op hetzelfde perceel bedragen de leges 50% van de op grond van de onderdelen 2.2.1.1.1 en 2.2.1.1.2 verschuldigde leges.  
 Dit onderdeel vindt uitsluitend toepassing bij vergunningaanvragen met bouwkosten hoger dan € 455.000,–  
 Indien de leges overeenkomstig dit onderdeel zijn bepaald, kan geen beroep worden gedaan op Hoofdstuk 3 van Titel 2.  
2.2.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 124,50
2.2.3In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.2.3.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 270,50
2.2.3.2De overeenkomstig het in 2.2.3.1 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met de hierna genoemde bedragen indien en voor zover deze op het bouwwerk waarop de beschikking betrekking heeft, van toepassing zijn:  
 a.bouwwerken waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft;  
 b.bouwwerken waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk of verstandelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft;  
 met een oppervlakte van:  
 minder dan 100 m²€ 173,70
 100 tot 200 m²€ 261,10
 200 tot 300 m²€ 436,–
 300 tot 500 m²€ 697,90
 500 tot 1.000 m²€ 1.022,80
 1.000 tot 2.000 m²€ 1.563,80
 2.000 tot 3.000 m²€ 2.058,30
 3.000 tot 4.000 m²€ 2.276,50
 4.000 tot 5.000 m²€ 2.494,30
 5.000 tot 6.000 m²€ 2.852,60
 6.000 tot 7.000 m²€ 3.162,–
 7.000 tot 8.000 m²€ 3.218,50
 8.000 tot 9.000 m²€ 3.292,–
 9.000 tot 10.000 m²€ 3.511,–
 10.000 tot 15.000 m²€ 4.170,–
 15.000 tot 20.000 m²€ 4.388,90
 20.000 tot 30.000 m²€ 5.486,60
 30.000 tot 40.000 m²€ 5.852,20
 40.000 tot 50.000 m²€ 6.218,50
 50.000 m² of meer€ 6.584,20
2.2.3.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, wordt uitsluitend het in onderdeel 2.2.3.1 genoemde bedrag in rekening gebracht.  
2.2.4Handelsreclame  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge artikel 4:24 van de APVG 2009 een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder g of h, van de Wabo, en indien niet tevens sprake is van activiteit als bedoeld in onderdeel 2.2.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief: € 133,50
2.2.5Vellen van een houtopstand  
2.2.5.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4:9 van de APVG 2009 een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief€ 63,–
2.2.5.2 Indien de aanvraag meer dan één boom betreft, bedraagt het tarief voor iedere extra boom€ 47,60
2.2.5.3Indien de aanvraag meer dan één are bosplantsoen of (lint)begroeiing betreft, bedraagt het tarief voor iedere extra are bosplantsoen of (lint)begroeiing€ 53,–
2.2.6Achteraf ingediende aanvraag  
 Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2, 2.2.4 en 2.2.5 bedraagt het tarief, indien de in deze onderdelen bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of voltooiing van de activiteit van de op grond van deze onderdelen verschuldigde leges200%
2.2.7Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.2.7.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de beschikking voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.2.7.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de beschikking voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.2.8Advies  
2.2.8.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.2.8.2Indien een begroting als bedoeld in 2.2.8.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  

Hoofdstuk 3 Teruggaaf

2.3.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2 en 2.2.4 intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.3.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van vier weken na het in behandeling nemen ervan 75%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges  
2.3.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na vier weken en binnen acht weken na het in behandeling nemen ervan50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges  
2.3.1.3indien de aanvraag wordt ingetrokken na acht weken na het in behandeling nemen ervan25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges  
2.3.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2 en 2.2.4, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen zes maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges  
2.3.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.3.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2 en 2.2.4, weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf  
 van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges  
2.3.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.3.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak  
2.3.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan € 100,– wordt niet teruggegeven.  

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:27 van de APVG 2009 (exploitatievergunning horecabedrijf)  
3.1.1.1indien het betreft een coffeeshop€ 1.366,70
3.1.1.2indien het betreft een ander horecabedrijf dan een coffeeshop€  585,30
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf)€  385,70
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet  
3.1.3.1indien het betreft een wijziging van de leidinggevende(n) die in het horeca- of slijtersbedrijf werkzaam is (zijn)€  134,90
 met dien verstande dat de leges niet worden geheven indien sinds het verstrekken van de initiële vergunning minder dan zes maanden zijn verstreken  
3.1.3.2indien het betreft een wijziging van de inrichting van de lokaliteit waarin het horeca- of slijtersbedrijf wordt uitgeoefend (met inbegrip van de exploitatie van een nieuw terras of de wijziging van een bestaand terras)€  134,90
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet:  
3.1.4.1indien de aanvraag tot doel heeft het verkrijgen van de bevoegdheid het verstrekken van zwak alcoholhoudende drank bij een evenement als bedoeld in artikel 2:18 van de APVG 2009 €  259,20
3.1.4.2indien de aanvraag tot doel heeft het verkrijgen van de bevoegdheid tot het verstrekken van zwak alcoholhoudende drank bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard, niet zijnde een evenement als bedoeld in artikel 2:18 van de APVG 2009 € 49,10

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 2:19 van de APVG 2009 (het organiseren van een evenement)  
3.2.1.1indien het betreft een evenement met 0 tot 200 bezoekersnihil
3.2.1.2indien het betreft een evenement met 200 tot 1.000 bezoekers€ 259,–
3.2.1.3indien het betreft een evenement met 1.000 tot 2.000 bezoekers€ 800,–
3.2.1.4indien het betreft een evenement met 2.000 tot 25.000 bezoekers€ 1.965,–
3.2.1.5indien het betreft een evenement met meer dan 25.000 bezoekers€ 3.000,–
 met dien verstande dat de leges niet worden geheven indien de aanvraag van de vergunning betrekking heeft op wijk- en straatfeesten, kinderactiviteiten en de buitenspeeldag  
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 2:5 van de APVG 2009 (het geven van een vertoning of het ten gehore brengen van muziek of zang)€ 41,80

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

3.3.Het tarief bedraagt voor:  
3.3.1het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 3:3 van de APVG 2009 voor het uitoefenen van een seksbedrijf in de vorm van een prostitutiebedrijf€ 1.912,–
3.3.1.1het tarief van onderdeel 3.3.1 wordt per seksinrichting van het betreffende seksbedrijf vermeerderd met€ 608,–
3.3.2het in behandeling nemen van een aanvraag om verlenging van een vergunning als bedoeld in artikel 3:3, zesde lid, van de APVG 2009 voor een seksbedrijf zijnde een prostitutiebedrijf€ 1.611,–
3.3.2.1het tarief van onderdeel 3.3.2 wordt per seksinrichting van het betreffende seksbedrijf vermeerderd met€ 608,–
3.3.3het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning (of een verlenging daarvan) als bedoeld in artikel 3:3 van de APVG 2009 voor een seksbedrijf niet zijnde een prostitutiebedrijf € 1.519,–
3.3.3.1het tarief van onderdeel 3.3.3 wordt per seksinrichting van het betreffende seksbedrijf vermeerderd met€ 608,–
3.3.4het verlenen van een gewijzigde vergunning vanwege gewijzigde omstandigheden als bedoeld in artikel 3:9 van de APVG 2009 € 408,–

Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014

3.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.4.1.1tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014 € 620,–
3.4.1.2tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014€ 620,–
3.4.1.3tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014€ 620,–
3.4.1.4tot het verlenen van een vergunning tot verbouw van woonruimte tot twee of meer woonruimten als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder d, van de Huisvestingswet 2014 € 620,–
3.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een splitsingsvergunning, als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014, voor elk appartement dat door de splitsing ontstaat€ 252,20
3.4.3In afwijking van onderdeel 3.4.2 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014, waarbij bij de aanvraagis gevoegd een concept van de splitsingsakte, de opzet van een onderhoudsfonds en een meerjarenonderhoudsplanning van tien of meer jaar€ 481,80
3.4.4Onverminderd het bepaalde in de vorige onderdelen bedraagt het tarief, indien de aanvraag wordt ingediend na aanvang of voltooiing van de activiteit van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges200%

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5.1Het tarief bedraagt voor:  
3.5.1.1het verlenen van een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1 van de Brandbeveiligings-verordening € 270,50
3.5.1.2voor het wijzigen, aanvullen of intrekken van de voorwaarden waaronder de vergunning als bedoeld in 3.5.1.1 is verleend€ 74,80
3.5.1.3voor het verlenen van een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting, als bedoeld in artikel 2.1 van de Brandbeveiligingsverordening, voor een periode van:  
 maximaal drie dagen€ 270,50
 vier tot en met zeven dagen€ 443,50
 meer dan zeven dagen€ 443,50
 vermeerderd met€ 86,20
 per week of gedeelte daarvan  
3.5.2De overeenkomstig het in 3.5.1.1 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met de hierna genoemde bedragen indien en voor zover deze op de inrichting waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn  
3.5.2.1a.inrichtingen waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft;  
 b.inrichtingen waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk of verstandelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft;  
 met een oppervlakte van:  
 minder dan 100 m²€ 173,70
 100 tot 200 m²€ 261,10
 200 tot 300 m²€ 436,–
 300 tot 500 m²€ 697,90
 500 tot 1000 m²€ 1.022,80
 1000 tot 2000 m²€ 1.563,80
 2000 tot 3000 m²€ 2.058,30
 3.000 tot 4000 m²€ 2.276,50
 4000 tot 5000 m²€ 2.494,30
 5000 tot 6000 m²€ 2.852,60
 6000 tot 7000 m²€ 3.162,–
 7000 tot 8000 m²€ 3.218,50
 8000 tot 9000 m²€ 3.292,–
 9000 tot 10000 m²€ 3.511,–
 10000 tot 15000 m²€ 4.170,–
 15000 tot 20000 m²€ 4.388,90
 20000 tot 30000 m²€ 5.486,60
 30000 tot 40000 m²€ 5.852,20
 40000 tot 50000 m²€ 6.218,50
 50000 m² of meer€ 6.584,20
3.5.2.2inrichtingen waarin meer dan vijftig personen tegelijk aanwezig kunnen zijn met een oppervlakte van:  
 minder dan 100 m²€ 86,10
 100 tot 200 m²€ 130,60
 200 tot 300 m²€ 216,80
 300 tot 500 m²€ 349,10
 500 tot 1000 m²€ 521,70
 1000 tot 2000 m²€ 781,30
 2000 tot 3000 m²€ 1.043,60
 3000 tot 4000 m²€ 1.176,80
 4000 tot 5000 m²€ 1.301,60
 5000 tot 6000 m²€ 1.623,90
 6000 tot 7000 m²€ 1.741,90
 7000 tot 8000 m²€ 1.814,50
 8000 tot 9000 m²€ 1.842,50
 9000 tot 10000 m²€ 1.951,30
 10000 tot 15000 m²€ 2.010,10
 15000 tot 20000 m²€ 2.230,60
 20000 tot 30000 m²€ 2.338,60
 30000 tot 40000 m²€ 2.668,70
 40000 tot 50000 m²€ 2.971,10
 50000 m² of meer€ 3.734,70

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking.€ 11,–