Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit gemeente Oldambt 2016 |
Citeertitel | Mandaatbesluit gemeente Oldambt 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-05-2017 | 23-04-2020 | Vernieuwde regeling | 16-05-2017 | Vernieuwde regeling | |
24-11-2016 | 24-05-2017 | Vernieuwde regeling | 23-11-2016 | Vernieuwde regeling |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Oldambt, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Gelezen het voorstel van het cluster Dienstverlening, team Juridische Zaken;
Overwegende de wens tot actualisatie van het Mandaatbesluit gemeente Oldambt 2016:
Gelet op de artikelen 10.1 tot en met 10.12 van de Algemene wet bestuursrecht (algemene regels inzake mandaat), de bepalingen van de Gemeentewet en titel 3 (volmacht) van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;
1. de uitoefening van de bevoegdheden met inbegrip van de ondertekening van de betreffende stukken, vermeld in de bij dit mandaatbesluit behorende mandatenoverzicht, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen welke deze functies (HR 21) bevatten en daarop de in dit mandaatbesluit vermelde algemene regels van toepassing te verklaren;
In acht te nemen bij afdoening krachtens mandaat, volmacht of machtiging.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel wordt verstaan onder:
Beschikkingsmandaat: de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan een besluit te nemen;
Besluit: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling;
Bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt of de burgemeester van de gemeente Oldambt;
Gemandateerde: de functionaris die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen en te ondertekenen;
Gemeentesecretaris: algemeen directeur van de gemeentelijke organisatie;
Leidinggevenden: clusterdirecteuren en teamleiders
Machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen, niet zijnde besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandeling;
Mandaat: beschikkingsmandaat en ondertekeningsmandaat;
Mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een functie in de mandatenlijst genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen en te ondertekenen;
Ondertekeningsmandaat: het bestuursorgaan neemt zelf het besluit, maar alleen de schriftelijke afdoening en ondertekening daarvan is gemandateerd;
Volmacht: de bevoegdheid om namens de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
Artikel 2 Mandaat leidinggevenden, zijnde clusterdirecteuren en teamleiderslgemeen
Bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden worden bij of krachtens wettelijke regelingen, besluiten, verordeningen, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels, e.d. van het Rijk, Provincie en/of gemeente en/of diens bestuursorganen, waaronder het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid, in acht genomen.
Artikel 3 Mandaat functionarissen
Bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden worden bij of krachtens wettelijke regelingen, besluiten, verordeningen, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels, e.d. van het Rijk, Provincie en/of gemeente en/of diens bestuursorganen, waaronder het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid, in acht genomen.
Indien bij of krachtens mandaat te nemen besluit een andere gemeentelijke cluster/team belang heeft of het te nemen besluit het taakgebied van een ander cluster/team raakt, legt de functionaris aan wie de bevoegdheid ter zake is gemandateerd, onverminderd hetgeen hierover in de lijst van verleende mandaten is bepaald, de zaak vooraf voor aan dat andere cluster/team.
Artikel 5 Overleg en terugkoppeling portefeuillehouder
Een in mandaat namens het college te nemen besluit wordt vooraf aan de portefeuillehouder voorgelegd en een in mandaat namens de burgemeester te nemen besluit wordt vooraf aan de burgemeester voorgelegd, indien:
a. het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerd beleid;
b. te verwachten valt dat de burgemeester, het college of een portefeuillehouder op zijn/haar verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal kunnen worden aangesproken;
c. uit het besluit aanzienlijke financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire consequenties kunnen voortvloeien;
d. het college, de burgemeester of een portefeuillehouder deze wens kenbaar heeft gemaakt.
In geval de beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid van het besluit wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: ‘Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt’, gevolgd door de functieaanduiding van de ondertekenaar, zijn handtekening en zijn naam.
In geval de beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid van het besluit wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: ‘Namens de burgemeester van de gemeente Oldambt’, gevolgd door de functieaanduiding van de ondertekenaar, zijn handtekening en zijn naam.
Artikel 7 Vervanging bij afwezigheid
In geval van afwezigheid van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn opgedragen, worden de betreffende bevoegdheden volgens het principe van horizontale vervanging uitgeoefend, binnen dat team. Ook verticale vervanging is mogelijk, mits omhoog en niet omlaag. Voor leidinggevenden geldt dat zij zich daarom tevens kunnen laten vervangen door de gemeentesecretaris.
Artikel 8 Algemene mandatering
De leidinggevenden zijn te allen tijde bevoegd om te beslissen op bezwaarschriften of op een verzoek, als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, onder voorwaarde dat genoemde leidinggevende niet degene is die, krachtens mandaat, het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt.
Degene die mandaat krijgt voor het uitoefenen van een bevoegdheid, is met betrekking tot die bevoegdheid tevens bevoegd tot:
a. het verrichten van alle benodigde (voorbereidings)handelingen;
b. het voeren van correspondentie;
c. het verdagen van de beslissing;
d. het ondertekenen van de betreffende stukken;
e. het verstrekken van informatie;
f. het plaatsen van publicaties (van aanvragen, ontwerpen, concepten e.d.);
g. overige direct met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende handelingen;
a. het bestuursorgaan die het mandaat heeft verleend deze intrekt;
b. de functionaris die het mandaat heeft verleend deze intrekt; of
c. de functionaris niet meer onder de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke organisatie valt.
Artikel 10 Volmachten en machtigingen
Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op door het college respectievelijk de burgemeester verleende volmachten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen dan wel machtigingen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Alle verleende mandaten worden opgenomen in het bij dit besluit behorende mandatenoverzicht. De functionele teams zijn verantwoordelijk voor de actualiteit en correctheid van de inhoud van het mandatenoverzicht. Het team Juridische Zaken is verantwoordelijk voor de coördinatie. Dit team draagt er tevens zorg voor dat de actuele versie van het mandaatbesluit bekend wordt gemaakt.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Oldambt d.d.16mei 2017.
De burgemeester,
P. Smit.
Gemandateerde bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de leidinggevenden (clusterdirecteuren en teamleiders)
Gemandateerde bevoegdheden die aan een iedere functionaris toekomt voor wat betreft zijn/haar competentie en binnen zijn/haar team.
Het beheren en onderhouden van de website en intranet (Redactiestatuut webteam) | ||||
Aangifte omzetbelasting exploitatie bouwgrond, zowel woningbouw als industrie | ||||
Uitvoering Procedureregeling Klachtbehandeling aanbestedingen | Medewerker Beleidsuitvoering II |
Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen Wet tijdelijk huisverbod | ||||
Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen Hfdst. 9 Awb en Klachtenregeling | ||||
Cluster Maatschappelijke Zaken
Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen Hfdst. 9 Awb en Klachtenregeling | Betreft medewerker die onderdeel vormt van de mediationpool. |