Organisatie | Oud-Beijerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling tegemoetkoming bij hoge zorgkosten WIHW 2016 |
Citeertitel | Regeling tegemoetkoming bij hoge zorgkosten WIHW 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld door het dagelijks bestuur van Werk en Inkomen Hoeksche Waard (WIHW).
Deze regeling vervangt de Tegemoetkoming Bijzondere Kosten voor chronisch zieken en gehandicapten 2015.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2016 | 01-01-2016 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 06-09-2016 | 16.21506 |
Met de Wtcg (Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten) en CER(Compensatieregeling Eigen Risico) heeft de regering sinds 2009 geprobeerd om de doelgroep van chronische zieken en gehandicapten een meer gerichte compensatie te bieden. Dit in aanvulling op de fiscale regeling voor buitengewone uitgaven die voor 2009 bestond. Dit doel is niet bereikt.
In het regeerakkoord “bruggen slaan” is afgesproken dat de Wtcg en de CER komen te vervallen. In het kader hiervan is vanaf 1 januari 2015 een deel van de middelen naar de gemeenten overgeheveld. Het kabinet is van mening dat door decentralisatie naar de gemeenten van de financiële ondersteuning voor chronisch zieken en gehandicapten, één
eenduidig vangnet kan worden geboden, waarmee de doelgroep op transparante wijze en met scherpe focus bereikt kan worden.
De gemeenteraad moet in het lokale Wmo beleidsplan expliciet opnemen of gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid tot het verstrekken van een financiële tegemoetkoming vanuit de Wmo. Als de gemeente besluit de bevoegdheid niet te gebruiken, moet in het beleidsplan gemotiveerd worden waarom daarvan wordt afgezien. In het beleidsplan Wmo 2015 (dat in augustus 2014 is vastgesteld in de raden van de 5 gemeenten) is het voorstel opgenomen om het budget in te zetten voor inkomensondersteuning. Gekozen is voor het gericht compenseren van meerkosten voor inwoners met een laag inkomen en geen of een gering vermogen. Voor de invulling is daarbij gekozen voor bijzondere bijstand.
In de vergadering van het algemeen bestuur van de (toenmalige) RSDHW is eind 2014 besloten om de beschikbare middelen in te zetten op de volgende mogelijkheden:
Bijdrage in de premie van een collectieve aanvullende zorgverzekering 1
Tegelijkertijd is besloten om in de loop van 2015 te bekijken of de gekozen uitvoering ook effectief is en/of de uitkomst hiervan aanleiding geeft tot een wijziging van het beleid.Uit deze evaluatie is naar voren gekomen dat er sprake is van een onderbesteding van debeschikbare middelen.
Dit heeft geresulteerd in een aanpassing van het beleid, in die zin dat er naast de twee bovengenoemde mogelijkheden een regeling is toegevoegd, nl. de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een (eenmalige) bijdrage van € 150,00 over het jaar 2015.
Om voor een bijdrage in aanmerking te komen moest worden aangetoond dat men behoorde tot de doelgroep. Dit door het overleggen van:
Inkomensgrens: 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.
Er was geen vermogenstoets van toepassing!
Ondanks een wekelijkse publicatie in het Kompas (inclusief aanvraagformulier en via Hoekschewaard.nl ), de mogelijkheid om via het Wmo-loket de informatie te krijgen, alsmede via de gemeentelijke website en de website van WIHW, is het aantal aanvragen (ver) achtergebleven bij de verwachting. Een verklaring hiervoor kan niet echt worden gegeven, aangezien er meerdere factoren zijn die hierbij een rol kunnen spelen, zoals de onbekendheid met de regeling, afweging tussen informatie die aangeleverd moet worden versus wat er uitgekeerd wordt, enz.).
Om voor de toekomst (2016 en verder) onderbenutting tegen te gaan, is bekeken welke mogelijkheden kunnen worden toegevoegd c.q. worden gecombineerd met de reeds bestaande mogelijkheden.
De aan de gemeenten beschikbaar gestelde middelen zijn opgenomen in de Wmo integratie uitkering sociaal domein. Omdat besloten is deze middelen onder te brengen bij de WIHW is in de begroting van de WIHW 2017-2020 jaarlijks een bedrag opgenomen van € 806.818,00 (Hoeksche Waard breed). Dit bedrag is inclusief uitvoeringskosten.
4. Mogelijke vormen van compensatie
Bij de uitgangspunten van de afwegingen (zie onderdeel 2) is aangegeven een beleid te willen formuleren voor compensatie van mensen met een laag inkomen en meerkosten als gevolg van een chronische ziekte. Dit beleid moet enerzijds laagdrempelig zijn (toegankelijkheid voor de doelgroep) en anderzijds weinig uitvoeringskosten met zich meebrengen (zo veel mogelijk van budget naar de doelgroep).
Er is allereerst opnieuw gekeken naar de huidige regelingen.
In dit kader wordt voorgesteld om de eerste regeling hiervan te behouden: namelijk de deelname aan collectieve zorgverzekering (inkomensgrens 130% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm). Voordelen hiervan zijn:
Tevens wordt voorgesteld om de tweede regeling te behouden: namelijk de bijdrage in de premie aanvullende zorgverzekering van € 12,00 per maand bij een inkomensgrens van 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.
Om enerzijds aan de eerder genoemde uitgangspunten te voldoen maar anderzijds om het bereik van de regeling te vergroten, wordt voorgesteld om enerzijds een forfaitair bedrag te verstrekken aan de doelgroep met een inkomen tot en met 130% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.
Daarnaast wordt voorgesteld om de inkomensgrens trapsgewijs te verhogen tot 150% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm. Afhankelijk van de gemaakte zorgkosten kan dan ook een tegemoetkoming worden aangevraagd. Hierdoor kunnen ook mensen met een hoger inkomen voor een bijdrage in aanmerking komen. (In de huidige regeling ligt de grens op 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm: bijdrage € 150,00).
De nieuwe regeling biedt dus een tegemoetkoming aan mensen, die hoge zorgkosten maken en deze zorgkosten niet vergoed krijgen op grond van een voorliggende voorziening. Dit kunnen dus ook mensen zijn met een inkomen boven bijstandsniveau. Deze regeling voor inkomensondersteuning bij van hoge zorgkosten is een vorm van bijzondere bijstand en bestaat naast de reguliere bijzondere bijstand.
Voorwaarden forfaitaire vergoeding
Er dient aangetoond te worden dat men chronisch ziek is. Hierbij valt te denken aan:
een beschikking heeft voor zijn of haar kind in het kader van de Regeling tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende meervoudig en ernstig lichamelijk gehandicapte kinderen 2 ; of
Onder hoge zorgkosten verstaan we een bedrag van € 2.000,00 of meer op jaarbasis aan zorgkosten en/of eigen bijdrage die verband houden met zorgvoorzieningen en die niet worden vergoed op grond van een voorliggende voorziening.
Hoogte tegemoetkoming in relatie tot extra zorgkosten
Uit een onderzoek door Tympaan bij de gemeente Nissewaard blijkt dat een kwart van de mensen schatten zorgkosten te hebben tot € 2.000,00 en een derde van de respondenten verwacht zorgkosten tussen de € 2.000,00 en € 5.000,00 op jaarbasis te hebben. Slechts een klein aantal respondenten denkt dat de zorgkosten hoger dan € 5.000,00 op jaarbasis zijn. Daarom is de volgende indeling aangehouden 3 .
5. Implementatie en uitvoering
Voor de implementatie heeft een overleg plaatsgevonden met een afvaardiging van het regionaal netwerk sociaal domein, de cliëntenraad van de WIHW, een zorgaanbieder voor mensen met een beperking en collega’s van de Wmo en collega’s die bij de WIHW uitvoering aan de regeling zullen geven. Om bekendheid te geven aan de regeling zal de regeling bij de volgende partijen en op de volgende manieren onder de aandacht worden gebracht:
Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van WIHW, d.d. 6 september 2016,
de secretaris, de voorzitter,
M.J. Twilt H. van Waveren