Organisatie | Lingewaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit straatnaamgeving en nummering (adressen) 2016 |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit straatnaamgeving en nummering (adressen) 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-11-2016 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 08-11-2016 Lingewaal Journaal, 16-11-2016 | . |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan onder:
Voor de overige begrippen, voor zover hier niet genoemd, wordt aangesloten bij de begripsomschrijving uit de “Verordening naamgeving en nummering (adressen)” van de gemeente Lingewaal.
Artikel 2 Bevoegdheid tot het regelen van (huis)nummering en straatnaamgeving.
De bevoegdheid tot het benoemen en nummeren van de openbare ruimte is geregeld in de op 25 maart 2010 door de gemeenteraad vastgestelde “Verordening Straatnaamgeving en huisnummering (adressen) van de gemeente Lingewaal.
De verordening legt de bevoegdheid tot het vaststellen van (straat)naamgeving en de (huis)nummering bij het college van burgemeester en wethouders. (artikel 2 en 3 van de verordening)
Het college kan op basis van de verordening (artikel 7) regels vaststellen waarin is vastgelegd aan welke objecten of te onderscheiden delen daarvan nummers worden toegekend.
Tevens kan het college regels vaststellen omtrent de vergoeding van kosten die voortvloeien uit het wijzigen in (huis)nummering en straatnaamgeving.
Aangezien de adresregistratie de ingang is tot bijzonder veel gegevensbestanden is de burger er mee gediend als hierbij zo min mogelijk problemen ontstaan. Door het overnemen van algemene richtlijnen van de VNG kan in voorkomende gevallen gemakkelijk naar eigen beleid verwezen worden bij het overnemen dan wel afwijzen van suggesties van burgers. Straatnamen moeten de vindbaarheid bevorderen. Daarom moeten ze passen binnen een aantal richtlijnen. De belangrijkste zijn:
Er worden geen personen vernoemd die nog in leven zijn, met uitzondering van leden van het Koninklijk Huis. De te vernoemen persoon mag geen strafblad hebben en de naaste familie dient toestemming te hebben verleend. Bij vernoeming van personen moet de te vernoemen persoon van groot belang zijn geweest voor de gemeente Lingewaal of de samenleving in breder zin.
Het gebruik van diakritische tekens moet worden vermeden aangezien dit kan leiden tot verschillende schrijfwijzen.
Deze richtlijnen zijn ontleend aan de richtlijnen die het VNG hierover heeft opgesteld.
Benoemen, nummeren en begrenzen. Handboek van gemeenteambtenaren die zijn belast met het benoemen van de openbare ruimte, het nummeren van vastgoedobjecten en het begrenzen van gebieden (2002). Samenstelling R.B.M. ten Kroode en J. Brouwer. VNG Uitgeverij, Den Haag.
Zonder de straatnaamgeving te verstikken in een overvloed aan regels is het uit praktische overwegingen raadzaam straatnaamsuggesties aan de vastgestelde richtlijnen te toetsen. In voorkomende gevallen kan overleg gepleegd worden met de Historische Verenigingen binnen de gemeente Lingewaal.
Doordat de gangbare praktijk wordt vastgelegd is er geen sprake van het toevoegen van regelgeving.
Artikel 5 Systematiek van huisnummering.
De letters f, i, j l, o, q u, x, y en z worden in verband met de leesbaarheid niet toegepast, tenzij eventueel voor fictieve nummering van liften en dergelijke zoals genoemd onder 2 punt f. Ook de letters g, s, t en k worden niet toegepast om verwarring te voorkomen met het gebruik van deze letters in hoofdlettervorm.
Het huisnummer van een volgens de BAG-regels te nummeren loods/schuur die niet op het perceel van de woning is geplaatst bestaat uit het huisnummer van het dichtstbij gelegen huisnummer, niet zijnde een huisnummer voor een garagebox of een gebouw voor openbaar nut, waarna een spatie volgt, gevolgd door de hoofdletter S.
Bij het toekennen van huisnummer voor een later geplaatst object wordt zoveel mogelijk de bestaande nummering doorgezet voor zover deze gerelateerd is aan dezelfde straatnaam.
Indien het opvolgende nummer al bestaat, wordt een opvolgende kleine letter toegevoegd.
Als toevoeging van letters geen uitkomst biedt omdat er te veel objecten worden tussen gevoegd of er al een nummering met subnummering bestaat, wordt onderzocht of tot vernummering van bestaande adressen moet plaatsvinden.
Er worden niet meer objecten vernummerd dan strikt noodzakelijk is. Vernummering is de minst gewenste vorm bij toevoegen van nummers.
Als uit de feitelijke inrichting van de ruimte het logischer is een nieuwe straatnaam vast te stellen, bijvoorbeeld als er sprake is van een hofje of plein, dan geniet dit de voorkeur boven een vernummering.
Als door het toevoegen van straten verblijfsobjecten hun ontsluiting aan een nieuwe straat krijgen, dan wel nummering om andere redenen aan de nieuwe straat logisch is, wordt aan die verblijfsobjecten een nummer toegekend aan die nieuwe straat.
De gemeente kent nieuwe huisnummers toe. Aankoop en plaatsing van het huisnummer wordt door de eigenaar/realisator van de woning verzorgd. Vervanging van het (oude) huisnummer wordt door de eigenaar van de woning verzorgd.
Aan een toegekend (huis)nummer kan geen ander recht ontleend worden dan het gebruik van dat nummer; het al dan niet toekennen van een nummer zegt dus bijvoorbeeld niets over de bestemming van het betreffende object of over de mogelijkheden belasting te heffen.
Artikel 6 Afhandeling van kosten bij vernummering.
Het ligt voor de hand verschillende compensaties toe te kennen voor particulieren en niet-particulieren. Voor particulieren geldt dat een groot aantal instanties kosteloos van de adreswijziging op de hoogte gebracht wordt zodat in de praktijk de standaardtegemoetkoming zal voldoen.
Niet-particulieren zoals bedrijven, instellingen, stichtingen, verenigingen, praktijken etc. hebben over het algemeen meer relaties en ook vaker briefpapier, visitekaartjes, opschriften e.d. die veranderd moeten worden, waardoor een hogere standaardtegemoetkoming gerechtvaardigd is.
In het geval van een wijziging van straatnamen of huisnummers op initiatief van de gemeente kunnen hierdoor benadeelde partijen in aanmerking komen voor een standaardtegemoetkoming in de gemaakte kosten per te vernummeren object van:
Indien partijen binnen alle redelijkheid kunnen aantonen meer kosten te hebben voor het wijzigen van straatnamen of huisnummers dan de standaardtegemoetkoming kunnen deze bedragen worden verhoogd tot een maximum van resp. € 100,-- en
Er kan geen aanspraak gemaakt worden op een tegemoetkoming in de kosten wanneer vernummering geschiedt op verzoek van de eigenaar of gebruiker van het object.
Schade die het gevolg is van een noodzakelijke vernummering op initiatief van derden wordt verhaald op de initiatiefnemer.
Het college van burgemeester en wethouders kan het bepaalde in dit besluit buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van het verstrekken van een huisnummer dan wel het geven van een straatnaam, leidt tot onbillijkheid van overwegende waard. Bij het afwijken van in dit besluit genoemde regels zal wel rekening moeten worden gehouden met de wet BAG.
Publicatie en inwerkingtreding
Ten behoeve van het beschikbaar stellen van de algemeen bindende voorschriften in de CVDR wordt dit besluit gepubliceerd. Dit draagt bij aan het toegankelijk maken van regelingen. Zo krijgt iedereen een overzicht van de geldende regelingen van de gemeente Lingewaal.
Dit uitvoeringsbesluit wordt gepubliceerd in “Het Kontakt”.
Dit uitvoeringsbesluit treedt in werking na de dag van bekend