Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Venlo

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Venlo
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2017
CiteertitelLegesverordening 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201701-02-2017Eerste wijziging: art. 2; art. 4; art. 5; tarieventabel

21-12-2016

Gemeenteblad jaargang 2016, nummer 184548

1047970
01-01-201701-01-2017Nieuwe regeling

04-11-2016

Gemeenteblad jaargang 2016, nummer 159843

1026174

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

De raad van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 september 2016, nummer 1026174;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet

besluit

vast te stellen Verordening op de heffing en invordering vanleges 2017 (Legesverordening 2017)

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

week: een aaneengesloten periode van 7 dagen;

maand: het tijdvak dat loopt van de dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)de dag in de volgende kalendermaand;

jaar: het tijdvak dat loopt van de (n)de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)de dag in het volgende kalenderjaar;

kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

apv: Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Venlo.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:

  • 1.

    a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet ;

    c. een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 25 van de Wet op de Rechtsbijstand;

  • 2.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • 3.

    het afgeven van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissingen op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • 4.

    het afgeven van beschikkingen of afschriften daarvan, rakende de rechtspositie van gemeentepersoneel of de dienstverrichtingen aan de gemeente door derden;

  • 5.

    het afgeven van beschikkingen of afschriften daarvan op verzoeken ter zake van bijstand ingevolge de Wet werk en bijstand en andere uitkeringen in het persoonlijke belang van de uitkeringsgerechtigden;

  • 6.

    het afgeven van stukken, nodig voor ontvangst van loon of bezoldiging uit arbeidsverhouding of dienstverband in Nederland;

  • 7.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 8.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • 9.

    diensten door of vanwege het gemeentebestuur die verband houden met een bestemmingsplan, indien niet voor het verstrijken van de periode van tien jaar, genoemd in het tweede of het derde lid van artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening, de raad onderscheidenlijk een nieuw bestemmingsplan heeft vastgesteld dan wel een verlengingsbesluit heeft genomen.

  • 10.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning in het kader van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied betrekking hebbende op evenementen en het beheer van een Natura-gebied.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, de Normprijzen bouwwerken 2016 en de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012). De UAV 2012 wordt als bijlage van deze verordening bekendgemaakt door middel van terinzagelegging (op grond van artikel 139 lid 3 Gemeentewet).

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, afwijking, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • Voor enkele producten dient vooraf betaald te worden, bijv. een uittreksel basisregistratie personen. Het product wordt na betaling toegezonden.

  • 2. Indien de leges niet op het in het 1e lid genoemde tijdstip kunnen worden vastgesteld moeten deze, in afwijking van het bepaalde in het eerste lid, worden betaald, indien het betreft:

    • a.

      de afgifte van een stuk of het verstrekken van inlichtingen, op het tijdstip waarop het stuk wordt afgegeven onderscheidenlijk die inlichtingen worden verstrekt;

    • b.

      de afgifte van een vergunning, ter zake waarvan het bedrag van de verschuldigde leges wordt berekend in verhouding tot een begroting van kosten, binnen 8 dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving.

  • 3. In de in het tweede lid genoemde gevallen kan het college van burgemeester en wethouders vorderen, dat ter voldoening van de verschuldigde leges een voorlopig gevorderd bedrag wordt betaald.

  • 4. Het voorlopig gevorderde bedrag wordt in mindering gebracht op het vastgestelde bedrag van de verschuldigde leges.

  • 5. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de termijnen van dit artikel.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet, dan wel ambtshalve, een en ander overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a)

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b)

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens;

    • 6.

      onderdeel 1.9.3 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 11 (naturalisatie);

    • 8.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden. `

  • c)

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde Normprijzen voor bouwwerken (zoals bedoeld in titel 1, hoofdstuk 1, artikel 2.1.1. Bouwkosten).

Artikel 11 Overgangsrecht

De “Legesverordening 2016” vastgesteld bij raadsbesluit van 06 november 2015 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2017”.

Bijlage Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2017

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879 Stb. Nr 72 (Legeswet 1879) of zoals deze laatstelijk is gewijzigd, voor kosteloze voltrekking, is bepaald. Indien het gaat om een locatie, niet in eigendom van de gemeente Venlo, dient aanvullend voor de locatie rechtstreeks aan de exploitant of ondernemer een vergoeding te worden betaald. In geval de locatie in eigendom is van de gemeente Venlo is het gebruik van de locatie reeds inbegrepen.    
1.1.1.1Gemeentelijke huwelijkslocaties (Stadhuis Venlo, Raadszaal Arcen) op:    
1.1.1.1.1maandag tot en met vrijdag (geen algemeen erkende feestdag)440,00
1.1.1.1.2zaterdag (geen algemeen erkende feestdag)765,00
1.1.1.1.3zondag of een algemeen erkende feestdag960,00
1.1.1.1.4Stadskantoor donderdagmorgen tussen 9.00 en 10.00 uur150,00
       
1.1.1.2Door de gemeente aangewezen locaties , anders dan onder 1.1.1.1 genoemd, op aanvraag en in overleg met de exploitant, danwel de agendabeheerder:    
1.1.1.2.1maandag tot en met vrijdag (geen algemeen erkende feestdag)240,00
1.1.1.2.2zaterdag (geen algemeen erkende feestdag)565,00
1.1.1.2.3zondag of een algemeen erkende feestdag760,00
       
1.1.1.3In een bijzonder huis ingevolge art. 64 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek158,00
       
1.1.1.4Een trouwboekje of een boekje partnerschapregistratie25,75
       
1.1.1.5Bij het niet verschijnen voor afspraak huwelijk, partnerschapsregistratie of annuleren 24 uren voor het afgesproken voltrekken, een korting te geven op het tarief, zodanig, dat verschuldigd blijft150,00
       
1.1.1.6Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijk stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten Burgerlijke stand    

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.2.1tot het aan ingezetenen verstrekken van een nationaal paspoort of zakenpaspoort , of ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) bedraagt:   
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is  €   64,75
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt  €   51,45
1.2.2tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen (ingezetenen)  €   51,45
1.2.3tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (ingezetenen):   
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is  €   50,65
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt  €   28,60
1.2.4voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.3 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van  €   47,55
1.2.5tot het ten behoeve van Nederlanders die niet in Nederland woonachtig zijn (niet-ingezetenen):   
1.2.5.1verstrekken van een nationaal paspoort of zakenpaspoort, of ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) bedraagt::  
1.2.5.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is  €  99,55
1.2.5.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt  €  86,25
    
1.2.5.2verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart:   
1.2.5.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is  €  88,40
1.2.5.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt   €  66,35
1.2.6.Voor de uitgifte (op verzoek) van een of meerdere reisdocument(en) in het buitenland aan niet-ingezetene(n), voor zover dit aangeboden wordt op het gewenste adres:  
1.2.6.1voor het eerste reisdocument, per adres24,00
1.2.6.2voor het tweede en volgende reisdocument, per adres, per reisdocument  €  8,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs   €   38,95
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:  
1.3.2.1bij een spoedlevering vermeerderd met34,10
1.3.3.2bij een aanvraag in verband met beschadiging of vermissing van een eerder afgegeven rijbewijs vermeerderd met  €  21,40
1.3.3Eigen verklaring enkel, dubbel en categorie CDE per stuk45,95
1.3.4Het teruggeven van een gevonden rijbewijs16,10
1.3.5De verhogingen genoemd in onderdeel 1.3.2 t/m 1.3.4 zijn in voorkomend geval cumulatief verschuldigd  
1.3.6Indien documenten als vermeld onder 1.3.1. aangetekend per post worden verstuurd, wordt het in rekening te brengen leges­bedrag, verhoogd met de kosten (conform tarief PostNL) voor het aangetekend verzenden  

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd alsook één of meer gegevens omtrent een persoon die niet is opgenomen in de basisregistratie personen    
       
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens per verstrekking zonder abonnement14,10
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar, aanvangende met de dag van ingang:    
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen370,00
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen1.560,00
       
1.4.3Indien de verstrekkingen worden gevraagd ten behoeve van opinie onderzoeken of bevolkingsenquêtes op grote schaal zijn de onder 1.4.2.2 vermelde tarieven van toepassing.    
       
1.4.4Gereserveerd    
       
1.4.5Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een extract uit de basisregistratie personen, als bedoeld in artikel 3.9 van het Besluit basisregistratie personen betreffende:    
1.4.5.1één en/of meerdere personen op eenzelfde adres14,10
1.4.5.2Op het onderdeel 1.4.5.1. is via het digitaal loket een korting van toepassing    
       
1.4.6Voor de toepassing van onderdeel 1.4.6 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen    
1.4.6.1Het verstrekken van een uittreksel Register niet-ingezetenen (RNI)14,10
       
1.4.7Het verkrijgen van een afschrift van de persoonsgegevens en de oorsprong van die gegevens op grond van artikel 2.55 lid 3 van het Besluit basisregistratie personen17,80
       
1.4.8In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van de gegevens als bedoeld in artikel 17, 2e lid van het Besluit basisregistratie personen 7,50
       
1.4.9Ter zake van het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier17,80
       
1.4.10Indien documenten/toestemmingen/verklaringen als bedoeld in dit hoofdstuk per post worden verstuurd dan wel aangetekend per post worden verstuurd, wordt het in rekening te brengen legesbedrag verhoogd met de geldende portokosten, dan wel de kosten voor het aangetekend verzenden (conform tarief PostNL).    

Hoofdstuk 5 Kiezersregister

1.5Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet14,10

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens    
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:    
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0,20
 met een maximum per bericht van5,00
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s22,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier5,00
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking22,50
       
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd    
       
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens4,50

Hoofdstuk 7 Gereserveerd

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.8.1.1informatie zowel mondeling als schriftelijk, uit het gemeentelijk kadastraal systeem (GKS), per perceel6,29
1.8.1.2informatie uit de kadastrale kaart d.m.v. inzage desgewenst inclusief een kopie op formaat A3 of A4 per inzage en/of kopie6,29
1.8.1.3schriftelijke informatie uit het gemeentelijk register of registratie van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb).6,29
1.8.1.3.1een gewaarmerkt afschrift uit het gemeentelijk register of registratie van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb).11,08
       
1.8.2Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van analoge tekeningen, een en ander voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:    
1.8.2.1per plot, formaat A4 en A313,43
1.8.2.2per plot, formaat A240,84
1.8.2.3per plot, formaat A161,93
1.8.2.4per plot, formaat A081,86
 Per luchtfoto, formaat A4 en A329,87
1.8.2.5per luchtfoto, formaat A258,53
1.8.2.6per luchtfoto, formaat A178,96
1.8.2.7per luchtfoto, formaat A099,42
       
1.8.3Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van digitale bestanden, een en ander voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:    
1.8.3.1aanmaakkosten per aanvraag36,16
1.8.3.2informatiekosten per ha. (100 x 100 meter)36,16
       
1.8.4.1Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van maatwerk, per uur79,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1Het legaliseren van een handtekening of stuk per geval14,10
       
1.9.2Het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap14,10
       
1.9.3Het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag van natuurlijke personen 41,35
       
1.9.4Het verkrijgen van een schriftelijke toestemming voor uitstel van begraving of crematie14,10
       
1.9.5Het waarmerken van een document, per maximaal vijf pagina’s14,10
       
1.9.6Het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn. 14,10

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het in behandeling nemen van een vraag tot onderzoek en het verstrekken van informatie, ongeacht het resultaat van het onderzoek, voor ieder daaraan besteed kwartier18,50
       
1.10.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk: Voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag wordt een begroting van de kosten opgesteld en meegedeeld aan de aanvrager.    
       
1.10.3Het in behandeling nemen van een verzoek tot lenen of uitlenen van archiefbescheiden, als bedoeld in de Archiefwet, voor ieder daaraan besteed kwartier te vermeerderen met gemaakte materiaalkosten voor verpakking en (porto)kosten voor verzending of transport. Voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag wordt een begroting van de kosten opgesteld en meegedeeld aan de aanvrager. 18,50
       
1.10.4Voor het leveren van een digitaal bestand van enig ander document (bijvoorbeeld archiefstukken, audio, video) volgens andere specificaties dan de voorhanden zijnde vorm of het voorhanden zijnde format worden de materiële kosten c.q. de kosten van het uitbesteden van het vervaardigen van het bestand volgens gevraagde specificaties in rekening gebracht. Alvorens een vraag in behandeling wordt genomen zal een begroting van de kosten worden overlegd.    
       
1.10.5.1Indien een begroting is opgesteld en meegedeeld aan de aanvrager, zoals genoemd in artikelen 1.10.2, 1.10.3 en 1.10.4. wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. Bij het aanbieden van de begroting wordt hierop expliciet geattendeerd.    
1.10.5.2De aanvrager kan eventueel een maximum aan kosten afspreken ongeacht het resultaat. De aanvrager dient dit eveneens voor de vijfde werkdag schriftelijk te laten weten.    
       
1.10.6Het verzorgen van een rondleiding in het Gemeentearchief per groep van maximaal 16 personen:    
 a)tijdens kantooruren76,00
 b)buiten kantooruren132,00

Hoofdstuk 11 Naturalisatie

1.11.1Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap, alsmede voor de behandeling van een naturalisatieverzoek worden de tarieven geheven conform het op het moment van aanvraag geldend Besluit optie en naturalisatiegelden conform de Rijkswet op het Nederlanderschap  
1.11.1.1Optie; enkelvoudig (tariefcode A)182,00
1.11.1.2Optie; gemeenschappelijk (tariefcode B)310,00
1.11.1.3Optie; medeopterende minderjarige (tariefcode C)21,00
1.11.1.4Naturalisatie; enkelvoudig; standaard (tariefcode D)855,00
1.11.1.5Naturalisatie; gemeenschappelijk; standaard (tariefcode E)1.091,00
1.11.1.6Naturalisatie; enkelvoudig verlaagd (tariefcode F)636,00
1.11.1.7Naturalisatie; gemeenschappelijk; verlaagd (tariefcode G)873,00
1.11.1.8Naturalisatie; meenaturaliserende minderjarige (tariefcode H)126,00

Hoofdstuk 12 Gereserveerd

Hoofdstuk 13 Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:    
1.14.1.1een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 4 van de Marktverordening 2011 (individuele vergunning)135,00
1.14.1.2Overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in artikel 7 van het Marktreglement 2011135,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Verordening winkeltijden gemeente Venlo75,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:    
1.16.1het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:    
1.16.1.1voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd226,50
1.16.1.2voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat € 226,50 en voor iedere volgende kansspelautomaat € 136,00    
       
1.16.2Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)75,00

Hoofdstuk 17 Het leggen van kabels en leidingen (geen telecommunicatie)

1.17.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een vergunning in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 2:11 APV (regel 2b) en/of de verordening Kabels en Leidingen gemeente Venlo:195,00
1.17.1.1Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met2,00
1.17.1.2Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met2,00
       
1.17.2Het in 1.17.1 genoemde bedrag wordt:    
1.17.2.1indien met betrekking tot een vergunning overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met253,35
1.17.2.2Indien met betrekking tot een vergunning onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de vergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18Uitgangspunt hierbij is de Herstraatregeling Richtlijnen tarieven (graaf)werkzaamheden Telecom    
1.18.1.Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet195,00
1.18.1.1Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met2,00
1.18.1.2Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met2,00
       
1.18.2Het in 1.18.1 genoemde bedrag wordt:    
1.18.2.1Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met253,35
1.18.2.2Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
       
1.18.2.3Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
1.18.3Het tarief bedoeld in onderdeel 1.18.1. wordt verminderd met de van de aanvrager verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen    

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19.1Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 of hoofdstuk 9 van de Regeling Voertuigen: (Uitgezonderd ontheffingen op basis van het Ontheffingenbeleid geslotenverklaring binnenstad Venlo)    
1.19.1.1voor een periode van maximaal 24 uren17,25
1.19.1.2voor een periode van langer dan 24 uren: voor de noodzakelijke aaneengesloten periode met een maximum van 3 maanden34,50
1.19.1.3voor het parkeren binnen de parkeerregulering wordt de Verordening parkeerbelastingen gehanteerd    
1.19.1.4voor doorlopende ontheffingen van het verbod op parkeren voor een inrit met een looptijd van 2 jaar34,50
 binnen de parkeerregulering alleen mogelijk in combinatie met een parkeerabonnement, dan kosten nihil    
1.19.1.5ten behoeve van recreatief vervoer door middel van een huifkar in combinatie met een landbouwtrekker met een looptijd van 5 jaar34,50
1.19.1.6ten behoeve van landbouwvoertuigen en motorrijtuigen met beperkte snelheid/terminaltrekkers met een looptijd van 1 jaar34,50
       
1.19.2Het verkrijgen van een ontheffing op grond van het Ontheffingenbeleid geslotenverklaring binnenstad Venlo:    
1.19.2.1voor een periode van maximaal 24 uren17,25
1.19.2.2voor een periode van langer dan 24 uren: voor de noodzakelijke aaneengesloten periode met een maximum van 4 weken34,50
1.19.2.3Voor het parkeren binnen de geslotenverklaring binnenstad Venlo wordt de Verordening parkeerbelastingen gehanteerd.    
1.19.2.4voor een periode van maximaal een jaar voor bedrijven die op basis van het Ontheffingenbeleid geslotenverklaring binnenstad Venlo in aanmerking komen voor (onbeperkt of beperkte) toegang69,00
1.19.2.5toeslag ontheffing parkeren per periode van 3 maanden: - voor bedrijven die op basis van het Ontheffingenbeleid geslotenverklaring binnenstad in aanmerking komen voor toegang in combinatie met parkeren (bedrijfsauto’s met bedrijfskenteken) - voor personenauto’s in het kader van primair welzijn geldt geen toeslag.34,50
1.19.2.6voor doorlopende ontheffingen geslotenverklaring met een looptijd van 1 jaar ten behoeve van bewoners van dit gebied23,00
       
1.19.3Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet, verbod op wedstrijden op de wegen binnen de gemeente69,00
       
1.19.4Het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar ten aanzien van een door de Minister van Infrastructuur en Milieu of Gedeputeerde Staten van Limburg te verlenen vergunning tot het houden van een oriëntatierit17,25
       
1.19.5Het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart24,85
       
1.19.6Het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffingen ingevolge hoofdstuk 5, afdeling 1 en afdeling 7 van de Algemene plaatselijke verordening69,00
       
1.19.7Voor het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in de door de Minister afgegeven vergunning op grond van de Wet gevaarlijke stoffen ten behoeve van het bezigen van vuurwerk, in samenhang met artikel 2:73 van de Algemene plaatselijke verordening102,55
       
1.19.8Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring op grond van de Luchtvaartwetgeving69,55
       
1.19.9Het afgeven van een kopie ter vervanging van een verloren of beschadigde ontheffing en/of het wijzigen van een op de ontheffing vermeld kenteken17,25

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20Bij het in behandeling nemen van een aanvraag via het digitaal loket van de gemeente Venlo en betalen via de internetkassa worden de leges verlaagd met 25%. Deze verlaging is alleen van toepassing op de volgende producten: 1.4.2.1, 1.4.5.1,, 1.9.2 en 1.9.6    
1.20.1Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van stukken, afschriften van stukken of kopieën van stukken (inclusief foto kopieën van dossiers bouwvergunningen of omgevingsvergunningen), voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, bij:    
1.20.1.1per bladzijde of kopie op A4-formaat0,20
1.20.1.2per bladzijde of kopie op A3-formaat0,30
1.20.1.31 of meer bladzijden of kopieën, per bladzijde op A0 of A1 of A2 formaat12,40
       
1.20.2Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:18, lid 3 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo (kampeerontheffing)75,00
       
1.20.3Stadsvlag33,45
       
1.20.4Het in behandeling nemen van een verzoek om toestemming laden of lossen van vuurwerk op voor publiek toegankelijke plaatsen binnen de bebouwde kom als bedoeld in Hoofdstuk 7.7.11 (CV 1) ADR75,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

2.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:   
2.1.1.Bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in deze titel onder bouw­kosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Bouwkosten worden vastgesteld overeenkomstig de Normprijzen bouwwerken 2016 van het Overlegorgaan Bouw & Woningtoezicht Noord- en Midden-Limburg.  
    
2.1.2.Gefaseerde aanvraag: het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning in twee fasen als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (eerste en tweede fase beschik­king), wordt op dezelfde wijze berekend als aangegeven onder hoofdstuk 3 van deze titel: het bedrag dat voortvloeit uit toe­passing van de tarieven uit hoofdstuk 3 voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase of tweede fase betrekking op heeft.  
    
2.1.3Ruimtelijk-Fysieke Initiatieven: een initiatief voor bouw­activiteiten en/of gebruik van gronden of opstallen in strijd met het geldend planologisch regime (bijvoorbeeld een bestemmingsplan), waarbij sprake is van een ruimtelijke ontwikkeling die door zijn aard of omvang zodanig complex is dat hieromtrent advies moet worden ingewonnen bij een groot aantal gemeentelijke vakdisciplines.  
    
2.1.4.Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.   
    
2.1.5.In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
    
2.1.6.In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

  Hoofdstuk 2 Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een concept­aanvraag dan wel een principeverzoek voor een bouw- en of gebruiksinitiatief bedraagt:  
2.2.1bij een beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo of Wro vergunbaar is die betrekking heeft op een project dat bestaat uit de activiteiten bouwen en/of strijdig gebruik waarbij medewerking zou kunnen worden verleend door middel van een binnenplanse- of kleine buitenplanse afwijking, of een grote buitenplanse afwijking zonder bouwactiviteiten, of een wijzigingsplan:250,00
    
2.2.2Bij een beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo of Wro vergunbaar is, dan wel om een beoordeling van een principeverzoek dat betrekking heeft op een waarbij medewerking zou kunnen worden verleend door middel van een buitenplanse grote/uitgebreide afwijking met bouwactiviteiten, een bestemmingsplan of een uitwerkingsplan:        €        750,00
    
2.2.3Indien na het verzenden van de schriftelijke reactie op een principeverzoek of een concept-aanvraag, een formele aanvraag wordt ingediend, worden de reeds in rekening gebrachte leges voor de behandeling van de concept-aanvraag of het principeverzoek met de leges van de definitieve aanvraag tot vaststelling, wijziging of uitwerking van het bestemmingsplan of een aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en/of strijdig gebruik verrekend, mits is voldaan aan de voorwaarden als bedoeld in artikel 2.4.1 van hoofdstuk 4 van titel 2.  

  Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra handelingen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grond­slag een legesbedrag worden gevorderd.     
2.3.1Bouwactiviteiten   
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
2.3.1.2Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarvan de bouwkosten lager dan € 10.000,- zijn, bedraagt het tarief € 250,-.           
2.3.1.3       Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarvan de bouwkosten tussen de € 10.000,- en € 100.000,- bedragen,  is het tarief € 500,-. Het verschuldigd tarief van € 500,- wordt vermeerderd met een opslag van 2% over de bouwkosten, waarbij € 10.000,- in mindering wordt gebracht op deze bouwkosten.        
2.3.1.4Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarvan de bouwkosten tussen de € 100.000,- en € 250.000 euro bedragen, bedraagt het tarief: € 1.000,-. Het verschuldigd tarief van € 1.000,- wordt vermeerderd met een opslag van 2,0% over de bouwkosten, waarbij € 10.000,- in mindering wordt gebracht op deze bouwkosten.   
2.3.1.5Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarvan de bouwkosten hoger zijn dan € 250.000,-, bedraagt het tarief € 2.000,- . Het verschuldigd tarief van € 2.000,- wordt vermeerderd met een opslag van 2,7% over de bouwkosten, waarbij € 10.000,- in mindering wordt gebracht op deze bouwkosten. De opslag van 2,7% bij bouwkosten hoger dan € 250.000,-, is gemaximaliseerd op bouwkosten van € 10.000.000,- .       
       
2.3.2Verplicht advies agrarische- of kwaliteitscommissie   
  Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Agrarische commissie of Kwaliteitscommissie nodig is en wordt beoordeeld:        €        850,00
       
2.3.3Achteraf ingediende aanvraag voor bouwactiviteiten   
2.3.3.1Indien een aanvraag als bedoeld in onderdeel 2.3.1 wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit als bedoeld in dat onderdeel, wordt de op grond van onderdeel 2.3.1 te heffen leges, verhoogd met 10%. Het minimumbedrag van de te heffen leges voor de verhoging op basis van dit onderdeel bedraagt € 100,00 en het maximum bedrag bedraagt € 1.000,00.   
       
2.3.4Aanlegactiviteiten   
2.3.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:     €    500,00
       
2.3.5Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht   
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:        €        250,00
       
2.3.6Planologisch strijdig gebruik waarbij de planologische activiteit is gericht op het mogelijk maken van het oprichten of verbouwen van gebouwen of bouwwerken   
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo waar de planologische activiteit (afwijking) is gericht op het mogelijk maken van het oprichten of verbouwen van gebouwen of bouwwerken , bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:   
2.3.6.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  €  125,00
2.3.6.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  €  350,00
2.3.6.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse uitgebreide afwijking):  €  3.550,00
2.3.6.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van een exploitatieplan):450,00
       
2.3.7Planologisch strijdig gebruik waarbij de planologische activiteit is gericht op het mogelijk maken van gebruiksafwijkingen zonder bouwmogelijkheden    
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo en is gericht op het mogelijk maken van gebruiksafwijkingen zonder bouwmogelijkheden, bedraagt het tarief:   
2.3.7.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  €  75,00
2.3.7.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  €  300,00
2.3.7.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse uitgebreide afwijking):  €  750,00
2.3.7.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van een exploitatieplan):  €  300,00
       
2.3.8In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid   
2.3.8.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:    €    525,00
       
2.3.9Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten   
2.3.9.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Venlo 2010 of zoals deze verordening laatstelijk is vervangen of gewijzigd, aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 3 eerste lid of artikel 5 vierde lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:   
2.3.9.2voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:  €  250,00
2.3.9.3voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:    €    250,00
2.3.9.4Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Venlo 2010 of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd, aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 4 eerste lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:                    €                    250,00
       
2.3.10Achteraf ingediende aanvraag activiteit met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten   
2.3.10.1Indien een aanvraag als bedoeld in onderdeel 2.3.9.1 e.v. wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit als bedoeld in dit onderdeel, wordt de op grond van onderdeel 2.3.9.1. e.v. geheven leges verhoogd met 10%. Het minimum­bedrag van de te heffen leges voor de verhoging op basis van dit onderdeel bedraagt € 100,00 en het maximum bedrag bedraagt € 1.000,00.   
       
2.3.11Uitweg/inrit   
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:               €            200,00
       
2.3.12Kappen   
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g van de Wabo bedraagt het tarief:          €          80,00
       
2.3.13Handelsreclame   
2.3.13.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.15 van de Algemene plaatselijke verordening, een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:              €              250,00
       
2.3.13.2Indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:    €    250,00
2.3.14Projecten en handelingen in of nabij Natura 2000-gebied, inhoudende:   
2.3.14.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in, of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 19d lid 1 van de Natuurbeschermingswet 1998, dan wel artikel 2.7 lid 2 van de Wet natuurbescherming, waarvoor Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg een Verklaring van geen bedenkingen dient te geven of te weigeren op grond van artikel 2.27 lid 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: het van toepassing zijnde tarief zoals opgenomen in paragraaf 2.6 van de vigerende Tarieventabel behorende bij de vigerende Legesverordening van de Provincie Limburg inzake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 19d lid 1 van de Natuurbeschermingswet 1998, dan wel artikel 2.7 lid 2 van de Wet natuurbescherming. Dit tarief bedraagt:      
a.  Landbouw en overige2.455,00
b.  Industrie12.195,00
c.  Infrastructuur18.285,00
  Voor zover deze tarieven door Provinciale Staten van de Provincie Limburg zijn gewijzigd zijn de vigerende tarieven van kracht.    

 Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een bestemmingsplan, wijzigingsplan of een uitwerkingsplan vooraf is gegaan door een beoordeling van een principeverzoek als bedoeld in hoofdstuk 2 van titel 2 voor hetzelfde project, worden de reeds in rekening gebrachte leges voor de beoordeling van het principeverzoek, in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van een gelijkluidend verzoek als bedoeld in hoofdstuk 3 of hoofdstuk 7 van titel 2, mits deze formele aanvraag gelijkluidend is en binnen 12 maanden na afronding van de aanvraag een principe-uitspraak of conceptuitspraak is gedaan.  
    
2.4.2Voor het in behandeling nemen van een concept-aanvraag om een omgevingsvergunning in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is zoals verwoord onder bepaling 2.2.1 of de aanvraag om een bestemmingsplan, wijzigingsplan of een uitwerkingsplan zoals is verwoord onder bepalingen 2.2.2, worden de ter zake van de principe-uitspraak of concept-uitspraak op de concept-aanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3, mits deze formele aanvraag gelijkluidend is en binnen 12 maanden na afronding van de aanvraag principe-uitspraak of conceptuitspraak is gedaan.  
    
2.4.3Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning bouw­activiteiten betreft als bedoeld in onderdeel 2.3.1, waarbij de energieprestatienorm (EPN) tenminste 10% lager is dan de wettelijk voorgeschreven norm, worden voor de berekening van de verschuldigde leges, de totale bouwkosten verminderd met de extra bouwkosten die gemoeid zijn met het realiseren van die lagere energieprestatienorm (EPN).  

  Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag  
 Als een aanvrager zijn (concept-) aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.4, 2.3.5, 2.3.6, 2.3.7, 2.3.9, 2.3.11, 2.3.12 en 2.3.13 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt ambtshalve het verschuldigd tarief verminderd van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.1.1     2.5.1.2Indien de aanvraag, voorbereid met de reguliere procedure, wordt ingetrokken binnen een termijn van vier weken na in behandeling neming daarvan, bedraagt de teruggave van de verschuldigde leges: Indien de aanvraag na ontvangst daarvan, voorbereid met de reguliere procedure, wordt ingetrokken buiten de gestelde termijn onder 2.5.1.1 , bedraagt de teruggave van de verschuldigde leges:     50%     25%
2.5.1.3     2.5.1.4       2.5.1.5Indien de aanvraag na ontvangst daarvan, voorbereid met de uitgebreide procedure, wordt ingetrokken binnen een termijn van acht weken na in behandeling neming daarvan, bedraagt de teruggave: Indien de aanvraag na ontvangst daarvan, voorbereid met de uitgebreide procedure, wordt ingetrokken buiten de gestelde termijn onder 2.5.1.3, bedraagt de teruggave van de verschuldigde leges: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. Indien de concept-aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project wordt ingetrokken, bedraagt de teruggave van de verschuldige leges:     50%     25%     50%
2.5.1.6Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de aanvrager wordt ingetrokken alvorens daarop door de Gemeente is beschikt, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager als volgt plaats:   
 a. Indien het verzoek tot intrekking is gedaan binnen zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 50% van de geheven leges van de aanvrager.  
 b. indien het verzoek tot intrekking is gedaan zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie plaats door de Gemeente aan de aanvrager van 25% van de geheven leges van de aanvrager.   
    
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevings­vergunning voor bouw-,monument-, aanleg-, sloopactiviteiten  
2.5.2.1Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.4, 2.3.5 en 2.3.9 intrekt op verzoek van de vergunninghouder en dit verzoek om intrekking is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning én van de vergunning geen gebruik is gemaakt, bedraagt de ambtshalve teruggave van de verschuldigde leges:        25%
    
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning   
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in het onderdeel 2.3.1, 2.3.4, 2.3.5, 2.3.6, 2.3.7, 2.3.9, 2.3.11, 2.3.12 of 2.3.13 weigert, wordt ambtshalve het verschuldigde tarief verminderd met:      15%
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend, bij rechterlijke uitspraak.   
 Er vindt geen teruggave op grond van deze bepaling plaats indien bij de rechterlijke uitspraak waarbij de beschikking is vernietigd is bepaald dat de rechtsgevolgen in stand blijven.  
2.5.3.3Indien een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de Gemeente wordt geweigerd, als gevolg van het weigeren van een Verklaring van geen bedenkingen met betrekking tot dit onderdeel door Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 75% van de geheven leges van de aanvrager.   
    
2.5.4Teruggaaf als gevolg van het buiten behandeling laten van de aanvraag om een omgevingsvergunning  
2.5.4.1Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning zoals bedoeld in hoofdstuk 3 van titel 2 op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling wordt gelaten, wordt ambtshalve het verschuldigde tarief verminderd met: met dien verstande dat: 75%
2.5.4.2Een minimum bedrag verschuldigd blijft van: 250,00
2.5.4.3Een maximum bedrag verschuldigd blijft van:1.200,00
2.5.4.4Voor de overige leges waarbij een lager tarief dan € 250,00 is verschuldigd, is geen verlaging van het tarief aan de orde.  

  Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project, én waarbij de bouwkosten voor het project € 10.000,00 of hoger bedragen:    €    250,00

  Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen

2.7.1Op grond van de Wet ruimtelijke ordening  
2.7.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:    €    4.350,00
2.7.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening voor een project dat is beoordeeld volgens het uitgebreide proces van beoordelen van Ruimtelijk-Fysieke Initiatieven:      €      7.350,00
2.7.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening voor een project dat is beoordeeld volgens het uitgebreide proces van beoordelen van Ruimtelijk-Fysieke Initiatieven en waarbij de bouwkosten meer dan € 500.000,00 bedragen of de oppervlakte van het gebied waarop het bestemmingsplan betrekking heeft meer dan 1.000 m² bedraagt:         €         10.350,00
2.7.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:    €    750,00
2.7.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder b van de Wet ruimtelijke ordening:    €    1.850,00
2.7.1.6Onverminderd het bepaalde in 2.7.1.1. tot en met 2.7.1.5 van dit hoofdstuk, bedraagt het bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aange­wezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de aanvragen zoals bedoeld onder 2.7.1.1 tot en met 2.7.1.5 kunnen worden verleend:       €      450,00
    
2.7.2Teruggaaf als gevolg van intrekking bestemmingswijziging   
2.7.2.1indien de aanvraag na het in behandeling nemen daarvan wordt ingetrokken binnen een termijn van acht weken, wordt ambtshalve het bedrag verminderd van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:      50%
    
2.7.3Teruggaaf als gevolg van een weigering van een bestemmingswijziging   
2.7.3.1Als de gemeente een aanvraag om een bestemmingswijziging op grond van de Wet ruimtelijke ordening zoals bedoeld in onderdeel 2.7.1 nadat deze in behandeling is genomen, weigert, wordt ambtshalve het tarief verminderd van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:        25%
2.7.3.2Als de gemeente een aanvraag om een bestemmings­planwijziging op grond van de Wet ruimtelijke ordening zoals bedoeld in onderdeel 2.7 weigert nadat deze in behandeling is genomen en de procedure ingevolge afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht reeds is opgestart, wordt ambtshalve het bedrag verminderd van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:        50%
    
2.7.4Teruggaaf als gevolg van het buiten behandeling laten van de aanvraag bestemmingswijziging  
2.7.4.1Indien een aanvraag om een bestemmingsplanwijziging op grond van de Wet ruimtelijke ordening zoals bedoeld in onderdeel 2.7.1, op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling wordt gelaten, wordt ambtshalve het bedrag verminderd van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met: Met dien verstande dat:        75%
2.7.4.2een maximum bedrag verschuldigd blijft van:1.200,00
    
2.7.5Minimumbedrag voor teruggaaf  
2.7.5.1Een bedrag minder dan250,00
 per aanvraag wordt niet teruggeven  

  Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde beschikking

2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:250,00

Hoofdstuk 9 Gereserveerd  

Hoofdstuk 10 Gereserveerd

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:    
3.1.1 Het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet695,00
3.1.1.1.Het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet, voor zover de aanvraag enkel hierop betrekking heeft115,00
3.1.1.2.Het wijzigen van een vergunning anders dan in 3.1.1.1465,00
       
3.1.2Het verkrijgen van een exploitatievergunning, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening Venlo:545,00
3.1.2.1Het toevoegen of wijzigen van leidinggevende(n), voor zover de aanvraag enkel hierop betrekking heeft115,00
3.1.2.2.Het wijzigen van een vergunning anders dan in artikel 3.1.2.1385,00
3.1.2.3Met dien verstande dat, indien tevens een vergunning als bedoeld onder 3.1.1. is aangevraagd, de leges van de vergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening Venlo niet worden geheven.    
       
3.1.3Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoelt in artikel 35 van de Drank- en Horecawet16,00
       
3.1.4Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 4 lid 4 van de Drank- en Horecawet75,00
       
3.1.5Het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2:30, lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo (nachtvergunning)315,00
       
3.1.6Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 2:30, lid 6 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo75,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen e.d.

3.2.1Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op, aan of boven de weg, als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo165,00
 Met uitzondering voor:    
3.2.1.1Het plaatsen van een container165,00
3.2.1.2 Het plaatsen van een noodwinkel165,00
       
3.2.2Het onder de aandacht brengen van producten door middel van het uitdelen van monsters met gebruikmaking van onder andere promotieteams en voertuigen (samplingactie)165,00
       
3.2.3Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van voor werpen op, in of boven het water, als bedoeld in artikel 5:24 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo165,00
       
3.2.4Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, welke geldt voor onbepaalde tijd, voor het uitstallen van voorwerpen op, aan of boven de weg, als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo165,00
       
3.2.5Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in art 5:15 (Venten e.d.) en 5:18 (Standplaatsen of Uitstalstandplaatsen.) van de Algemene plaatselijke verordening Venlo voor:    
3.2.5.1Een vergunning met een beperkte geldigheidsduur165,00
       
3.2.6Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning, als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo, alsmede voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een voetbalvergunning, als bedoeld in artikel 2:79 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo: Bij een aantal te verwachten bezoekers:    
3.2.6.1tot 1.50085,00
3.2.6.2van 1.500 tot 3.000170,00
3.2.6.3van 3.000 tot 5.000255,00
3.2.6.4van meer dan 5.000425,00

Hoofdstuk 3 Seksinrichtingen

3.3.1Het verkrijgen van een exploitatievergunning, als bedoeld in artikel 3:4, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo voor de exploitatie van een seksinrichting of een escortbedrijf1.170,00

Hoofdstuk 4 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

3.4.1Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum en gastouderbureau (art. 1.45 eerste en tweede lid, Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen)750,00
       
3.4.2Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bieden van gastouderopvang (art. 1.45 eerste en tweede lid, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen)375,00
       
3.4.3Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal (art. 2.2. Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen)750,00

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Gebruiksvergunning o.g.v. de brandbeveiligingsverordening

3.6.1Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning zoals bedoeld in hoofdstuk 2 van de Brandbeveiligingsverordening126,33
 Dit is het basisbedrag dat geldt voor alle inrichtingen, ongeacht de oppervlakte van de inrichting. Het basisbedrag wordt bij een gebruiksoppervlakte van de inrichting van:    
 < 101 m²    
  vermeerderd met per m²0,14
 101 - 500 m²12,62
  vermeerderd met per m²0,10
 501 - 1.000 m²42,65
  vermeerderd met per m²0,07
 > 1.000 m²68,36
  vermeerderd met per m²0,04
 Het te vermeerderen bedrag per m² geldt alleen voor die meters welke binnen de bepaalde grenzen liggen.    
       
3.6.2Een vergunning, verklaring of ontheffing, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening, met uitzondering van die als bedoeld onder 3.6.1126,33

Hoofdstuk 7 Gereserveerd

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 4 november 2016.

De griffier, De voorzitter

Geert van Soest, Antoin Scholten