Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels voor het plaatsen van oudejaarshuisjes 2016 |
Citeertitel | Nadere regels oudejaarshuisjes |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere regels voor het plaatsen van oudejaarshuisjes d.d. 19 oktober 2010.
Algemene plaatselijke verordening 2016, artikel 2:10, lid 1, sub e
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-11-2016 | nieuwe regeling | 11-10-2016 Gemeenteblad 2016, nr. 151909 | - |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland;
Overwegende dat het wenselijk is nadere regels te stellen met betrekking tot het plaatsen van oudejaarshuisjes in de openbare ruimte als bedoeld in artikel 2:10 lid 1 sub e van de Algemene plaatselijke verordening 2016;
Vast te stellen de navolgende Nadere regels oudejaarshuisjes:
De gebruikers van een oudejaarshuisje zorgen voor de verwijdering van afval. De locatie en de directe omgeving moeten na verwijdering van het huisje schoon worden opgeleverd. Indien hieraan niet wordt voldaan verwijdert de gemeente het afval op kosten van de gebruikers. Als er meerdere oudejaarshuisjes op één locatie staan, en de herkomst van het afval onduidelijk is, worden de kosten verdeeld over de verschillende huisjes, tenzij de ontheffinghouder overeenkomstig lid 2 het afval heeft aangeboden.
Wanneer het gebruik van het oudejaarshuisje leidt tot overlast en klachten daarover bij gemeente of politie, kan dit aanleiding zijn voor aanvullende voorwaarden bij een volgende ontheffing. Ernstige overlast of het niet voldoen aan de voorwaarden van de ontheffing kan leiden tot het niet opnieuw verlenen van een volgende ontheffing.
Het veroorzaken van overlast door gebruikers en bezoekers van een oudejaarshuisje kan aanleiding zijn om een ontheffing voor het volgende jaar te weigeren. De aard van de klachten (zoals geluidsoverlast, vernielingen, overmatig drankgebruik en wildplassen) en de ernst van de overlast zijn hiervoor bepalend.
Burgemeester en wethouders van Steenwijkerland,
Toelichting op Nadere regels oudejaarshuisjes 2016
In artikel 1 is opgenomen wat de maximale afmetingen van de oudejaarshuisjes mogen zijn. De normen die hiervoor in het verleden golden, zijn gehandhaafd. Bij constatering van afwijkingen van deze afmetingen zal rekening worden gehouden met de vraag of het een bestaande keet is die al langer als oudejaarshuisje werd gebruikt, of dat er sprake is van een nieuwe keet. De afmetingen worden verondersteld bekend te zijn zodat daar bij de bouw van een nieuwe keet rekening mee kan worden gehouden.
Lid 2 bepaalt dat een ontheffing kan worden aangevraagd tussen 1 september en 15 november. In artikel 1:3 Apv is opgenomen dat wanneer een vergunning of ontheffing minder dan drie weken voordat deze benodigd is wordt aangevraagd, deze buiten behandeling kan worden gelaten. In het tweede lid is opgenomen dat het bestuursorgaan deze termijn kan verlengen tot maximaal acht weken. Met deze bepaling maken burgemeester en wethouders gebruik van deze bevoegdheid.
Verder staat in dit artikel onder meer op welke dagen de oudejaarshuisjes mogen worden geplaatst en moeten worden verwijderd. De plaatsing is beperkt tot de laatste twee dagen voor Kerstmis, met uitzondering van de zondag. Dit betekent, dat wanneer eerste kerstdag op maandag of dinsdag valt, de keten mogen worden geplaatst op vrijdag en zaterdag of op zaterdag en maandag.
Als nieuwe bepaling is opgenomen dat muziek geen hinder mag veroorzaken voor de omgeving, en dat na middernacht de muziek buiten een oudejaarshuisje niet hoorbaar mag zijn. Deze bepaling is opgenomen om zowel gebruikers en bezoekers als omwonenden en toezichthouders een houvast te geven over het geluidsniveau van de muziek. Bij gebruik van een oudejaarshuisje zal altijd enige mate van geluid worden geproduceerd, zowel door muziek als door de gebruikers en bezoekers. Hierdoor zal ook door de omgeving overlast worden ervaren, maar de mate waarin kan per persoon verschillen. De één accepteert nu eenmaal meer dan de ander. Klachten over overlast worden niet of heel weinig geuit, of gemeld bij gemeente en politie, maar dat betekent niet dat er geen overlast wordt ondervonden.
Lid 2: een vluchtweg in een oudejaarshuisje moet te allen tijde zonder sleutel geopend kunnen worden, en mag niet geblokkeerd worden. Wat onder een deugdelijke vluchtweg moet worden verstaan is niet uitputtend weer te geven. Per oudejaarshuisje zal moeten worden beoordeeld of aan deze voorwaarde is voldaan. De vluchtweg moet ten opzichte van de toegang zodanig gesitueerd zijn dat in geval van nood, ook bij brand, altijd één van de uitgangen bereikt kan worden.
Lid 5: de afstand tussen de oudejaarshuisjes van 5 meter dient voor het toegankelijk houden van de verschillende huisjes voor de hulpdiensten. Zeker in geval van brand moet een oudejaarshuisje bereikbaar zijn voor de brandweer.
Lid 7: een open verbrandingstoestel is bijvoorbeeld een ketel of geiser waarvan het ‘vlammetje’ niet is afgedekt door een glasplaatje. Een dergelijk toestel onttrekt zuurstof aan de ruimte, waardoor de concentratie koolmonoxide (CO) te hoog kan worden. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden, waarin ernstige gezondheidsklachten kunnen optreden, en dodelijke slachtoffers kunnen vallen.
Het verwijderen van afval door de gebruikers van de oudejaarshuisjes gaat ieder jaar beter, en bij de meeste oudejaarshuisjes is over het afval niets aan te merken. Toch blijven er ook ieder jaar op een enkele locatie restanten liggen, die vervolgens door de gemeente (moeten) worden opgehaald. Ook wordt incidenteel afval verbrand om te voorkomen dat het moet worden afgevoerd. Om dit verder terug te dringen werd al een aantal jaren de mogelijkheid geboden om het afval kosteloos af te voeren, en is er nu voor gekozen om dit vast te leggen in de nadere regels.