Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Olst-Wijhe

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Olst-Wijhe
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2017
CiteertitelLegesverordening 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, 229
  2. Paspoortwet, art. 2, 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-12-201605-01-2017Hoofdstuk 3 van Titel 1 van de Tarieventabel

13-12-2016

Gemeenteblad 2016, 181091

Onbekend
17-11-201601-01-2017Nieuwe regeling

07-11-2016

Gemeenteblad 2016, 159746

Raadsstuk 2016/59

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

De raad van de gemeente Olst-Wijhe;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 oktober 2016;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet

BESLUIT

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017 (Legesverordening 2017)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    stukken en legalisaties van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

  • b.

    stukken en/of opgaven en inlichtingen, welke ingevolge wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden afgegeven, gedaan of verstrekt;

  • c.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie van het rijk, de provincie, een gemeente of waterschap;

  • d.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging of andere periodieke uitkeringen;

  • e.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • f.

    de aan belanghebbende uit te reiken stukken, beschikkingen, afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan met betrekking tot enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • g.

    de aan belanghebbende uit te reiken stukken, beschikkingen of afschriften daarvan houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

  • h.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet op de ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • i.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening 2016’ vastgesteld door de gemeenteraad op 14 december 2015 en de ‘Verordening tot 1e wijziging van de Legesverordening 2016’ vastgesteld door de gemeenteraad op 22 februari 2016, worden ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3. Indien het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt, wordt in artikel 2, onder nummering van de bestaande tekst tot eerste lid, een tweede lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 3. In afwijking van het tweede lid is de datum van ingang van de heffing van artikel 12, derde lid, het tijdstip waarop het in dat lid genoemde wetsvoorstel tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Legesverordening 2017’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering d.d. 7 november 2016.

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

B.A. Duursema A.G.J. Strien

Tarieventabel

Behorende bij de “Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017”, door de gemeenteraad vastgesteld op 7 november 2016, nr. 2016/

Inhoudsopgave

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 AVOI

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Kinderopvang

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 3a Bouwvergunning tweede fase

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 7a Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging tenaamstelling

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 8a Procedure hogere grenswaarde

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

     
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 16:00€ 324,55
1.1.1.2maandag tot en met vrijdag na 16:00€ 486,90
1.1.1.3op zaterdagen en niet-werkdagen€ 486,90
1.1.1.4op woensdag en vrijdag tussen 8:00 en 9:00nihil
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:  
1.1.2.1maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 16:00€ 324,55
1.1.2.2maandag tot en met vrijdag na 16:00€ 486,90
1.1.2.3 op zaterdagen en niet-werkdagen€ 486,90
1.1.2.4op woensdag en vrijdag tussen 8:00 en 9:00nihil
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek op:  
1.1.3.1maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 16:00€ 324,55
1.1.3.2maandag tot en met vrijdag na 16:00€ 486,90
1.1.3.3op zaterdagen en niet-werkdagen€ 486,90
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek  
1.1.4.1maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 16:00€ 324,55
1.1.4.2maandag tot en met vrijdag na 16:00€ 486,90
1.1.4.3op zaterdagen en niet-werkdagen€ 486,90
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje zonder omslag€ 6,05
1.1.5.2een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering€ 12,05
1.1.5.3Een trouwboekje in een leren uitvoering€ 29,40
1.1.6Het tarief voor ambtelijk laten getuigen bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap bedraagt per ambtenaar€ 21,20
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 15,80
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,75
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,45
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,75
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,45
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,75
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,45
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 51,45
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 50,65
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 28,60
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van € 47,55
1.2.7Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een card dispenser voor een Nederlandse identiteitskaart€ 0,60
1.2.8vervallen  
1.2.9vervallen  

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

3.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 39,10
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 34,10
1.3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een formulier voor een eigen verklaring, betreffende lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen€ 36,20
1.3.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt indien de aanvrager bij aanvraag het reeds eerder verstrekte rijbewijs, anders dan door overmacht, niet kan overleggen vermeerderd met een bedrag van€ 24,10
1.3.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een card dispenser voor een rijbewijs€ 0,60
1.3.6vervallen  

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1Tot het verstrekken van een uittreksel uit de basisregistratie personen€ 10,80
1.4.2.2tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 3,03
1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.3.1voor 100 verstrekkingen€ 244,10
1.4.2.3.2voor 500 verstrekkingen€ 915,75
1.4.2.3.3voor 1.000 verstrekkingen€ 1.221,10
1.4.2.3.4voor 5.000 verstrekkingen€ 6.106,25
1.4.2.3.5voor 10.000 verstrekkingen€ 12.212,50
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 6,05
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingen€ 488,30
1.4.4.2.2voor 500 verstrekkingen€ 1.831,65
1.4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingen€ 2.442,35
1.4.4.2.4voor 5.000 verstrekkingen€ 12.212,45
1.4.4.2.5voor 10.000 verstrekkingen€ 24.425,15
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen€ 7,50
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 15,80
1.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek vervaardigen van een selectie (steekproef) uit de basisregistratie personen, per selectie€ 472,95

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€ 3,03

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina€ 0,23
 met een maximum per bericht van€ 5,00
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s, per pagina€ 0,23
 met een maximum van€ 22,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier€ 5,00
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€ 22,50
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens€ 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting€ 20,00
1.7.1.2een afschrift van de productenraming€ 30,00
1.7.1.3een afschrift van de jaarstukken€ 20,00

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.8.1.1een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde in zwart-wit€ 0,38
1.8.1.1.2in formaat A4 of kleiner, per bladzijde in kleur€ 0,64
1.8.1.1.3In formaat A3 per bladzijde in zwart/wit€ 0,64
1.8.1.1.4In formaat A3 per bladzijde in kleur€ 1,12
1.8.1.2een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm² lichtdruk€ 14,30
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen€ 5,55
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet€ 2,92
1.8.2.3Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van schriftelijke perceelsgebonden informatie omtrent bestemmingsplannen, voorbereidingsbesluiten, monumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten, aanschrijvingen, bodemonderzoeken en onder- en bovengrondse tanks.€ 45,25
1.8.2.4het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 15,80
1.8.3Het tarief bedraagt voor:  
1.8.3.1het op verzoek doen van nasporing in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed aangebroken kwartier€ 15,80
1.8.3.2het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie per inlichting€ 15,80

Hoofdstuk 9 Overige Publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag€ 41,35
1.9.2tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn€ 7,10
1.9.3tot het legaliseren van een handtekening€ 7,10
1.9.4Tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reisdocument€ 7,10

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 15,80
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraagt tot het verstrekken van een uittreksel, afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina:  
1.10.2.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde in zwart-wit€ 0,38
1.10.2.2in formaat A4 of kleiner, per bladzijde in kleur€ 0,64
1.10.2.3In formaat A3 per bladzijde in zwart/wit€ 0,64
1.10.2.3In formaat A3 per bladzijde in kleur€ 1,12

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Niet van toepassing

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 86,60
1.12.1.2tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet€ 86,60
1.12.2Indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven. Dit geldt ook als het gaat om een geheel van huurwoningen bestemd voor sloop of renovatie waarvoor gelijktijdig aanvragen worden ingediend.  

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.13.1tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening€ 30,00

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning voor het innemen van een standplaats in de gemeente geldig voor:  
1.14.1a.voor een dag€ 50,15
 b.voor één week of een gedeelte van de week, maar meer dan één dag€ 90,75
 c.voor één maand of een gedeelte van een maand, maar meer dan één week€ 125,20
 d.voor één jaar of een gedeelte van een jaar, maar meer dan één maand€ 160,15

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 100,25
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 100,25
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing€ 100,25

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat€ 56,50
en voor de tweede kansspelautomaat€ 34,00
1.16.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd€ 226,50
1.16.1.4voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat€ 226,50
en voor de tweede kansspelautomaat€ 136,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 39,35

Hoofdstuk 17 AVOI

1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2.2 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur 2015 van de gemeente Olst-Wijhe€ 220,70
1.17.1.1Bij een kabellengte tot 50.000 meter wordt het tarief van onderdeel 1.17.1, indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen en voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 2,97
1.17.1.2Bij een kabellengte tot 50.000 meter wordt het tarief van onderdeel 1.17.1, indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke en voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 1,89
1.17.1.3Bij een kabellengte van 50.000 meter of meer wordt het tarief van onderdeel 1.17.1 verhoogd met het bedrag als opgenomen in een ter zake opgestelde projectbegroting, waarin de geraamde kosten voor de behandeling van de melding worden vastgesteld.  
1.17.1.3.1Indien een begroting als bedoeld in onderdeel 1.17.1.3 is uitgebracht, wordt de melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
1.17.1.4indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het tarief van onderdeel 1.171.1 verhoogd met€ 215,30
1.17.1.5indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen, vooroverleg, wordt het tarief van onderdeel 1.17.1 verhoogd met€ 213,30
1.17.1.6indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt het tarief van onderdeel 1.171.1 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.17.1.6.1Indien een begroting als bedoeld in onderdeel 1.17.1.6 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 37,40
1.18.2tot het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen € 74,60
1.18.3tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 87,50
1.18.3.1indien bij de herbeoordeling (of iemand nog steeds in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart) op grond van de in onderdeel 1.18.3 bedoelde aanvraag blijkt dat er geen extern medisch advies hoeft te gevraagd, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De leges bedragen in dit geval: € 11,75
1.18.3.2indien de in onderdeel 1.18.3 bedoelde aanvraag na medisch onderzoek wordt afgewezen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De leges bedragen in dit geval:€ 75,75

Hoofdstuk 19 Kinderopvang

1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  
1.19.1het in exploitatie nemen van een kindercentrum (kinderdagopvang en/of buitenschoolse opvang) als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen€ 510,00
1.19.2tot het in exploitatie nemen van een gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen€ 510,00
1.19.3het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.€ 350,50
1.19.4indien bij de behandeling van een aanvraag op grond van onderdeel 1.19.3 blijkt dat er alleen een inspectie op documenten behoeft plaats te vinden, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De leges bedragen in dit geval:€ 158,50
1.19.5indien bij de behandeling van een aanvraag op grond van onderdeel 1.19.3 blijkt dat er alleen een inspectie op locatie behoeft plaats te vinden, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De leges bedragen in dit geval:€ 158,50
1.19.6indien een aanvraag op grond van onderdeel 1.19.1, 1.19.2 of 1.19.3 wordt ingetrokken voordat een inspectie door de GGD heeft plaatsgevonden, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De leges bedragen in dit geval:€ 90,00

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1Het tarief bedraagt voor de inschrijving met betrekking tot de uitgifte van woningbouwkavels€ 50,00
1.20.2Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een gemeenteplattegrond€ 4,20
1.20.2.1In afwijking van onderdeel 1.20.2 bedraagt het tarief voor het verstrekken van een gemeenteplattegrond aan nieuwe inwoners, medewerkers van de gemeente, journalisten en personen en/of bedrijven die voor de gemeente werkzaamheden uitvoeren nihil
1.20.3vervallen  
1.20.4vervallen  
1.20.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.5.1gewaarmerkte afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 2,87
1.20.5.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina  
1.20.5.2.1per pagina op papier van A4 formaat zwart/wit€ 0,38
 per pagina op papier van A4 formaat kleur€ 0,64
1.20.5.2.2per pagina op papier van A3 formaat zwart/wit€ 0,64
 per pagina op papier van A3 formaat kleur€ 1,12
1.20.5.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in onderdelen 1.19.2.1 en 1.19.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk van:  
1.20.5.3.1A-2 formaat€ 1,19
1.20.5.3.2A-1 formaat€ 2,31
1.20.5.3.3A-0 formaat€ 4,59
1.20.5.3.4voor het formaat groter dan A-0€ 14,30
1.20.5.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 47,10
1.20.5.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 5,40
1.20.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:  
1.20.6.1het verstrekken van een vergunning voor het inzamelen van kleding in de gemeente: a.voor een dag€ 36,45
 b.voor een week of deel van een week, maar meer dan één dag€ 45,60
 c.voor een maand of deel van een maand, maar meer dan een week€ 54,70
 d.voor een jaar of deel van het jaar, maar meer dan een maand€ 72,95
1.20.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor::  
1.20.7.1het verstrekken van een vergunning voor collecteren in de gemeente: a.voor een dag€ 29,60
 b.voor een week of deel van week, maar meer dan één dag€ 37,20
 c.voor een maand of deel van maand, maar meer dan een week€ 48,35
 d.voor een jaar of deel van jaar, maar meer dan een maand€ 49,40
1.20.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:  
1.20.8.1een ontheffing van het vastgestelde sluitingsuur: a.voor 1 dag, per keer€ 56,30
 b.1 vaste dag in de week, per maand€ 117,80
 c.1 vaste dag in de week, per jaar€ 179,65
1.20.9Het tarief bedraagt voor:  
1.20.9.1het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gedoogbesluit voor het permanent wonen in een recreatiewoning voor bepaalde tijd (met een maximum van zes maanden)€ 73,20
1.20.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:  
1.20.10.1het plaatsen van voorwerpen op de weg als bedoeld in artikel 2:10, van de Algemene plaatselijke verordening€ 47,10
1.20.10.2een ontheffing voor wedstrijden op de weg (Wegenverkeerswet 1994)€ 37,10
1.20.10.3het aanwijzen van verkeersregelaars bij evenementen via de groslijst (regeling verkeersregelaars 2009)€ 16,80
1.20.10.4 het aanwijzen van een verkeersregelaar voor de periode van een jaar met een aanstellingspas (regeling verkeersregelaars 2009)€ 20,20
1.20.10.5een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen als bedoeld in artikel 5:34 van de Algemene plaatselijke verordening€ 38,50

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om beoordeling van een schetsplan in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is€ 0,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

     
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
     
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten niet meer dan € 1.000,-- bedragen€ 102,00
2.3.1.1.2bij bouwkosten van € 1.000,- of meer, doch minder dan € 10.000,-, van de bouwkosten4%
met een minimum van€ 102,00
2.3.1.1.3bij bouwkosten van € 10.000,- of meer, doch minder dan € 50.000,-, van de bouwkosten 2,5%
met een minimum van € 408,00
2.3.1.1.4bij bouwkosten van € 50.000,- of meer, doch minder dan € 100.000,-, van de bouwkosten:2,1%
met een minimum van € 1.224,00
2.3.1.1.5bij bouwkosten van € 100.000,- of meer, doch minder dan € 1.000.000,-, van de bouwkosten:1,6%
met een minimum van € 2.040,-
2.3.1.1.6bij bouwkosten van € 1.000.000,-- of meer:1,4%
     
2.3.1.2Leges welstand vervallen
     
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€ 0,00
     
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 10%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een maximum van: € 1.020,00
     
 Beoordeling aanvullende gegevens  
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:€ 0,00
     
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:  
2.3.2.1voor een aanlegvergunning voor werken met een oppervlakte tot 1.000 m2€ 241,25
2.3.2.2voor een aanlegvergunning voor werken met een oppervlakte van 1.000 m2 en meer€ 853,70
     
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 272,15
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):€ 272,15
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 8.160,80
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 418,70
2.3.3.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 418,70
2.3.3.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 418,70
2.3.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 418,70
     
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 272,15
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):€ 272,15
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 8.160,80
2.3.4.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 418,70
2.3.4.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 418,70
2.3.4.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 418,70
2.3.4.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 418,70
     
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.5.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 276,95
2.3.5.2Voor het verlenen van een toestemming als hier bedoeld, wordt het in onderdeel 2.3.5.1 genoemde bedrag verhoogd voor bouwwerken in inrichtingen met een gebruiksoppervlakte:  
  tot en met 100 m²€ 220,40
  van 101 tot en met 500 m² vermeerderd met € 1,31 per m² of gedeelte daarvan boven 100 m²€ 220,40
  van 501 tot en met 2.000 m² vermeerderd met € 0,68 per m² of gedeelte daarvan boven 500 m²€ 790,35
  van 2.001 tot en met 5.000 m² vermeerderd met € 0,41 per m² of gedeelte daarvan boven 2.000 m²€ 1.904,70
  van 5.001 tot en met 50.000 m² vermeerderd met € 0,033 per m² of gedeelte daarvan boven 5.000 m²€ 3.220,40
  boven 50.000 m² vermeerderd met € 0,021 per m² of gedeelte daarvan boven 50.000 m²€ 4.863,40
2.3.5.3In afwijking van onderdeel 2.3.5.1 en 2.3.5.2 zijn geen leges verschuldigd voor het plaatsen van een tijdelijk bouwsel van maximaal 100 m², waarbij minimaal 30% van de omtrek over de volle hoogte open is.  
     
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2010 gemeente Olst-Wijhe aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van de gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: € 545,00
2.3.6.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit waarvoor op grond van het geldende bestemmingsplan alleen een omgevingsvergunning kan worden verleend nadat hierover advies is uitgebracht door de monumentencommissie, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 545,00
     
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 259,15
     
2.3.8Aanleggen of veranderen weg  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 30,25
     
2.3.9Kappen  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening, het geldende bestemmingsplan of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: € 51,00
     
2.3.10Opslag van roerende zaken  
 vervallen  
     
2.3.11Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.11.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 0,00
2.3.11.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 0,00
     
2.3.12Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 0,00
     
2.3.13Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.13.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 30,35
2.3.13.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 30,35
2.3.13.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 30,35
2.3.13.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.  
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
     
2.3.15Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.15.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 333,30
2.3.15.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 333,30
     
2.3.16Advies  
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in onderdeel 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 270,60
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in onderdeel 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  

Hoofdstuk 3a Bouwvergunning tweede fase

Vervallen

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking of niet-ontvankelijk verklaren van aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, of als deze door de gemeente niet-ontvankelijk wordt verklaard, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteiten verschuldigde leges.  
2.5.1.3Als op advies van de gemeente de aanvraag wordt ingetrokken, worden de legeskosten hiervan in mindering gebracht op de legeskosten van de nieuwe aanvraag voor hetzelfde bouwwerk dat binnen 12 maanden na intrekking of op een later tijdstip ten gevolge van een procedure, echter binnen 6 maanden na afloop van die procedure wordt ingediend.  
     
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
     
2.5.4Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.  

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 33,10

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project€ 289,30

Hoofdstuk 7a Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging tenaamstelling

2.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de tenaamstelling van een verleende vergunning€ 33,10

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1 (Partiële) herziening bestemmingsplan  
2.8.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, tenzij de kosten anderszins verrekend zijn:€ 8.160,00
2.8.2Wijziging bestemmingsplan  
2.8.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, tenzij de kosten anderszins verrekend zijn:€ 8.160,00
2.8.3Het tarief als bedoeld in onderdeel 2.8.1.1 en onderdeel 2.8.2.1 wordt verhoogd met een facultatief bedrag per aanvraag, afhankelijk van de voor de aanvraag vereiste onderzoeken en te verrichten werkzaamheden door derden. Het tarief wordt, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan aanvrager meegedeeld middels een kostenbegroting. De aanvraag wordt in behandeling genomen nadat aanvrager de kostenbegroting voor akkoord getekend heeft geretourneerd.  

Hoofdstuk 8a Procedure hogere grenswaarde

2.8a.1Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwplan, waarbij, uitsluitend ten behoeve van de aanvraag, tevens een procedure tot vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidshinder (art. 83 en art. 106) moet worden toegepast, worden de volgens 2.3.1.1 t/m 2.3.1.6 berekende leges verhoogd met een bedrag van€ 1.061,30
2.8a.2Voor een bouwplan aan een spoorweg of aan meerdere wegen bedraagt het tarief € 1.273,55
2.8a.3Indien het bouwplan bestaat uit meerdere woningen bedragen de meerkosten per woning (tot een maximum van € 2.165,05)€ 212,25

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 82,80

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
3.1.1een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 286,95
3.1.2Een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet€ 56,30
3.1.3een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 56,30
3.1.4Een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet€ 63,90
3.1.5een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 51,95

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening of een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 Apv.  
3.2.1.1voor een vergunning voor een evenement/markt in de categorie A€ 21,15
3.2.1.2voor een vergunning voor een evenement/markt in de categorie B€ 140,15
3.2.1.3voor een vergunning voor een evenement/markt in de categorie B+€ 273,90
 Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder: A-evenement: regulier evenement waarbij niet verwacht wordt dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid of milieu. Voorbeelden hiervan zijn de wandeltocht, de Sinterklaasoptocht, kerstmarkt en rommelmarkt. B-evenement: aandachtsevenement waarbij het mogelijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid of milieu. Verschil met A-evenement is dat hierbij vaak sprake is van meerdere programmaonderdelen en een Beveiligingsplan. Voorbeelden van een B-evenement zijn Nulse Feest, Elshoffeest en Kermis Boerhaar. B+evenement: risico-evenement waarbij het te verwachten is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid of milieu. Het bevoegd gezag treft maatregelen of voorzieningen die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken. Hierbij kan gedacht worden aan een verkeersplan en maatregelen voor de horeca en supermarkt. Voorbeelden hiervan zijn de Wiejese Diekdaegen en Olster Jaarmarkt.  
3.2.2indien in verband met de in onderdeel 3.2.1 genoemde aanvraag van gemeentewege geluidsmetingen moeten worden verricht, wordt het in onderdeel 3.2.1 genoemde tarief verhoogd met€ 121,75
3.2.3indien in verband met de in onderdeel 3.2.1 genoemde aanvraag van gemeentewege geluidsmetingen moeten worden verricht door derden, worden de kosten van deze geluidsmetingen achteraf aan de aanvrager doorberekend tot een maximum van:€ 1.210,45

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.3.1tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:  
3.3.1.1voor een seksinrichting€ 296,80
3.3.1.2voor een escortbedrijf€ 296,80
3.3.2tot het wijzigen van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:  
3.3.2.1voor een seksinrichting€ 78,80
3.3.2.2voor een escortbedrijf€ 78,80

Hoofdstuk 4 Huisvestingsweg 2014

Niet van toepassing

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Niet van toepassing

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening (tijdelijk bouwwerk, inclusief tent)  
3.6.1Voor een bouwwerk < 100 personen€ 50,25
3.6.2Voor een bouwwerk > 100 personen€ 91,40

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking€ 91,40

Behorende bij raadsbesluit van 7 november 2016

De griffier van de gemeente Olst-Wijhe,

B.A. Duursema