Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende stimuleringsplannen voor toerisme Stimuleringsagenda Toerisme en Recreatie 2015-2018 |
Citeertitel | Stimuleringsagenda Toerisme en Recreatie 2015-2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-11-2016 | nieuwe regeling | 30-06-2016 | 15024680 |
Recreatie en toerisme zijn van belang voor Ermelo, zowel in economisch als maatschappelijk opzicht. Bossen, heide en stranden kleuren de omgeving en verspreid over het jaar zijn er voortdurend afwisselende en vernieuwende evenementen. In Ermelo kun je heerlijk tot rust komen, of er voor kiezen om lekker actief bezig te zijn en van de omgeving genieten. Ongeacht het weer is er altijd wat te beleven in het winkelcentrum en op de vele leuke terrasjes. Heerlijk eten, een stoere mountainbiketocht, kitesurfen op Strand Horst, wild spotten in onze bossen of juist over de grootste braderie van midden-Nederland slenteren. Met deze veelzijdigheid kan Ermelo gerust een recreatiegemeente genoemd worden. In het coalitieakkoord en collegeprogramma ‘Vertrouwen geven, verantwoordelijkheid nemen’ (2014) is de ambitie vastgelegd om verder bij te dragen aan de ontwikkeling van de toeristische sector. Met het vaststellen van het Economisch Programma (2015) is een natuurlijk moment aangebroken om ook handen en voeten te geven aan het toeristisch-recreatief beleid. We willen daarin samen met bestaande en nieuwe (recreatie)ondernemers de positie van Ermelo als recreatieondernemer nog verder versterken.
Toerisme en recreatie staan niet op zichzelf, maar kennen een brede inbedding in het gemeentelijk beleid. Belangrijke raakvlakken zijn er bijvoorbeeld met de ruimtelijke ordening, het economisch beleid en het beheer van de publieke buitenruimte. Ook wordt het toeristisch-recreatief beleid voor een belangrijk deel beïnvloed door de bestuurlijke omgeving: ofwel omdat er door gemeenten wordt gekozen voor samenwerking, ofwel omdat het beleid van de provincie Gelderland van invloed is op de ontwikkeling(smogelijkheden) in Ermelo.
Ook in maatschappelijk opzicht zijn toerisme en recreatie van groot belang voor Ermelo; dit belang komt onder andere tot uiting in werkgelegenheid, de beschikbaarheid van commerciële en publieke voorzieningen en de vitaliteit van het buitengebied. Met gericht en gedragen beleid wil de gemeente daarom de komende jaren investeren in behoud en versterking van een vitale toeristisch-recreatieve sector. Het accent ligt daarbij op het faciliteren van bestaande en nieuwe recreatiebedrijven in hun ontwikkeling en het investeren in een voor recreanten en ondernemers aantrekkelijke omgeving. Er is echter ook een opgave om te investeren in meer kwaliteit; een opgave die niet alleen betekent dat we meer ruimte aan ondernemerschap moeten geven, maar dat we op onderdelen ook moeten saneren en veranderen. Via het project Vitale Vakantieparken blijven we hier de komende jaren aan werken.
Deze stimuleringsagenda is uitvoeringsgericht; we laten zien wat we willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen. Verdere ontwikkeling van de toeristisch-recreatieve sector vraagt om samenwerking tussen ondernemers, maatschappelijke organisaties en de overheden. Met de stimuleringsagenda laat de gemeente Ermelo zien wat zij zelf bijdraagt aan de ontwikkeling van de sector, maar ook wat daarbij van andere partners verwacht wordt. De uitgangspunten waarop deze stimuleringsagenda is gebaseerd zijn afkomstig uit de Structuurvisie Ermelo 2025, het Economische Programma Groei van Binnenuit en de Kwaliteitsimpuls Verblijfsrecreatie (Vitale Vakantieparken).
In deze stimuleringsagenda beschrijven we als eerste de maatschappelijke effecten die we met ons beleid en onze activiteiten willen bereiken. We benoemen daarna de rol van de gemeente en schetsen kort de dynamische omgeving. De stimuleringsagenda zelf hebben we opgedeeld in vijf pijlers, welke elk in een eigen hoofdstuk behandeld worden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, promotie en marketing, toeristische infrastructuur en recreatievriendelijke gemeente. We ronden af met een beschrijving van de manier waarop we de uitvoering gaan begeleiden en het financieel kader.
Voortbordurend op de Structuurvisie Ermelo 2025 en het Economisch Programma willen we met ons toeristisch-recreatief beleid en onze activiteiten bereiken dat de werkgelegenheid en de economische spin-off van toerisme en recreatie in Ermelo toenemen. Bij werkgelegenheid denken we in de eerste plaats aan de directe arbeidsplaatsen bij recreatiebedrijven, maar hieruit ontstaan ook kansen voor bijvoorbeeld horeca, detailhandel of dienstverlening. Arbeidsplaatsen worden niet gemaakt door de gemeente, dus wij willen vooral ruimte geven aan ondernemerschap en daarmee bestaande en nieuwe bedrijven ontwikkelmogelijkheden geven. Voor het toeristisch beleid is al vastgelegd dat we willen voortbouwen op de kernkwaliteiten van Ermelo en daarbij ligt er ook een sterkere focus op verbeteren en vernieuwen aanbod. Daar waar een kwaliteitsslag noodzakelijk is willen we deze ondersteunen.
De maatschappelijke effecten geven aan wat we willen bereiken, welk resultaat we nastreven. Voor het toeristisch-recreatief beleid zijn de gewenste maatschappelijke effecten:
Beleidsdoelstelling Om deze maatschappelijke effecten te realiseren zijn inspanningen van meerdere partijen nodig. Daarnaast zal het ook tijd kosten om veranderingen te realiseren en doelstellingen te bereiken. We willen de goede samenwerking met het toeristische bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en regionale partners continueren en verder uitbouwen. De rol van de gemeente Ermelo leggen wij voor de uitvoering van de stimuleringsagenda vast in de volgende beleidsdoelstellingen:
Deze beleidsdoelstellingen krijgen verder invulling in de stimuleringsagenda, waarin we onze activiteiten groeperen in vijf pijlers (thema’s).
In de breedte van het toeristisch-recreatief aanbod in Ermelo onderscheiden wij vijf thema’s waarbinnen de gemeente Ermelo bij kan dragen aan verdere ontwikkeling van de sector. Deze vijf thema’s vormen daarmee de basis voor deze stimuleringsagenda en worden in de volgende hoofdstukken verder uitgewerkt.
De uitwerking van deze vijf pijlers is de uitvoeringsagenda voor de komende vier jaar. Per pijler wordt aangegeven wat we willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen.
Onze stimuleringsagenda heeft een looptijd van vier jaar (2015-2018). In deze periode willen we in goede samenwerking met het toeristisch bedrijfsleven en de maatschappelijke organisaties uitvoering geven aan de activiteiten die in deze agenda beschreven worden. Gedurende de looptijd van de agenda zijn er mogelijkheden om op basis van actuele ontwikkelingen accenten te verleggen. Aan het eind van het tweede jaar (2016) en aan het eind van de looptijd (2018) zullen we de uitvoering evalueren.
De rol van de gemeente in het ontwikkelen van de toeristisch-recreatieve sector is vooral voorwaardenscheppend: door het bieden van ruimte voor ondernemerschap worden ondernemerszin, bedrijfsontwikkelingen en werkgelegenheid behouden en verder ontwikkeld. Daarbij willen we onze dienstverlening verbeteren en waar mogelijk ook de regels waarmee ondernemers te maken krijgen verminderen. Hiermee willen we het toeristisch bedrijfsleven stimuleren om nieuwe initiatieven te ontplooien en zullen deze initiatieven met een positieve grondhouding ontvangen. We nodigen het toeristisch bedrijfsleven hiertoe van harte uit. Daarnaast willen we ook verbindingen tot stand brengen; verbindingen tussen overheid en ondernemers, maar ook tussen ondernemers onderling.
Tot slot heeft de gemeente ook de rol van controleur en handhaver. Deze rol willen we op een duidelijke manier invullen; we maken vooraf duidelijk wat kan en wat niet kan.
Het sectorale belang van toerisme en recreatie krijgt een zelfstandige rol in belangenafwegingen tussen verschillende beleidsterreinen, waarmee de ontwikkeling van toerisme en recreatie telkens betrokken wordt in de keuzes die de gemeente maakt.
Als lokale overheid nemen wij deel aan diverse samenwerkingsverbanden. Voor toerisme en recreatie is de samenwerking tussen de gemeenten die samen de Veluwe vormen belangrijk, zoals deze nu vorm gekregen heeft via het Convenant Veluwe; we willen hieraan actief bijdragen omdat we overtuigd zijn van de meerwaarde van regionale samenwerking. Dit geldt ook voor de samenwerking met de gemeenten in de Regio Noord Veluwe (RNV) en binnen de Strategische Alliantie Veluwe Noord, in het bijzonder binnen het regionale programma Vitale Vakantieparken.
Het succes van ons beleid (het bereiken van de gewenste maatschappelijke effecten) kan alleen in samenwerking met anderen worden bereikt. We willen daarom voor de uitvoering van deze stimuleringsagenda nauw samenwerken met individuele ondernemers, met de Verenigde Ermelose RecreatieOndernemers (VERON) en VVV Ermelo. Een uitgebreidere lijst van onze partners is opgenomen in hoofdstuk 10. Samenwerking is de rode draad door onze stimuleringsagenda.
4 Omgevingsfactoren en actuele ontwikkelingen
Het opstellen van een stimuleringsagenda is een momentopname; we realiseren ons dat er altijd actuele ontwikkelingen zullen zijn die om een reactie vragen en daarom is een zekere mate van dynamiek gewenst. Aan de vraagzijde zijn consumentenvoorkeuren voortdurend aan verandering onderhevig, aan de aanbodzijde zijn wensen van recreatieondernemers in ontwikkeling en ook binnen de overheid veranderen inzichten.
Zonder compleet te willen zijn kunnen de volgende ontwikkelingen genoemd worden, waarvan verwacht mag worden dat deze de komende jaren van invloed kunnen zijn op het bereiken van de maatschappelijke effecten en de beleidsdoelstellingen:
De eerste pijler van onze stimuleringsagenda is de verblijfsrecreatie. Verblijfsrecreatie is het hart van de toeristische sector in Ermelo. Naast een groot aanbod van verblijfsrecreatieterreinen horen ook de hotels, bed- & breakfastbedrijven, groepsaccomodaties, pensions, camperplaatsen en jachthaven tot de verblijfsrecreatie. Voor de recreatieterreinen geldt dat via het project Vitale Vakantieparken gericht gewerkt wordt aan een kwaliteitsverbetering; deze werkwijze zal worden voortgezet. De gemeenteraad heeft hiervoor in januari 2015 de ‘Kwaliteitsimpuls Verblijfsrecreatie’ vastgesteld.
Wat willen we bereiken Onze doelstellingen in de pijler Verblijfsrecreatie zijn:
Activiteiten Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.
De tweede pijler in deze stimuleringsagenda is dagrecreatie. De omgevingskwaliteiten van Ermelo lenen zich hiervoor uitstekend. Outdooractiviteiten op Strand Horst, fietsen en wandelen op de heide of een bezoek aan een van de landgoederen, elk jaar komen ook veel toeristen en recreanten naar de gemeente Ermelo voor een kort bezoek. Ook de gasten die in Ermelo verblijven maken gebruik van het aanbod in de dagrecreatie. Een compleet en toegankelijk pakket van dagrecreatieve voorzieningen maakt dat meer toeristen naar Ermelo komen en bij hun bezoek meer besteden.
Onze doelstellingen in de pijler Dagrecreatie zijn:
Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.
Na de sectoren Verblijfsrecreatie en Dagrecreatie zijn promotie en marketing de derde pijler in onze stimuleringsagenda. De kwaliteiten van Ermelo zijn bij veel mensen bekend, maar toch moeten we blijven investeren in de promotie en marketing van Ermelo en de Veluwe. Dat doet de gemeente niet zelf, maar de organisaties die hier bij betrokken zijn worden wel door de gemeente (financieel) ondersteund. Het gaat dan om VVV Ermelo, Visit Veluwe en de Coöperatie Gastvrije Randmeren. Ook inwoners, bedrijven, gasten, terreinbeherende organisaties en vele anderen dragen bij aan de promotie van Ermelo en de Veluwe als een aantrekkelijke recreatiebestemming.
Onze doelstellingen in de pijler Promotie en Marketing zijn:
Binnen de pijler Promotie en Marketing vervult de VVV een belangrijke rol. Met het bestuur van VVV Ermelo zijn de voorbereidingen getroffen voor een herpositionering waardoor de VVV deze rol in de toekomst nog beter kan invullen. VVV Ermelo maakt hierbij zelf onderscheid in drie taken: platform en promotie, activiteiten en evenementen, winkel en informatie. Wij willen deze ontwikkeling in de periode 2015-2016 verder vormgeven. Voor deze ontwikkeling hanteren wij de volgende uitgangspunten:
Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.
Onze gasten en onze eigen inwoners maken gebruik van de openbare buitenruimte. Als gemeente willen we daarbij zelf ook een goed gastheer zijn en dat betekent dat we goed voor onze toeristische infrastructuur zorgen. Om onze gasten kennis te laten maken met de mooiste kanten van Ermelo investeren we daarbij ook in routes en informatievoorziening. Ook de investeringen die worden gedaan in het centrumgebied dragen bij aan een aantrekkelijke recreatieve omgeving.
Onze doelstellingen in de pijler Toeristische infrastructuur zijn:
Activiteiten Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.
9 Recreatievriendelijke gemeente
Voor de verdere ontwikkeling van toerisme en recreatie verwachten we veel van het toeristisch bedrijfsleven. Als gemeente willen we zelf ook boter bij de vis leveren en we hebben daarom de ambitie om een recreatievriendelijke gemeente te zijn.
Onze doelstellingen in de pijler Recreatievriendelijke gemeente zijn:
Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.
Voor de uitvoering van deze stimuleringsagenda willen wij samenwerken met het toeristisch bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Onze primaire partners daarbij zijn de Verenigde Ermelose RecreatieOndernemers (VERON) en de VVV Ermelo. Met deze beide organisaties beleggen we drie keer per jaar een overleg waarbij we de voortgang van de voorgenomen activiteiten bespreken. In deze samenwerking verwachten wij van VERON en VVV ook zelf een actieve bijdrage aan het behalen van de doelstellingen en het bereiken van de maatschappelijke effecten die in deze agenda zijn vastgelegd.
Met andere partners werken wij ook goed samen, maar daar vullen we de samenwerking in op basis van wederzijdse behoefte en actualiteit. Partners die bij de uitvoering van de stimuleringsagenda een rol spelen zijn onder andere:
Voor de uitvoering van de activiteiten uit deze stimuleringsagenda geldt dat deze in de meeste gevallen binnen de bestaande formatie en budgetten plaats moeten krijgen. Voor de uitvoering van het project Vitale Vakantieparken is in 2015 en 2016 jaarlijks € 50.000 beschikbaar. In het programma Toerisme en Recreatie zijn in de programmabegroting 2015-2018 de volgende middelen opgenomen:
Binnen de beschikbare middelen voor het Economisch Programma zullen voor de volgende nieuwe activiteiten middelen worden gezocht: