Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Fryslân

Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen water / KRW

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFryslân
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingOpenstellingsbesluit niet-productieve investeringen water / KRW
CiteertitelOpenstellingsbesluit niet-productieve investeringen water/KRW
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpsubsidie, plattelandsontwikkeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Subsidieregeling Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) Fryslân 2014-2020, art. 1.3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-11-2016nieuwe regeling

25-10-2016

Provinciaal Blad, 2016, 5858

GS-voorstel 1356044 (H4)

Tekst van de regeling

Intitulé

Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen water / KRW

Besluit van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 25 oktober 2016 tot vaststelling van de openstellingsbesluiten op grond van de Regeling subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014 – 2020 (Regeling POP3 subsidies) Gedeputeerde Staten van Fryslân, gelet op artikel 1.3 van de Regeling subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014 – 2020 (Regeling POP3 subsidies; Provinciaal Blad, 2016, 1055) BESLUITEN

De volgende nadere regels vast te stellen:

Artikel 1 Openstelling en subsidieplafond

1. De maatregel niet-productieve investeringen water (paragraaf 2.6 van de Regeling POP3 subsidies), voor de periode van 14 november 2016 tot en met /14 februari 2017 open te stellen voor aanvragen. Het subsidieplafond voor het onder artikel 1, eerste lid genoemde tijdvak vast te stellen op € 7 miljoen aan Europese ELFPO-middelen.

Artikel 2 Begripsbepalingen

In aanvulling op de begripsbepalingen zoals genoemd in artikel 1.1. van de Regeling POP3 subsidies POP3 wordt in dit besluit verstaan onder:

  • a.

    groene zuivering: ondiepe waterzones waarin riet en andere boven water uitstekende water- en oeverplanten kunnen groeien in een hoge dichtheid (meer dan 50% van het oppervlak);

  • b.

    KRW: Kaderrichtlijn Water, de Europese richtlijn die tot doel heeft uiterlijk in 2027 een goede chemische en ecologische waterkwaliteit te bereiken in alle Europese oppervlaktewateren en grondwateren en de lidstaten verplicht de daartoe noodzakelijke maatregelen te nemen;

  • c.

    KRW-doelen: doelen gericht op een betere waterkwaliteit, waarmee voldaan wordt aan de vereisten van de Kader Richtlijn Water. Deze doelen zijn voor Fryslân beschreven in de KRW-nota’s;

  • d.

    KRW-maatregelen: maatregelen die bijdragen aan de realisatie van de Friese KRW-doelen;

  • e.

    KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen beschrijft voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode 2016-2021 (Notitie KRW in Fryslân 2016-2021, 16 december 2015, en de KRW-beslisnota 2016-2021 d.d.29 september 2015 van het Wetterskip Fryslân, beide te vinden op www.fryslan.frl/schoonwater#KRW);

  • f.

    KRW-opgavenkaart POP3: kaart met daarop aangegeven de locaties, wateren en gemalen waarvoor KRW-opgaven gelden. De kaart is te vinden op www.fryslan.frl/schoonwater#KRW;

  • g.

    maalkom: het aanleggen van een verdiept deel van een hoofdwatergang dichtbij een gemaal met aan weerszijden en/of in het verlengde daarvan vegetatiezones die dienen als groene zuivering;

  • h.

    natuurvriendelijk inrichten: aanleggen en/of inrichten van ondiepe waterzone’s met een waterbreedte van 3-5 meter (extra, ten opzichte van het bestaande profiel) tot op een waterdiepte van 0,5 tot 0,7 m;

  • i.

    Regeling POP3 subsidies: Regeling subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014 – 2020;

  • j.

    verbreden van hoofdwatergangen: verbreden van hoofdwatergangen met minimaal 2 meter of verbreden van lokaal zeer smalle hoofdwatergangen met minimaal 20% van de huidige breedte op of net boven de waterlijn;

  • k.

    waterhuishoudingsplan: het regionale waterplan bedoeld in artikel 4.4. van de Waterwet, waarin de provincie de hoofdlijnen van het in Fryslân te voeren waterbeleid vastlegt, voor de periode 2015-2021. Dit beleid is gericht op de bescherming tegen overstromingen en wateroverlast en de inrichting van watersystemen met voldoende en schoon water. Het Vierde Waterhuishoudingsplan, door Provinciale Staten van Fryslân vastgesteld op 20 april 2016, is te vinden op www.fryslan.frl/whp4.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten werkwijze 2

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.6.1 van de Regeling POP3 subsidies wordt subsidie verstrekt voor maatregelen uit onderstaande investeringslijst:

  • a.

    verbreden van te smalle KRW-hoofdwatergangen, ecologisch belangrijke KRW- hoofdwatergangen en overige te smalle hoofdwatergangen;

  • b.

    natuurvriendelijk inrichten van KRW-boezemkanalen, (te smalle) KRW-hoofdwatergangen of ecologisch belangrijke (KRW-) hoofdwatergangen;

  • c.

    aanleggen van maalkommen (met groene zuiveringen) (bij de gemalen aangegeven op de KRW opgavenkaart POP3).

Alleen maatregelen die uitgevoerd worden op locaties aangegeven op de KRW Opgavenkaart POP3, komen voor subsidie in aanmerking.

Artikel 4 Doelgroep

Conform artikel 2.6.2 van de Regeling POP3 subsidies wordt verstrekt aan:

  • a.

    landbouwers;

  • b.

    grondeigenaren;

  • c.

    grondgebruikers;

  • d.

    landbouworganisaties;

  • e.

    natuur- en landschapsorganisaties;

  • f.

    provincies;

  • g.

    waterschappen;

  • h.

    gemeenten;

  • i.

    samenwerkingsverbanden van bovenstaande partijen;

Artikel 5 Subsidiabele kosten

Van de in artikel 2.6.3 van de Regeling POP3 genoemde kosten, kan subsidie worden ver-strekt voor:

  • a.

    de kosten van de bouw, verbetering, verwerving of leasing van onroerende goederen;

  • b.

    de kosten van de koop of huurkoop van nieuwe machines en installaties tot maximaal de marktwaarde van de activa;

  • c.

    de kosten van adviseurs, architecten en ingenieurs;

  • d.

    de kosten van adviezen duurzaamheid op milieu en economisch gebied;

  • e.

    de kosten van haalbaarheidsstudies;

  • f.

    niet verrekenbare of niet compensabele BTW;

  • g.

    personeelskosten.

Artikel 6 Hoogte subsidie

De subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten. De subsidie bestaat voor 100% uit Europese ELFPO-middelen. In aanvulling op artikel 1.23 van de Regeling POP3 subsidies kan één keer per jaar een aanvraag om een voorschot worden ingediend.

Artikel 7. Selectiecriteria

Gedeputeerde Staten hanteren voor de rangschikking van subsidieaanvragen als bedoeld in artikel 1.15 en artikel 2.6.5 van de Regeling POP3 subsidies als criterium de mate waarin de maatregelen uit de investeringslijst genoemd in artikel 3 bijdragen aan het realiseren van KRW-doelen.

Artikel 8. De puntensystematiek

8.1 De mate waarin de maatregelen uit de investeringslijst genoemd in artikel 3 bijdragen aan het realiseren van KRW-doelen, wordt als volgt beoordeeld:

1 punt indien de maatregel verbreding van overige te smalle hoofdwatergangen betreft maal het aantal hele km dat wordt gerealiseerd; 2 punten indien de maatregelen verbreding en/of natuurvriendelijke inrichting in ecologisch belangrijke hoofdwatergangen betreffen maal het aantal hele km dat wordt gerealiseerd; 3 punten indien de maatregelen verbreding en/of natuurvriendelijke inrichting in te smalle of ecologische belangrijke KRW-hoofdwatergangen of KRW-boezemkanalen betreffen maal het aantal hele km dat wordt gerealiseerd; 4 punten de maatregel de aanleg van een maalkom (met groene zuivering ) betreft;

De typen watergangen staan vermeld op de KRW Opgavenkaart POP3.

8.2 Er is een minimumscore van 1 punt vereist.

8.3 Indien meerdere aanvragen hetzelfde aantal punten scoort en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, worden de aanvragen met dezelfde sco-res gerangschikt op volgorde van de score op “verbreding en/of natuurvriendelijke inrichting in te smalle of ecologische belangrijke KRW-hoofdwatergangen of KRW-boezemkanalen maal het aantal hele km dat wordt gerealiseerd”.

Als dat geen uitkomst biedt, wordt dat herhaald voor de score op “verbreding en/of natuur-vriendelijke inrichting in ecologisch belangrijke hoofdwatergangen maal het aantal hele m km dat wordt gerealiseerd” en indien nodig voor de score op “verbreding van overige te smalle hoofdwatergangen maal het aantal hele km dat wordt gerealiseerd”.

Als dat nog steeds aanvragen met gelijke scores oplevert, wordt door middel van loting be-paald welke aanvraag als eerste wordt gehonoreerd.

Artikel 9. Informatie voor de selectie van projecten

a. Onverminderd het bepaalde in artikel 1.7 van de POP3-Subsidieregeling bevat de aanvraag voor het vaststellen van de scores zoals bedoeld in artikel 8 de volgende informatie: • Een kaart met daarop aangegeven de locatie(s) waar welke maatregelen worden uitgevoerd. • Een vermelding van de lengte van het traject waarlangs de watergang verbreed en/of natuurvriendelijk ingericht wordt, afgerond naar hele kilometers . • Een nadere specificatie van de proceskosten van de uit te voeren maatregelen.

Artikel 10. Adviescommissie

Gedeputeerde Staten van Fryslân stellen een ambtelijke adviescommissie in voor de rangschikking van de aanvragen zoals bedoeld in artikel 1.15 van de Regeling POP3 subsidies.

Artikel 11. Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 lid van de Regeling POP3 subsidies wordt subsidie geweigerd als:

  • a.

    De maatregel geen directe link heeft met de landbouw conform artikel 2.6.1 van de Regeling POP3 subsidies.

  • b.

    De maatregel in strijd is met het beleid van de provincie verwoord in het waterhuishoudingsplan en met het beleid uit de KRW-Nota’s..

  • c.

    De maatregelen niet uitgevoerd worden op locaties aangegeven op de KRW-Opgavenkaart POP3.

  • d.

    De toe te kennen subsidie, zoals die volgt uit de beoordeling van de subsidie-aanvraag, lager is dan € 200.000,-.

  • e.

    Het totaal aan proceskosten voor voorbereiding en uitvoering van de fysieke maatregelen meer dan 40% van de totale subsidiabele kosten bedraagt; dat betreft de kosten die vallen onder artikel 5, onderdeel c, d, e en g inclusief bijbehorende niet verrekenbare of compensabele BTW.

Artikel 12 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit besluit wordt aangehaald als Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen water/ KRW en treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Leeuwarden, 25 oktober 2016  

Voorzitter J.M. Leemhuis-Stout

Secretaris A.J. van den Berg

 

Toelichting

Artikel 1. Openstelling en subsidieplafond De maatregel niet productieve investering water is gericht op niet-productieve investeringen in het landelijk gebied die betrekking hebben op de (her)inrichting of transformatie en het beheer van het watersysteem voor landbouw-, water- en klimaatdoelen. Niet productieve investeringen zijn investeringen die geen aanmerkelijke stijging van de waarde of rentabiliteit van een bedrijf tot gevolg hebben.

Deze openstelling richt zich specifiek op maatregelen die bijdragen aan de realisatie van KRW-doelen. Deze doelen worden voor Fryslân beschreven in het waterhuishoudingsplan van de provincie Fryslân (Vierde Waterhuishoudingsplan, 20 april 2016 door Provinciale Staten vastgesteld en is te vinden op: www.fryslan.frl/whp4) en KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen beschrijft voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode 2016-2021 (Notitie KRW in Fryslan 2016-2021, 16 december 2015) en de KRW-beslisnota 2016-2021 d.d. 29 september 2015 van Wetterskip Fryslân; beide te vinden op te vinden op www.fryslan.frl/schoonwater#KRW.

De investeringen dienen altijd een link te hebben met de landbouw. Daaronder verstaan we investeringen die de landbouw helpen om aan de realisatie van KRW-doelen bij te dragen. Daarbij kan het ook gaan om investeringen waarmee negatieve effecten van de landbouw op de waterkwaliteit te niet gedaan of gecompenseerd worden. De investeringslijst van maatre-gelen zoals genoemd in artikel 3 voldoet aan deze voorwaarden.

Deze openstelling is een nadere invulling van de algemene bepalingen uit de Regeling sub-sidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014 – 2020.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten De KRW-nota’s geven de KRW-maatregelen weer die bij de besluitvorming van de nota's als meest doelmatig en kosteneffectief zijn beoordeeld. Het betreft bovenwettelijke gebiedsgerichte maatregelen. De investeringslijst van maatregelen die voor subsidie in aanmerking komt, bevat een selectie van KRW-maatregelen uit de KRW-Nota’s. De niet geselecteerde maatregelen worden op andere wijze gefinancierd.

De effectiviteit van de maatregelen uit de investeringslijst wordt versterkt door de maatrege-len uit te voeren op daarvoor geselecteerde locaties. Deze locaties staan vermeld op de KRW-opgavenkaart POP3. Ze zijn op basis van expert judgement vastgesteld. De KRW-Opgavenkaart POP3 is door het College van Gedeputeerde Staten vastgesteld (4 oktober 2016).

Artikel 5.Subsidiabele kosten Onderdeel van de subsidiabele kosten kan zijn de aankoop van grond. In dat geval zijn de voorwaarden van artikel 1.10 onverkort van toepassing. Inrichtingsmaatregelen op de (aangekochte) grond vallen onder ‘verbetering’ van de gronden, waarop de voorwaarden voor de aankoop van grond niet van toepassing zijn.

De proceskosten voor voorbereiding van een project en voor de begeleiding van de uitvoering van een project zijn onder voorwaarden subsidiabel. De provincie streeft ernaar dat een groot deel van de subsidie besteed wordt aan fysieke maatregelen. Om die reden worden er grenzen gesteld aan het totaal aan proceskosten voor de voorbereiding en de uitvoering van projecten is (zie artikel 11).

Er geldt een ondergrens van € 200.000,-. Projecten waarvoor de subsidie na beoordeling van de subsidieaanvraag lager uitvalt dan deze ondergrens, komen niet voor subsidie in aanmerking. Met deze bepaling wil de provincie de ontwikkeling bevorderen van grote, ro-buuste projecten waarmee in de praktijk meters worden gemaakt.

Artikel 7. De Selectiecriteria en artikel 8. De puntensystematiek De tendersystematiek In de openstelling is precies aangegeven welke termijn voor de indiening van aanvragen wordt gehanteerd. De start- en einddatum worden hierbij strik in acht genomen. Na sluiting van de indieningstermijn worden alle aanvragen door een onafhankelijke advies-commissie beoordeeld en in een rangorde op een lijst geplaatst. De plaats in de rangorde wordt bepaald door het aantal punten dat door de adviescommissie aan het project is toege-kend. Voor elk project geldt dat een minimum aantal punten dient te worden behaald om voor subsidie in aanmerking te komen. Het doel van deze systematiek is om alle projecten onderling te vergelijken en de beste projecten uit het totaalaanbod te selecteren. Als conse-quentie hiervan bestaat de mogelijkheid dat, indien binnen een tender het subsidieplafond wordt overschreden, de projecten met de laagste scores geen subsidie ontvangen.

Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, worden de aanvragen met dezelfde score gerangschikt naar de score op respectievelijk: verbreding en/of natuurvriendelijke inrichting in te smalle of ecologische belangrijke KRW-hoofdwatergangen of KRW-boezemkanalen; verbreding en/of natuurvriendelijke inrichting in ecologisch belangrijke hoofdwatergangen verbreding van overige te smalle hoofdwatergangen. Pas als deze werkwijze nog steeds aanvragen met dezelfde score oplevert, wordt tot loting over gegaan.Een rekenvoorbeeldAanvraag A gaat over 3 km natuurvriendelijke oevers langs ecologisch belangrijke hoofdwa-tergangen (2 maal 3 km, 6 punten) plus 2 km langs te smalle of ecologische belangrijke KRW-hoofdwatergangen of KRW-boezemkanalen (3 maal 2 km, ook 6 punten), totale score 12 punten. Aanvraag B gaat over 4 km natuurvriendelijke oevers langs te smalle of ecologische belang-rijke KRW-hoofdwatergangen of KRW-boezemkanalen, ook dat levert (3 maal 4 km) 12 punten op. Als het totaal aan aanvragen het subsidieplafond overschrijdt, wordt eerst gekeken naar de score op “te smalle of ecologische belangrijke KRW-hoofdwatergangen of KRW-boezemkanalen”; voor aanvraag A is die score 6 punten, voor aanvraag B is dat 12 punten. Dat betekent dat aanvraag B een hogere prioriteit krijgt dan aanvraag A. Mocht het plafond niet worden bereikt, dan worden alle projecten die de minimumscore heb-ben gehaald, gesubsidieerd.

De systematiek staat niet toe dat na sluiting van de indieningstermijn de aanvragen alsnog worden gewijzigd. Wij adviseren aanvragers de aanvragen minimaal veertien dagen vóór sluiting van de indieningstermijn in te dienen om eventuele wijzigingen en/of aanvullingen te kunnen doorvoeren.

Voor de selectie van subsidieaanvragen wordt uitgegaan van effectiviteitsscores voor de maatregelen uit de investeringslijst van artikel 3. Afhankelijk van het type maatregel en het type water waarin de maatregelen worden uitge-voerd, zijn scores toegekend voor de mate waarin de maatregelen bijdragen aan de realisatie van de Friese KRW-doelen. Deze scores zijn vermeld onder artikel 8. De scores zijn vast-gesteld op basis van expert judgement.

Artikel 9. Informatie voor de selectie van projectenNa de openstelling zal op de site van SNN waarop het openstellingsbesluit wordt gepubli-ceerd, ook een format voor het projectvoorstel te vinden zijn.

Artikel 10. De adviescommissie De scores worden vastgesteld door een adviescommissie van twee ambtelijke deskundigen van de provincie Groningen, twee van de provincie Drenthe en twee van de provincie Fryslân aangevuld met een voorzitter van buiten de drie provincies. De deskundigen van de provincies Groningen en Drenthe zullen de scores van de aanvraag van de provincie Fryslân bepalen. Dit moet een gelijke en transparante behandeling van de aanvragers garanderen.