Organisatie | Winsum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning |
Citeertitel | Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2015 | art. 8 | 17-03-2015 De Wiekslag, 07-04-2015 | 20a | ||
01-04-2015 | Nieuwe regeling | 16-03-2006 De Wiekslag, 14-12-2010 | Onbekend | ||
17-03-2006 | 01-05-2015 | Nieuwe regeling | 16-03-2006 De Wiekslag, 14-12-2010 | Onbekend | |
17-03-2006 | 01-05-2015 | nieuwe regeling | 16-03-2006 De Wiekslag, 14-12-2010 | onbekend |
verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand
De bijstand, bedoeld in het tweede lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.
De secretaris richt een register in, dat wordt beheerd zowel door de assistent griffier als vanuit de ambtelijke organisatie voor de registratie van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdeel c, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:
In dit artikel is geregeld dat iedere fractie in de gemeenteraad van Winsum een bijdrage van de gemeente ontvangt van € 500.- per jaar. Deze bijdrage is een invulling van artikel 33 lid 1 Gemeentewet waarin staat dat de in raad vertegen-woordigde groeperingen recht hebben op ondersteuning. Als een fractie in jaar 1 niets uitgeeft, dan beschikt de fractie in jaar 2 over 500+ 500 euro = 1000 euro. Als de fractie in jaar 2 ook niets uitgeeft, dan wordt er geen voorschot meer verstrekt voor jaar 3.
In artikel 9 wordt aangegeven aan welk doel de fractie het geld mag besteden. In lid 2 worden er een aantal specifieke uitzonderingen genoemd, een opsomming die niet limitatief is. Bij wettelijke bepalingen en overige regelingen dient met name te worden gedacht aan de bepalingen in de gemeentewet (artikelen 95 tot en met 99) en het daarop gebaseerde rechtspositiebesluit voor raads- en commissieleden.
Kosten die wel uit de vergoeding mogen worden betaald zijn - ondermeer -:
· kosten organiseren bijeenkomsten (niet ten behoeve van verkiezingen)
· kosten zaalhuur/organisatiekosten\
· telefoonkosten/ e-mail kosten (mits hiervoor geen vaste vergoeding wordt
· kosten computers / kantoorinrichting/ thuiswerken
· inhuren externe adviseurs (geen controle)
· kosten fractieassistent/secretaris
· opleiding gericht op de fractie als geheel
· advertentiekosten ten behoeve van vergadering
In deze artikelen worden een aantal praktische zaken geregeld: Uitgangspunt is dat een nieuwe bijdrage pas wordt uitbetaald als over eerder verstrekte bijdrage verantwoording is afgelegd. De fracties leveren in januari hun financieel overzicht in, zodat in de raadsvergadering van februari decharge kan worden verleend. Meteen daarna wordt tot uitbetaling van nieuwe voorschotten overgegaan. Daarnaast zijn enige bepalingen opgenomen in verband met verkiezingen en de mogelijkheid van splitsing van partijen.