Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Nadere subsidieregels lokaal personenvervoer per auto door vrijwilligers: De wensbus |
Citeertitel | Nadere subsidieregels lokaal personenvervoer per auto door vrijwilligers: De wensbus |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | subsidies, verkeer en vervoer |
Deze regeling betreft een rectificatie van het Provinciaal Blad 2016 nummer 5890.
Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-11-2016 | 01-08-2017 | nieuwe regeling | 25-10-2016 | onbekend | |
04-11-2016 | 23-11-2016 | nieuwe regeling | 25-10-2016 Provinciaal Blad, 2016, 5890 | onbekend |
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
g. Doelgroepenvervoer: (collectief) vraagafhankelijk vervoer van groepen van mensen op basis van in een zorgwet vastgelegde ondersteuning waarop men bij de gemeente, het zorgkantoor of zorgverzekeraar een beroep kan doen. Bijvoorbeeld: Wlz-vervoer (vervoer naar dagbesteding), Wmo-vervoer (ondersteuning zelfredzaamheid en participatie ≤ 5 zones), Valys (bovenregionaal voor reizen verder van huis > 5 zones), Leerlingenvervoer, Wsw-vervoer etc.
n. Project: een in tijd afgebakend samenhangend geheel van vervoersactiviteiten op het vlak van kleinschalig vraagafhankelijk lokaal personenvervoer per auto gereden en georganiseerd door vrijwilligers met een duidelijk geformuleerd doel en eindresultaat. De bewoners van de lokale gemeenschap coördineren samen de behoefte, regelen een chauffeur en zorgen zo voor de lokale mobiliteit.
w. Vrijwilligersovereenkomst: dit is een overeenkomst tussen een organisatie met rechtspersoonlijkheid en een natuurlijke persoon waarin de afspraken zijn opgenomen in verband met de werkzaamheden die de natuurlijke persoon op vrijwillige basis voor de organisatie uitvoert. Op vrijwillige basis betekent dat de vrijwilliger geen loon ontvangt.
Artikel 2 Doelstelling / doel van de regeling
Doel van deze regeling is bij te dragen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van kleine kernen in landelijke gebieden en wijken en buurten in stedelijke gebieden in Limburg door aanvullend vrijwilligers-vervoer te ondersteunen in die gebieden waar het voor beroepsmatige vervoerders niet of nauwelijks mogelijk is hetzelfde vervoer rendabel te organiseren of slechts tegen hoge kosten uit te voeren.
Door projecten te ondersteunen wordt het ontstaan van maatwerkproducten in het kleinschalig lokaal personenvervoer per auto gereden door vrijwilligers gestimuleerd. Concreet betekent dit dat met deze regeling laagdrempelig vervoer van inwoners in doelgebieden van lokale omvang, met geen of weinig openbaar vervoer, mogelijk wordt gemaakt. Het vervoer gebeurt in synergie met het openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer ten gunste van de mobiliteit, zelfredzaamheid en participatie van de lokale bevolking.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan alle volgende criteria:
2. De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard aanvraagformulier te bevatten en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven in het formulier en dient te worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht).
Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
2. Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 augustus 2017, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 25 oktober 2016. Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter, dhr. drs. Th.J.F.M. Bovens
secretaris dhr. mr. A.C.J.M. de Kroon
Waarom deze subsidieregeling?In februari 2014 is de pilot Wensbus van start gegaan. De pilot was een project geïnitieerd door de Provincie Limburg dat, in de aanloop naar de nieuwe openbaar vervoerconcessie (OV) 2016-2031, met behulp van kleinschalig vraagafhankelijk lokaal personenvervoer per auto gereden door vrijwilligers, de vervoersbehoefte heeft onderzocht in zgn. doelgebieden van lokale omvang met geen of weinig gebruik van het openbaar vervoer. Het gaat dan om gebieden met minder dan 20 in- en uitstappers per dag. In totaal waren er 11 pilotprojecten in 10 gemeenten verspreid over Limburg. De bewoners van de lokale gemeenschap coördineerden samen de behoefte, regelden een chauffeur en zorgden zo voor de lokale mobiliteit. De pilot Wensbus zou niet tot stand gekomen zijn indien er geen vrijwilligers enthousiast en belangeloos bereid waren geweest om het lokale vervoer zelf te organiseren. Daarbij komt dat de gedurende de pilot is aangetoond dat er een lokale vervoersbehoefte is én dat vrijwilligersorganisaties met een stabiele opbouw van de organisatie en service aan lokale reizigers een continue basis kunnen bieden van waaruit het vervoer wordt geregeld. Met deze subsidieregeling wordt derhalve een vervolg gegeven aan de pilot Wensbus die op 10 december 2016 is geëindigd. Concreet betekent dit dat pilotorganisaties met gebruikmaking van de subsidieregeling het vervoer kunnen voortzetten én dat de Provincie een werkwijze heeft ingevoerd op basis waarvan ook nieuwe projecten van start kunnen gaan. Dat vrijwilligers bereid moeten zijn om het lokale vervoer zelf te organiseren is en blijft ook het uitgangspunt voor het vervolg. Het stimuleren van het lokaal personenvervoer door vrijwilligers past, naast het stimuleren van het gebruik van de fiets, maatregelen op knooppunten etc. in het streven van de Provincie Limburg om van het OV in Limburg één logisch, goed samenhangend geheel te maken zodat mensen comfortabel van deur tot deur kunnen reizen. Het is één van de slimme maatwerkoplossingen in onze provincie die er voor zorgen dat kleine kernen, en buurten en wijken, bereikbaar blijven. Wat is het doel van de subsidieregeling? Het doel van deze subsidieregeling is door middel van het stimuleren van het lokale vervoer door vrijwilligers mogelijk te maken dat: - levens- en leefbaarheidsnoodzakelijke voorzieningen, zoals supermarkten, pinautomaten, huisartsen, fysiotherapeut, ziekenhuis, dagvoorziening, zorginstellingen, onderwijsinstellingen e.d. in naastgelegen kernen, buurten en wijken bereikbaar zijn; én dat - sociale bezoeken zoals familiebezoeken, boodschappen, markt- en winkelbezoek etc., voor mensen
die om moverende redenen geen of weinig gebruik kunnen maken van het OV of de taxi, ook mogelijk
zijn. Dit door middel van deur-halte vervoer in aansluiting en in aanvulling op het OV óf indien er geen OV aanwezig is door middel van deur-tot-deur vervoer naar een gewenste plaats van bestemming binnen het lokale doelgebied.
Waarvoor is deze subsidieregeling niet? De subsidieregeling is niet voor het vervoer van groepen die extra zorg behoeven. Deze groepen kunnen altijd op de beroepsmatige vervoerders rekenen voor hun specifieke behoeften.
Veiligheid voorop Het personenvervoer is een verantwoordelijke aangelegenheid. Om de veiligheid te bevorderen zijn in de regeling in artikel 5 daartoe een aantal maatregelen verplicht gesteld.
Wanneer is de subsidieregeling een succes? Als er naar verloop van tijd geconstateerd kan worden dat: - er substantiële aantallen inwoners in lokale doelgebieden worden vervoerd; - de vrijwilligersorganisaties een stabiele continuïteit en service blijven bieden; - er aansluiting op het OV wordt gerealiseerd. Participatie- en leefbaarheidsfactoren waaraan met de regeling tevens wordt bijgedragen. maar die moeilijker te meten zijn, zijn dat de oudere inwoners van kleine kernen, buurten en wijken met behulp van het lokale vervoer door vrijwilligers:- langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen; - uit een sociaal isolement kunnen geraken; én dat - mantelzorgers worden ontlast.Wet- en regelgeving die van toepassing zijn op het personenvervoer door vrijwilligersDe voorwaarden, waaronder het personenvervoer door vrijwilligers tot stand kan komen, zijn in wet- en regelgeving geregeld. Het gaat dan specifiek om de onderstaande wet- en regelgeving: - Artikel 2 lid 5 Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) http://wetten.overheid.nl/BWBR0011470/2015-12-15; - Artikel 3 Besluit Personenvervoer 2000; http://wetten.overheid.nl/BWBR0011982/2016-04-20; - Ministeriële regeling onkostenvergoeding vrijwilligers personenvervoer per auto; https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-33289.html.Samengevat wordt hierin bepaald dat de som van de betalingen voor het vrijwilligersvervoer niet hoger mag zijn dan de kosten van de auto, plus eventuele bijkomende kosten. Daarnaast mag het vervoer niet in uitoefening van beroep of bedrijf plaatsvinden.Lokaal personenvervoer door vrijwilligers op het snijvlak van openbaar vervoer en doelgroepenvervoer Het lokale vervoer door vrijwilligers is géén openbaar vervoer (OV), géén doelgroepenvervoer (DGV) en géén taxivervoer. Het gaat om vrijwilligersinitiatieven die inspringen op het moment dat het voor beroepsmatige vervoerders niet of nauwelijks mogelijk is hetzelfde vervoer rendabel uit te voeren, of slechts uit kunnen voeren tegen te hoge kosten. Hierbij is geen sprake van concurrentie, maar van lokaal vervoer dat complementair is aan de bestaande beroepsmatige vervoersstromen en dus een aanvulling hierop.
Tot slot Het verdient aanbeveling om, alvorens een subsidieaanvraag in te dienen, met de Provincie in overleg te treden over het beoogde vervoersplan. In het kader van de monitoring van de uitvoering van deze regeling wordt de voortgang van de gesubsidieerde projecten in 2018 en 2020 geëvalueerd.