Organisatie | Leek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening kaderstelling en controle |
Citeertitel | Verordening kaderstelling en controle |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Terugwerkende kracht
Gemeentewet, art. 212
Organisatiebesluit 2003
Treasurystatuut gemeente Leek
Besluit budgethouderschap
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-08-2008 | 01-01-2008 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 25-08-2008 Geen | 160 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Administratieve organisatie: Het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het instandhouden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding. De inrichting van de administratieve organisatie maakt deel uit van het PCS.
Hoofdstuk 1 Organisatie en beheer
Artikel 5 Tussenrapportage en verantwoording
Het college informeert de raad door middel van een halfjaarlijkse rapportage over de programmatische en financiële realisatie van de programmabegroting van de gemeente over de eerste vijf maanden van het lopende boekjaar. Tevens wordt hierin een prognose opgenomen over de realisatie van de resterende maanden van het jaar.
Artikel 6 Planning en control systeem
Onder het opzetten en in stand houden van het PCS valt de planning, de coördinatie en het opstellen van de begroting, de rapportages en de jaarstukken van de gemeente Leek en de controle van de aansluiting van deze stukken op de daaraan ten grondslag liggende besluiten, administraties, budgetten en plannen.
De opzet en de werking van het PCS zijn gericht op het waarborgen van de economisch verantwoorde verwerving van middelen, het opzetten en het onderhouden van de planning, de budgettering en de bewaking van activiteiten, de beoordeling van de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur.
Het college zorgt bij de inrichting van de ambtelijke organisatie voor een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de informatie die aan de bestuursorganen wordt verstrekt, is gewaarborgd.
Het PCS wordt vastgelegd in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen. Bij de inrichting van het PCS dient onder meer een beschrijving te worden vastgesteld van de wijze, waarop tussen het college en de afdelingsmanagers afspraken worden gemaakt over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbaar te stellen budgetten en de wijze en frequentie, waarmee over de voortgang van de activiteiten en uitputting van budgetten wordt gerapporteerd. Het afdelingsplan is daarbij een peiler onder de planning en control van de bestuursdienst.
Artikel 10 Reserves en voorzieningen
Het college biedt de raad jaarlijks in de programmabegroting en in de kadernota inzicht in het verloop van reserves en voorzieningen. Dit betreft de vorming en vrijval van reserves; de vorming en vrijval voorzieningen; de toerekening en verwerking van rente over de algemene reserves en bestemmingsreserves.
Artikel 11 Inkoop en aanbesteding
Het college legt de interne regels die zij hanteert voor het dagelijks beheer van de inkoop van goederen en diensten en het aanbesteden van werken, vast in een besluit. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie.
In de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in elk geval op:
Het college stelt een treasurystatuut op met de regels die zij hanteert voor het dagelijks bestuur van koersrisico- en valutarisicobeheer, kredietrisico- en relatiebeheer, intern liquiditeitsrisico en geldstromenbeheer, administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie. Het college biedt het treasurystatuut en het wijzigen ervan aan ter behandeling en vaststelling door de raad.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering verslag over: de kasgeldlimiet; de renterisico norm; de omvang en samenstelling van het vreemd vermogen; de omvang en samenstelling van de uitzettingen; de huidige liquiditeitspositie; de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende drie jaar.
Het college biedt jaarlijks in de begroting en de jaarstukken in de paragraaf verbonden partijen een actueel overzicht van het financieel belang en de zeggenschap van de gemeente in elk van de verbonden partijen. Daarbij wordt ingegaan op de ontwikkelingen aangaande het aangaan van nieuwe participaties, het beëindigen van bestaande participaties, het wijzigen van bestaande participaties en het voordoen van problemen bij bestaande participaties.
Artikel 16 Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt minimaal eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota onderhoud openbare ruimte aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf bedrijfsvoering in elk geval verslag van:
Het college biedt eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota grondbeleid aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota geeft het kader weer voor het toekomstige grondbeleid, de huidige vastgoedpositie, de aan en verkoop van vastgoed, de deelname in PPS-constructies, de stand van zaken aangaande in exploitatie genomen projecten, de geraamde kosten en opbrengsten van projecten, de uitgifte van gronden in erfpacht; de bijstelling van erfpachtvergoedingen.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf grondbeleid verslag van: de financiële positie inzake het grondbeleid; de deelname in PPS-constructies, de onderbouwing van de winstneming uit grondexploitatie; de voorzieningen en te verwachten verliezen inzake het grondbeleid; de winstverwachting inzake het grondbeleid; de voortgang van de verwerving van gronden en opstallen; de voortgang van in exploitatie genomen projecten dan wel door derden in PPS-verband in exploitatie genomen projecten; de voortgang van de verkoop van gronden en opstallen.
Artikel 19 Belastingen en heffingen
Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke heffingen, tarieven en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad per verordening waarin deze heffingen, tarieven en prijzen worden vastgelegd, de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente verstrekt product, waarover de tarieven en de heffingen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de erin genoemde door de gemeente verstrekte producten.
Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf lokale heffingen verslag van: de opbrengsten per lokale heffing; het volume en bedrag aan kwijtscheldingen; de waardeontwikkeling van de onroerende zaken in de gemeente; de kostendekkendheid van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing; de (ontwikkeling van de) lokale lastendruk voor eenpersoonshuishoudingen, meerpersoonshuishoudingen en bedrijven.
Hoofdstuk 3 Financieel beleid en administratie
Artikel 21 Waardering debiteuren en overige vorderingen
De vorderingen betreffende onroerendgoedbelasting, rioolrechten en reinigingsrechten die wegens oninbaarheid niet ingevorderd kunnen worden, worden periodiek ten laste van het resultaat gebracht.
Artikel 23 Financiële administratie
De inrichting en de werking van de financiële administratie dienen aan te sluiten aan de op grond van artikel 186, Gemeentewet krachtens algemene maatregel van bestuur ingestelde regels en moeten de mogelijkheid bieden informatie te verstrekken aan het Rijk, de provincie en de Europese Unie alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.
Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Leek,
d.d. 25 augustus 2008.
B.C. Hoekstra, voorzitter W. Loonstra, griffier
Bijlage Activa en afschrijvingstermijnen
(1) Gronden die voor begraafplaatsen worden gebruikt worden wel afgeschreven.
(2) 40 jaar is regulier; 25 jaar voor de kleedgebouwen buitensport.
(3) In verband met de (aflopende) verfijningsuitkering wordt een aantal rioleringswerken in 25 en 40 jaren afgeschreven.