Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen
CiteertitelAanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 93 lid 8 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001
  2. art. 128 lid 6 RR
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-11-201601-07-201605-11-2016nieuwe regeling

13-09-2016

Gemeenteblad 2016, 152851

.

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

De burgemeester van Neder-Betuwe;

 

gelet op artikel 93, lid 8 van de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland 2001 en artikel 128, lid 6 van het Reglement Rijbewijzen;

 

Besluit:

 

vast te stellen

 

het Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen.

Artikel 1 Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

De volgende personen worden benoemd als beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen:

  • a.

    de heer B. Waterman;

  • b.

    mevrouw J. Romeijn (plaatsvervanger)

Artikel 2 Taken en verantwoordelijkheden

De taken en verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen zijn vastgelegd in de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland 2001, het Reglement Rijbewijzen en het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten van de gemeente Neder-Betuwe.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en zij werkt terug tot 1 juli 2016.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen.

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe op 13 september 2016.

Burgemeester,

Ir. C.W. Veerhoek

Bijlage Taakomschrijving Beveiligingsfunctionaris

Taken beveiligingsfunctionaris reisdocumenten

De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten is verantwoordelijk voor:

  • De controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende reisdocumenten mede aan de hand van de normeringen uit de Zelfevaluatie Reisdocumenten;

  • De controle op een juiste afhandeling van de Zelfevaluatie Reisdocumenten;

  • Het (laten) verrichten van onderzoek bij beveiligingsincidenten met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen;

  • Het naar aanleiding van onderzoek/controles en/of incidenten signaleren van knelpunten en/of tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen.

 

Daarnaast kent de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten de volgende algemene beveiligingstaken met betrekking tot reisdocumenten, waarvoor hij tevens verantwoordelijk is:

  • Het bewaken van uit te voeren acties voortkomend uit onderzoek, incidenten of naar aanleiding van de jaarlijkse actualisering van het plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten;

  • Het toezicht houden op de actualiteit van het plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten, de beveiligingsprocessen, -procedures/afspraken en instructies;

  • Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de burgemeester en het managementteam over verbeteringen ten aanzien van de beveiliging;

  • Het adviseren bij het ontwikkelen van nieuwe beveiligingsprocedures en onderhouden/aanpassen van bestaande beveiligingsprocedures;

  • Het bevorderen van eenduidigheid, efficiëntie en effectiviteit ten aanzien van beveiligingsaspecten door het ten minste eenmaal per jaar geven van voorlichting en instructie aan medewerkers en het toetsen van de bestaande beveiligingsprocedures en –processen;

  • Het toezicht houden of (nieuwe) medewerkers worden geïnstrueerd en bekendgemaakt met de beveiligingsprocedures en –processen met betrekking tot reisdocumenten;

  • Het registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten;

  • Het rapporteren aan de burgemeester betreffende de stand van zaken van beveiliging, eventueel naar aanleiding van bijzonderheden/incidenten;

  • Het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester.

 

Taken beveiligingsfunctionaris rijbewijzen

De beveiligingsfunctionaris rijbewijzen is verantwoordelijk voor:

  • De controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende rijbewijzen;

  • Het (laten) verrichten van onderzoek bij beveiligingsincidenten, met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen;

  • Het naar aanleiding van onderzoek/controles en/of incidenten signaleren van knelpunten/tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen.

 

Daarnaast kent de beveiligingsfunctionaris rijbewijzen de volgende algemene beveiligingstaken met betrekking tot rijbewijzen, waarvoor hij tevens verantwoordelijk is:

  • Het bewaken van uit te voeren acties ter verbetering voortkomend uit onderzoek, incidenten of naar aanleiding van de jaarlijkse actualisering van het plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten;

  • Het toezicht houden op de actualiteit van het plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten, de beveiligingsprocessen, -procedures/afspraken en instructies;

  • Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de burgemeester en het managementteam over verbeteringen ten aanzien van beveiliging;

  • Het adviseren bij het ontwikkelen van nieuwe beveiligingsprocedures en onderhouden/aanpassen van bestaande beveiligingsprocedures;

  • Het bevorderen van eenduidigheid, efficiëntie en effectiviteit ten aanzien van beveiligingsaspecten door het ten minste eenmaal per jaar geven van voorlichting en instructie aan medewerkers en het toetsen van de bestaande beveiligingsprocedures en –processen;

  • Het toezicht houden of (nieuwe) medewerkers worden geïnstrueerd en bekendgemaakt met de beveiligingsprocedures en –processen met betrekking tot de rijbewijzen;

  • Het registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten;

  • Het rapporteren aan de burgemeester betreffende de stand van zaken van beveiliging, eventueel naar aanleiding van bijzonderheden/incidenten;

  • Het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester.