Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar houdende regels voor overlast op openbaar water Handhavingsarrangement Overlast op openbaar water |
Citeertitel | Handhavingsarrangement Overlast op openbaar water |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het handhavingsarrangement Hinder op openbaar water.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-10-2016 | nieuwe regeling | 25-10-2016 | . |
Het wordt steeds drukker op het Alkmaarse grachten en op het overige water, zoals de Eilandspolder. Over het algemeen voert gezelligheid de boventoon, maar de drukte zorgt soms ook voor overlast. Om gebruikers, inwoners en ondernemers allemaal van het water te kunnen laten genieten is goede handhaving noodzakelijk. Deze handhaving staat centraal in het handhavingsarrangement Overlast op openbaar water. Het doel van het dit handhavingsarrangement is het bevorderen van de veiligheid en de leefbaarheid op en aan het water en het tegengaan van overlast veroorzaakt door watertoerisme.
Het handhavingsarrangement richt zich op drie vormen van overlast: te snel varen, geluidhinder en hinderlijk drankgebruik. Bij overlast op het openbaar water wordt direct handhavend opgetreden.
Toezicht houden en handhaven zijn de instrumenten waarmee de naleving van de genoemde regelgeving wordt gestimuleerd en waar nodig wordt afgedwongen. Toezicht en handhaving draagt dan ook rechtstreeks bij aan het bevorderen van de veiligheid en de leefbaarheid op en aan het water en het tegengaan van overlast veroorzaakt door watertoerisme. Door toezicht te houden en handhavend op te treden nemen wij en onze ketenpartners onze rol als overheid die recht doet: het sanctioneren van degenen die de regelgeving overtreden en het beschermen van de belangen van mensen die door de overtreding (dreigen te) worden geschaad.
Het handhavingsarrangement is gebaseerd op de Algemene plaatselijke verordening (Apv) en het Binnenvaartpolitiereglement (Bpr) in samenhang gelezen met het verkeersbesluit snelheidsbeperking bij gemeente in beheer zijnde wateren.
Het college en de burgemeester zijn de bevoegde bestuursorganen als het gaat om handhaving op grond van de Apv. Het toezicht op de naleving van de regelgeving en de daadwerkelijke handhaving op grond van de Apv wordt uitgevoerd door de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van de unit Stadstoezicht en de opsporingsambtenaren van de politie eenheid Noord-Holland en de Landelijke Eenheid. Het toezicht op de naleving van de regelgeving en de daadwerkelijke handhaving op grond van het Bpr wordt uitgevoerd door de politie en de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van Landschap Noord-Holland. In samenspraak met deze ketenpartners is dan ook dit handhavingsarrangement opgesteld.
Tijdens de seizoensdrukte op het water, is het noodzakelijk dat iedereen rekening met elkaar houdt. Te snel varen veroorzaakt overlast: niet alleen voor de overige watergebruikers maar ook voor de flora en fauna. Tijdens het broedseizoen worden de vogels verstoord en hebben oevers en beschoeiingen veel te lijden onder de golfslag van (te) snel varende boten.
Daarom gelden er ook verkeersregels op het water. Op grond van artikel 8.06., eerste lid, van het Bpr mag een snelle motorboot niet sneller varen dan 20 km per uur ten opzichte van het water. In de gemeente Alkmaar zijn echter, op grond van een verkeersbesluit snelheidsbeperking bij gemeente in beheer zijnde wateren, vaarwegen of gedeelten daarvan aangewezen waarop een andere maximum snelheid van in dit geval 6 km per uur van toepassing is.
Op grond van artikel 4:5 van de Apv is het – kort gezegd – verboden om met geluidsapparaten (geluid)hinder voor een omwonende of voor de omgeving te veroorzaken. Ook is het na 22.00 uur verboden om op of aan het openbaar water elektronische versterkte muziek dan wel mechanische muziek ten gehore te brengen.
Het college kan van deze verboden ontheffing verlenen, bijvoorbeeld in het geval van evenementen en wedstrijden op of aan het openbaar water.
Uit de toelichting die hoort bij artikel 4:5 van de Apv volgt dat dit artikel betrekking heeft op vormen van hinder waarin andere regelingen niet voorzien. Te denken valt bijvoorbeeld aan: het maken van reclame of muziek of het doen van mededelingen door middel van luidsprekers, het gebruik van geluidproducerende recreatietoestellen, etc. Met elektronisch versterkte muziek wordt bedoeld: muziekinstrumenten die door middel van geluidsversterkers versterkt worden weergegeven (live-muziek). Met mechanische muziek wordt bedoeld: geluidsapparatuur, zoals radio’s, cd-speler en dergelijke.
In het kader van dit handhavingsarrangement wordt onder geluidsoverlast verstaan: geluidsoverlast van meer dan geringe betekenis vanaf het dichtstbijzijnde pand in een straal van 10 meter vanaf de geluidsbron.
Op grond van artikel 2:45, eerste lid, van de Apv is het verboden op het openbaar water alcoholhoudende drank te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben als dat gepaard gaat met gedrag dat de openbare orde verstoort, het woon- en leefklimaat aantast of anderszins overlast veroorzaakt. Het verbod is niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door artikel 27 van de Scheepvaartverkeerswet en artikel 45 van de Drank- en Horecawet.
Artikel 2:45 is dus een middel om in te grijpen als mensen op het water onder het genot van alcohol anderen tot last worden door hinderlijk gedrag. Zolang er geen sprake is van een verstoring van de openbare orde of overlastgevend gedrag is er geen noodzaak om daar tegen op te treden. Wie keuvelend in een sloep met een glaasje droge witte wijn door de Alkmaarse grachten vaart heeft dus niets te vrezen.
Wat beslist niet wordt getolereerd is een schipper met te veel drank op (artikel 27 van de Scheepvaartverkeerswet) en jongeren beneden de 18 jaar met alcohol op het water (artikel 45 van de Drank- en Horecawet).
Deze genoemde regelgeving heeft geen functie indien niet daadwerkelijke op de naleving ervan wordt toegezien en wordt opgetreden tegen geconstateerde overtredingen. Handhavend optreden vindt dan ook plaats bij het constateren van een overtreding. Door de naleving van de regelgeving te bevorderen wordt het mogelijk dat iedereen blijvend kan genieten van het openbaar water.
Het toezicht op de naleving van de regelgeving en de daadwerkelijke wordt uitgevoerd door de boa’s van de unit Stadstoezicht en de opsporingsambtenaren van de politie eenheid Noord-Holland en de Landelijke Eenheid en de boa’s van Landschap Noord-Holland. Ook wordt er gezamenlijk opgetreden. Vanaf een patrouillevaartuig (en soms per auto) houden de boa’s en politie toezicht op het openbaar water. De inzet van toezicht op water is afhankelijk van het seizoen: in het toeristisch seizoen (voorjaar en zomer; en wat overeenkomt met het broedseizoen van vogels) vindt er, als gevolg van de drukte op het water, meer toezicht plaats. Ook speelt het tijdstip van de dag een rol: de middag en avond lenen zich meer voor controle op hinderlijk drankgebruik en geluidhinder.
De wijze en frequentie van het toezicht vindt aldus als volgt plaats:
De sancties zijn bedoeld als ‘tik op de vingers’ zodat herhaling van de overtreding wordt voorkomen en daarnaast als genoegdoening aan de maatschappij. Dit betekent dat bij geconstateerde overtredingen (te snel varen, geluidhinder, hinderlijk drankgebruik) direct een lik-op-stuk maatregel volgt: er wordt een strafbeschikking (bekeuring) opgelegd. Slechts indien de strafbeschikking voor wat betreft geluidhinder in de praktijk tot onvoldoende resultaat leidt, kan door middel van bestuursdwang handhavend worden opgetreden. De strafbeschikking wordt aangekondigd door opsporingsambtenaren in dienst van de politie, de boa’s van de unit Stadstoezicht en de boa’s van Landschap Noord-Holland. In de tabel is het handhavingsarrangement duidelijke weergegeven.
De gefixeerde boetebedragen zijn terug te vinden in het door het Openbaar Ministerie uitgegeven Feitenboekje of op https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/.
Het handhavingsarrangement Hinder op openbaar water, zoals vastgesteld bij besluit van 26 juni 2012, wordt met de inwerkingtreding van het voorliggende handhavingsarrangement Overlast op openbaar water ingetrokken.
Vaststelling en inwerkingtreding
Het handhavingsarrangement Overlast op openbaar water is op 25 oktober 2016 vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders. Het handhavingsarrangement Overlast op openbaar water treedt gelijktijdig in werking op het tijdstip waarop de Algemene plaatselijke verordening in werking treedt.