Organisatie | Zundert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening commissie naamgeving gemeente Zundert 2007 |
Citeertitel | Verordening commissie naamgeving |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | automatisering en informatisering |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2008 | 01-07-2013 | Nieuwe regeling | 20-12-2007 De Zundertse Bode, 16-01-2008 | Onbekend |
Verordening commissie naamgeving gemeente Zundert 2007
De leden van de commissie genieten voor hun werkzaamheden een door het college te bepalen honorarium en vergoeding van reis- en verblijfkosten.
De voorzitter is, uit eigen beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan vergaderingen van de commissie.
De commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Zundert in zijn openbare vergadering 20 december 2007.
De griffier,
A.van der Veen
De voorzitter,
mw. L.C. Poppe-de Looff
Toelichting op de Verordening commissie naamgeving Zundert 2007
Namen toekennen aan delen van de openbare ruimte is om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers namen voor en wordt gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van namen.
Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers worden toegekend; er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek in de desbetreffende gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Gelet op het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling de naamgeving op te dragen aan een gemeentelijke commissie. Daartoe wordt door middel van deze verordening een commissie straatnaamgeving in het leven geroepen.
De commissie is gehouden aan de eventuele regels die de raad en/of het college ten aanzien van de naamgeving en nummering hebben vastgesteld. De commissie dient tevens rekening te houden met de afspraken die de VNG heeft gemaakt met de rechtsvoorgangers van TNT Post (circulairenummer 91/30, kenmerk AJZ/102328, d.d. 5 april 1991). De aanleiding tot deze afspraken was het terughoudende beleid van PTT Post om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen in de naamgeving aanbrengen die tot wijzigingen in het postcodesysteem noodzaken.
De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte berust op dit moment formeel nog steeds bij de raad omdat er sprake is van een autonome bestuursbevoegdheid. Deze bevoegdheid kan pas aan het college worden toegekend na een wijziging van de Grondwet en de artikelen 108 en 147 van de Gemeentewet. Vooruitlopend op deze wijziging kan de raad de bevoegdheid tot naamgeving en nummering aan het college delegeren. Op basis van artikel 84 kan de raad een commissie instellen die het college ten behoeve van deze taak adviseert. De commissie kan naar eigen inzicht en op basis van de eerder door de raad en/of college vastgestelde regelgeving namen bedenken voor delen van de openbare ruimte. Op dit gebied bestaan immers geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.
De commissie brengt niet alleen advies uit ten aanzien van namen aan woonplaatsen, wijken en buurten. Ook het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak.
In de Verordening naamgeving en huisnummering gemeente Zundert 2007 en met name het daarop gebaseerde Uitvoeringsbesluit naamgeving en huisnummering gemeente Zundert 2007 zijn criteria opgenomen waaraan verzoeken en adviezen tot naamgeving dienen te worden getoetst.
Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap
In het kader van de dualisering kunnen sinds 7 maart 2002 in de commissie naamgeving geen raadsleden meer plaatsnemen (zie artikel 84, tweede lid, juncto artikel 83, tweede lid van de Gemeentewet). Omdat de uitvoering van de werkzaamheden inzake naamgeving en huisnummering bij de afdeling Maatschappij is gepositioneerd, achten wij het wenselijk om een medewerker van deze afdeling deel te laten uitmaken van de commissie. Verder vinden wij het in verband met de voortschrijdende informatisering noodzakelijk om de beheerder van het gemeentelijke adressenbestand op te nemen als lid van de commissie. Deze functie is ondergebracht bij de afdeling Openbare Werken.
Daarnaast bestaat de commissie uit twee deskundigen die vanuit achtergrond een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan een goede kwaliteit van naamgeving van de openbare ruimte. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan vertegenwoordigers van een heemkundekring, archiefinstelling, leraar geschiedenis, enz.
De secretaris en de plaatsvervangend secretaris worden aangewezen door het college. Zij zijn geen lid van de commissie. Het verdient aanbeveling dat deze personen uit het ambtelijke apparaat afkomstig zijn. Zodoende kan een deskundige worden aangewezen voor de functie van secretaris en die van plaatsvervangend secretaris. Ook van de plaatsvervangend secretaris wordt immers verwacht dat hij de commissie desgevraagd van advies dient.
Afhankelijk van de samenstelling van de commissie kan beoordeeld worden of het noodzakelijk is dat een of meerdere deskundigen uitgenodigd worden voor deelname aan de vergadering. Veelal zal dit echter niet nodig zijn.
De commissie wordt in ieder geval door de voorzitter of op verzoek van het college bijeengeroepen wanneer nieuwe namen moeten worden toegekend of namen herzien. Herziening van namen kan onder andere wenselijk zijn als gevolg van een gewijzigde verkeerssituatie, waardoor de bestaande naamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.