Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling No-Riskpolis |
Citeertitel | Subsidieregeling No-Riskpolis |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De grondslag is gewijzigd bij besluit van het college gepubliceerd in het Gemeenteblad dd 22 februari 2018, nummer 37613
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-01-2007 | 26-09-2006 | nieuwe regeling | 09-01-2007 Arnhemse Koerier, 17-01-2007 | IZ/JZ/06/70 |
Het college kan aan een werkgever met inachtneming van het bepaalde in deze regeling subsidie verstrekken voor de betaling van de loonkosten bij ziekte van een jongere gedurende de eerste twee jaren van het dienstverband.
Artikel 7. Subsidievaststelling
Het college kan voorschrijven dat een schriftelijke verklaring wordt overgelegd van een accountant als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek omtrent de getrouwheid van de in dit artikel bedoelde bescheiden dan wel een mededeling dat van onjuistheden niet is gebleken. Het college doet hiervan mededeling in het besluit tot subsidieverlening.
Onverminderd artikel 7 van de Algemene subsidieverordening Arnhem 2002 weigert het college de subsidie indien de werkgever jegens de jongere zijn verplichtingen op grond van de praktijkleerovereenkomst en de arbeidsovereenkomst niet behoorlijk nakomt.
Artikel 9. Betaling van de subsidie
Het vastgestelde bedrag dat resteert na verrekening van de voorschotten met het vastgestelde subsidiebedrag zal binnen twee maanden na de subsidievaststelling worden betaald.
Artikel 10. Afwijkingsmogelijkheid
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.
Algemene toelichting op de Subsidieregeling No-riskpolis
Een coalitie van: gemeenten, CWI, ROC’s, RMC’s, kenniscentra, werkgevers en vakbonden heeft besloten in onderlinge samenwerking het project “2e Kans Beroepsonderwijs” te starten. Daarmee wordt beoogd voor jongeren t/m 22 jaar, zonder startkwalificatie, extra leerbanen te realiseren. Als instrument tegen het risico van ziekteverzuim krijgen erkende leerbedrijven, desgewenst door de gemeente een no-riskpolis aangeboden die de loonkosten van de jongere bij ziekte dekt. Een aantal van 36 steden in Nederland, waaronder Arnhem, heeft daartoe door het aangaan van een “Ambitieovereenkomst” met de Taskforce Jeugdwerkloosheid een subsidie verkregen van het ministerie van SZW. Hierover is de collegenota met kenmerk IZ/STRA/06/232 opgesteld. Voor de achtergronden en argumenten voor de no-riskpolis wordt hier naar die collegenota, welke op 26 september 2006 door het college is vastgesteld, verwezen. In die collegenota is de keuze gemaakt om de no-riskpolis zelf uit voeren zodat de gemeente zich kan profileren als dienstverlener op het gebied van personeelsvoorziening. Bovendien kan de gemeente de niet gedeclareerde loonkosten zelf houden. De no-riskpolis is vanuit juridisch standpunt bezien een subsidie welke aan de werkgever wordt verleend voor de loonkosten van de jongere bij ziekte. Voor het rechtmatig verstrekken van deze subsidie is op grond van artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht een wettelijke grondslag vereist. In de Arnhemse situatie wordt deze gevormd door de Algemene Subsidieverordening Arnhem 2002 de Reïntegratieverordening gemeente Arnhem en onderhavige subsidieregeling.
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
De begrippen in dit artikel spreken voor zich, mogelijk met uitzondering van het begrip ‘mederisicodrager’. Hoewel het begrip “no-riskpolis” anders doet vermoeden, is het uitgeven ervan niet geheel zonder gemeentelijke risico’s. Indien de omvang van de claims de hoogte van het subsidiebudget overschrijdt, is het financiële risico voor de gemeente Arnhem. Arnhem heeft daarom aan de gemeenten binnen het werkgebied van de CWWI’s te Arnhem en Zevenaar het voorstel gedaan om bij budgetoverschrijding op grond van dit risico in de financiële gevolgen mee te dragen; dit naar rato van het aandeel van de gemeente in die overschrijding. Arnhem hanteert daarbij een drempel van 5 jongeren per gemeente, inclusief jongeren voor wie al voor 1 januari 2007 onder verantwoordelijkheid van de gemeente Arnhem een no-riskpolis is verstrekt . Vanaf de zesde jongere waarvoor een no-riskpolis wordt afgesloten, geldt de voorwaarde dat de betreffende gemeente mede risicodrager is.
De gemeente heeft een ambitieovereenkomst gesloten voor het uit geven van 500 noriskpolissen. De gemeente krijgt vervolgens subsidie voor 500 polissen. Om te voorkomen dat het beschikbaar budget wordt overschreden, c.q. het risico van overbesteding te groot wordt is bepaald dat er maximaal 500 subsidies worden verleend.
Van de werkgever wordt verlangd dat hij een goede administratie bijhoudt en rekening en verantwoording aflegt over de loondoorbetalingsverplichting jegens zijn werknemer. Het college kan in het besluit tot subsidieverlening zonodig deze verplichting verder uitwerken.
Op het moment dat de werkgever zijn verplichtingen jegens de jongere niet nakomt, in algemene zin gezegd zich niet als goed werkgever als bedoeld in artikel 7:611 gedraagt, zal dit reden zijn om de subsidie te weigeren. Dit omvat zowel het niet verlenen van de subsidie, de intrekking van de subsidieverlening, het weigeren een voorschot te verlenen alsmede het lager of op nihil vaststellen van de subsidie.