Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling lokale sportstimulering |
Citeertitel | Subsidieregeling lokale sportstimulering |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Cultuur, sport en recreatie |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeenteblad, 2016, 99246
Deze regeling is vervangen door de Subsidieregeling Sociale Basis.
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2016 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 28-06-2016 Gemeenteblad, 2016, 99246 | Gemeenteblad 2016, afd 3B, nr. 150 |
Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3. Doel subsidieregeling
Het doel dat met deze subsidieregeling wordt beoogd is om inwoners van Amsterdam op lokaal niveau kennis te laten maken met, en deel te laten nemen aan bewegingsactiviteiten en sport met als doel hen te interesseren voor structurele sportdeelname. De subsidieregeling draagt bij aan het realiseren van het doel van het Sportplan om te bereiken dat er zoveel mogelijk sportieve en gezonde Amsterdammers zijn.
Amsterdammers die regelmatig sporten worden ondersteund met goede voorzieningen. Maar daarnaast zijn er nog te veel Amsterdammers die te weinig bewegen en extra aandacht nodig hebben. Deze groep wordt gestimuleerd door sport in de leefsfeer te brengen, door te inspireren en te faciliteren, zodat sport en beweging natuurlijkerwijs onderdeel gaan uitmaken van het leven van alle Amsterdammers.
Het algemeen bestuur kan subsidie verlenen aan sportaanbieders om bij te dragen in de organisatiekosten van activiteiten en sportevenementen, zoals een toernooi, een wedstrijd of een clinic.
De bepalingen van de ASA 2013 en de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing op alle overige zaken die niet in deze subsidieregeling zijn geregeld.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Het betreft hier begrippen zoals die binnen de gemeente Amsterdam worden gehanteerd. De sporttermen zijn zoveel mogelijk conform de landelijke definities, NOC*NSF, Nederlands Instituut voor Sport & Bewegen of zoals de termen binnen de gemeente Amsterdam worden gehanteerd.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
In dit artikel is de toepasselijkheid van de ASA 2013 geregeld. Voor zover deze nadere regel geen afwijkende bepalingen bevat, gelden de bepalingen van de ASA 2013 onverkort.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
De meeste Amsterdammers sporten minstens één keer per maand. Ieder op zijn eigen manier en niveau. Een aantal Amsterdammers heeft echter een steuntje in de rug nodig.
Een sportieve Amsterdammer is een Amsterdammer die sport en voldoende beweegt. De sportieve Amsterdammer neemt deel aan het stedelijk leven, kent de regels en speelt fair. Een sportieve Amsterdammer heeft doelen: de beste zijn, voor de gezelligheid, om op gezond gewicht te komen of uit een depressie, om invulling aan de dag te geven en onder de mensen te zijn. De sportieve Amsterdammer sport waarschijnlijk met meerdere doelen en laat anderen meedoen. De sportieve Amsterdammer geniet van sport in zijn sportieve stad.
Het doel van deze subsidieregeling is om inwoners van Amsterdam lokaal kennis te laten maken met, en deel te laten nemen aan bewegingsactiviteiten en sport met als doel hen te interesseren voor regelmatige sportdeelname.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en subsidiabele kosten
Onder subsidiabele kosten vallen niet bijvoorbeeld kosten verbonden aan catering of bijdrage aan goede doelen. Activiteiten in het kader van brede talentontwikkeling vallen niet onder het bereik van deze regeling.
Omdat het beschikken op de aanvraag in volgorde van binnenkomst van de aanvragen plaatsvindt, betekent dit dat na het bereiken van het subsidieplafond er geen subsidie meer wordt uitgekeerd.
De uitvoering van de regeling is door het college van burgemeester en wethouders overgedragen aan de bestuurscommissies.
Voor aanvragen wordt jaarlijks een maximum bedrag vastgesteld in de begroting door het algemeen bestuur van iedere bestuurscommissie afzonderlijk.
Artikel 6 De aanvrager en subsidieaanvraag
Aanvragers die geen sportvereniging zijn moeten in ieder geval een rechtspersoon zijn en blijkens een passage in de statuten of het ondernemingsplan aantonen dat het doel van de organisatie structurele sportbeoefening is. Omdat er in toenemende mate in Amsterdam vraag is, en sport wordt aangeboden buiten de reguliere, bij NOC*NSF aangesloten verenigingsporten, biedt artikel 6 de ruimte aan anders georganiseerde vormen van sport om aanvragen te doen.
Het aanvraagformulier moet volledig worden ingevuld en is onderdeel van de subsidieaanvraag, samen met de begroting en het activiteitenplan.
Uit de begroting en het bijbehorende activiteitenplan moet blijken hoe kansrijk het plan is voor het realiseren van de sportactiviteiten en het bereik van de juiste doelgroep.
De ASA 2013 regelt géén aanvraagtermijn voor eenmalige subsidies, hetgeen betekent dat deze subsidies het gehele jaar door kunnen worden aangevraagd.
De termijnen van aanvraag van vaststelling voor subsidie zijn conform artikel 13 tot en met 16 van de ASA 2013.
Voor subsidies tot en met € 5.000 hoeft geen aanvraag tot vaststelling van de subsidie te worden ingediend. Voor subsidies hoger dan € 5.000 maar lager dan € 50.000 dient de aanvrager uiterlijk 8 weken na afloop van de activiteit een aanvraag tot vaststelling van de subsidie bij het algemeen bestuur in.
Subsidieaanvragen worden door het algemeen bestuur van de bestuurscommissie waar de activiteit wordt gerealiseerd, getoetst op haalbaarheid en op de mate waarin een bijdrage wordt verwacht aan het lokaal sportaanbod. Als het algemeen bestuur van de bestuurscommissie tot de conclusie komt dat hiervan in een concreet geval geen of onvoldoende sprake is dan kan de subsidie worden geweigerd.
Artikel 8 Aanvullende verplichtingen
Het gaat hierbij om een aanvulling op de verplichtingen die zijn opgenomen in de artikelen 10 en 11 van de ASA 2013 en die ook voorkwamen in voorgaande regelingen op sportgebied.
De Gemeente Amsterdam gebruikt media om te communiceren met haar burgers zoals de gemeentekrant van Amsterdam en de stadsdelen samen. Hiernaast gebruikt zij sociale media als één van de mogelijke middelen om te communiceren met haar doelgroepen. Sport beschikt over een eigen website (www.amsterdam.nl/sport) met daarop de sportkalender waarin per maand de belangrijkste gebeurtenissen in de stad opgenomen zijn.
De rechtskracht van de subsidieverordeningen en - regelingen op gebied van sportstimulering van de stadsdelen vervalt per 1 oktober 2016. De stadsdelen hebben sinds de stelselherziening, geen bevoegdheid meer tot het opstellen of het aanpassen van subsidieverordeningen en regelingen. Dit is bepaald in artikel 38 van de Verordening op de Bestuurscommissies.