Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Subsidieregeling lokale sportstimulering

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling lokale sportstimulering
CiteertitelSubsidieregeling lokale sportstimulering
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpCultuur, sport en recreatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeenteblad, 2016, 99246

Deze regeling is vervangen door de Subsidieregeling Sociale Basis.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201601-01-2020nieuwe regeling

28-06-2016

Gemeenteblad, 2016, 99246

Gemeenteblad 2016, afd 3B, nr. 150

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling lokale sportstimulering

 

 

Inhoud

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    algemeen bestuur: het algemeen bestuur van een bestuurscommissie zoals bedoeld in de Verordening op de bestuurscommissies;

  • b.

    ASA 2013: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013;

  • c.

    sportaanbieder: rechtspersoon die sport- en bewegingsactiviteiten dan wel een sportevenement aanbiedt in Amsterdam;

  • d.

    sporten: sport- en bewegingsactiviteiten die in de vrije tijd worden beoefend;

  • e.

    structurele sportdeelname: minstens een keer per maand, één of meerdere keren per week sporten;

  • f.

    sportactiviteiten: lokaal georganiseerde activiteiten waar actief kan worden gesport door bewoners.

  • g.

    sportevenementen: een specifieke sportgerelateerde en georganiseerde gebeurtenissen van beperkte duur, gericht op de sport, met een eenmalig of terugkerend lokaal karakter, dat publiek toegankelijk is;

  • h.

    sportplan: het vigerende sportplan dat is vastgesteld door de gemeenteraad.

Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3. Doel subsidieregeling

Het doel dat met deze subsidieregeling wordt beoogd is om inwoners van Amsterdam op lokaal niveau kennis te laten maken met, en deel te laten nemen aan bewegingsactiviteiten en sport met als doel hen te interesseren voor structurele sportdeelname. De subsidieregeling draagt bij aan het realiseren van het doel van het Sportplan om te bereiken dat er zoveel mogelijk sportieve en gezonde Amsterdammers zijn.

Artikel 4. Subsidiabele activiteiten en subsidiabele kosten

  • 1.

    Het algemeen bestuur kan eenmalige subsidie verlenen ten behoeve van lokale sportactiviteiten of sportevenementen.

  • 2.

    Hierbij komen in aanmerking de kosten die het opzetten van sportactiviteiten en sportevenementen met zich meebrengen op het gebied van instructie, materiaalkosten en locatiekosten.

Artikel 5. Subsidieplafond

  • 1.

    Het algemeen bestuur kan voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen, jaarlijks een subsidieplafond vaststellen.

  • 2.

    Het algemeen bestuur kan binnen het subsidieplafond onderscheid maken naar soort activiteiten of gebied.

  • 3.

    Het algemeen bestuur kan ervoor kiezen om jaarlijks een maximaal te verlenen bedrag per aanvraag vast te stellen.

Artikel 6. De aanvrager en subsidieaanvraag

  • 1.

    Subsidie kan worden aangevraagd door sportaanbieders die blijkens de statuten of het ondernemingsplan als doel hebben structurele sportbeoefening te stimuleren.

  • 2.

    Bij de beoordeling van een aanvraag wordt rekening gehouden met de volgende criteria:

    • a.

      de aanvraag is gericht op sporten  binnen de grenzen van het stadsdeel;

    • b.

      de activiteit valt buiten het regulier sportaanbod van de gemeente;

    • c.

      de activiteit past bij de beleidsuitgangspunten zoals vastgelegd in het Sportplan;

    • d.

      de activiteit waarborgt voldoende kwaliteit.

Artikel 7. Weigeringsgronden

  • In aanvulling op artikel 9, tweede lid van de ASA 2013 kan het algemeen bestuur geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als:

  • a.

    de activiteiten naar het oordeel van het algemeen bestuur niet of onvoldoende bijdragen aan het doel van deze regeling;

  • b.

    de activiteiten naar het oordeel van het algemeen bestuur niet passen binnen de subsidiabele activiteiten die in deze regeling worden omschreven;

  • c.

    niet wordt voldaan aan de in artikel 6 opgenomen criteria om voor subsidie in aanmerking te komen;

  • d.

    de aanvrager naar het oordeel van het algemeen bestuur niet of onvoldoende beschikt over verbinding met de wijk en de buurt, en over onvoldoende kennis en sensitiviteit met betrekking tot de verhoudingen en omstandigheden in de wijk of buurt;

  • e.

    de aanvrager naar het oordeel van het algemeen bestuur niet of onvoldoende in staat lijkt de beoogde resultaten te concretiseren;

  • f.

    naar het oordeel van het algemeen bestuur sprake is van een ontoereikende verhouding tussen prijs en kwaliteit van de te organiseren activiteiten;

  • g.

    sprake is van een activiteit waarin reeds op andere wijze wordt voorzien of waarvoor financiering op grond van een andere regeling is voorgeschreven of mogelijk is;

  • h.

    de activiteiten reeds hebben plaatsgevonden.

Artikel 8. Aanvullende verplichtingen

  • Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, worden aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    personen verantwoordelijk voor uitvoering van activiteiten voor minderjarigen dienen in bezit te zijn van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • b.

    de organisatie geeft informatie over de activiteit ten behoeve van communicatiemiddelen van de gemeente Amsterdam, zoals de gemeentekrant Amsterdam, de sportkalender van Amsterdam en sociale media.

Artikel 9. Overgangsbepaling

Aanvragen om verlening en om vaststelling van subsidies op grond van een vóór 1 oktober 2016 voor het betreffende stadsdeel geldende subsidieregeling, worden afgehandeld overeenkomstig de voor dat stadsdeel geldende subsidieregeling.

Artikel 10. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling lokale sportstimulering.

Toelichting

Algemene toelichting

Amsterdammers die regelmatig sporten worden ondersteund met goede voorzieningen. Maar daarnaast zijn er nog te veel Amsterdammers die te weinig bewegen en extra aandacht nodig hebben. Deze groep wordt gestimuleerd door sport in de leefsfeer te brengen, door te inspireren en te faciliteren, zodat sport en beweging natuurlijkerwijs onderdeel gaan uitmaken van het leven van alle Amsterdammers.

Het algemeen bestuur kan subsidie verlenen aan sportaanbieders om bij te dragen in de organisatiekosten van activiteiten en sportevenementen, zoals een toernooi, een wedstrijd of een clinic.

De bepalingen van de ASA 2013 en de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing op alle overige zaken die niet in deze subsidieregeling zijn geregeld.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Het betreft hier begrippen zoals die binnen de gemeente Amsterdam worden gehanteerd. De sporttermen zijn zoveel mogelijk conform de landelijke definities, NOC*NSF, Nederlands Instituut voor Sport & Bewegen of zoals de termen binnen de gemeente Amsterdam worden gehanteerd.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

In dit artikel is de toepasselijkheid van de ASA 2013 geregeld. Voor zover deze nadere regel geen afwijkende bepalingen bevat, gelden de bepalingen van de ASA 2013 onverkort.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

De meeste Amsterdammers sporten minstens één keer per maand. Ieder op zijn eigen manier en niveau. Een aantal Amsterdammers heeft echter een steuntje in de rug nodig.

Een sportieve Amsterdammer is een Amsterdammer die sport en voldoende beweegt. De sportieve Amsterdammer neemt deel aan het stedelijk leven, kent de regels en speelt fair. Een sportieve Amsterdammer heeft doelen: de beste zijn, voor de gezelligheid, om op gezond gewicht te komen of uit een depressie, om invulling aan de dag te geven en onder de mensen te zijn. De sportieve Amsterdammer sport waarschijnlijk met meerdere doelen en laat anderen meedoen. De sportieve Amsterdammer geniet van sport in zijn sportieve stad.

Het doel van deze subsidieregeling is om inwoners van Amsterdam lokaal kennis te laten maken met, en deel te laten nemen aan bewegingsactiviteiten en sport met als doel hen te interesseren voor regelmatige sportdeelname.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en subsidiabele kosten

Onder subsidiabele kosten vallen niet bijvoorbeeld kosten verbonden aan catering of bijdrage aan goede doelen. Activiteiten in het kader van brede talentontwikkeling vallen niet onder het bereik van deze regeling.

Artikel 5 Subsidieplafond

Omdat het beschikken op de aanvraag in volgorde van binnenkomst van de aanvragen plaatsvindt, betekent dit dat na het bereiken van het subsidieplafond er geen subsidie meer wordt uitgekeerd.

De uitvoering van de regeling is door het college van burgemeester en wethouders overgedragen aan de bestuurscommissies.

Voor aanvragen wordt jaarlijks een maximum bedrag vastgesteld in de begroting door het algemeen bestuur van iedere bestuurscommissie afzonderlijk.

Artikel 6 De aanvrager en subsidieaanvraag

Aanvragers die geen sportvereniging zijn moeten in ieder geval een rechtspersoon zijn en blijkens een passage in de statuten of het ondernemingsplan aantonen dat het doel van de organisatie structurele sportbeoefening is. Omdat er in toenemende mate in Amsterdam vraag is, en sport wordt aangeboden buiten de reguliere, bij NOC*NSF aangesloten verenigingsporten, biedt artikel 6 de ruimte aan anders georganiseerde vormen van sport om aanvragen te doen.

Het aanvraagformulier moet volledig worden ingevuld en is onderdeel van de subsidieaanvraag, samen met de begroting en het activiteitenplan.

Uit de begroting en het bijbehorende activiteitenplan moet blijken hoe kansrijk het plan is voor het realiseren van de sportactiviteiten en het bereik van de juiste doelgroep.

De ASA 2013 regelt géén aanvraagtermijn voor eenmalige subsidies, hetgeen betekent dat deze subsidies het gehele jaar door kunnen worden aangevraagd.

De termijnen van aanvraag van vaststelling voor subsidie zijn conform artikel 13 tot en met 16 van de ASA 2013.

Voor subsidies tot en met € 5.000 hoeft geen aanvraag tot vaststelling van de subsidie te worden ingediend. Voor subsidies hoger dan € 5.000 maar lager dan € 50.000 dient de aanvrager uiterlijk 8 weken na afloop van de activiteit een aanvraag tot vaststelling van de subsidie bij het algemeen bestuur in.

Artikel 7 Weigeringsgronden

Subsidieaanvragen worden door het algemeen bestuur van de bestuurscommissie waar de activiteit wordt gerealiseerd, getoetst op haalbaarheid en op de mate waarin een bijdrage wordt verwacht aan het lokaal sportaanbod. Als het algemeen bestuur van de bestuurscommissie tot de conclusie komt dat hiervan in een concreet geval geen of onvoldoende sprake is dan kan de subsidie worden geweigerd.

Artikel 8 Aanvullende verplichtingen

Het gaat hierbij om een aanvulling op de verplichtingen die zijn opgenomen in de artikelen 10 en 11 van de ASA 2013 en die ook voorkwamen in voorgaande regelingen op sportgebied.

De Gemeente Amsterdam gebruikt media om te communiceren met haar burgers zoals de gemeentekrant van Amsterdam en de stadsdelen samen. Hiernaast gebruikt zij sociale media als één van de mogelijke middelen om te communiceren met haar doelgroepen. Sport beschikt over een eigen website (www.amsterdam.nl/sport) met daarop de sportkalender waarin per maand de belangrijkste gebeurtenissen in de stad opgenomen zijn.

Artikel 9 Overgangsbepaling

De rechtskracht van de subsidieverordeningen en - regelingen op gebied van sportstimulering van de stadsdelen vervalt per 1 oktober 2016. De stadsdelen hebben sinds de stelselherziening, geen bevoegdheid meer tot het opstellen of het aanpassen van subsidieverordeningen en regelingen. Dit is bepaald in artikel 38 van de Verordening op de Bestuurscommissies.

Artikel 10 Citeertitel

Hiermee dient de subsidieregeling officieel te worden aangeduid.