Organisatie | Leusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels speelautomatenhalverordening Leusden 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels speelautomatenhal |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-11-2015 | Nieuwe regeling | 03-11-2015 | Onbekend. |
In de gemeente Leusden is de Speelautomatenhalverordening 2015 van kracht. Op basis van deze verordening en de Wet op de Kansspelen heeft de burgemeester bevoegdheden ter beschikking om speelautomaten en speelautomatenhallen te reguleren. Deze beleidsregels zijn opgesteld op grond van artikel 2 lid 4 van die verordening. In dat artikel is bepaald dat er beleidsregels worden opgesteld voor de situatie dat er meer dan één aanvraag zal worden ingediend voor de exploitatie van een speelautomatenhal.
In de voorliggende beleidsregel wordt vastgelegd op welke wijze de burgemeester de bevoegdheden op basis van de Speelautomatenhalverordening 2015 en de Wet op de kansspelen inzet.
De verordening betreft het kader voor aanvragen om exploitatievergunning van een speelautomatenhal. Het afwegingskader bestaat uit regels over vergunningplicht, vergunningprocedure en bijbehorende voorschriften. Een verordening bevat in beginsel voldoende regels om tot vergunningverlening over te gaan. Deze verordening is bijzonder omdat er slechts één exploitatievergunning kan worden verleend. Er is voor gekozen om deze vergunning niet willekeurig te verlenen (door middel van loting) of deze te verlenen naar aanleiding van het eerste verzoek dat wordt ingediend.
Het doel van de beleidsregels is het gericht vormgeven van het procedurele en inhoudelijke afwegingskader, zodat bij meerdere aanvragen er uiteindelijk gericht op kwaliteit beoordeeld kan worden. Het gaat daarbij om de kwaliteit van de exploitant en beheerder en de beoogde kwaliteit van de speelautomatenhal. Deze kwaliteit van de exploitant en de kwaliteit van de speelautomatenhal is gericht op het zo goed als mogelijk voorkomen en verminderen van gokverslaving. Daarnaast zijn die kwaliteiten van belang in het kader van de openbare orde en veiligheid. Het doel van de beleidsregels sluit daarmee aan bij het doel van de verordening dat erop is gericht om een hoogwaardige en hoogdrempelige speelautomatenhal te realiseren met een regionale functie.
Aanvragen worden in eerste instantie beoordeeld op ontvankelijkheid. Daarbij wordt beoordeeld of de aanvraag voldoet aan de eisen gesteld in artikel 3 van de verordening. Indien de aanvraag niet ontvankelijk blijkt, geeft de burgemeester de aanvrager een termijn van twee weken om de aanvraag aan te vullen.
Indien de aanvraag ontvankelijk is, wordt beoordeeld of zich een weigeringsgrond voordoet op grond van artikel 6 van de verordening.
Als er meer dan één aanvraag ontvankelijk blijkt en geen van de weigeringsgronden zich voordoet, wordt overgegaan tot een inhoudelijke beoordeling van de aanvragen met inachtneming van de onderstaande criteria. Als er één aanvraag overblijft wordt niet overgegaan tot beoordeling op grond van onderstaande beoordelingscriteria maar wordt de aanvraag uitsluitend op grond van de Speelautomatenhalverordening 2015 afgehandeld.
De burgemeester hanteert in het kader van de vergelijkende toets tussen de ingediende aanvragen de hierna weergegeven inhoudelijke criteria en uitgangspunten. In zijn algemeenheid geldt daarbij dat een aanvraag die concreter en inzichtelijker is gemaakt, beter kan worden beoordeeld en onze voorkeur verdient. De aanvrager wordt in het kader van de beoordeling uitgenodigd door de burgemeester om een presentatie te verzorgen over plan zoals dat is ingediend, de aanvrager kan hier naar vrijblijvendheid op ingaan.
Advisering door externe deskundigen
De burgemeester laat zich bij de afweging van de aanvragen in ieder geval adviseren door een deskundig medewerker van een instantie met betrekking tot verslavingszorg, te weten Victas verslavingszorg, en de politie. Indien daar behoefte aan bestaat, vraagt de burgemeester advies van een financieel economisch deskundige.