Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent beheer en toezicht Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen |
Citeertitel | Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beheerregeling Basisregistraties 2013.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-10-2016 | 01-02-2016 | nieuwe regeling | 04-10-2016 Berkelbericht, 25-10-2016 | . |
De Informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De gegevensbeheerder BRP beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van een overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie Personen opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.
De Gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met het team Klantcontact, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen.
Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de Basisregistratie Personen, onderworpen aan een inhoudelijke controle door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De Gegevensbeheerder BRP voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen, gericht op de handhaving van de kwaliteitsnorm van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De Gegevensbeheerder BRP voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening.
De Systeembeheerder BRP is verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen (hierna toepassingssysteem genoemd).
De Functioneel beheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het Beheerkader Informatieveiligheid.
De Privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet BRP, de Wet bescherming persoonsgegevens en Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Berkelland 2014.
De Privacybeheerder is verantwoordelijk voor:
Hoofdstuk 7: De gegevensverwerking
stellen overheidsorganen in kennis van de beslissing ingevolge sub b van dit artikel. De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet BRP en daarbij behorende regelingen, de Wet bescherming persoonsgegevens voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.
De Toezichthouder BRP als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De Toezichthouder BRP controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De Toezichthouder BRP ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De Toezichthouder BRP voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9: Het beveiligingsbeheer
De Beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van informatieveiligheid en bevordert het beveiligingsbewustzijn van het gebruik van de BRP in de organisatie.
Hoofdstuk 10: Het beveiligingscontrol
De Controller informatieveiligheid BRP is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de door het college vastgestelde beleidskaders, het Beheerkader Informatieveiligheid en de aanvullend uitgewerkte beveiligingsmaatregelen en -procedures, met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG).
De Controller informatiebeveiliging BRP is bevoegd om het team Klantcontact en de Informatiebeheerder BRP dwingende adviezen te geven, over de naleving van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en het vastgestelde beleid- en beheerkader Informatieveiligheid.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP, evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP die zich in het gegevensmagazijn bevinden.
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 februari 2016. De Beheerregeling Basisregistraties 2013 zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland op 2 juli 2013 wordt hiermee ingetrokken.
Bijlage 2: Aanwijzing van functionarissen door directie
Op grond van artikel 1 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende functionarissen aangewezen:
Als Informatiebeheerder BRP is aangewezen: de heer A.J. Klein Haneveld, medewerker burgerzaken, team Klantcontact
Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw J.J. Rietmeijer, medewerker burgerzaken team Klantcontact
Als Informatiebeheerder gegevensmagazijn
is aangewezen: mevrouw J.G. Kerkwijk, medewerker gegevensbeheer, team ICT Informatievoorziening
Als plaatsvervanger is aangewezen: de heer R.L. Kramer, gegevensbeheerder, team ICT Informatievoorziening
Als Beveiligingsbeheerder BRP is aangewezen: de heer A.J. Klein Haneveld, medewerker burgerzaken, team Klantcontact
Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw J.J. Rietmeijer, medewerker burgerzaken team Klantcontact
Als Privacybeheerder is aangewezen: de heer W. Kok, juridisch medewerker samenleving, team Juridisch
Als plaatsvervanger is aangewezen: de heer R.H.W. Gijsbers, juridisch medewerker samenleving, team Juridisch
Als Systeembeheerder BRP is aangewezen: de heer W.J.G.M. van Bolderen, medewerker team ICT Automatisering
Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw J.G. Pelle-Nijenhuis, medewerker team ICT Automatisering
Als Functioneel beheerder BRP is aangewezen: mevrouw J.G. Pelle-Nijenhuis, functioneel beheerder, team ICT Informatievoorziening
Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw N. Gemser en de heer A.J. Abbink functioneel beheerder team ICT Informatievoorziening
Als Toezichthouders BRP zijn aangewezen: mevrouw N. Hendriksen, mevrouw R.M.E. van de Weerd en de heren R. Mengerink, A.M.G. Messink en G. Hakvoort, Buitengewoon Opsporingsambtenaren van het team Integrale Dienstverlening en Boa’s en de dames D. Verduyn en S. de Vries, de heer B. ten Dolle, medewerkers preventie en handhaving van de Sociale Dienst Oost Achterhoek
Als Controller informatieveiligheid BRP is de heer J.G.M. Hekking, adviseur
aangewezen: Informatievoorziening van het team ICT Informatievoorziening
Als plaatsvervanger is aangewezen: de heer D.H. Marsman, adviseur Informatievoorziening van het team ICT Informatievoorziening
Bijlage 3: Aanwijzing van functionarissen door Informatiebeheerder Basisregistratie Personen
Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende functionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheer BRP is aangewezen: de heer A.J. Klein Haneveld, medewerker burgerzaken, team Klantcontact
Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw J.J. Rietmeijer, medewerker burgerzaken team Klantcontact
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer: de gegevensverwerkers BRP.
Als gegevensverwerkers BRP worden alle medewerkers van het team Klantcontact aangewezen.
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de Wet Basisregistratie Personen.
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet Basisregistratie Personen, bedoelde verklaring wordt toegekend aan alle gegevensverwerkers.