Organisatie | Ridderkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit 2009 |
Citeertitel | Organisatiebesluit 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | personeel en organisatie |
Het Organisatiebesluit gemeente Ridderkerk 2008, met budgethoudersregeling, zoals vastgesteld op 8 januari 2008 wordt ingetrokken.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-06-2009 | 29-11-2011 | nieuwe regeling | 08-04-2009 gemeentejournaal, 25-06-2009 | RI 09/00224 |
De hoofproceseigenaar draagt zorg voor de afstemming en verbinding met andere hoofdproceseigenaren.
§ 2 Instructie algemeen directeur
Artikel 2.1 Ondersteuning college
De algemeen directeur ondersteunt de collegeleden in de uitoefening van hun functie door de benodigde informatie te verzamelen en gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen over de onderwerpen waarmee zij zich bezighouden.
Artikel 2.2 Ondersteuning raad/commissies
De algemeen directeur is verantwoordelijk voor de ambtelijke bijstand aan de raad en individuele raadsleden, zulks overeenkomstig het gestelde in de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003, gewijzigd d.d. 26 januari 2004.
Artikel 3.2 Taken en bevoegdheden
De budgethouder/-beheerder levert alle relevante gegevens en informatie ten behoeve van: het opstellen van de programmabegroting en procesraming aan, het voeren van de centrale administraties, het voeren van het centrale budgetsysteem, het opstellen van periodieke monitors en de jaarstukken, zodat gerichte verantwoordingsinformatie aan het college van burgemeester en wethouders en de raad kan plaatsvinden.
1.Budgetafwijkingen met een financiële dekking.
1.1. Een budgethouder mag zelfstandig schuiven met de geraamde uitgaven en inkomsten binnen het proces (inclusief wijziging van de procesraming).
1.2. Budgetverschuivingen tussen producten die binnen hetzelfde raadsprogramma vallen (inclusief wijziging van de procesraming), dienen door het college te worden besloten.
1.3. Budgetverschuivingen tussen raadsprogramma’s worden aan de raad voorgelegd (inclusief wijziging van de programmabegroting).
2.Budgetafwijkingen zonder directe financiële dekking (tegenvallers) of waarop geen directe financiële aanspraak is begroot (meevallers), worden aan de raad voorgelegd (inclusief wijziging van de programmabegroting).
Toelichting Organisatiebesluit gemeente Ridderkerk 2009.
De betekenis van de organisatorische begrippen is uitgewerkt in artikel 0.1 van dit besluit.
In de Ridderkerkse situatie is de algemeen directeur tevens gemeentesecretaris. Bij de opbouw van het organisatiebesluit is een onderscheid gemaakt in taken die op grond van de Gemeentewet aan de gemeentesecretaris zijn opgedragen en taken die zijn aan te merken als leiding van de ambtelijke organisatie.
Hoewel de ambtelijke organisatie is ingedeeld in afdelingen wordt er procesgericht gewerkt. Verwante processen worden ondergebracht in een hoofdproces, waarvoor de hoofdproceseigenaar verantwoordelijk is. Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de afdeling.
§ 2 Instructie algemeen directeur
Bestuursopdrachten worden uitsluitend door tussenkomst van de algemeen directeur in de ambtelijke organisatie uitgezet.
In deze paragraaf zijn de aanwijzing en de taken en bevoegdheden van budgethouders en - beheerders vastgelegd. Ook is in deze paragraaf opgenomen op welke wijze “geschoven” kan worden met budgetten. Er staat beschreven wat een budgethouder of -beheerder mag. Dat houdt in dat wat er niet staat, niet is toegestaan.
De aanwijzing van budgethouders gebeurt niet op naam, maar als functionaris. (art. 3.1)
Artikel 3.3. regelt hoe de budgethouders bij budgetafwijkingen (mee- en tegenvallers) moeten handelen.
De hoofdregel is hierbij dat alle (jaar)budgetten en kredieten taakstellend zijn. Budgethouders dienen zich dan ook tot het uiterste in te spannen om de programmabegroting en productenraming uit te voeren binnen de toegewezen budgetten of kredieten. Dit houdt ook in dat budgethouders tegenvallers moeten zien te voorkomen. In de praktijk van de begrotingsuitvoering spelen echter talloze interne en externe factoren een rol. Deze kunnen leiden tot het ontstaan van afwijkingen.
De post onvoorzien is beschikbaar voor het opvangen van incidentele tegenvallers.
Een budgethouder dient zich te realiseren welke politieke en bestuurlijke gevolgen zijn handelen, binnen de hem gegeven bevoegdheden en verplichtingen, kan hebben voor het college of de verantwoordelijke bestuurder. Voordat dan ook een beslissing in politiek of bestuurlijk gevoelige zaken kan worden genomen, dient eerst overleg plaats te vinden tussen de budgethouder, de algemeen directeur en de verantwoordelijke bestuurder(s).
Op welke wijze afwijkingen aan de raad worden voorgelegd (raadsvoorstel via programmamonitor, afzonderlijk raadsvoorstel of kadernota/programmabegroting) hangt af van de aard van het voorstel (politieke relevantie) of de hoogte, dan wel de aard van het bedrag (incidenteel of structureel). Uiteindelijk beslist de algemeen directeur in overleg met het college/de verantwoordelijke bestuurder(s).
§ 4 Overlegvormen en vervanging
In deze paragraaf is onder andere de vervanging bij afwezigheid van de directeuren, de afdelingshoofden en de hoofdproceseigenaren opgenomen.