Organisatie | Gelderland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Nadere regels Openstellingsbesluit Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020 |
Citeertitel | Nadere regels Openstellingsbesluit Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | subsidies, agrarische sector |
Geen
Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland, art. 1.3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-11-2016 | 17-10-2016 | 29-10-2020 | Wijziging regeling | 15-11-2016 Provinciaal Blad 2016 nr. 6244 | zaaknummer 2016-010270 |
18-10-2016 | 23-11-2016 | Nieuwe regeling | 11-10-2016 Provinciaal Blad 2016 nr. 5619 | zaaknummer 2016-010207 |
GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND
Gelet op artikel 1.3 van Hoofdstuk 1 en paragraaf 3 van Hoofdstuk 3 van de Verordening POP3 subsidiesprovincie Gelderland;
Vast te stellen Openstelling Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek: I. Aanvragen om subsidie als bedoeld in artikel 3.3.1 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland kunnen worden ingediend van 17-10-2016 tot en met 16-12-2016. II. Het subsidieplafond vast te stellen op € 510.000,-. III. Verdeling van de middelen vindt plaats op grond van artikel 1.15 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland door middel van een rangschikking van de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen. IV. De volgende nadere regels vast te stellen:
Onverminderd artikel 1.12 van de verordening wordt subsidie verstrekt voor de onderstaande kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS:
Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden voorgelegd aan de LAG als adviescommissie als bedoeld in artikel 1.14 jo artikel 3.3.4 van de Verordening.
VI. De volgende Toelichting bij de nadere regels en selectiecriteria vast te stellen:
Toelichting op de nadere regels
Artikel 5 hoogte subsidie De subsidie bedraagt minimaal € 30.000,-, bestaande uit € 15.000 ELFPO-middelen en € 15.000,- gemeentelijke middelen en maximaal € 120.000,-, bestaande uit € 60.000,- ELFPO-middelen en € 60.000,- gemeentelijke middelen. De gemeentelijke bijdrage geldt ook als subsidie. De ELFPO- en gemeentelijke middelen (‘publieke’ middelen) bedragen tezamen 50% van de totale subsidiabele kosten.
Artikel 7 bevoorschotting Het voorschot wordt uitbetaald op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Tot het moment van de vaststelling van de subsidie gelden alle bedragen die zijn uitbetaald aan de subsidie-ontvanger als ‘voorschot’.
Toelichting op de selectiecriteria
1. De mate waarin het project bijdraagt aan belangrijke thema’s uit de LOS
LEADER gebied Achterhoek heeft enkele thema’s geformuleerd in de Lokale Ontwikkelingsstrategie 2016-2022 (LOS) waaraan ingediende projecten getoetst zullen worden. De Lokale Actiegroep LEADER met daarin inwoners uit alle gemeenten, maakt de afweging of de projecten bijdragen aan de speerpunten en belangrijke thema’s uit de LOS. Een vernieuwende aanpak en cross-overs met andere activiteiten kunnen bijdragen aan een hoge score. De LOS kunt u vinden op www.leaderachterhoek.nl/criteria
2. De mate waarin het project bijdraagt aan de LEADER werkwijze
Bottom-up/draagvlak LEADER is een subsidieregeling dat uitgaat van de kracht van de inwoners van het platteland en subsidieert dan ook projecten van onderop (bottom-up). Een belangrijke voorwaarde is draagvlak in het gebied.Het project moet voortkomen uit een vraag of behoefte. Dit zal de aanvrager dan ook goed moeten aantonen met bijvoorbeeld een onderzoek of resultaten uit een enquête. Ook moet de aanvrager aantonen dat er geen sprake is van “individueel belang” in plaats van “gemeenschappelijk belang”. Indien er toch sprake is van individueel belang dan dient het project maximaal innovatief te zijn en moet er kennisoverdracht van het project plaatsvinden naar vergelijkbare projecten in de Achterhoek. Innovatief LEADER subsidieert vooral vernieuwende projecten. Een project kan zich bijvoorbeeld onderscheiden door een vernieuwende aanpak, aparte werkwijze of een bijzonder projectresultaat.
Samenwerking/netwerkopbouw LEADER wil graag dat er verbinding wordt gezocht in het gebied met vergelijkbare projecten en/of activiteiten. Hierbij gaat het om kennis delen, uitwisselen en/of een gezamenlijke aanpak in de Achterhoek. Indien een project een gezamenlijk initiatief is van een of meerdere dorpen met maximaal breed draagvlak: dan moet het project op dorpsniveau innovatief zijn en moet kennisoverdracht onderdeel zijn van het project. Bij een gezamenlijke aanpak wordt gekeken naar heldere rolbeschrijvingen en verantwoordelijkheden. Tevens moeten intentieverklaringen/steunbrieven aanwezig zijn om de “formaliteit” van de samenwerking te benadrukken.
Overdracht van kennis en ervaring Met dit selectiecriterium streeft de LAG naar het “niet steeds opnieuw het wiel uitvinden”. Het delen van kennis en best-practices moet bijdragen aan het bereiken van de LEADER speerpunten uit de LOS. De wijze waarop kennis en ervaring wordt overgedragen, moet de aanvrager in het projectplan duidelijk hebben uitgeschreven.
Gebiedsgericht Er wordt gekeken of het project gericht is op uitdagingen en/of kwaliteiten van de Achterhoek als geheel. Daarnaast moet de betrokkenheid van de (lokale) overheden inzichtelijk zijn. Tenslotte streeft LEADER naar een aansluiting met de regionale Agenda2020 (zie www.achterhoek2020.nl/achterhoek-agenda2020.
3. De mate waarin het project haalbaar/levensvatbaar is vanuit financieel en organisatorisch oogpunt
De LAG toetst de haalbaarheid/levensvatbaarheid onder andere aan: • een heldere organisatiebeschrijving met duidelijke verantwoordelijkheden • Zit het project logisch in elkaar: dragen activiteiten echt bij aan het beoogde doel? • Heeft de aanvrager/organisatie voldoende expertise, netwerk? • Is het tijdpad realistisch? • Zijn vergunningen geregeld? • Is er zicht op continuïteit na afloop door een concrete onderbouwing? • Is er openbare kennis over de betrouwbaarheid en/of kwaliteit van de aanvrager en/of partners (goede of slechte ervaringen)? • Wat is de motivatie van de aanvrager: vanuit het hart en gemeenschappelijk of een gebiedsbelang of sec vanuit een eigen belang? • Welke (schijn van) belangenverstrengeling tussen wie zou mee kunnen gaan spelen? • Is er een sluitende en transparante begroting en dekkingsplan, een bankgarantie, ondernemersplan, zijn toezeggingen voor cofinanciering bijgesloten; zijn er verklaringen voor het risico dragen door projectaanvragers?
4. Value for money: is het initiatief efficiënt/doelmatig?
De LAG beoordeelt “value for money” aan de volgende drie aspecten: a. kleinschalig b. efficient c. LEADER nodig?
Met kleinschalig wordt bedoeld dat projecten met een minimale begroting vanwege de administratieve lasten geen gebruik kunnen maken van LEADER. Dit wordt getoetst aan de volgende richtlijnen: de gevraagde ELFPO bijdrage is maximaal € 60.000,- en minimaal € 15.000,- per project.
• ELFPO bijdrage • ELFPO bijdrage > € 15.000,- en • ELFPO bijdrage > € 60.000,- = score 0
Met efficiënt wordt bedoeld: hoe ligt de balans tussen de begrote kosten en de verwachtte opbrengst van het project? De begroting moet realistisch zijn en niet opgeklopt. Daarnaast wordt beoordeeld ofde LEADER bijdrage waardevol is voor de uitvoering van het project en het beoogde resultaat.
Is de LEADER-bijdrage echt nodig? Zou het project ook zonder de LEADER-bijdrage doorgang kunnen vinden?
V. De volgende selectiecriteria en scoringspunten vast te stellen:
Gedeputeerde Staten hanteren, op basis van het advies van de LAG, voor de rangschikking van de aanvragen als bedoeld in artikel 1.15, de volgende selectiecriteria:
1. De mate waarin het project bijdraagt aan de volgende thema’s uit de LOS: a. Bevolkingskrimp; b. Verstevigen van de stad-land relatie; c. Activiteiten die de sociale cohesie platteland vergroten; d. Circulaire economie, biobased economie en duurzame energie.
2. De mate waarin het project bijdraagt aan de LEADER-werkwijze, hetgeen blijkt uit de aanwezigheid van de volgende kenmerken: a. Bottom-up, draagvlak b. Innovatief c. Samenwerking/netwerk-opbouw d. Overdacht van kennis en ervaring e. Gebiedsgericht (integrale aanpak/multisectoraal, Publiek-privaat/partnerschap, overdraagbaar)
3. De mate waarin het project haalbaar/levensvatbaar is vanuit financieel en organisatorisch oogpunt hetgeen blijkt uit de volgende aspecten: a. organisatorisch b. financieel
4. Value for money (Waar voor geld); is het initiatief efficient/doelmatig hetgeen blijkt uit de volgende aspecten: a. Kleinschalig b. Efficient c. LEADER-nodig?
De projecten worden door de LAG LEADER-Achterhoek beoordeeld op basis van de selectiecriteria waarbij per selectiecriterium het volgend aantal punten wordt toegekend:
a. Het maximum aantal te behalen punten per criterium bedraagt voor: • criterium 1: totaal 8 punten; • criterium 2 voor a tot en met e: totaal 15 punten; • criterium 3 voor a en b: elk 3 punten; • criterium 4:totaal 8 punten.
b. Het minimum vereist aantal te behalen punten per criterium bedraagt voor: • criterium 1: totaal 4 punten; • criterium 2 voor a tot en met e: totaal 10 punten; • criterium 3 bedraagt voor a en b: elk 2 punten; • criterium 4 bedraagt voor a en b: elk 2 punten en voor c: 1 punt.
c. Subsidie-aanvragen dienen per criterium het minimum aantal punten te behalen om voor subsidie in aanmerking te komen.
d. De subsidie-aanvragen dienen in totaal minimaal 23 punten te behalen om voor subsidie in aanmerking te komen.