Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Giessenlanden

Aanvullende eisen berichtenverkeer voor het indienen van bezwaarschriften en klaagschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGiessenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanvullende eisen berichtenverkeer voor het indienen van bezwaarschriften en klaagschriften
CiteertitelHet Besluit aanvullende eisen berichtenverkeer voor het indienen van bezwaarschriften en klaagschriften burgemeester gemeente Giessenlanden
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algmene wet bstuursrecht, art 2:15
  2. Gemeentewet, art 160, lid 1 onder a

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-09-2016Nieuwe regeling

23-08-2016

GVOP dd 19-9-2016

Zaaknr: 16-18878 - 353

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanvullende eisen berichtenverkeer voor het indienen van bezwaarschriften en klaagschriften

De burgemeester van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het voorstel van 28 juni 2016;

Overwegende dat

  • 1.

    de elektronische weg voor burgers opengesteld gaat worden voor het indienen van bezwaarschriften en klaagschriften;

  • 2.

    overeenkomstig de Algemene wet bestuursrecht door het betreffende bestuursorgaan nadere eisen gesteld kunnen worden aan het gebruik van deze elektronische weg,

Gelet op het bepaalde in artikel 2:15 Algemene wet bestuursrecht en artikel 160 lid 1 onder a Gemeentewet;

B e s l u i t :

Vast te stellen de:

AANVULLENDE EISEN BERICHTENVERKEER VOOR HET INDIENEN VAN BEZWAARSCHRIFTEN EN KLAAGSCHRIFTEN

Artikel 1. Openstelling elektronische weg

Overeenkomstig het gestelde in artikel 2:15 Algemene wet bestuursrecht, stelt het bestuursorgaan de elektronische weg open voor het indienen van bezwaarschriften en klaagschriften door natuurlijke personen en rechtspersonen.

Artikel 2. Gebruik webformulieren

  • 1.

    Via de elektronische weg in te dienen bezwaarschriften en klaagschriften kunnen door reclamant worden opgesteld overeenkomstig het daarvoor bestemde webformulier.

  • 2.

    Het in het eerste lid bedoelde webformulier is toegankelijk op de gemeentelijke website www.giessenlanden.nl. Voor bezwaarschriften is deze te vinden op www.giessenlanden.nl/bezwaar, voor klaagschriften is deze te vinden op www.giessenlanden.nl/klacht.

  • 3.

    Toegang tot en elektronische ondertekening van de webformulieren is mogelijk voor reclamant en klager, zijnde een natuurlijk persoon of rechtspersoon, door het invoeren van DigiD.

Artikel 3. Wijze verzending aanvullende informatie

Aanvullende informatie, bijlagen e.d. bij een in artikel 2, eerste lid bedoeld bezwaarschrift of klaagschrift kunnen uitsluitend als bijlage in het elektronisch formulier of bij het e-mailbericht worden opgenomen.

Artikel 4. Weigering elektronische berichten

  • 1.

    Via de elektronische weg ingediende bezwaarschriften of klaagschriften kunnen worden geweigerd indien deze voorzien zijn van een virus.

  • 2.

    Wanneer via de elektronische weg ingediende bezwaarschriften of klaagschriften op een andere wijze dan middels het in artikel 2, eerste lid bedoelde webformulier of op andere wijze dan middels e-mail worden ingediend, deelt de commissie of klachtenbehandelaar de reclamant of klager mee dat indienen via deze weg niet mogelijk is. De reclamant of klager wordt in de gelegenheid gesteld dit te herstellen.

Artikel 5. Ondertekening webformulieren

Als elektronische handtekening ter ondertekening van een bezwaarschrift of klaagschrift door natuurlijke personen of rechtspersonen als bedoeld artikel 2:16 Algemene wet bestuursrecht welke via het webformulier wordt ingediend, wordt beschouwd de in artikel 2, derde lid, genoemde DigiD.

Artikel 6. Tijdstip ontvangst elektronische berichten; ontvangstbevestigingen

  • 1.

    Als tijdstip van ontvangst van een middels een webformulier of e-mail ingediend bezwaarschrift of klaagschrift wordt aangemerkt het tijdstip waarop de ingevulde gegevens zijn binnen gekomen op de webserver van de gemeente Giessenlanden.

  • 2.

    Direct na binnenkomst via een webformulier van een in het eerste lid vermelde bezwaarschrift of klaagschrift, wordt een digitale ontvangstbevestiging naar de reclamant gestuurd.

Artikel 7. Procedure behandeling bezwaarschriften

Een middels een webformulier of via e-mail ingediend bezwaarschrift of klaagschrift wordt op eenzelfde manier in behandeling genomen als een schriftelijk bezwaarschrift of klaagschrift.

Artikel 8. Bekendmaking beslissing op bezwaarschrift

Een beslissing op een bezwaarschrift of klaagschrift wordt altijd schriftelijk aan de indiener ervan bekend gemaakt, ook wanneer deze zijn bezwaarschrift of klaagschrift door middel van een webformulier of e-mail heeft ingediend.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de datum van publicatie;

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Het Besluit aanvullende eisen berichtenverkeer voor het indienen van bezwaarschriften en klaagschriften burgemeester gemeente Giessenlanden”.

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Giessenlanden op 23 augustus 2016.

De burgemeester (wnd.) van de gemeente Giessenlanden,

ir. W.E. ten Kate