Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ridderkerk

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRidderkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisregistratie personen
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisregistratie personen 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpalgemeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Verordening Verwerking Persoonsgegevens 2009, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 februari 2009, wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet bescherming persoonsgegevens
  2. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-04-201008-03-201002-03-2012nieuwe regeling

08-03-2010

gemeentejournaal, 01-04-2010

Gemeentestukken 2010 - 302

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 februari 2010;

gelet op de bepalingen van de Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

besluit vast te stellen de volgende

VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISREGISTRATIE PERSONEN

De raad van de gemeente Ridderkerk;

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

de wet:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

 

Besluit:

het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

 

basisadministratie:

de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Ridderkerk als bedoeld in artikel 2 van de wet;

 

basisregistratie personen:

de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Ridderkerk;

 

GBA-V:

de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;

 

verantwoordelijke:

het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;

 

beheerder:

de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

 

autorisatiebesluit:

een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

 

ingeschrevene:

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;

 

geregistreerde:

degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Ridderkerk en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

 

afnemer:

bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

 

binnengemeentelijk afnemer:

elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

m

derde:

elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een

ingeschrevene of een geregistreerde;

n

vrije derde:

een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;

o

authentiek gegeven:

een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond

van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

 

Hoofdstuk 2 Beheer en toezicht

 

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

  • 1.

    De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen is burgemeester en wethouders;

  • 2.

    Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Hoofdstuk 3 Verstrekken en bewerken

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • 1.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • 2.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens;

  • 3.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • 4.

    gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt

1.In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

  • 1.

    De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente;

  • 2.

    De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet;

  • 3.

    De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

  • 1.

    De verantwoordelijke kan gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

  • 2.

    Zij stelt hiervoor nadere regels.

Artikel 7 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens het door verantwoordelijke op 25 februari 2009 vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 8 Klachten

Ingeval van klachten met betrekking tot deze verordening geldt de Verordening behandeling klachten van de gemeente Ridderkerk.

Artikel 9 Algemene wet bestuursrecht

Op de besluiten als bedoeld in deze verordening zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 10 inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag nadat zij is bekend gemaakt, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2010, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Verwerking Persoonsgegevens 2009, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 februari 2009.

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisregistratie personen 2010.

  • 2.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de gemeentelijke basisregistratie personen.

Ridderkerk, 8 maart 2010

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,

Toelichting

Algemeen

Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding met ingang van 1 januari 2010. Vanaf genoemde datum moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.

De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van die persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid.

De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden dient bij of krachtens een verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

Naast deze verplichtingen uit de wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzakelijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens die afkomstig zijn van andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen Gemeente Ridderkerk opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistratie personen (zie voor een definitie van dit begrip, artikel 1 onder d), en vandaar uit gedistribueerd naar de afnemers. Op dit deel van de persoonsinformatiehuishouding is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2. Verantwoordelijkheid en beheer

De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.

Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie personen aan.

Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen

In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.

Artikel 4: Categorieën van personen

Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de basisadministratie van gemeente Ridderkerk zijn opgenomen c.q. in gemeente Ridderkerk woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens van woningeigenaren die niet in gemeente Ridderkerk woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners.

Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie binnen de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan vrije derden over te laten aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.