Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand 2016 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-10-2016 | Onbekend | 27-09-2016 Onbekend | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,
Gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en
met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994:
het volgende Reglement burgerlijke stand 2016 vast te stellen.
Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
gemeentehuis: alle gebouwen en de daaraan verbonden omsloten (buiten)ruimten dan wel dedaarvoor in aanmerking komende vaartuigen die een ligplaats hebben aan de wal welke isaangeduid met een adres en die bij besluit van de raad, bij besluit van het college van burgemeesteren wethouders dan wel bij besluit van de daartoe gemandateerde ambtenaar als zodanig zijnaangewezen;
Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van éénenkel rechtsfeit in de gemeente Dronten worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van deburgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdigingnog niet is verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen, waaruit (hetvoortduren van) de benoeming en beëdiging blijkt.
De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 vandit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokkenpersoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk ofelektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van hetbruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóórde totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeenteDronten. Bij aanvraag dienen afschriften van de benoeming en beëdiging te worden overgelegd.
Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. Het schriftelijk of elektronischverzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing, geschiedt onder vermelding vande namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de
locatie, uiterlijk acht weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van deburgerlijke stand.
De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor éénmalig gebruik voor de duur van detotstandkoming van het rechtsfeit ter beschikking aan de gemeente. Hiervoor tekent de eigenaar/beheerder van de locatie de "Overeenkomst huwelijkslocatie").De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
De manager van de afdeling Publiekszaken is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de urenwaarin afdeling Publiekszaken voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijnin de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college besluiten om van de openingstijden af te wijken;
Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder tijdstip van de week plaatsvinden, tenzij die mogelijkheid reeds door andere belanghebbenden is vastgelegd of indien - naar het oordeel van de manager - andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.Een verzoek om vastlegging van een datum en tijdstip wordt eveneens afgewezen indien er voor het moment waarop het verzoek is gericht, geen locatie is aangewezen als gemeentehuis of indien aanwijzing van een gewenste locatie als gemeentehuis redelijkerwijs niet mogelijk is ofindien er geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is;
Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand tweemaal op maandagochtend om 09.00uur en 09.30 uur plaats in het gemeentehuis. Het is een sober, zonder toespraak, rechtsfeit, voltrokken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in bijzijn van maximaal 8 personen. Maximale tijdsduur 10 minuten. Indien er een wachtlijst van 8 weken of meer ontstaat voor de kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit, dan wordt er voor ingezetenen van de gemeente Dronten een derde tijdstip beschikbaar gesteld. Dit tijdstip wordt in overleg met het bruidspaar vastgesteld.
Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel aan de manager, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.
Artikel 8. Faciliteiten tijdens het rechtsfeit in het gemeentehuis.
In een aparte faciliteitenlijst worden huisregels benoemd welke gelden voor, tijdens en na het rechtsfeit in het gemeentehuis aan de Rede 1, Dronten.
Toelichting op het reglement burgerlijke stand van Dronten 2016
Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijkestand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan wordengeregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Voorts heeft hetreglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten vanhuwelijken en het registreren van partnerschappen of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.
In het reglement is als begrip voor huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van eengeregistreerd partnerschap in een huwelijk, gekozen voor het begrip "rechtsfeit". Daarmee wordt deveelvuldige herhaling in de uitgebreide tekst voorkomen. Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuiskan op verzoek van hen die een rechtsfeit wensen, plaatsvinden. Het aanwijzen is echter wél aan grenzengebonden.
Voorts stelt het reglement voorwaarden aan de benoemingen en werkzaamheden van ambtenaren vande burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing enontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders(Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555). Tevens is het college van burgemeester en wethoudershet aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de
burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van deburgerlijke stand blijven op grond van de wet echter zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van
hun werkzaamheden. De wet bepaalt voorts dat burgemeester en wethouders een reglement burgerlijkestand dienen vast te stellen.
Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen deambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand explicietgemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijke Wetboek).
Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar
In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoonambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Dronten kent de mogelijkheid om een(buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd enwelke benoeming (en hun beëdiging) niet is verlopen, te benoemen voor het voltrekken van één enkelrechtsfeit. N.B: De Commissie voor Advies betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit heeft ineen Officiële Mededeling (OM 1/2001) geadviseerd om "in situaties waarin de ambtenaar of buitengewoonambtenaar van de burgerlijke stand zijn functie neerlegt of waarin zijn benoeming door tijdsverloopeindigt en betrokkene eerst op een later tijdstip opnieuw in die hoedanigheid benoemd wordt, waardoorer sprake is van een onderbreking in de uitoefening van zijn taken, ter gelegenheid van de nieuwe
benoeming betrokkene opnieuw de eed of de belofte te laten afleggen".
Dit artikel geeft aan waar de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenarenvan de burgerlijke stand wettelijk hun taken dienen uit te oefenen.Een gemeentehuis waarin de totstandkoming van een rechtsfeit plaats vindt, moet een bestendigkarakter dragen en bestemd zijn voor permanent gebruik. Een circustent of een kermisattractie is daarom
niet geschikt om als gemeentehuis aan te wijzen, evenals een luchtballon. Algemeen wordt aangenomendat een schip dat verankert ligt aan een kade en voor het overige voldoet aan de eisen van de wet- enregelgeving (openbaar toegankelijk, veilig, het hebben van een formeel adres etc.) als gemeentehuiskan worden aangewezen. Bijvoorbeeld het huwen in een ommuurde tuin van een (land)huis is algemeentoegestaan of aan het strand bij een horeca/kampeerterrein.Echter is het tot stand komen van een rechtsfeit op de openbare weg, in een bos, park ofin het veld niet toegestaan. Het kan immers niet als een gemeentehuis worden aangewezen. Ook bestaatdaarmee de mogelijkheid dat de bevoegdheid van de ambtenaar van de burgerlijke stand niet is tebepalen (denk daarbij aan gemeentegrensgebieden waarbij de vraag zich zou kunnen voordoen welke
ambtenaar van welke gemeente bevoegd zou zijn). In dat kader gaat het om het tot stand komen vanhet rechtsfeit en niet om de ceremonie die daarbij doorgaans plaatsvindt. Dat betekent bijvoorbeelddat het formele gedeelte van het tot stand komen van een rechtsfeit in een "gemeentehuis" dient plaatste vinden en het verdere, ceremoniële gedeelte van de plechtigheid op een andere locatie zoals eenvarende boot of in het bos kan plaatsvinden.
Artikel 3 bepaalt verder, dat een locatie als gemeentehuis kan worden aangewezen voor detotstandkoming van één enkel rechtsfeit. Dat betekent wél dat, indien een formele plechtigheid op dedag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, de aanwijzing van de locatieals gemeentehuis vervalt. Er zal dan een nieuwe afspraak moeten worden gemaakt en een nieuwaanwijzingsbesluit moeten worden genomen.
De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoorde gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van een locatie voor een huwelijk is deverantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventueleschade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeftaangewezen als gemeentehuis. De gemeente is ook niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade,
schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook worden gedacht aan hetstrooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade.
De ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet het formele gedeelte van deceremonie naar eigen inzicht kunnen inrichten.
Artikel 4.Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Een rechtsfeit kan in principe slechts plaatsvinden in een gemeentehuis. Uitzonderingen daarop zijnwettelijk geregeld (bijvoorbeeld de dreiging dat één van de partners komt te overlijden, biedt demogelijkheid om ook in een ziekenhuis het huwelijk te voltrekken of het partnerschap te registreren).
De gemeente wijst een locatie aan als gemeentehuis om daar een rechtsfeit tot stand te laten komenindien de locatie voldoet aan de eisen van veiligheid en openbaarheid. De locatiebeheerder/eigenaaris verantwoordelijk voor de veiligheid. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden afgewenteld op degemeente vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie tot gemeentehuis heeft aangewezen.
Bij veiligheid moet in casu worden gedacht aan een veilige bouwconstructie, maar ook aanbrandveiligheid en goede toegangs- en vluchtwegen. Deze eisen dienen te worden gezien in het lichtvan het aantal bruidsgasten en de samenstelling van de groep met bijvoorbeeld de aanwezigheid van
kinderen, ouderen, rolstoelgebruikers etc.
De totstandkoming van een rechtsfeit moet volgens de wet openbaar bijgewoond kunnen worden. Datbetekent dat iedereen die dat wil in principe de plechtigheid moet kunnen bijwonen. Omdat invullingvan het begrip openbaarheid tot praktische problemen kan leiden omdat onvoorzien veel personen deplechtigheid willen bijwonen of indien bezoekers mogelijk de openbare orde verstoren, kan de(buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bepalen wie tot de plechtigheid wordt toegelaten.
Aanwijzen van een locatie tot gemeentehuis mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goedezeden. Men kan dan denken aan het aanwijzen van een lijkenhuis op een begraafplaats als gemeentehuisom daar middernachtelijk een huwelijk te voltrekken.
Huwelijken, partnerschappen of de omzetting daarvan in een huwelijk mogen kerkelijk niet eerderworden ingezegend dan dat zij civielrechtelijk tot stand zijn gekomen. Het is niet verboden omgebedshuizen aan te wijzen als gemeentehuis, er mag echter geen strijd bestaan met artikel 68 Boek 1
Burgerlijk Wetboek ("geen godsdienstige plechtigheden zullen mogen plaats hebben, voordat de partijenaan de bedienaar van de eredienst, zullen hebben doen blijken, dat het huwelijk ten overstaan van de
ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken"). Er is dus geen belemmering om gebedshuizen dieal dan niet hun functie als gebedshuis hebben verloren, aan te wijzen als gemeentehuis.
Om logistieke en organisatorische redenen dient de aanwijzing van een locatie als gemeentehuis voorde voltrekking van één enkel rechtsfeit, in relatie tot de afspraak om de totstandkoming van een rechtsfeit
te regelen, tijdig (ten minste acht weken) vóór de datum schriftelijk te worden vastgelegd. Naast hetaanwijzen van een locatie als gemeentehuis dient aan alle vereisten voor het aangaan van het rechtsfeit
te zijn voldaan (waaronder een door de eigenaar/beheerder van de locatie ondertekende "Overeenkomsthuwelijkslocatie").
De verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoonambtenaren van de burgerlijke stand is in handen van het college. Zij wijzen ingevolge artikel 2 vanhet Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die is belast met de leiding. Om praktische redenenen om adequaat te kunnen reageren op veranderingen, is de manager Publiekszaken aangewezen om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander isgebaseerd op het gestelde in artikel 16c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).
Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden mogelijkheden weerom het bureau op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken. De
aanwijzing geschiedt door het college of door de manager Publiekszaken.
Dit geldt ook voor de tijdstippen waarop rechtsfeiten plaatsvinden.
Artikel 7. Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
Het is niet de bedoeling om personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk tevoltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun honorairediensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.
De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van eenrechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar aanbrengendie voorts geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Opgemerkt zij hier dat de leges metbetrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijnoorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.
Artikel 8. Faciliteiten tijdens het rechtsfeit in het gemeentehuis
Gemeente Dronten heeft voorzieningen in de raadzaal ten aanzien van bijv. afspelen van muzieknummers tijdens de plechtigheden en extra’s om de wens van de bruidsparen tegemoet te komen. In de bijlage (Faciliteren huwelijksplechtigheden) worden deze voorzieningen benoemd.