Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Emmen

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEmmen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2012
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De verordening regelt het instellen van een tijdelijke raadscommissie, die als vertrouwenscommissie de voorbereiding van de aanbeveling van de raad inzake de herbenoeming van de burgemeester uitvoert.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 61a
  2. Gemeentewet, art. 61c
  3. Gemeentewet, art. 82
  4. Gemeentewet, art. 86
  5. Archiefwet en Archiefbesluit 1995

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-201230-09-2016De verordening regelt het instellen van een tijdelijke raadscommissie, die als vertrouwenscommissie de voorbereiding van de aanbeveling van de raad inzake de herbenoeming van de burgemeester uitvoert.

31-05-2012

De Zuidoosthoeker, 12-06-2012

RA12.0058

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2012

VERORDENING VERTROUWENSCOMMISSIE HERBENOEMING BURGEMEESTER 2012

 

 

De raad van de gemeente Emmen;

 

Gelezen het voorstel van het presidium van 23 april 2012;

 

Gehoord de behandeling in de raadscommissie van 16 mei 2012;

 

Gelet op de artikelen 61a, 61c, 82 en 86 van de Gemeentewet, de Archiefwet en het Archiefbesluit 1995 en de circulaire van de minister van BZK d.d. 21 november 2001;

 

Besluit:

  • 1.

    in te stellen een tijdelijke raadscommissie, die als vertrouwenscommissie de voorbereiding van de aanbeveling van de raad inzake de herbenoeming van de burgemeester uitvoert,

  • 2.

    vast te stellen de verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2012.

     

    Hiervan luidt de tekst als volgt:

Artikel 1 – Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koningin in de provincie Drenthe;

  • c.

    De burgemeester: de burgemeester van de gemeente Emmen;

  • d.

    De commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie ad hoc, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester;

  • e.

    De raad: de raad van de gemeente Emmen;

  • f.

    Profielschets: het profiel, waarin de gewenste competenties en de gewenste stijl van besturen bij de werving van de burgemeester zijn benoemd.

Artikel 2 – Taak en werkwijze van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de raad inzake de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

  • 2.

    De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester op basis van de profielschets.

  • 3.

    De commissie brengt over haar oordeel schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad. Dit verslag wordt voorzien van een concept-aanbeveling.

  • 4.

    Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister d.d. 21 november 2001 in acht.

Artikel 3 – Samenstelling en taakverdeling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende raadsleden: - de heer R. Wanders; - de heer B.D. Wilms; - de heer J.C. Scheltens; - mevrouw T.C. Hoogeveen; - de heer W.L.H. Moinat; - de heer H. Leutscher; - de heer D.R.S. Denkers; - de heer W.W.W. Halm; - de heer H. Huttinga.

  • 2.

    Het lid van de grootste fractie in de raad treedt op als voorzitter van de commissie.

  • 3.

    De griffier is secretaris van de commissie en draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie. De secretaris is geen lid van de commissie.

  • 4.

    Op verzoek van de commissie kunnen een wethouder en de gemeentesecretaris als adviseurs aan de commissie worden toegevoegd.

  • 5.

    Er worden geen plaatsvervangend leden aangewezen.

Artikel 4 – Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering, aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 3.

  • 4.

    De commissie, noch de raad, zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen. De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 5.

    Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en op de adviseurs zoals genoemd in artikel 3, lid 3 en lid 4.

Artikel 5 – Vergaderingen en besluitvorming

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 3.

    De voorzitter doet van elke vergadering tenminste achtenveertig uur van tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, behoudens situaties waarin sprake is van spoedberaad.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, is de stem van de voorzitter beslissend.

  • 6.

    De secretaris en de adviseurs zoals genoemd in artikel 3, lid 3 en lid 4, hebben geen stemrecht.

Artikel 6 – Verslag

  • 1.

    Op basis van de profielschets vormt de commissie zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester, welk oordeel wordt neergelegd in een verslag.

  • 2.

    Onverlet het bepaalde in artikel 5, lid 5, kunnen leden van de commissie in het verslag desgewenst van een minderheidsstandpunt blijk geven.

  • 3.

    Het verslag wordt voorzien van een conceptaanbeveling.

Artikel 7 – Overleg tussen de commissie en de burgemeester

  • 1.

    De commissie bespreekt het verslag met de burgemeester voordat het verslag ter kennis van de raad wordt gebracht.

  • 2.

    De bespreking tussen de commissie en de burgemeester vindt plaats met gesloten deuren.

  • 3.

    Indien terzake van zijn functioneren in het gesprek, bedoeld in het eerste lid, afspraken met de burgemeester worden gemaakt, worden deze in het verslag vermeld.

  • 4.

    De commissie zendt het verslag aan de raad en de burgemeester. De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, schriftelijk zijn zienswijze over het verslag geven. Op dit stuk is de geheimhouding van toepassing.

Artikel 8 – Overleg tussen de commissie en de commissaris

  • 1.

    Voordat de raad een aanbeveling betreffende de herbenoeming van de burgemeester opstelt, overlegt de commissie met de commissaris over het functioneren van de burgemeester.

  • 2.

    Het overleg tussen de commissie en de commissaris vindt plaats met gesloten deuren. Van dit overleg wordt een afzonderlijk verslag gemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

Artikel 9 – Aanbeveling

  • 1.

    De raad bespreekt in een besloten vergadering het schriftelijke en vertrouwelijke verslag en de conceptaanbeveling van de commissie.

  • 2.

    De raad stelt een aanbeveling vast en zendt deze ten minste vier maanden voor de eerste dag van de maand waarin de herbenoeming dient in te gaan, aan de minister, door tussenkomst van de commissaris. De raad verstrekt bij zijn aanbeveling het verslag van de commissie, het verslag van de beraadslagingen van de raadsvergadering waarin de aanbeveling is besproken en vastgesteld, evenals overige voor de beoordeling van de aanbeveling relevante informatie. De raad verstrekt de burgemeester afschriften van voornoemde stukken.

  • 3.

    De aanbeveling van de raad is openbaar. Ten aanzien van de stukken die door de commissie aan de raad worden gezonden, de beraadslaging daarover in de raad en de stukken die door de raad aan de minister worden gezonden, geldt de geheimhoudingsplicht.

Artikel 10 – Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt naar buiten op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan de griffier in zijn hoedanigheid als secretaris, en aldaar bewaard.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan, worden door de secretaris en de voorzitter ondertekend en door de secretaris verzonden en in afschrift bewaard.

Artikel 11 – Ontbinden vertrouwenscommissie

  • 1.

    De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop de minister een besluit heeft genomen op de aanbeveling van de raad, onverminderd de van kracht blijvende geheimhouding.

  • 2.

    De secretaris draagt er zorg voor dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt, worden overgebracht naar het archief en op de voorgeschreven wijze worden gearchiveerd rekening houdende met de in de Archiefwet 1995 c.a. gestelde beperkingen aan de openbaarheid.

  • 3.

    Alle overige stukken en kopieën van de in dit artikel genoemde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 12 – Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter, met inachtneming van de grenzen zoals gesteld in de circulaire van de minister van 21 november 2001.

Artikel 13 – Inwerkingtreding, vervaldatum en citeerartikel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na haar vaststelling.

  • 2.

    Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de raad.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2012.

     

    Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 31 mei 2012.

     

     

     

H.D. Werkman

G.J. Horstman

Griffier

plv. voorzitter