Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uden

Legesverordening (incl. 4e wijziging)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLegesverordening (incl. 4e wijziging)
CiteertitelLegesverordening (incl. 4e wijziging)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, eerste aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201007-05-2011Wijziging titel 2 van de tarieventabel bij de Legesverordening

08-07-2010

Infopagina 22-09-2010

2010/37

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening (incl. 4e wijziging)

De Raad van de gemeente Uden;

gelezen het voorstel van het College van burgemeester en wethouders van 3 november 2009;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

b e s l u i t

vast te stellen de

Verordening op de heffing en de invordering van leges

 

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: kalendermaand;

  • d.

    jaar: kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingsplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen

  • 1.

    De leges worden niet geheven voor:

    • a.

      stukken, inlichtingen of nasporingen, waarvan de kosteloze afgifte, verstrekking of verrichting bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd;

    • b.

      nasporingen en werkzaamheden als omschreven in hoofdstuk 7 van titel 1 van bijbehorende tarieventabel, die in het openbaar belang worden verricht;

    • c.

      de stukken, genoemd in hoofdstuk 1 van titel 1, onder 1.6.1.1 tot en met 1.6.1.2 en onder 1.6.2.1 van bijbehorende tarieventabel, te verstrekken aan dag- en weekbladen voor zover deze verstrekking in het belang van de gemeente is;

    • d.

      stukken, nodig voor het in ontvangst kunnen nemen van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, lonen, bezoldiging en andere dergelijke periodieke uitkeringen;

    • e.

      beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

    • f.

      de aan belanghebbende uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekking hebbend op enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

    • g.

      de aan de belanghebbenden uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissingen op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

    • h.

      collectevergunningen;

    • i.

      verklaringen betreffende de zuiverheid van gebouwen en/of huisraad;

    • j.

      terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning genoemd in hoofdstuk 2 van titel 3, onder 3.2.1 voorzover deze aanvraag gedaan wordt door verenigingen of stichtingen zonder winstoogmerk;

    • k.

      diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • 2.

    Het bepaalde in hoofdstuk 6 van titel 1, onder 1.6.2.3 van bijbehorende tarieventabel is niet van toepassing op het verstrekken bij wijze van abonnement van stukken, welke in de vergadering van de Raad zullen worden behandeld, indien deze worden gevraagd door politieke groeperingen, die aan de laatste verkiezingen van de Raad hebben deelgenomen, met dien verstande, dat het aantal gratis abonnementen niet meer bedraagt dan twee per politieke groepering, vermeerderd met de helft van het getal der leden van de Raad van die politieke groepering die in de Raad vertegenwoordigd is. De berekeningen worden naar boven op een geheel getal afgerond.

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijke wordt gedaan; op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan binnen één maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10. Nadere regels door het College van burgemeester en wethouders

Het College van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1.

    De artikelen en tarieventabel van de ‘Legesverordening’ van 6 november 2008, sedertdien gewijzigd, vervallen met ingang 1 januari 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid vervallen de volgende onderdelen van de tarieventabel van de in het eerste lid genoemde verordening met ingang van 28 december 2009, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan:

    • a.

      onderdeel 5.7 (gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening (gebruiksvergunning);

    • b.

      onderdeel 10.1.(vergunning, melding of ontheffing als bedoeld in respectievelijk artikel 3, 30 en 35 van de Drank- en Horecawet);

    • c.

      onderdeel 15.12.1 (evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening);

    • d.

      onderdeel 15.11. (exploitatievergunning prostitutiebedrijf, wijziging daarvan of wijziging in het beheer als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, of 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening).

  • 3.

    Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2009.

De Raad voornoemd

de griffier de burgemeester

drs. M.A.H. Heffels drs. H.A.G. Hellegers

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening vastgesteld door de Raad van de gemeente Uden op ……...

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Hoofdstuk 10 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Hoofdstuk 13 Kinderopvang

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15 Diversen

Titel 2 Bouwgerelateerde leges

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Bouwvergunning

Hoofdstuk 3 Teruggaaf

Hoofdstuk 4 Overschrijving bouwvergunning

Hoofdstuk 5 Verhogingen

Hoofdstuk 6 Aanlegvergunning

Hoofdstuk 7 Sloopvergunning

Hoofdstuk 8 Adviescommissie Agrarisch Bouwaanvragen

Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 10 Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

  • 1.1.1.1

    op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur € 323,00

  • 1.1.1.2

    op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur en door het College van burgemeester en wethouders te bepalen dagen, waarop de gemeentesecretarie voor publiek is gesloten € 539,00

  • 1.1.1.3

    op zondagen en feestdagen (als genoemd Algemene termijnenwet) te stellen dagen van 12.00 uur tot 16.00 uur € 1.077,00

1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

1.1.2.1 op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur € 323,00

1.1.2.2 op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur en door het College van burgemeester en wethouders te bepalen dagen, waarop de gemeentesecretarie voor publiek is gesloten € 539,00

1.1.2.3 op zondagen en feestdagen (als genoemd Algemene termijnenwet) te stellen dagen van 12.00 uur tot 16.00 uur € 1.077,00

1.1.3 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64 Boek I van het Burgerlijk Wetboek € 323,00

1.1.4 Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege getuigen bij een huwelijk of bij een registratie van een partnerschap € 22,20

1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een (duplicaat)trouwboekje of een partnerschapsboekje € 22,20

Hoofdstuk 2. Reisdocumenten

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.2.1.1 het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchte- lingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,90

1.2.1.2 het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld onder 1.2.1.1 (zaken- paspoort) € 56,90

1.2.1.3 het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,90

1.2.1.4 het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 8,95

1.2.1.5 het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 20,90

1.2.1.6 het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder € 42,85

1.2.1.7 het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar € 8,95

1.2.2 de tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 41,00

1.2.3 het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van een of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend

1.2.4 het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering ver- meerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van € 19,50

1.2.5 de tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden indien:

-de aanvrager reeds een eerder paspoort, toeristenkaart, gemeentelijke identiteitskaart, Europese identiteitskaart of Nederlandse identiteitskaart werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet of niet compleet kan worden overlegd vermeerderd met een bedrag van € 18,15

Hoofdstuk 3. Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van één rijbewijs € 34,25

1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeer- derd met € 33,25

1.3.3 het afgeven van één rijbewijs indien de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet of niet compleet kan worden overlegd: de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met € 17,90

1.3.4 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen, betrekking hebbend op één persoon € 5,50

Hoofdstuk 4. Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

1.4.1toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2 het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 8,30

1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: voor 50 inlichtingen € 376,00 voor 100 inlichtingen € 677,00 voor 250 inlichtingen € 1.551,00 voor 500 inlichtingen € 2.820,00 voor 1.000 inlichtingen € 5.074,00 voor 5.000 inlichtingen € 22.557,00

1.4.3 Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van één of meer kaartverzamelingen of registers welke werden bijgehouden op grond van de Wet Bevolkings-en verblijfregisters, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan € 11,50

1.4.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1 voor bewijzen van opneming in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens,per bewijs € 5,45

1.4.4.2 voor het afsluiten van een abonnement met een geldigheidsduur van één jaar voor het verstrekken van nieuwe straatnamen € 86,00

1.4.5 het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van de leeftijdsopbouw van de gemeente, per wijk en kerkdorp € 7,35

Hoofdstuk 5. Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.5.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.5.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina € 0,25 met een maximum per bericht van € 5,00

1.5.1.1.2 meer dan 100 pagina’s € 22,50

1.5.1.2 bij verstrekking anders dan op papier € 5,00

1.5.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking € 22,50

1.5.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.5.1.1, 1.5.1.2 en 1.5.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd

1.5.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 4,50

Hoofdstuk 6. Bestuursstukken

1.6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1 een exemplaar van de programmabegroting € 56,00

1.6.1.2 een exemplaar van de programmarekening € 43,00

1.6.1.3 een exemplaar van het burgerjaarverslag € 15,65

1.6.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.2.1 een exemplaar van de notulen van een openbare vergadering van de Raad € 3,80

1.6.2.2 een abonnement op de beredeneerde agenda van de openbare vergaderingen van de Raad, per jaar € 19,80

1.6.2.3 een abonnement op de notulen en de agenda van de openbare vergaderingen van de Raad met bijbehorende voorstellen en ontwerpbesluiten, voor zover niet onder de punten 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 genoemd, per jaar € 190,00 Indien de belastingplicht in de loop van het jaar ontstaat, worden voor dat jaar de leges slechts over zoveel twaalfde gedeelten van een jaar berekend als er nog maanden overblijven, waarbij gedeelten van een maand voor een gehele maand worden gerekend.

1.6.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.3.1 een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden € 10,85

1.6.3.2 een exemplaar van een Belastingverordening van de gemeente € 3,80

1.6.3.3 een exemplaar van de Bouwverordening met de daarbij behorende toelichting € 101,00

1.6.3.4 een exemplaar van de bij een bestemmingsplan behorende voorschriften en toelichting, bedoeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening, per bladzijde of een gedeelte van een bladzijde € 0,55

1.6.3.5 een Exploitatieverordening, bedoeld in hoofdstuk VI van de Wet op de Ruimtelijke Ordening € 3,80

1.6.3.6 een exemplaar van het Rampenplan voor de gemeente Uden exclusief het draaiboek € 21,90

1.6.3.7 een exemplaar van een andere dan de onder 1.6.3.1 tot en met 1.6.3.6 genoemde Verordening van de gemeente € 3,80

1.6.3.8 aanvullingen of wijzigingen van de onder 1.6.3.1 tot en met 1.6.3.6 bedoelde verordeningen, per aanvulling of wijziging € 1,25

1.6.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.4.1 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken gevraagd in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur per bladzijde:

  • -

    op A4-formaat of kleiner (zwart-wit) € 0,55

  • -

    op A3-formaat (zwart-wit) € 1,05

  • -

    op A4-formaat of kleiner (kleur) € 1,55

  • -

    op A3-formaat (kleur) € 2,65

Hoofdstuk 7. Vastgoedinformatie

1.7 Het tarief bedraagt:

1.7.1 voor het verlenen van inzage in de gemeentelijke vastgoed registraties: per eigenaar, voor het eerste perceel € 8,75 te verhogen met € 1,20 voor elk volgend perceel van dezelfde eigenaar

1.7.2 voor afdrukken van bij de gemeente berustend kaartmateriaal: per afdruk Formaat Afdruk op papier Plot op polyesterfilm of transparant papier A4 21,0 x 29,7 cm € 2,75 € 9,15 A3 29,7 x 42,0 cm € 2,75 € 9,15 A2 42,0 x 59,4 cm € 9,15 € 15,10 A1 59,4 x 84,1 cm € 15,10 € 21,80 A0 84,1 x 118,9 cm € 18,90 € 31,10

1.7.3 voor het per e-mail verstrekken van een digitale levering van een opgevraagd gebied, bestaande uit: 0 tot 750 punten (a4 schaal 1:1.000 t.b.v. situatie bouwtekening) € 33,05 750 tot 1.500 punten € 82,00 1.500 tot 3.000 punten € 163,00 3.000 tot 6.000 punten € 329,00 6.000 tot 12.500 punten € 656,00 12.500 tot 25.000 punten € 1.367,00 25.000 tot 50.000 punten € 2.734,00 50.000 tot 100.000 punten € 5.469,00 100.000 tot 200.000 punten € 10.938,00 >200.000 (280.000 punten is totale gemeente) € 21.874,00 Voor de berekening van het aantal punten in een gebied is een punt het begin en eindpunt van een lijn of boog, waarbij semantische gegevens als straatnamen en huisnummers niet worden berekend. De bovengenoemde tarieven worden verhoogd indien de levering geschiedt op floppy (3,5”) € 5,50 op cd € 11,00 in andere formaten op aanvraag Indien de digitale uitlevering in andere formaten dan op floppy of cd geleverd moet worden, geldt als de dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop kosten van de aanvraag aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Levering geschiedt altijd in combinatie van de GBK-B(topografie) en de kadastrale kaart (eigendomsgrenzen), in de formaten DGN, DXF of DWG.

1.7.4 voor plattegronden van de gemeente: per plattegrond Schaal Afdruk op papier Plot op polyesterfilm of transparant papier 1 : 5.000 (hele gemeente) € 92,00 € 152,00 1 : 5.000 (kom gemeente) € 18,60 € 77,00 1 : 10.000 (hele gemeente) € 18,60 € 77,00 1 : 20.000 (hele gemeente) € 9,10 € 40,10

1.7.5 voor afdrukken van bij de gemeente berustende luchtfoto’s, per afdruk Papiersoort Zwart/wit Kleur A4 21,0 x 29,7 cm € 2,75 € 7,95 A3 29,7 x 42,0 cm € 2,75 € 7,95

1.7.6 voor een digitale luchtfoto van een gebied van 500 x 500 meter € 21,90 Levering geschiedt op cd in (Geo-)TIFF-formaat, pixel is 12 x 12 cm

1.7.7 voor een gewaarmerkt kopie inschrijving uit het Wkpb-register, per stuk € 12,40

Hoofdstuk 8. Overige publiekszaken

1.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.8.1 het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag, omtrent de gegoedheid € 30,05

1.8.2 het verkrijgen van een verklaring omtrent het Nederlanderschap, een certificaat van oorsprong of een attestatie de vita, per verklaring, certificaat of attestatie € 5,50

1.8.3 het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 5,50

1.8.4 het verkrijgen van een verklaring, dat het portret op een stuk het portret is van degene, te wiens naam het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld € 5,25

Hoofdstuk 9. Gemeentearchief

1.9.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan € 11,50

1.9.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.9.2.1 een gewaarmerkt afschrift van of uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, per bladzijde of gedeelte daarvan € 7,35

1.9.2.2 een fotokopie van de hiervóór onder 1.9.2.1 genoemde stukken, per fotokopie:

  • -

    op A4-formaat of kleiner (zwart-wit) € 0,50

  • -

    op A3-formaat (zwart-wit) € 1,05

  • -

    op A4-formaat of kleiner (kleur) € 1,55

  • -

    op A3-formaat (kleur) € 2,65

Hoofdstuk 10. Gemeentegarantie

  • 1.

    10 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    10.1 tot het verkrijgen van een gemeentegarantie € 61,00

  • 1.

    10.2 tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening € 61,00

Hoofdstuk 11. Winkeltijdenwet

  • 1.

    11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    11.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellings- besluit Winkeltijdenwet € 3,80

  • 1.

    11.2 tot het verlenen van toestemming om een in 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 3,80

  • 1.

    11.3 tot het intrekken of wijzigen van een in 1.11.1 bedoelde ontheffing € 3,80

Hoofdstuk 12. Kansspelen

  • 1.

    12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

  • 1.

    12.1 een vergunning als bedoeld in de Wet op de kansspelen:

  • 1.

    12.1.1 voor zover het betreft het aanleggen en houden van loterijen per vergunning € 3,85

  • 1.

    12.1.2 voor het exploiteren van een speelautomatenhal € 273,00

  • 1.

    12.1.3 voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten per vergunning geldig voor één jaar:

  • -

    indien de vergunning een speelautomaat betreft € 56,50

  • -

    indien de vergunning twee of meer speelautomaten betreft € 22,50

vermeerderd met een bedrag van € 34,00 voor elke speelautomaat. Indien de belastingplicht in de loop van het jaar ontstaat, worden voor dat jaar de leges slechts over zoveel twaalfde gedeelten van een jaar berekend als er nog maanden overblijven, waarbij gedeelten van een maand voor een gehele maand worden gerekend;

  • 1.

    12.1.4 het onder 1.12.1.3 genoemde is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak langer dan één jaar doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de onder 1.12.1.3 bedoelde maximum- bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verhoogd worden;

  • 1.

    12.1.5 het onder 1.12.1.3 genoemde is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaal- de tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van onderdeel 1.12.1.3 in plaats van:

  • -

    € 56,50 een bedrag van € 226,50

  • -

    € 22,50 een bedrag van € 90,50

  • -

    € 34,00 een bedrag van € 136,00 geldt.

  • 1.

    12.2 een wijziging in de op basis van de Wet op de kansspelen verleende vergunning vermelde beheerder, per wijziging € 41,75

Hoofdstuk 13. Kinderopvang

  • 1.

    13 het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

  • 1.

    13.1 een uittrekstel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittrekstel; € 5,50

  • 1.

    13.2 inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking. € 5,50

Hoofdstuk 14. Verkeer en vervoer

  • 1.

    14 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

  • 1.

    14.1 een vergunning als bedoeld in artikel 18 van het Reglement gevaarlijke stoffen € 290,00

  • 1.

    14.2 een gehandicaptenparkeerkaart € 31,00

  • 1.

    14.3 een privé-invalidenparkeerplaats € 31,00

  • 1.

    14.4 een aanwijzing als bedoeld in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW, Stb. 1990, 460) € 11,75

  • 1.

    14.5 een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten € 32,40

  • 1.

    14.6 een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.18.5 € 3,80

1.14.7 een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1. Voertuigenreglement (Stb. 1994, 450) € 32,40

1.14.8 een ontheffing als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer (Stb. 1987, 175) € 3,80

Hoofdstuk 15. Diversen

  • 1.

    15.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

  • 1.

    15.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken dan wel uittreksels van stukken, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 7,50

  • 1.

    15.1.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 3,80

  • 1.

    15.1.3 een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 3,80

  • 1.

    15.1.4 een waarmerking van een stuk, dat dit overeenstemt met het origineel, per waarmerking € 3,30

  • 1.

    15.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.18, derde lid Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden (recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen) € 33,45

  • 1.

    15.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het gebruik van een onroerende zaak voor het maken van handelsreclame als bedoeld in artikel 4.15, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden voor het op- richten, plaatsen, aanbrengen, veranderen of uitbreiden € 48,50

  • 1.

    15.4 Portikosten Toezenden stukken:

  • 1.

    15.4.1 bij toezending van stukken worden alle leges vermeld in deze verordening vermeerderd met de portikosten overeenkomstig de officiële TNT-post- tarieven, te weten: Gewicht in grammen Brieven/drukwerk e.d. 0 – 20 € 0,44 20 – 50 € 0,88 50 – 100 € 1,32 100 – 250 € 1,76 250 – 500 € 2,20 500 – 3000 € 2,64

  • 1.

    15.4.2 bij toezending van stukken via telefax worden alle leges vermeld in deze verordening vermeerderd met:

    • a.

      indien het faxen van 1 tot en met 5 bladzijden betreft € 1,05

    • b.

      indien het faxen van 6 tot en met 10 bladzijden betreft € 1,90

    • c.

      indien het faxen van 11 of meer bladzijden betreft € 2,70

  • 1.

    15.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod vuur te stoken als bedoeld in artikel 5.34, derde lid, van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden € 18,55

1.15.6 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van huishoudelijk afval en grof huisvuil als bedoeld in de Afvalstoffenverordening, of vooraf aan haar inwerkingtreding, als bedoeld in de artikelen 6.4, eerste lid jo. – van de vorige versie 4.2.2.5. en 4.2.4.1. van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden € 89,00

  • 1.

    15.7 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het invullen van het informatieformulier ten behoeve van de taxatie van een woning, per invulformulier € 52,00

  • 1.

    15.8 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

  • 1.

    15.8.1 een ontheffing in de zin van artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeers- tekens 1990 van het bepaalde in artikel 5 van dat reglement om te mogen fietsen in de voetgangersgebieden, een aantal specifiek genoemde voet- gangersgebieden of één bepaalde voetgangersgebied, per ontheffing nihil

  • 1.

    15.8.2 een ontheffing in de zin van artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeers- tekens 1990 van het bepaalde in artikel 10, eerste lid van dat reglement inhoudende dat de houder van de ontheffing ten behoeve van verbouwwerk- zaamheden zo dicht mogelijk bij het te verbouwen pand binnen het aldaar gelegen voetgangersgebied en/of op het daaraan gelegen trottoir mag parkeren en/of stilstaan met één bedrijfswagen tegelijk en tevens met die bedrijfswagen op andere wijze van het betreffende voetgangersgebied en/of daaraan gelegen trottoir gebruik mag maken teneinde het te verbouwen pand te bereiken of te verlaten. Voor de eerste week of een gedeelte daarvan € 28,70 verhoogd met € 8,35 voor iedere extra dag of gedeelte daarvan.

  • 1.

    15.8.3 een vergunning in de zin van artikel 2.10, eerste lid van de Algemene plaatse- lijke verordening gemeente Uden, inhoudende dat de vergunninghouder ten behoeve van verbouwwerkzaamheden zo dicht mogelijk bij het te verbouwen pand op, aan of boven de weg een container mag plaatsen ten behoeve van opslag, afvalverwijdering en dergelijke. Voor de eerste week of een gedeelte daarvan € 28,70 verhoogd met € 8,35 voor iedere extra dag of gedeelte daarvan.

  • 1.

    15.9 het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden voor het plaatsen van aankondigingborden in de gemeente Uden € 32,80 onder de aankondigingborden worden begrepen sandwich- of driehoeks- reclameborden, onder een sandwichbord wordt verstaan een tijdelijke reclamevorm bestaande uit twee (kartonnen) borden, onder een driehoeks- reclamebord wordt verstaan een tijdelijke reclame in de vorm van een drie- hoekige afficheframe.

Titel 2 Bouwgerelateerde leges

Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen

2.1.1 Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan een raming van de bouw- kosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd, dan wel de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, verhoogd met de verschuldigde omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft en waarbij gebruik gemaakt wordt van nieuwe materialen.

2.1.2 Onder bouwvergunning wordt in dit hoofdstuk mede begrepen een lichte bouwvergunning.

Hoofdstuk 2. Bouwvergunning

2.2 Het tarief bedraagt voor een beschikking op:

2.2.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q van de Woningwet, 1,2% van de bouw- kosten met een minimum van € 66,00;

2.2.2 een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p van de Woningwet, 1,2% van de bouwkosten met een minimum van € 66,00;

2.2.3 een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a, tweede lid van de Woningwet, 0,65% van de bouw- kosten met een minimum van € 66,00;

2.2.4 een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a, achtste lid van de Woningwet, 0,65% van de bouwkosten met een minimum van € 66,00, met dien verstande dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt;

2.2.5 een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase als bedoeld in artikel 56a, derde lid van de Woningwet, 0,65% van de bouw- kosten met een minimum van € 66,00;

2.2.6 een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning als bedoeld onder 2.2.1. tot en met 2.2.5. wordt verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager mede- gedeelde kosten van externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet bedoelde ambtenaar is opgesteld. Voor de toepassing van dit artikel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

2.2.7 een aanvraag tot het verkrijgen van een goedkeuring tot wijziging van het bouwplan overeenkomstig hetwelk vergunning is verleend als hiervóór bedoeld onder 2.2.1. en 2.2.2. per verleende goedkeuring: 1,2% van het bedrag van de verhoging van de bouwkosten, indien door de wijziging de begrote kosten, verbonden aan het uitvoeren van het bouwplan, met meer dan € 474,00 stijgen, met een minimum van € 66,00. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is, dat naar omstandigheden beoordeeld, van een nieuw bouwplan sprake is.

2.2.8 een aanvraag tot het verkrijgen van een goedkeuring tot wijziging van het bouwplan overeenkomstig hetwelk vergunning is verleend als hiervóór bedoeld onder 2.2.5. per verleende goedkeuring: 0,65% van het bedrag van de verhoging van de bouwkosten, indien door de wijziging de begrote kosten, verbonden aan het uitvoeren van het bouwplan, met meer dan € 474,00 stijgen, met een minimum van € 66,00. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is, dat naar omstandigheden beoordeeld, van een nieuw bouwplan sprake is.

2.2.9 In afwijking van de onderdelen 2.2.1. tot en met 2.2.8 bedraagt het tarief voor een beschikking op een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwver- gunning voor het tijdelijk plaatsen van een woonunit bij het bouwterrein in een uitleggebied of uitbreidingslocatie. € 129,00

2.2.10 Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op een bouwwerk, waarvan de bouw gestart is, dan wel heeft plaats- gevonden, zonder dat een bouwvergunning is verleend, wordt het overeen- komstig 2.2.1 tot en met 2.2.7 berekende bedrag verhoogd met 1,2% van de bouwkosten, met een minimum van € 66,00 en een maximum van € 310,00.

Hoofdstuk 3. Teruggaaf

2.3.1Indien van een verleende vergunning als bedoeld onder 2.2.1. en 2.2.2. geen gebruik wordt gemaakt en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt op ver- zoek teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend, met dien verstande, dat een bedrag van € 66,00 te allen tijde verschuldigd blijft.

2.3.2 Indien van een verleende vergunning als bedoeld onder 2.2.5. geen gebruik wordt gemaakt en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt op verzoek terug- gaaf van 50% van de geheven leges verleend, met dien verstande, dat een bedrag van € 66,00 te allen tijde verschuldigd blijft.

Hoofdstuk 4. Overschrijving bouwvergunning

2.4Het tarief bedraagt voor een beschikking op een verzoek tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning als bedoeld in artikel 10.3. van de Bouw- verordening € 66,00

Hoofdstuk 5. Verhogingen

2.5Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan

2.5.1 een herziening van het bestemmingsplan door de gemeenteraad uitsluitend ten behoeve van het desbetreffende bouwplan van toepassing is, verhoogd met € 3.045,00

2.5.2 artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toe- gepast, verhoogd met € 1.231,00

2.5.3 artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (binnenplanse ontheffing), verhoogd met € 126,00

2.5.4 artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (tijdelijke ontheffing), verhoogd met € 126,00

2.5.5 artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (buitenplanse ontheffing), verhoogd met € 126,00

2.5.6 artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 3.187,00

2.5.7 artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 126,00

2.5.8 een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met € 126,00

2.5.9 artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 126,00

2.5.10 onverminderd het bepaalde in artikel 2.5.1. tot en met 2.5.9. wordt het berekende bedrag verhoogd met een bedrag van € 1.294,00 voor een onthef- fing ingevolge de Wet geluidhinder van de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) voor de geluidsbelasting van het wegverkeer.

2.5.11 onverminderd het bepaalde in artikel 2.5.1. tot en met en 2.5.9. wordt het berekende bedrag verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkende uit een begroting die ter zake door de gemeente- ambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeente- wet is opgesteld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als de dag van het in behande- ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van het bedrag aan externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6. Aanlegvergunning

2.6.1Het tarief bedraagt voor een beschikking op een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergun- ning) € 59,00

2.6.2 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.6.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met € 413,00

2.6.3 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.6.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning betrekking heeft op een werk of werk- zaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 189,00

2.6.4 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.6.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning betrekking heeft op een werk of werk- zaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, ver- hoogd met € 189,00

2.6.5 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.6.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning betrekking heeft op een werk of werk- zaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 189,00

2.6.6 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.6.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning betrekking heeft op een werk of werk- zaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met € 189,00

2.6.7 Onverminderd het bepaalde in de artikelen 2.6.1. tot en met 2.6.6. wordt het berekende bedrag verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten van externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet bedoelde gemeente- ambtenaar, is opgesteld. Voor de toepassing van dit artikel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advies- kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 7. Sloopvergunning

  • 2.

    7 Het tarief bedraagt voor een beschikking op een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1. van de Bouwverordening voor bouwwerken met een totale hoeveelheid sloopafval van:

  • -

    meer dan 10 m³ tot en met 100 m³ € 117,00

  • -

    minder dan 10 m³ voor zover in dat bouwwerk asbest aanwezig is € 117,00

  • -

    meer dan 100 m³ € 237,00

    2.7.1Indien van een verleende vergunning als bedoeld onder 2.7 geen gebruik wordt gebruik gemaakt en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend, met dien ver- stande, dat een bedrag van € 66,00 te alle tijde verschuldigd blijft.

Hoofdstuk 8. Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen

2.8 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van aanvraag tot het verkrijgen van een advies van de Adviescommissie Agrarische Bouw- aanvragen € 402,00

Hoofdstuk 9. Bestemmingswijzigingen

2.9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist € 3.045,00

2.9.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of tot het verkrijgen van een ont- heffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist € 198,00

2.9.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het Verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanleg- vergunning is vereist € 3.187,00

2.9.4 Onverminderd het bepaalde in artikel 2.9.1 tot en met 2.9.3 wordt het berekende bedrag verhoogd met een bedrag van € 1.294,00 voor een onthef- fing ingevolge de Wet geluidhinder van de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) voor de geluidsbelasting van het wegverkeer.

2.9.5 Onverminderd het bepaalde in artikel 2.9.1 tot en met 2.9.3 wordt het berekende bedrag verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkende uit een begroting die ter zake door de gemeente- ambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeente- wet is opgesteld. Voor de toepassing van de overige volzin geldt als de dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van het bedrag aan externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 10. Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 126,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1. Horeca

3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

3.1.1 vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 179,00

3.1.2 een wijziging van de in de vergunning omschreven inrichting als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet op verzoek van de vergunninghouder, per wijziging € 42,30

3.1.3 een wijziging van de in de verleende Drank- en Horecavergunning vermelde leidinggevende, per wijziging € 42,30

3.1.4 een ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 18,05

3.1.5 de aanwijzing van een nachtinrichting als bedoeld in artikel 2.27a van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden € 282,00

3.1.6 een ontheffing als bedoeld in artikel 2.29 eerste, vierde en vijfde lid van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden (ontheffing sluitingsuur) voor elk uur of gedeelte daarvan € 11,00

3.1.7 een vergunning als bedoeld in artikel 2.29, vijfde lid van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden (ontheffing sluitingsuur) voor: 2 dagen van de week per kalenderkwartaal of gedeelte daarvan € 140,00 3 dagen van de week per kalenderkwartaal of gedeelte daarvan € 246,00 4 dagen van de week per kalenderkwartaal of gedeelte daarvan € 349,00 5 dagen van de week per kalenderkwartaal of gedeelte daarvan € 456,00 6 dagen van de week per kalenderkwartaal of gedeelte daarvan € 561,00 7 dagen van de week per kalenderkwartaal of gedeelte daarvan € 664,00

3.1.8 een ontheffing tot het doen maken van muziek of het in werking hebben van een geluidsapparaat als bedoeld in artikel 4.6.van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden:

3.1.8.1 indien het een incidentele aangelegenheid betreft, per dag € 3,85

3.1.8.2 een vergunning op jaarbasis € 187,00

Hoofdstuk 2. Organiseren evenementen of markten

3.2het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden voor:

3.2.1 herdenkingsplechtigheid, braderie, optocht op de weg, en een feest, muziek- voorstelling of wedstrijd op of aan de weg € 10,35

3.2.2 overige evenementen € 76,00

Hoofdstuk 3. Prostitutiebedrijven

3.3 het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

3.3.1 een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting als bedoeld in artikel 3.4., eerste lid, van de Algemene plaatselijke verorde- ning gemeente Uden € 616,00

3.3.2 een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.4., derde lid, van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden € 171,00

Hoofdstuk 4. Brandbeveiligingsverordening

3.4 Het tarief bedraagt voor een beschikking op een aanvraag tot het verkrijgen van:

3.4.1 een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1. van het Besluit brand- veilig gebruik bouwwerken € 208,00 vermeerderd met een toeslag voor een inrichting met een oppervlakte:

  • -

    tot en met 100 m² € 147,00

  • -

    van meer dan 100 m² tot en met 500 m² per m² € 1,45

  • -

    van meer dan 500 m² tot en met 2.000 m² € 487,00 + per m² € 0,50

  • -

    van meer dan 2.000 m² tot en met 5.000 m² € 1.203,00 + per m² € 0,15

  • -

    van meer dan 5.000 m² tot en met 50.000 m² € 1.672,00 + per m² € 0,05

  • -

    van meer dan 50.000 m² € 2.544,00 + per m² € 0,03

Indien de aanvraag betrekking heeft op een inrichting met een tijdelijk karakter, zoals een tent e.d. dan bedragen de leges 10% van het volgens dit onderdeel berekende bedrag.

3.4.2 Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 3.4.1 wordt ingetrokken voordat hierop een beslissing is genomen, wordt op verzoek voor 50% van de geheven leges ontheffing verleend.

3.4.3 Het tarief bedraagt, indien de aanvraag als bedoeld onder 3.4.1 betrekking heeft op:

3.4.3.1 uitbreiding van de inrichting: het tarief vermeld onder 3.4.1 met dien verstande, dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

3.4.3.2 gewijzigd gebruik van de gehele inrichting: 50% van de volgens onderdeel 3.4.1 berekende leges;

3.4.3.3 gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting: 50% van de volgens onderdeel 3.4.1 berekende leges, met dien verstande, dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte.

Hoofdstuk 5. In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 3,80