Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wachtlijstbeheer Wsw |
Citeertitel | Verordening Wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Wet sociale werkvoorziening Wsw werkvoorzieningsschap <BREED> |
De verordening is vastgesteld door het Algemeen Bestuur van Breed. De gemeenteraad heeft haar zienswijze over de verordening kenbaar gemaakt.
Wet sociale werkvoorziening (Wsw) art. 12, 2e lid
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | Onbekend | 16-12-2009 Gemeenteblad 2010/015 | Raadsvoorstelnummer 173/2009 |
Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling WNO-bedrijven
gelezen het voorstel van het Dagelijks Bestuur van WNO-bedrijven van 16 december 2009
gelet op artikel 12, tweede lid, van de Wet sociale werkvoorziening,
overwegende dat het Algemeen Bestuur bij verordening nadere regels kan vaststellen met betrekking tot het wachtlijstbeheer,
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Alle begrippen, die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet sociale werkvoorziening.
Het bestuur legt per kwartaal verantwoording af aan de gemeente over de uitvoering van deze verordening.
De directie kan, na schriftelijke toestemming van de verantwoordelijk wethouder van de gemeente, in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding
1.Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening.
2.Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van Breed op 16 december 2009
In de wet is opgenomen dat bij plaatsing van geïndiceerden op een dienstbetrekking in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) de volgorde van plaatsing op de wachtlijst dient te worden gehanteerd. Daarmede wordt recht gedaan aan het principe dat degene die het langste wacht op een plek, ook het eerst aan de beurt is. Echter de wet laat toe dat hiervan afgeweken kan worden onder de voorwaarde dat hierover regels in een verordening worden vastgelegd. Het algemeen bestuur, na hierover de zienswijze van de deelnemende gemeenten te hebben gevraagd, heeft besloten om op dit "first in, first out" principe één uitzondering te maken en wel voor geïndiceerden die in staat worden geacht tot begeleid werken. De reden hiervan is dat het algemeen bestuur het begeleid werken wil stimuleren. Omdat via begeleid werken de werknemer in dienst treedt bij een reguliere werkgever en dit de hoogst haalbare stap is die een werknemer in zijn ontwikkeling binnen de Wsw kan maken. Daarnaast komt hierdoor meer financiële ruimte beschikbaar, dat ondermeer kan worden ingezet om meer beschutte Wsw-werkplekken te realiseren.
Het algemeen bestuur hanteert per deelnemende gemeente een wachtlijst om op die manier de gemeenten, die wettelijk gezien financieel verantwoordelijk zijn, voor de uitvoering van de Wsw, inzicht te geven in het wachtlijstbeheer.
In artikel 1 is een beperkt aantal begrippen opgenomen, omdat de wet voldoende duidelijk is over gehanteerde termen en begrippen. Een uitgebreide(re) begrippenlijst is derhalve overbodig.
Het streven van het algemeen bestuur is, zoals reeds genoemd, het stimuleren van begeleid werken. Daarom is in dit artikel opgenomen dat geïndiceerden die geplaatst kunnen worden op een begeleid werken werkplek (BW-indicatie) voorrang krijgen bij plaatsing. Echter dit kan slechts bij maximaal 50% van de plaatsingsruimte. Dit maximum is zodanig gekozen dat aan de ene kant er voldoende plaatsingsruimte is voor begeleid werken en aan de andere kant dat geïndiceerden die aangewezen zijn op een beschutte werkplek bij Breed niet onaanvaardbaar lang hoeven te wachten op een werkplek. Indien er niet genoeg BW-geïndiceerden op de wachtlijst staan, om dit maximum van 50% in te vullen, wordt de resterende plaatsingsruimte opgevuld met geïndiceerden die alleen beschut kunnen werken bij Breed. Feitelijk hanteert het bestuur dus per deelnemende gemeente twee wachtlijsten: één voor BW-geïndiceerden en één voor de overigen. Per wachtlijst wordt het principe "wie het langste wacht, wordt het eerste geplaatst" gevolgd.
Het bestuur houdt de deelnemende gemeente periodiek op de hoogte van de stand van zaken met betrekking tot de plaatsingen.
De directie kan op basis van dit artikel afwijken van de plaatsingsvolgorde zoals vastgelegd in deze verordening. Dit kan enkel in bijzondere gevallen, welke betrekking hebben op de positie waarin de betrokken Wsw-geïndiceerde verkeert. De directie zal dit slechts doen nadat schriftelijke toestemming is verkregen van de gemeente die de plaatsing financiert.