Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Verordening Wachtlijstbeheer Wsw

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Wachtlijstbeheer Wsw
CiteertitelVerordening Wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpWet sociale werkvoorziening Wsw werkvoorzieningsschap <BREED>

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De verordening is vastgesteld door het Algemeen Bestuur van Breed. De gemeenteraad heeft haar zienswijze over de verordening kenbaar gemaakt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet sociale werkvoorziening (Wsw) art. 12, 2e lid

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2010Onbekend

16-12-2009

Gemeenteblad 2010/015

Raadsvoorstelnummer 173/2009

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Wachtlijstbeheer Wsw

 

Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling WNO-bedrijven

gelezen het voorstel van het Dagelijks Bestuur van WNO-bedrijven van 16 december 2009

gelet op artikel 12, tweede lid, van de Wet sociale werkvoorziening,

overwegende dat het Algemeen Bestuur bij verordening nadere regels kan vaststellen met betrekking tot het wachtlijstbeheer,

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING WACHTLIJSTBEHEER WET SOCIALE WERKVOORZIENING

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet, de Wet sociale werkvoorziening;

  • b.

    bestuur, het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling WNO-bedrijven;

  • c.

    gemeente, de aan de Gemeenschappelijke Regeling WNO-bedrijven deelnemende gemeente die financieel verantwoordelijk is voor de op de wachtlijst geplaatste geïndiceerde;

  • d.

    wachtlijst, overzicht van ingezetenen van de gemeente, die conform artikel 11 van de wet geïndiceerd zijn, geen dienstbetrekking hebben als bedoeld in hoofdstuk 2 en 3 van de wet en wel beschikbaar zijn om een dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden;

  • e.

    plaatsingsruimte, de op jaarbasis beschikbare ruimte om Wsw-geïndiceerden in een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de wet te plaatsen;

  • f.

    directie, de directie van de Gemeenschappelijke Regeling WNO-bedrijven.

Alle begrippen, die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet sociale werkvoorziening.

Artikel 2 Plaatsingsvolgorde

  • 1.

    Voor het in aanmerking komen voor een dienstbetrekking in het kader van de wet geldt de volgorde van plaatsing op de wachtlijst, waarbij de datum van de indicatiebeschikking bepalend is.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid, geeft het bestuur geïndiceerden, die geplaatst kunnen worden op een begeleid werken werkplek voorrang bij maximaal 50% van de plaatsingsruimte, waarbij de datum van plaatsing op de wachtlijst bepalend is voor de volgorde van plaatsing.

Artikel 3 Verantwoording

Het bestuur legt per kwartaal verantwoording af aan de gemeente over de uitvoering van deze verordening.

Artikel 4 Hardheidsclausule

De directie kan, na schriftelijke toestemming van de verantwoordelijk wethouder van de gemeente, in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 5 Evaluatie

Het in artikel 2 geformuleerde plaatsingsbeleid wordt na één jaar geëvalueerd.

Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding

 

1.Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening.

2.Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van Breed op 16 december 2009

 

Voorzitter, P.F.G. Depla

 

Secretaris, G.W.J. Hendriks

 

Algemene Toelichting

 

In de wet is opgenomen dat bij plaatsing van geïndiceerden op een dienstbetrekking in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) de volgorde van plaatsing op de wachtlijst dient te worden gehanteerd. Daarmede wordt recht gedaan aan het principe dat degene die het langste wacht op een plek, ook het eerst aan de beurt is. Echter de wet laat toe dat hiervan afgeweken kan worden onder de voorwaarde dat hierover regels in een verordening worden vastgelegd. Het algemeen bestuur, na hierover de zienswijze van de deelnemende gemeenten te hebben gevraagd, heeft besloten om op dit "first in, first out" principe één uitzondering te maken en wel voor geïndiceerden die in staat worden geacht tot begeleid werken. De reden hiervan is dat het algemeen bestuur het begeleid werken wil stimuleren. Omdat via begeleid werken de werknemer in dienst treedt bij een reguliere werkgever en dit de hoogst haalbare stap is die een werknemer in zijn ontwikkeling binnen de Wsw kan maken. Daarnaast komt hierdoor meer financiële ruimte beschikbaar, dat ondermeer kan worden ingezet om meer beschutte Wsw-werkplekken te realiseren.

 

Het algemeen bestuur hanteert per deelnemende gemeente een wachtlijst om op die manier de gemeenten, die wettelijk gezien financieel verantwoordelijk zijn, voor de uitvoering van de Wsw, inzicht te geven in het wachtlijstbeheer.

 

Artikelgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begrippen

In artikel 1 is een beperkt aantal begrippen opgenomen, omdat de wet voldoende duidelijk is over gehanteerde termen en begrippen. Een uitgebreide(re) begrippenlijst is derhalve overbodig.

Artikel 2 Plaatsingsvolgorde

Het streven van het algemeen bestuur is, zoals reeds genoemd, het stimuleren van begeleid werken. Daarom is in dit artikel opgenomen dat geïndiceerden die geplaatst kunnen worden op een begeleid werken werkplek (BW-indicatie) voorrang krijgen bij plaatsing. Echter dit kan slechts bij maximaal 50% van de plaatsingsruimte. Dit maximum is zodanig gekozen dat aan de ene kant er voldoende plaatsingsruimte is voor begeleid werken en aan de andere kant dat geïndiceerden die aangewezen zijn op een beschutte werkplek bij Breed niet onaanvaardbaar lang hoeven te wachten op een werkplek. Indien er niet genoeg BW-geïndiceerden op de wachtlijst staan, om dit maximum van 50% in te vullen, wordt de resterende plaatsingsruimte opgevuld met geïndiceerden die alleen beschut kunnen werken bij Breed. Feitelijk hanteert het bestuur dus per deelnemende gemeente twee wachtlijsten: één voor BW-geïndiceerden en één voor de overigen. Per wachtlijst wordt het principe "wie het langste wacht, wordt het eerste geplaatst" gevolgd.

Artikel 3 Verantwoording

Het bestuur houdt de deelnemende gemeente periodiek op de hoogte van de stand van zaken met betrekking tot de plaatsingen.

Artikel 4 Hardclausule

De directie kan op basis van dit artikel afwijken van de plaatsingsvolgorde zoals vastgelegd in deze verordening. Dit kan enkel in bijzondere gevallen, welke betrekking hebben op de positie waarin de betrokken Wsw-geïndiceerde verkeert. De directie zal dit slechts doen nadat schriftelijke toestemming is verkregen van de gemeente die de plaatsing financiert.

Artikel 5 Evaluatie

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding

Ook dit artikel behoeft geen nadere toelichting.