Organisatie | Waterschap De Dommel |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Besluit van het algemeen bestuur van het Waterschap De Dommel houdende regels omtrent vaste commissies Reglement van Orde voor de vaste commissies 2016 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vaste commissies 2016 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en bevoegdheden |
Deze regeling vervangt het Reglement voor de vaste commissies 2009.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-03-2019 | 28-02-2020 | Wijziging | 27-02-2019 | Z56429 / B873 | |
01-11-2016 | 28-03-2019 | nieuwe regeling | 28-09-2016 Waterschapsblad 2016, 1552 | DMS:I39047 |
Fractie: Voor de toepassing van dit reglement wordt onder "fractie" verstaan: de leden van een vaste commissie die hetzij de categorie "Ongebouwd", hetzij de categorie "Natuurterreinen", hetzij de categorie Bedrijven" dan wel een belangengroepering binnen de categorie "ingezetenen" vertegenwoordigen.
In het kader van oordeelsvorming vraagt het dagelijks bestuur aan de commissie of de commissies wiens aandachtsgebied het betreft, advies over zaken, waarvan het voornemens is een besluit aan het algemeen bestuur te vragen. Daarnaast vraagt het dagelijks bestuur in het kader van beeldvorming de commissie(s) in voorkomende gevallen om advies in de voorfase van de besluitvorming, bij voorbeeld over de strategische kaders waarbinnen voorstellen voor het algemeen bestuur moeten worden uitgewerkt en bij het maken van scenario-keuzes. In een volgende vergadering kan een commissie het advies eventueel oordeelsvormend behandelen.
Een commissielid kan de voorzitter verzoeken om een commissie over een bepaald onderwerp ongevraagd advies uit te laten brengen. Indien de voorzitter met dit verzoek instemt, bepaalt hij in welke commissievergadering het desbetreffende onderwerp wordt geagendeerd. Indien een meerderheid van de commissieleden het verzoek ondersteunt, wordt het onderwerp in elk geval geagendeerd. De voorzitter bepaalt dan in welke commissievergadering dit gebeurt.
Samenstelling, benoeming en ontslag
Onverminderd het bepaalde in het tweede lid, kan een belangengroepering uit de categorie Ingezetenen, die - exclusief de in het dagelijks bestuur gekozen leden - uit minder dan drie in het algemeen bestuur gekozen leden bestaat, op basis van haar kiesmandaat, extra commissieleden voordragen uit de personen van de geregistreerde kandidatenlijst voor de verkiezingen, zodat de belangengroepering in elk van de drie vaste commissies vertegenwoordigd is.
Onverminderd het bepaalde in het tweede lid, kan een belangengroepering uit de categorie ingezetenen, die - exclusief de in het dagelijks bestuur gekozen leden - uit méér dan drie in het algemeen bestuur gekozen leden bestaat, extra commissieleden voordragen voor een vaste commissie, indien blijkt dat die leden nog niet voorkomen op de voordracht voor c.q. nog geen lid zijn van een vaste commissie als bedoeld in artikel 1 van deze verordening. Voordracht van extra leden geschiedt zo veel mogelijk gespreid over de drie vaste commissies.
Onverminderd het bepaalde in het tweede lid, kan de categorie “Ongebouwd”, “Natuurterreinen” of “Bedrijven”, die - exclusief de in het dagelijks bestuur gekozen leden - uit minder dan drie in het algemeen bestuur benoemde leden bestaat, naar eigen keuze, een commissielid voor meer dan één vaste commissie voordragen, dan wel via respectievelijk de ZLTO, het Bosschap, de Kamer van Koophandel Brabant laten voordragen, zodat de categorie in elk van de drie vaste commissies vertegenwoordigd is.
De vaste commissies kunnen door het algemeen bestuur worden uitgebreid met (agenda)leden met adviesrecht voor zover het gaat om aangelegenheden met een interregionaal of internationaal belang of effect. Het (agenda)lid kan zich tijdelijk laten vervangen door een plaatsvervanger en stelt de secretaris van de commissie daarvan tijdig op de hoogte.
De watergraaf kan desgewenst vaste commissies in gecombineerde vergadering bijeenroepen. De watergraaf of een lid van het dagelijks bestuur – aangewezen door de watergraaf - is voorzitter van een gecombineerde vergadering en de secretaris-directeur is aanwezig als secretaris. De bepalingen van dit reglement, met uitzondering van de leden 11 en 12 van artikel 3,zijn op deze gecombineerde vergadering van overeenkomstige toepassing. Het verslag van de gecombineerde vergadering wordt vastgesteld in de eerst volgende vergadering van het algemeen bestuur.
Tijdens sluiting van de deuren van een vergaderlokaal c.q. de beraadslaging met gesloten deuren mogen uitsluitend de volgende personen aanwezig zijn: de voorzitter van de vaste commissie, de leden van de vaste commissie c.q. hun plaatsvervanger, overige leden van het algemeen bestuur alsmede de - naar het oordeel van de voorzitter benodigde - ambtelijke adviseurs/ondersteuning.
Gelegenheid tot meepraten in een beeldvormend deel
Voor elk onderwerp van het beeldvormende deel van de vergadering wordt door de voorzitter in overleg met de secretaris een bijpassende werkvorm gekozen en opgenomen in de agenda; een algemene bespreking, vragen stellen of technische bespreking:
Bij een algemene bespreking licht de voorzitter of een gespreksleider eerst kort toe wat het doel van de bespreking van het onderwerp is. Daarna krijgen de sprekers 5 minuten de gelegenheid hun standpunt mondeling toe te lichten. De sprekers krijgen gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten de gelegenheid het woord te voren. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter is bevoegd de spreektijd in bijzondere gevallen te verlengen of in te korten. Nadat alle sprekers het woord hebben gehad, is er gelegenheid voor de commissieleden om vragen te stellen. De bespreking kan beginnen met een presentatie van een ambtenaar of een externe deskundige om de aanwezigen te informeren over de laatste stand van zaken rondom het onderwerp. Sprekers melden zich 12 uur voor het begin van de vergadering schriftelijk of elektronisch bij de secretaris.
Bij de bespreking van een onderwerp waarbij vragen stellen centraal staat, licht de voorzitter of een gespreksleider eerst kort toe om welk voorstel het gaat. Commissieleden hebben tekstbijdragen van de sprekers vooraf ontvangen en stellen hierover direct vragen aan de sprekers. Sprekers dienen ten minste zeven dagen voorafgaand aan de bijeenkomst hun tekstbijdrage aan de secretaris van commissie toe te zenden.
Het onderwerp van een technische bespreking is specialistisch van aard. De commissieleden worden voor het eerst geconfronteerd met de problematiek en de denkrichtingen voor oplossingen. Leden van het dagelijks bestuur, ambtenaren of externe deskundigen lichten het onderwerp toe. Commissieleden kunnen vragen stellen. Bij een technische bespreking kunnen toehoorders niet meepraten.
Gelegenheid tot spreken in een oordeelsvormend deel
Het in het eerste lid bedoelde verzoek dient uiterlijk 24 uur voor het begin van de vergadering schriftelijk of elektronisch bij de secretaris te worden ingediend, onder vermelding van het punt waarover men het woord wil voeren. De verzoeker vermeldt in zijn verzoek naast het onderwerp zijn naam, adres en telefoonnummer.
Indien verzocht is het woord te mogen voeren, gelden daarbij de volgende bepalingen: a. De voorzitter meldt bij aanvang van de vergadering wie gebruik willen maken van het spreekrecht over geagendeerde onderwerpen. b. De voorzitter geeft personen die zich daarvoor hebben opgegeven het woord bij het betreffende voorstel. c. De aanwezige commissieleden en hun vervangers kunnen vervolgens verduidelijkende vragen stellen die door de inspreker worden beantwoord. d. Na behandeling van een onderwerp in eerste termijn, krijgt de inspreker voorafgaande aan de tweede termijn nogmaals gelegenheid kort het woord te voeren. e. De spreektijd van een toehoorder bedraagt maximaal 5 minuten in eerste termijn en maximaal 2 minuten in tweede termijn. In de eerste termijn is er voor toehoorders de gelegenheid gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord te voren. In tweede termijn is dat maximaal 15 minuten. f. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. g. De voorzitter is bevoegd de spreektijd in bijzondere gevallen te verlengen of in te korten.
De secretaris van de commissie maakt notulen van de commissievergadering. De vaststelling van de notulen vindt in de regel plaats aan het eind van de vergadering die volgt op de vergadering waarop de notulen betrekking hebben. De notulen worden na vaststelling door de voorzitter en de secretaris ondertekend. 3a. De voorzitter kan afhankelijk van de aard van het onderwerp en de gekozen vergadervorm bepalen dat kan worden volstaan met een beperkte verslaglegging van de vergadering, met dien verstande dat beraadslaging over spoedeisende adviezen in elk geval wel worden genotuleerd.