Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit |
Citeertitel | Mandaatbesluit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | delegatie- en mandaatbesluiten |
Besluit vervangt Mandaatbesluit van 16 november 2004.
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-03-2006 | 21-02-2006 | 16-06-2007 | aanpassing afdelingsbenamingen | 21-02-2006 Gemeenteblad 2006, nr. 3 | geen |
14-01-2006 | nieuwe regeling | 10-01-2006 Gemeenteblad 2006, nr. 1 | geen |
de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;
de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voorzover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;
de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voorzover een relatie hebbend met hun functie;
indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naasthogere ambtenaar;
besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:
Op grond van de jurisprudentie is het opnemen van onbepaalde uitzonderingen in strijd met het beginsel van de rechtszekerheid. Dergelijke uitzonderingen zouden het mandaat onverbindend maken. Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot een onvoldoende beoordeling, berisping en intrekking van het mandaat.
Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.
Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).
Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.
Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel II in het besluit opgenomen.
Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan.
Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.
Dit onderdeel heeft betrekking op de vertegenwoordiging van de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon. Het gaat hier onder meer om de ondertekening van privaatrechtelijke overeenkomsten (contracten).
1.Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.
2. De bevoegdheid om te besluiten een rechtsgeding aan te gaan moet afzonderlijk in het mandaat zijn vermeld.
Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. De gemeentesecretaris geeft in deze betekenis leiding aan de managers; die geven leiding aan de medewerkers.
Uitgangspunt bij ondertekening is steeds dat stukken worden ondertekend door het orgaan dat of de functionaris die de beslissing heeft genomen. Dit zou slechts anders zijn bij een ondertekeningsmandaat (de ondertekening van besluiten van het college). Dit houdt ook in dat niet of p/o (per order) wordt getekend. Om praktische redenen kan b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een functionaris die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.
Ondertekening privaatrechtelijke stukken
Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:
De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)
daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..
Eenvoudige uitvoeringscorrespondentie
In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.
Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Het mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).
Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:
Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.
Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.
Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld strafverordeningen aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.
Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:
Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.
Gemandateerde bevoegdheden en machtigingen
vrijstelling van inschrijving in verband met trekkend bestaan | |||
vrijstelling van inschrijving wegens lichamelijke of psychische ongeschiktheid | |||
beslissen omtrent aanvragen vrijstelling ex artikel 19, derde lid | |||
planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken | |||
planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken | |||