Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht (Utr)

Beleidsregels leefbaarheidsbudgetten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht (Utr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels leefbaarheidsbudgetten
CiteertitelBeleidsregels leefbaarheidsbudgetten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpwelzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

-

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-02-200801-07-2015nieuwe regeling

20-11-2007

Gemeenteblad van Utrecht 2008, nr. 10

Besluit college van B&W van 20 november 2007

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels leefbaarheidsbudgetten

 

 

 

Beleidsregels leefbaarheidsbudgetten(besluit van b. en w. van 20 november 2007)

Burgemeester en wethouders van Utrecht;

Besluiten

vast te stellen de volgende

BELEIDSREGELS leefbaarheidsbudgetten.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    leefbaarheid: de kwaliteit van de woon- en leefomgeving. Daaronder wordt onder meer het volgende verstaan:

    • *

      openbare ruimte;

    • *

      verkeer;

    • *

      welzijn (onder meer bevorderen contacten in de buurt), cultuur, sport en jeugd;

    • *

      communicatie en participatie;

    • *

      veiligheid;

  • b.

    leefbaarheidsbudget: het budget dat jaarlijks per wijk bestemd is voor het verbeteren van de leefbaarheid in die wijk;

  • c.

    basisniveau de mate van leefbaarheid die zou ontstaan als er geen leefbaarheidsbudgetten zouden zijn, en als de middelen voor de leefbaarheidsbudgetten ook niet op een andere manier voor leefbaarheid worden ingezet. De gemeenteraad bepaalt het basisniveau jaarlijks door de vaststelling van de gemeentebegroting;

  • d.

    initiatief: een initiatief om de leefbaarheid in een wijk, buurt of straat te verbeteren;

  • e.

    ondersteuning: het door, namens of in opdracht van de gemeente uitvoeren of financieel bijdragen aan een actie, verbetering of voorziening om de leefbaarheid te verbeteren;

  • f.

    gemeentebestuur: het college van burgemeester en wethouders, of namens hen de wethouder of wijkmanager.

Artikel 2 Doelen

  • 1.

    Snel en flexibel in te spelen op initiatieven en signalen uit de wijk voor de verbetering van de leefbaarheid in een wijk, straat of buurt, voor zover gemeentelijke ondersteuning hiervan naar het oordeel van het gemeentebestuur nodig of gewenst is.

  • 2.

    Inwoners en ondernemers te stimuleren bij te dragen aan de verbetering van leefbaarheid van de eigen leefomgeving;

Artikel 3 Procedure

  • 1.

    Een initiatief wordt schriftelijk aan de wijkmanager voorgelegd met tenminste vermelding van:

    • a.

      de gegevens van de aanvrager(s): Naam en voorletters, postadres, telefoon, en zo mogelijk het e-mailadres;

    • b.

      het doel van het initiatief. Uit de doelen moet blijken hoe het initiatief bijdraagt aan de leefbaarheid;

    • c.

      een beschrijving waaruit duidelijk wordt wie het initiatief neemt of nemen, wat het draagvlak is, met wie of welke organisaties wordt samengewerkt, in welke mate aanvragers bereid zijn zelf mee te helpen bij de uitvoering van het initiatief, en of van de doelgroep medewerking of een eigen bijdrage verwacht kan worden;

    • d.

      een beschrijving van het plan, het project of de activiteit onder vermelding van de plaats waar de activiteit plaatsvindt of waar de voorziening gemaakt moet worden;

    • e.

      zo mogelijk een planning;

    • f.

      een duidelijke omschrijving van de ondersteuning die van de gemeente gevraagd wordt. Wanneer de ondersteuning geheel of gedeeltelijk uit financiële middelen bestaat moet zo mogelijk een kostenraming en de gewenste financiële bijdrage worden vermeld.

  • 2.

    Ter beoordeling van het initiatief kan de wijkmanager om meer gegevens vragen.

  • 3.

    Het initiatief moet zijn ondertekend. Wanneer de gemeentelijke inspanning meer vergt van naar schatting meer dan EUR 20.000,00 moet het initiatief ondersteund worden door minstens vijfentwintig kiesgerechtigden uit de wijk. Dit moet blijken uit een handtekeningenlijst waarop de ondersteuners hun naam en adres invullen en hun handtekening plaatsen.

  • 4.

    Ondersteuning van het initiatief door de gemeente bedraagt in beginsel maximaal 50.000 euro. De wijkmanager kan echter besluiten initiatieven in behandeling te nemen waarvoor de gemeentelijke ondersteuning meer vergt dan EUR 50.000,00.

  • 5.

    Het verlenen van ondersteuning van het initiatief gebeurt op basis van criteria genoemd in artikel 4 van deze beleidsregels:

    • a.

      wanneer de gemeentelijke ondersteuning EUR 20.000,00 of minder vergt dan beslist de wijkmanager binnen vier weken. Hij kan deze termijn éénmaal met vier weken verlengen.

    • b.

      wanneer de gemeentelijke ondersteuning meer dan EUR 20.000,00 en EUR 50.000,00 of minder vergt dan legt de wijkmanager de beslissing voor aan de wijkwethouder. De wijkwethouder beslist binnen acht weken. Hij kan deze termijn éénmaal met acht weken verlengen;

    • c.

      het college van burgemeester en wethouders kan, op voorstel van de wijkmanager, besluiten tot ondersteuning die meer dan EUR 50.000,00 vergt.

  • 6.

    Wanneer niet alle onderdelen van een initiatief voor ondersteuning in aanmerking komen kan een initiatief gedeeltelijk ondersteund worden.

  • 7.

    Als de gemeente een initiatief niet ondersteunt doet zij dit gemotiveerd.

Artikel 4 Criteria voor ondersteuning van initiatieven

  • 1.

    Bij het toekennen van ondersteuning hanteert de gemeente de volgende vereisten en criteria:

    • a.

      er is draagvlak in de wijk, straat of buurt;

    • b.

      de doelgroep van een voorziening of activiteit is groter dan alleen de initiatiefnemers; er is sprake van een collectief belang van bewoners en ondernemers van een wijk, buurt of straat;

    • c.

      het initiatief heeft betrekking op de verbetering van de leef en woonomgeving van de initiatiefnemers, of van de bewoners of ondernemers namens wie het initiatief wordt genomen.

    • d.

      snelle uitvoering van het initiatief is mogelijk en van belang;

    • e.

      het initiatief draagt bij aan de in artikel 2 genoemde doelen;

    • f.

      naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders is ondersteuning vereist of nodig als stimulans om het initiatief tot uitvoering te laten komen;

    • g.

      er moet sprake zijn van éénmalige ondersteuning. Dit geldt niet voor:

      • *

        het maken en verspreiden van buurt- of wijkkranten, of websites over een buurt of wijkgebonden onderwerp;

      • *

        de ondersteuning van bewonersorganisaties en belangengroepen;

      • *

        activiteiten die uit hun aard jaarlijks terugkeren zoals bevordering van sociale integratie met festivals en vieringen van feestdagen;

      • *

        overige door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen soorten initiatieven.

        • 2.

          De wijkwethouder beslist over een eventueel advies van de wijkraad dat gaat over inhoudelijke criteria voor besluiten over de ondersteuning van initiatieven voor de leefbaarheid in de betreffende wijk.

        • 3.

          Aan een initiatief kan in de volgende gevallen ondersteuning worden onthouden:

  • a.

    het initiatief heeft betrekking op de gemeentelijke organisatie;

  • b.

    over het onderwerp van het initiatief zijn of waren, op grond van gemeentelijke of wettelijke regelgeving, inspraak- of bezwaarprocedures mogelijk;

  • c.

    het initiatief past niet binnen het gemeentelijk beleid;

  • d.

    het initiatief heeft betrekking op onderwerpen die al behandeld werden door:

    • *

      de raad of het college, minder dan twee jaar voor de indiening;

    • *

      de wijkwethouder of de wijkmanager, eerder in het jaar van indienen.

      4.Een initiatief wordt in de volgende gevallen niet ondersteund:

  • a.

    het initiatief draagt voornamelijk bij aan de reguliere instandhoudingstaak van het basisniveau van de leefbaarheid;

  • b.

    het initiatief gaat over de uitvoering van besluiten van hogere bestuursorganen waarop de gemeente geen beleidsvrijheid heeft (hieronder valt ook particulier eigendom);

  • c.

    het initiatief heeft betrekking op gemeentelijke belastingen en tarieven;

  • d.

    het initiatief heeft betrekking op geldelijke voorzieningen voor ambtsdragers, gewezen ambtsdragers dan wel hun nagelaten betrekkingen of hun rechthebbenden;

  • e.

    het initiatief heeft betrekking op benoemingen van personen en functioneren van personen;

  • f.

    het initiatief is strijdig met geldende wet en regelgeving;

  • g.

    het leefbaarheidsbudget is voor het betreffende jaar volledig uitgegeven.

    • 5.

      Ondersteuning kan afhankelijk worden gesteld van een eigen bijdrage van de aanvrager of de deelnemers.

    • 6.

      De wijkwethouder kan besluiten voor zijn wijk een maximum te stellen aan het aantal te ondersteunen initiatieven waarvan de ondersteuning meer vergt dan EUR 20.000.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 20 november 2007.

De secretaris, De burgemeester,

Drs. J. Schuilenburg Mr. A.H. Brouwer-Korf

Bekendmaking is geschied op 20 februari 2008.

Deze beleidsregels zijn in werking getreden op 28 februari 2008.