Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent begeleidingscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent begeleidingscommissie
CiteertitelReglement begeleidingscommissie van de Gemeente Helmond
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1 lid 4 Sociaal Statuut 2016 - 2020
  2. artikel 33 lid 2 Sociaal Statuut 2016 - 2020
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-09-2016nieuwe regeling

30-08-2016

Gemeenteblad 2016, 126222

Collegebesluit, 2016, 1171702

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT BEGELEIDINGSCOMMISSIE UITVOERING SOCIAAL STATUUT VAN DE GEMEENTE HELMOND

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Helmond,

gelet op de bereikte overeenstemming met het Georganiseerd Overleg d.d. 23 augustus 2016.

 

besluit:

vast te stellen het Reglement begeleidingscommissie van de Gemeente Helmond .

 

Algemeen

Dit reglement dient ter uitvoering van de bepaling in artikel 7 lid 4 en artikel 33 lid 2 van het Sociaal Statuut 2016-2020 van de gemeente Helmond.

Artikel 1 Samenstelling commissie

Lid 1 Het college stelt een commissie in als bedoeld in artikel 7 lid 4 en artikel 33 lid 2 van het Sociaal Statuut. Deze begeleidingscommissie treedt ook op als de commissie van werk naar werk.

 

Lid 2 De commissie bestaat uit:

  • ·

    een vaste onafhankelijke voorzitter;

  • ·

    een lid aan te wijzen door het college van Burgemeester en Wethouders;

  • ·

    een lid aan te wijzen door de werknemersdelegatie (GO).

     

Lid 3 Voor elk lid wordt een plaatsvervangend lid benoemd.

 

Lid 4 De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris.

Artikel 2 Verantwoordelijkheden

Lid 1 De commissie heeft als taak:

  • ·

    toe te zien op een zorgvuldige en juiste toepassing van de bepalingen in het Sociaal Statuut;

  • ·

    het toetsen van individuele maatwerkafspraken op evenredigheid, redelijkheid en billijkheid;

  • ·

    het gevraagd of ongevraagd adviseren van het college in relatie tot sub a en b.

     

Lid 2 Een verzoek om advies als bedoeld in het vorige lid kan worden gedaan door of namens het c college of door of namens de betrokken medewerker.

Artikel 3 Werkwijze

Lid 1 Uitgangspunt is dat de commissie haar advies uitbrengt op basis van unanimiteit.

 

Lid 2 Als in de commissie geen volledige overeenstemming wordt bereikt, brengt zij advies uit op basis van het meerderheidsstandpunt. In voorkomende gevallen wordt in het advies melding gemaakt van het minderheidsstandpunt.

 

Lid 3 Van de door de commissie uitgebrachte adviezen kan het college alleen in geval van bijzondere en zwaarwichtige redenen gemotiveerd afwijken.

 

Lid 4 Bij het verzenden van het besluit aan de medewerker wordt een kopie van het advies van de commissie bijgevoegd.

 

Lid 5 De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar en wat wordt besproken is vertrouwelijk.

 

Lid 6 De commissie stelt vooraf een werkwijze vast waarin onder meer is opgenomen dat, op verzoek van een van de leden, (extra) bijeenkomsten kunnen worden belegd.

Artikel 4 Proces

Lid 1 De commissie wordt periodiek doch in elk geval eenmaal per kwartaal geïnformeerd over de voortgang en implementatie van het (organisch) verandertraject.

 

Lid 2 De commissie ontvangt per kwartaal een actueel overzicht van de medewerkers aan wie de status van mobiliteitskandidaat is toegekend en van de medewerkers die boventallig zijn verklaard met vermelding van de voortgang in het te doorlopen traject als bedoeld in artikel 6 van het Sociaal Statuut gemeente Helmond 2016-2020.

 

Lid 3 De werkgever legt voorgenomen individuele maatwerkafspraken in het kader van het flankerend beleid (artikel 27 Sociaal Statuut) ter toetsing voor aan de commissie.

 

Lid 4 Een individuele medewerker of diens vertegenwoordiger kan zich schriftelijk wenden tot de commissie indien hij zich niet kan vinden in de manier waarop ten aanzien van hem uitvoering wordt gegeven aan het Sociaal Statuut.

 

Lid 5 Als de commissie in wat haar ter kennis wordt gebracht daartoe aanleiding ziet, brengt zij advies uit over de stappen die naar haar oordeel in het algemeen of in een individuele casus kunnen bijdragen aan het bereiken van de doelstelling van het Sociaal Statuut.

 

Lid 6 Een advies in een individuele casus komt niet eerder tot stand dan nadat de betreffende medewerker is gehoord en de werkgever in de gelegenheid is geweest zijn visie te geven. Uitgangspunt daarbij is dat de commissie binnen een termijn van dertig dagen tot een advies komt. Als dat uit een oogpunt van zorgvuldige voorbereiding niet haalbaar is, kan de adviestermijn met ten hoogste dertig dagen worden verlengd. De betreffende medewerker wordt hierover schriftelijk door de ambtelijk secretaris geïnformeerd.

 

Lid 7 Een medeweker kan zich tijdens een hoorzitting laten bijstaan.

 

Artikel 5 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 28 mei 2016.

Aldus vastgesteld door:

Burgemeester en Wethouders van Helmond d.d. 30 augustus 2016

Burgemeester en wethouders van Helmond,

de burgemeester,

mevrouw P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel

de secretaris,

mr. drs. A.P.M. ter Voert

Bekend gemaakt op:

9 september 2016

de gemeentesecretaris,

mr. drs. A.P.M. ter Voert