Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reusel-De Mierden

Subsidieregeling aanjaagsubsidie gemeente Reusel-De Mierden 2017 

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReusel-De Mierden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling aanjaagsubsidie gemeente Reusel-De Mierden 2017 
CiteertitelSubsidieregeling aanjaagsubsidie voor vrijwilligersorganisaties gemeente Reusel-De Mierden 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 3 van op de Algemene subsidieverordening gemeente Reusel-De Mierden 2017 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-07-2016Nieuwe regeling.

12-07-2016

Gemeenteblad 2016-0-42, 15-07-2016 

BW 16-239 

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling aanjaagsubsidie gemeente Reusel-De Mierden 2017 

Het college van burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden;

Gelet artikel 3 van op de Algemene subsidieverordening gemeente Reusel-De Mierden 2017

Overwegende dat bij het vaststellen van de ‘Subsidiebeleid gemeente Reusel-De Mierden 2017’ op 21 juni 2016 door de gemeenteraad besloten is vernieuwende projecten die bijdragen aan de maatschappelijke effecten te willen stimuleren.

besluit vast te stellen:

Subsidieregeling aanjaagsubsidie gemeente Reusel-De Mierden 2017

 

 

Hoofdstuk 1 werkingssfeer van deze nadere regel

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Adviescommissie subsidies: Een door het college ingestelde deskundige subsidiecommissie.

b. ASV 2017: Algemene Subsidieverordening gemeente Reusel-De Mierden 2017.

c. Maatschappelijke effecten: De in het vastgestelde subsidiebeleid gemeente Reusel-De Mierden 2017 vastgelegde maatschappelijke effecten.

- Wij (jongeren) ontwikkelen en benutten onze capaciteiten;

- Wij (jongeren) groeien op in een positieve, stabiele en veilige omgeving;

- Wij zijn op weg naar een gezonde toekomst;

- Wij zijn sociaal actief en maken deel uit van een sociaal netwerk;

- Wij ondersteunen elkaar en er is waardering voor vrijwilligers en mantelzorgers;

- Wij voelen ons thuis in en betrokken bij onze buurt en dorp;

- Wij nemen verantwoordelijkheid voor ons eigen leven en zijn zelfredzaam zover als mogelijk is;

- Wij doen mee in de maatschappij, ook als we beperkingen hebben;

- Wij kunnen ons cultureel en sportief ontplooien.

d. Project: een incidentele activiteit die duidelijk gebonden is aan tijd en geld (niet zijnde een structurele activiteit), dan wel de opstartfase van een nieuwe structurele activiteit (tot een maximum van 4 jaar);

e. SMART: Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden

f. Vernieuwend: een project is vernieuwend als de activiteit nog niet eerder in de dorpskern waarvoor subsidie wordt aangevraagd is uitgevoerd.

 

Artikel 1.1 Toepassing van de Algemene subsidieverordening

Naast deze nadere regel Subsidieregeling aanjaagsubsidie zijn eveneens van toepassing de bepalingen van de Algemene subsidieverordening 2017 (ASV 2017).

 

Artikel 1.2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 1.3 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 1.3. Activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor projecten die zich richten op inwoners van gemeente Reusel-De Mierden.

  • 2.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor projecten op de volgende terreinen: WMO, welzijn, (gezondheids-)zorg, onderwijs, sport, cultuur en recreatie van inwoners uit de gemeente Reusel-De Mierden.

  • 3.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor projecten die onderbouwd en aantoonbaar een bijdrage te leveren aan de vastgestelde maatschappelijke effecten, welke benoemd zijn in het vastgestelde subsidiebeleid gemeente Reusel-De Mierden 2017.

 

Artikel 1.4 Doelmatigheid

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor projecten met een realistische verhouding tussen de verwachte resultaten en de gevraagde gemeentelijke bijdrage.

  • 2.

    Uit de subsidieaanvraag wordt helder hoe de beoogde resultaten bereikt worden. Het resultaat is SMART omschreven.

  • 3.

    Bij de beoordeling van de subsidieaanvragen wordt getoetst in hoeverre zij voldoen aan de

volgende criteria:

· De mate van maatschappelijke meerwaarde, in hoeverre is er sprake van een duidelijke bijdrage aan de maatschappelijke effecten.

· De mate van duurzaamheid van de beoogde resultaten, in hoeverre gaat het hier om

langdurige effecten, hoe gaat het project na afloop van de gesubsidieerde periode door.

· De mate van uitvoerbaarheid, in hoeverre zijn activiteiten uitvoerbaar, is de

begroting uitvoerbaar en is de organisatie solide.

· De mate van innovatie, in hoeverre is sprake van vernieuwing ten opzichte van het

bestaande aanbod van activiteiten in de gemeente;

  • 4.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor projecten waarbij de deelnemers (waar mogelijk) een reële eigen bijdrage voor de activiteiten betalen. In de subsidieaanvraag wordt helder welke bijdrage van de beoogde doelgroep wordt gevraagd in financiële dan wel in personele zin.

  • 5.

    De (eventuele) inzet van professionals is kwalitatief en kwantitatief in verhouding tot de te

organiseren activiteiten en wordt ingezet tegen een realistische kostprijs.

  • 6.

    Subsidie wordt enkel toegekend aan activiteiten met een realistische begroting.

  • 5.

    Subsidie wordt enkel toegekend aan activiteiten die ondanks het verwerven van de mogelijke andere financieringsbronnen geen sluitende begroting hebben.

 

Artikel 1.5 Algemeen

  • 1.

    Alleen vernieuwende projecten komen voor ondersteuning in de vorm van een aanjaagsubsidie in aanmerking.

  • 2.

    In aanvulling op de ASV 2017, artikel 9, kan het college een aanvraag voor subsidie weigeren als er sprake is van:

    • -

      Jubilea, vieringen, buurtbarbecues, buurtfeesten en vergelijkbare activiteiten van deze aard;

    • -

      Kosten voor de werving van andere inkomsten (bijvoorbeeld voor een loterij);

    • -

      Kosten voor consumpties en traktaties, catering of soortgelijk;

       

Artikel 1.6 Beschikbare budgetten

  • 1.

    Het beschikbare budget voor de aanjaagsubsidie is het door burgemeester en wethouders vastgesteld subsidieplafond.

  • 2.

    het subsidieplafond wordt, voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor subsidieaanvragen gelden, bekendgemaakt.

  • 3.

    ten behoeve van een evenwichtige verdeling over het jaar van de aanjaagsubsidies wordt

dit budget verdeeld over twee tijdvakken:

I.Tijdvak I, januari t/m juni 50%

II. Tijdvak II, juli t/m december 50%

Budget dat in tijdvak I niet wordt besteed, wordt toegevoegd aan tijdvak II.

Hoofdstuk 2 Het aanvragen en verlenen van subsidie

Artikel 2.1 Tot subsidie gerechtigde partijen

  • 1.

    Natuurlijke personen zijn volgens Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, te onderscheiden van rechtspersonen. Natuurlijke personen kunnen slechts een aanvraag tot €2.500 voor een subsidie in het kader van deze nadere regel indienen. Voor rechtspersonen geldt dit maximum bedrag niet.

  • 2.

    Bedrijven of organisaties en instellingen met een winstoogmerk kunnen in het kader van

deze nadere regel niet optreden als aanvragende partij.

 

Artikel 2.2 Aanvragen

1.Aanvragen dienen schriftelijk uiterlijk acht weken voor de ingangsdatum van het betreffende tijdvak ingediend te worden.

 

2.Aanvragen die na die datum worden ingediend, worden automatisch meegenomen naar het

volgende tijdvak.

  • 3.

    Aanvragen voor een aanjaagsubsidie worden ingediend door middel van door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 4.

    Bij het aanvraagformulier worden, in afwijking van de ASV 2017, de volgende documenten als bijlagen toegevoegd:

    • a.

      een beschrijving van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      de doelen en resultaten welke met die activiteiten worden nagestreefd, en hoe de activiteiten daaraan bijdragen;

    • c.

      een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;

Hoofdstuk 3 Subsidieverlening en subsidievaststelling

Artikel 3.1 Het beoordelen van een subsidie

  • 1.

    De adviescommissie subsidies beoordeelt of een aanvraag voor een project voldoet aan de criteria en voorwaarden zoals gesteld in deze nadere regel in artikel 1.2, 1.3 en 1.4.

  • 2.

    Projecten die voldoen aan de vereisten in deze regeling, worden door de commissie onderling ge-rangschikt op basis van de criteria genoemd in artikel 1.4 lid 3.

  • 3.

    De adviescommissie subsidies adviseert het college, op basis van haar beoordeling en rangschikking, gemotiveerd om een subsidie aanvraag geheel of gedeeltelijk toe te kennen, of af te wijzen.

  • 4.

    Het college kan alleen gemotiveerd afwijken van het advies van de commissie.

  • 4.

    Het college stelt een instellingsbesluit Adviescommissie subsidie vast waarin regels ten aanzien van de samenstelling en werkwijze van de commissie zijn opgenomen.

 

Artikel 3.2 Vaststelling van de subsidie

  • 1.

    Subsidies tot en met € 5.000 worden door burgemeester en wethouders direct vastgesteld of verleend en – tenzij toepassing wordt gegeven aan het volgende lid – binnen tien weken nadat de activiteiten uiterlijk moeten zijn verricht, ambtshalve vastgesteld.

  • 2.

    Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het vorige lid kan de aanvrager worden verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. In dat geval vindt de vaststelling plaats binnen twaalf weken nadat de gevraagde inlichtingen zijn verstrekt.

  • 3.

    In het geval van ambtshalve vaststelling als bedoeld in lid 2 adviseert de commissie op basis van de verstrekte inlichtingen het college of is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

  • 4.

    In geval van verlening van een subsidie van ten hoogste € 5.000 wordt meteen een voorschot verstrekt ter hoogte van de verleende subsidie.

 

Artikel 3.3 Verplichtingen aan de subsidie

Op grond van artikel 12 van de ASV 2017 kan het college in de beschikking nadere verplichtingen aan de beschikking tot subsidieverlening verbinden met betrekking tot het beheer en het gebruik van de subsidie.

 

 

Artikel 3.4 Het weigeren van een subsidie

De weigeringsgronden die zijn genoemd in de Awb en de ASV 2017 zijn integraal van toepassing.

 

Artikel 3.5 Beslistermijn

Het college beslist uiterlijk binnen 6 weken na afloop van de termijn van indiening voor een tijdvak in

het kader van deze nadere regel.

 

Artikel 4. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en is van toepassing op de uitvoering van activiteiten vanaf 1 januari 2017.

  • 2.

    Subsidies die nog worden aangevraagd voor de uitvoering van activiteiten in 2016, worden behandeld overeenkomstig de beleidsregel subsidieverstrekking incidentele activiteiten gemeente Reusel-De Mierden 2011.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling aanjaagsubsidie voor vrijwilligersoranisaties gemeente Reusel-De Mierden 2017.