Organisatie | Doesburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Klantenparticipatie Wet werk en bijstand (WWB) gemeente Doesburg 2005 |
Citeertitel | Verordening Klantenparticipatie Wet werk en bijstand (WWB) gemeente Doesburg 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 47 Wet werk en bijstand
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 05-04-2012 | Nieuwe regeling | 16-12-2004 Regiobode, 19 januari 2005 | Geen | |
27-05-2011 | Intrekking |
|
De raad van de gemeente Doesburg;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 16 december 2004:
Gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB),
Overwegende dat het verplicht is om bij verordening de wijze van klantenparticipatie te regelen;
Verordening Klantenparticipatie Wet werk en bijstand (WWB) gemeente Doesburg 2005
Artikel 3 Samenstelling van de klantenraad
De klantenraad bestaat uit maximaal 9 leden, een (onafhankelijk) voorzitter, 4 personen op persoonlijke titel die zijn aangewezen op een uitkering (bijzondere) bijstand, Ioaw en Ioaz van de afdeling en 4 personen die werkzaam zijn bij die organisaties die de belangen van de doelgroep behartigen, te weten:
Artikel 4 Benoeming, zittingsduur, lidmaatschap en beëindiging lidmaatschap
De klantenraad kiest uit zijn midden een bestuur bestaande uit een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter, een secretaris en een plaatsvervangend secretaris, een penningmeester en een plaatsvervangend penningmeester. Indien de klantenraad concludeert dat hij geen geschikte kandidaat voor het voorzitterschap uit zijn midden kan kiezen, wordt in overleg met het bestuursorgaan een (onafhankelijke) voorzitter benoemd.
Voorafgaande aan de vergadering stellen de voorzitter en de secretaris een agenda op van te bespreken punten. Zowel de voorzitter als de secretaris kunnen agendapunten inbrengen. De agenda wordt tenminste tien dagen voor de vergadering aan de klantenraad, de portefeuillehouder en de juridisch beleidsmedewerker van de afdeling toegezonden.
Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen in te brengen. Deze dienen bij de secretaris te worden ingediend. Hetzelfde is van toepassing voor het bestuursorgaan die beleidsstukken kan inbrengen aangaande het gemeentelijke beleid op het terrein van de sociale wetgeving. Deze voorstellen worden met de agenda voor de eerstvolgende vergadering meegezonden. Indien de klantenraad over de behandeling van deze voorstellen niet onmiddellijk beslist, heeft de behandeling zoveel mogelijk in de daarna volgende vergadering plaats.
De klantenraad brengt jaarlijks vóór 1 oktober aan het bestuursorgaan verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag, op te stellen door de voorzitter en penningmeester, tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget aan het bestuursorgaan over de werkzaamheden. In het jaarverslag zal ook melding gemaakt moeten worden welke acties door de klantenraad zijn ondernomen om uitkeringsklanten in de bijstand te bereiken.
Het bestuursorgaan draagt zorg voor een relevante en tijdige informatievoorziening richting de klantenraad over zaken die tot het taakgebied van de klantenraad behoren, waarbij van de klantenraad verlangd wordt ingeval adviesaanvragen het bestuursorgaan tijdig van advies te dienen (zie aanhangsel behorend bij de verordening).
Aldus besloten door de raad van de gemeente Doesburg in zijn openbare vergadering van 16 December 2004.
De griffier, De voorzitter,
De Wet werk en bijstand (artikel 47 van de WWB) geeft aan dat de gemeente raad bij verordening de regels vaststelt over de wijze waarop in de gemeente de klantenparticipatie wordt vormgegeven. zoals:
Aanhangsel behorend bij de Verordening Klantenparticipatie WWB gemeente Doesburg 2005.
Gemaakte afspraken tussen bestuursorgaan en de klantenraad met betrekking tot het verstrekken van informatie en het doen van adviesaanvragen.